Naprawa (CMP) czujnika położenia wałka rozrządu. |
Autor |
Wiadomość |
wichura1
moderator mitsumaniak download manager ;)

Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 3021 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 05-06-2012, 09:09 Naprawa (CMP) czujnika położenia wałka rozrządu.
|
|
|
Jeżeli posiadacie silnik benzynowy z fajko-cewkami, kwestią czasu jest "Check Engine" i bład 23 camshaft position (CMP) sensor. Czujnik położenia wałka rozrządu o oznaczeniach: MD327107 (katalogowe) J5T23071 (fabryczne, wytłoczone na korpusie) jest taki sam w większości rzędowych, benzynowych silników Mitsubishi z fajko-cewkami z lat (1997-2004). Czyli 1.3; 1.6; 1.8; 1.8GDI. Najczęstszym uszkodzeniem tego czujnika jest tzw: "zimny lut",powstał on z powodu utlenienia spoiwa cynowego łączącego płytkę drukowaną z wyprowadzeniami czujnika. Czujnik jest niezbędny do prawidłowej pracy silnika, gdyż wraz z czujnikiem położenia wału CKP i fajkocewkami tworzy: "aparat zapłonowy". W większości przypadków można go naprawić, przelutowując styki, ja dla pewności przelutowałem też elementy na płytce.
Widoczny na drugim i trzecim zdjęciu kołnierz ze zgrzanego plastiku, ścinamy nożykiem. Tak by było widać szparę na całej długości
W pokazanym miejscu, podważamy cienkim wkrętakiem. Usłyszymy kliknięcie i czujnik wysunie się z osłony. Widać o-ring uszczelniający, który uszczelni czujnik po ponownym montażu
3 Styki widoczne na zdjęciu przelutowujemy. Proszę pamiętać używamy tylko lutownic oporowych (żadnych transformatorówek), jeżeli przelutowujecie również elementy na płytce musicie uważać, gdyż kondensatory i oporniki nie są przewlekane, tylko montowane powierzchniowo, więc mogą przesunąć się na płytce, podczas lutowania. Starą cynę najlepiej usunąć odsysaczem lub linką, nowa cyna poprawi jakość połączenia.
Po przelutowaniu czyścimy płytkę spirytusem z pozostałości topnika i cyny.
Składamy dwa elementy, po ściśnięciu elementów usłyszymy kliknięcie, które oznacza, że czujnik jest złożony i uszczelniony .
Sklejamy klejem epoksydowym, żeby czujnik się nie otworzył od wibracji. Montujemy do silnika.
Niniejsza instrukcja od dzisiaj jest własnością Mitsumaniaków i może być bez mojej wiedzy kopiowana i publikowana, przez każdego Mitsumaniaka. |
_________________ Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). |
|
|
|
 |
Sedinix
Mitsumaniak
Auto: Galant 1999r SE 2.5 V6 EA5W
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 08 Kwi 2012 Posty: 63 Skąd: Lubań
|
Wysłany: 28-03-2013, 15:29
|
|
|
A jak się sprawa ma z silnikiem 2.5 V6 ponieważ am te same błędy ale sam czujnik wygląda inaczej czy przelutowanie tego co znajduje się na płytce coś da ?
na czujniku znaczek mitsu i G4T07171 pod spodem 9206
 |
|
|
|
 |
Kamil_Ziomek
Mitsumaniak
Auto: EA2A 1998
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 20 Lip 2010 Posty: 648 Skąd: Żyraków
|
Wysłany: 30-03-2013, 19:04
|
|
|
Spróbuj poprawić wszystkie luty |
_________________ Nie sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika.
 |
|
|
|
 |
carismafunpl [Usunięty]
|
|
|
|
 |
EleKtrOmaX
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 97" 1.6
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 06 Gru 2009 Posty: 23 Skąd: Stargard
|
Wysłany: 15-02-2015, 12:46
|
|
|
Uwaga! Jeśli ktoś posiada czujnik o numerze na obudowie: J5T23071A <-z końcówką "A"
to jego również da się naprawić. Wygląda on na poprawioną wersje czujnika używanego na początku produkcji.
Jest on trudniejszy do rozebrania, ponieważ miejsce łączenia jest dodatkowo sklejone czerwonym sylikonem. Druga trudność polega tym, że połączenia elektryczne są wtopione w plastikową płytkę. Ja rozgrzałem grot lutownicy do 400 stopni i poprawiałem wszystkie połączenia możliwie krótkim dotknięciem grota. Polecam używanie topnika w płynie, oraz lutowia o małej średnicy. Ja znalazłem zimny lut bezpośrednio przy jednej z nóżek czujnika hala.
Podczas próby ciągłości obwodu, pierwsza nóżka czujnika hala powinna mieć połączenie z pierwszym wyprowadzeniem czujnika. Druga z drugim i trzecia z trzecim. Przy czym pierwsza powinna mieć większą rezystancje od pozostałych. |
|
|
|
 |
Tomii
Mitsumaniak
Auto: C4, BX, Espace 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 17 razy Dołączył: 05 Kwi 2010 Posty: 1889 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 26-04-2015, 16:51
|
|
|
wichura1, dobry tutek, ja dodam tylko że czujnik ma wewnętrzną uszczelkę więc nie trzeba go kleić przy składaniu, ja dałem wkręt po drugiej stronie pinów i jest on teraz w pełni rozbieralny:
 |
|
|
|
 |
plecho1
Mitsumaniak
Auto: Laguna 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 583 razy Dołączył: 02 Sty 2010 Posty: 10313 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: 26-04-2015, 19:07
|
|
|
Wczoraj z pomocą tego opisu naprawiłem czujnik położenia wału korbowego w Suzuki Liana 1.6 z 2001r. czujnik z Liany ma identyczną budowę. |
|
|
|
 |
icet14
Nowy Forumowicz
Auto: Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 10 Mar 2015 Posty: 11 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 13-08-2015, 18:59
|
|
|
Witam.
Mam pewien problem dzisiaj rozbierając czujnik chyba go uszkodziłem a chodzi o ten drugi J5T23071A
Podczas wyciągania pękła jedna ścieżka i nie wiem czy coś jeszcze?
Da się coś z tym jeszcze zrobić? Mam zamiar to zanieść do kogoś kto się tym zajmuje zawodowo tylko czy da się to naprawić czy lepiej zamówić drugi?
Jeżeli pozostaje mi tylko wymiana to czy pasował będzie ten drugi model? czy zamontować mogę tylko ten sam?
Czy czujnik wału CKP to czujnik wału korbowego? I gdzie go mogę zlokalizować ponoć da się sprawdzić czy działa. Czy to ten sam czujnik o którym jest w temacie? |
|
|
|
 |
kevin54
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2015 Posty: 3 Skąd: Turek
|
Wysłany: 06-06-2016, 09:02
|
|
|
Dzień dobry. Chciallbym odświeżyć temat. W mojej carismie 1.8 gdi szwankuje ten właśnie czujnik. Czy ktoś może mi dokładnie wytłumaczyć gdzie on się znajduje? I czy jego wymiana (posiadam zapasowy) będzie trudna. |
|
|
|
 |
Bizi78
Mitsumaniak Reklamożerca.

Auto: MSS 1.3 family 01r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 819 razy Dołączył: 01 Sty 2010 Posty: 20953 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 06-06-2016, 11:10
|
|
|
kevin54 napisał/a: | Czy ktoś może mi dokładnie wytłumaczyć gdzie on się znajduje? |
Z którego roku masz carismę
Ogólnie z prawej strony jak stoisz przed maską . |
_________________ Gość zobacz moją zieloną żabę .
 |
|
|
|
 |
plecho1
Mitsumaniak
Auto: Laguna 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 583 razy Dołączył: 02 Sty 2010 Posty: 10313 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: 06-06-2016, 14:55
|
|
|
To raczej tu gdzie zaznaczyłem na czerwono  |
|
|
|
 |
braavoo
Nowy Forumowicz
Auto: Mitsubishi Carisma 1,6 lift
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 09 Paź 2011 Posty: 1 Skąd: Kutno
|
Wysłany: 03-04-2019, 13:30
|
|
|
W czujniku J5T23071A/0224 wszystko skrojone czerwonym klejem. Można rozebrać ale trzeba to robić ostrożnie.
Ja chyba w trakcie otwierania za mocno pociagnąłem i najprawdopodobniej złapałem płytkę. Będę próbował jakoś to naprawić ale to tak mu przestrodze dla innych. |
|
|
|
 |
nemetrix
Nowy Forumowicz

Auto: Mitsubishi Lancer VII
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Mar 2019 Posty: 2 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 01-09-2019, 16:29
|
|
|
Dziś powalczyłem z wersją "A" czujnika. Objawy to brak możliwości uruchomienia auta po nagrzaniu silnika. Jak tylko ostygł to od razu normalnie się uruchamiał. Po tym check engine też wywaliło.
Generalnie ciężko było rozebrać czujnik, silikon dość mocno trzyma. Poprawiłem wszystkie miejsca do, których było dojście. Zrobiłem krótszą wycieczkę i teoretycznie po nagrzaniu silnika problem ustąpił. Tylko check engine został. Wieczorem zrobię dłuższą trasę testową.
Dzięki powyższym forumowiczom za wklejenie materiałów poglądowych
czujnik |
|
|
|
 |
gladi99
Nowy Forumowicz gladi99
Auto: Lancer'05 kombi LPG 1,6-98km
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 27 Maj 2013 Posty: 3 Skąd: SGL
|
Wysłany: 02-11-2021, 09:18
|
|
|
witam
u mnie tez coś szwankuje ten czujnik .
pomiar środkowej ścieżki od pinu do halla =rezystancja 23,3 ohm po podgrzaniu opalarką wartość sią zmieniała do góry.
prawa(1 ohm) i lewa( 49,6 ohm) ścieżka - wartości stałe.
pozzdr |
|
|
|
 |
|