| 
            
               |  | Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki 
 
 
 |  |  
      
         
         | Ogłoszenie |  
         |   
 W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
 Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
 Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
 |  
 
	
			| [Carisma] FAQ Manual climatronik swap part 1 |  
      | Autor | Wiadomość |  
      | ahalek23   Forumowicz
 
 Auto: Carisma 1.6 16V 4G92
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 1 raz
 Dołączył: 27 Cze 2010
 Posty: 58
 Skąd: Rymanów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 17-06-2012, 13:27   [Carisma] FAQ Manual climatronik swap part 1 |   
 |  
               | 
 |  
               | Powitać kolegów jeśli kogoś to interesuje to proszę koszt całkowity z czynnikiem 600zł(praca własna nie liczę) 
 Montujemy klimatyzację (klimatronic ) do auta bez klimatyzacji w tym przypadku Mitsubishi Carisma 1.6  1997 rok .Jako dawca części posłuży Carisma 1.8 4G93 po dachowaniu z rocznika 1996
 
 Jak to działa w aucie poniżej nazewnictwo zarys ogólny
 
   A teraz fotka gratów na montaż  pochodzenie Carisma 1.8 SOHC 4G93 rok 1996 tzw climatronic wymontowany przeze mnie z auta po dachowaniu za kwotę 450 zł(w zestawie nie ma nagrzewnicy)
 
   Troszke wiele kabli ale po odchudzeniu zostaje znacznie mniej (zdjęcie wcześniej przedstawia całą wiązkę wyjętą z pod kokpitu wewnątrz auta)
 
   Teraz widok tego co było zbędne obudowa akurat znalazła się tu przypadkowo :
 
   W części dalszej czas na mycie :
 
   
   Po tych czynnościach czas na pierwsze odpalenie na ,,sucho”
 
   
   Jak na razie wszystko idzie fajnie pierwszy dzień roboty za mną Dobranoc jest godz. 22.26
 Jutro dalszy ciąg :
 Mamy kolejny deszczowy dzionek zaczynamy montaż :
 
   Pierwszym etapem jest wymontowanie z auta kokpitu w czasie demontażu należy pamiętać o rozpięciu wtyczki poduszki powietrznej strona pasażera żółty kabel ,czerwona wtyczka (uprzednio zwolnić zabezpieczenie )
 
   Kolejny etap :wymontować Środkową część nawiewów następnie wentylator z obudową .Jako ostatnią wymontowujemy nagrzewnicę z obudową(UWAGA uprzednio rozłączyć przewody gumowe układu chłodzenia w komorze silnika na ścianie grodziowej liczba sztuk 2)
 
   Uwaga może zajść potrzeba przerobienia nowej obudowy ze względu na rozmiar montowanej nagrzewnicy różnią się miedzy sobą szerokością w modelu z 1997 jest ona szersza niż w modelu z 1996.Na zdjęciu widać coś jakby nadlewka plastiku w dolnej części otworu nagrzewnicy który należy wyciąć następnie wygładzić
 
   Na dnie również należy wyciąć trochę plastiku ponieważ nagrzewnica po osadzeniu będzie wystawać nieznacznie ponad obudowę co uniemożliwia jej przykręcenie do obudowy
 
   Na zdjęciu powyżej zaznaczone miejsca mocowania wkrętami przewodów nagrzewnicy do obudowy
 
   Tak ma to wyglądać po montażu oczywiście przed zamontowaniem do pojazdu czyścimy obudowę na zewnątrz i wewnątrz
 
   Tutaj zaznaczone miejsca gdzie zamontowane są siłowniki : 1-siłownik steruje miejscem nawiewu na nogi ,szybę lub kratki  2-steruje klapą regulując temperaturą . Uwaga w pojazdach bez klimatyzacji powyższa obudowa nie posiada punktów mocowania silniczka do obudowy (patrz 1na zdjęciu powyżej)
 
   Na tym zdjęciu zaznaczone punkty mocowania owego siłownika (mechanizm przełączania nawiewu kratki ,szyba, nogi .W odniesieniu do wnętrza pojazdu miejsce to znajduje się po stronie kierowcy widoczne po zdjęciu osłony ze schowkiem pod kierownicą w okolicy złączawtyku OBD
 
   Uwaga w czasie montarzu proszę pamiętać o śrubach mocujących kokpit (znajdują się w punktach oznaczonych na zdjęciu są to śruby M6 2sztuki )
 
   Zdjecie powyżej przedstawia miejsce montażu photo sensora( czujnika nasłonecznienia)
 
 Część elektryczna co ,gdzie i jak .
 
   Tutaj na zdjęciu sterownik klimatronika z tyłu posiada dwie wtyczki koloru czarnego wieksza i mniejsza. W wiązkach znajdują się dwa podstawowe kable wpierw skupimy się na grubym kablu koloru czarnego .Jest to kabel masowy (-) tzw stała masa który należy pogłączyć do stałej masy w tym wypadku nadwozia miejsce połączenia foto niżej
 
   Pozycja 1 , 2 to fabryczne punkty masowe tam wpinamy nasz gruby czarny kabel(porządnie )
 Kolejnym kablem jest gruby koloru niebieskiego na kolejnym zdjęciu miejsce docelowe gdzie podłączymy ten kabel jest to kabel plusowy +12V należy w punkcie 2 wypiąć wtyczkę zasilania wentylatora i tam właśnie dolutować się w ten kabel.Należy porządnie zaizolować miejsce łączenia tych kabli (+12V)
 
   Teraz skupimy się na zasilaniu panelu klimatronika .Panel posiada 3 zasilania (+12V)pierwszym jest stałe zasilanie które odpowiada za podtrzymanie pamięci w momencie gdy autko nie jest użytkowane.Kolor kabla czerwony z czarnym paskiem (cieńszy niż poprzednie)na foto poniżej miejsce docelowe gdzie będziemy podpinać ten  kabelek(skrzynka bezpieczników koloru czarnego strona kierowcy 2
 
   W punkcie 2 mamy skrzynkę bezpieczników czarna od tyłu do niej jest wpięta wtyczka koloru białego z czarną zaślepką (patrz foto poniżej ) UWAGA są dwie takie wtyczki nas interesuje ta wskazana na kolejnym zdjęciu
 
   
   Na kolejny zdjęciu pin do którego należy podłączyć nasz kabelek
 
   Kolejne zasilanie +12V tzw plus po stacyjce Babel koloru niebiesko czerwony  tej samej grubości co poprzedni
 
   
   Miejscem docelowym jest skrzynka przekaźników strona kierowcy (patrz foto powyżej)Na kolejnym zdjęciu widok od tyłu oraz miejsce podpięcia kabla (niebiesko czerwony)
 
   
   (na zdjęciu widok od tyłu oraz zaznaczone odpowiednie piny)
 Teraz zajmiemy się 3 zasilaniem kabel koloru czarno żółty                                     ( patrz foto powyżej ) analogicznie idzie on do sterownika klimatronika.
 
 Kolejny kabelek to tzw ściemnianie się panelu klimatronica po włączeniu świateł kabel koloru zielono biały takiej samej grubości jak poprzednie .Pozycja początkowa sterownik panel klimatronika poz 1 miejsce docelowe wtyk na boku skrzynki bezpieczników (czarna skrzynka bezpieczników )strona kierowcy .Na kolejnym zdjęciu lokalizacja wtyku oraz odpowiedni pin we wtyczce
 
   
   Podczas wpinania tego pinu sprawdzic analogiczny pin w drugiej wtyczce
 Kolejny kabel koloru czarno żółty (Uwaga ważne są dwa takie kable różnica miedzy nimi jest taka że nasz kabel jest koloru czarny z żółtym paskiem po długości kabla widoczne są szare kropki w odległości od siebie około 3cm) jest to kabel idący do presostatu (czujnika cisnienia)który wkręcony jest w osuszacz w komoże silnika strona pasażera obok skraplacza
 
   Lokalizacja początkowa kabla Panel sterowania klimatronikiem poz 1 –miejsce docelowe wtyczka koloru szarego z różową zatyczką umiejscowiona za skrzynką bezpieczników (słabo widoczna schowana między kablami)
 
   
   Teraz zajmiemy się kolejnymi dwoma kablami są to kable koloru brązowy i niebiesko biały .Kable te odpowiedzialne są za informowanie sterownika o temp.  zewnętrznej jaka panuje na zewnątrz auta .Foto poniżej przedstawia wtyczkę białą z zieloną zaślepką zlokalizowana jest w okolicy skrzynki bezpieczników strona kierowcy (czarna skrzynka bezpieczników )z tyłu za nią należy dobrze poszukać foto poniżej to nasza wtyczka
 
   
   W komorze silnika dokładamy wiązkę oryginalną z wersji z klimatyzacją
 
   
 Foto 1 –wtyczka wentylatora skraplacza  2-presostat 3-czujnik temp. zewnętrznej 4-wtyk sprężarka 5-wtyczka główna komora silnika strona pasażera nisko pomiędzy lampą a skraplaczem zaślepiona  6-wtyczka do istniejącej instalacji poniżej silnika wycieraczek na ścianie grodziowej
 
 Tutaj zajmiemy się sprężarką klimatyzacji co warto sprawdzić przed montażem
 
   No tutaj mamy pacjenta pozornie wszystko OK. ale  jednak jak się okazało nie było tak ładnie jak by się zdawało .Lista usterek  krótka więc szybko dało się opanować temat .
 1.Zawór bezpieczeństwa klimatyzacji-uszkodzone uszczelnienie (oring)
 2.Łożysko wolnego koła (mocno zużyte co skutkowało bardzo głośną pracą w czasie gdy klimatyzacja była włączona
 
 Regeneracja zaworu bezpieczeństwa sprężarki:
 
   
   Na zdjęciu powyżej miejsce gdzie znajduje się zawór bezpieczeństwa ma on za zadanie chronić sprężarkę przed nadmiernym ciśnieniem w czasie pracy.
 
   
   UWAGA !!!: zdemontowanie zaworu skutkuje rozszczelnieniem układu co oznacza że czynnik pójdzie w powietrze .Naprawy dokonujemy po uprzednim odessaniu czynnika lub w przypadku gdy brak czynnika w układzie !!!!
 W czasie pracy nie ma potrzeby  demontować dekla można to przeprowadzić bezpośrednio na sprężarce. W  miejscu zaznaczonym na foto znajduje się zabezpieczenie zegera ,sprawa prosta szczypce i demontujemy.Po zdjęciu zabezpieczenia wyciągamy podkładkę z małym otworem .Kolejna czynność to zdemontowanie zaworu w zależności od stanu sprężarki łatwiej lub trudniej .Dla ułatwienia zapuścić WD40 lub inny , po czym całość wyciągamy ku górze i oto mamy nasz zaworek
 
   Zaworek ma kształt baryłki i jest aluminiowy ,wewnątrz znajduje się sprężyna która dociska zaworek do gniazda .Na obwodzie znajduje  jest oring uszczelniający u mnie był pęknięty co skutkowało ubywaniem czynnika chłodniczego z układu  Poniżej przekrój zaworka
 
   Po zmianie oringu składamy i montujemy warto oring nasmarować wazeliną
 
 Zmiana łożyska wolnego koła
 Wykręcić śruby M5 znajdujące się na obudowie zdjąć koło
 
   nakrętka M8 wykręcić potem zastąpić nową z teflonem lub na klej
 
   Zdemontować zabezpieczenie zegera a następnie ściągamy odbudowe koła Foto poniżej:
 
   
   Z obudowy demontujemy łożysko
 
   Strzałka wskazuje kierunek w którą stronę wyprasowujemy łożysko
 
   Wymiary łożyska zewnątrz 66, wewnątrz 40 ,szerokość 24
 cena 55zł(w sklepie motoryzacyjnym około 75 zł)
 
   Ponownie zmontować
 Warto zmienic pasek i rolkę napinacza Uwaga rolka napinacza markowa to koszt około 160 zł ma średnicę 90mm ale można znaleźć na szrocie rolki średnicy 70 mm z wymiennym łożyskiem cena 10-20 zł ja akurat trafiłem metalową z Fiesty 1997
 
   
   
   
 
 Pozdrowienia dla Maniaków ahalek23 (Rafał) 22.06.2012
   
  |  
				| Ostatnio zmieniony przez glina 17-03-2014, 10:10, w całości zmieniany 13 razy |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | wichura1   moderator mitsumaniak
 download manager ;)
 
  
 Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 105 razy
 Dołączył: 08 Kwi 2005
 Posty: 3021
 Skąd: Poznań
 
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | Damiii1991   Nowy Forumowicz
 
 Auto: Mitsubishi Carisma 1.6 GLX
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 20 Cze 2011
 Posty: 1
 Skąd: WPU
 
 | 
            
               |  Wysłany: 17-08-2013, 16:52 |   
 |  
               | 
 |  
               | Witam 
 Jestem w trakcie montażu klimy u siebie w samochodzie i mam problem z połączeniem kabli bo trochę ich za dużo porozłączałem i nie działa jeden silniczek od sterowania nawiewam. Prosił bym autora tematu o jakiś schemat instalacji lub może o jakieś wskazówki.
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      |  |  |