[Carisma] FAQ Przepustnica, TPS, SAS, IPS (nie GDI) |
Autor |
Wiadomość |
demeone
Mitsumaniak

Auto: Carisma '98 1.8 GDI
Kraj/Country: UK
Pomógł: 16 razy Dołączył: 06 Wrz 2008 Posty: 598 Skąd: Szczecin/Manchester
|
Wysłany: 16-02-2009, 01:29 [Carisma] FAQ Przepustnica, TPS, SAS, IPS (nie GDI)
|
|
|
TPS - czujnik polozenia przepustnicy
IPS - czujnik przepustnicy w trybie wolnych obrotow
SAS - srubka regulujaca obroty
Proszę pamiętać ze opis ten pochodzi z podręcznika:
Czyszczenie przepustnicy
1. Uruchomić silnik i pozostawić az temperatura cieczy w chłodnicy osiągnie temperaturę 80 stopni lub więcej, po czym wyłączyć silnik.
2. Ściągnąć z przepustnicy tzw "trąbę słonia".
3. Zablokować tzw. bypass w przepustnicy, patrz obrazek (Chyba trzeba mieć do tego specjalne zatyczki)
UWAGA: Nie pozwól aby środek czyszczący dostał się do tych otworów.
4. Popsikaj środkiem czyszczącym we wlot przepustnicy i pozostaw na 5 minut.
5. Uruchom silnik, przygazuj kilka razy i pozostaw na wolnych obrotach na ok 1 minute. Jeżeli podczas wolnych obrotów, prędkość obrotów będzie niestabilna lub silnik się zatrzyma (spowodowane zablokowanymi bypassami) lekko przyciśnij pedał gazu aby utrzymać silnik na chodzie.
6. Jeżeli "nagary" nie zostaną usunięte powtórz krok 4 i 5.
7. Wyciągnij zatyczki bypassow.
8. Podłącz "trąbę słonia".
9. Użyj MUT-II w celu skasowania błędów.
10. Wyreguluj prędkość wolnych obrotów. (P.13A-93/opis niżej)
Adnotacja: Jeżeli obroty są wyższe po wyregulowaniu wolnych obrotów (krok 10) podczas pozostawienia na luzie, odłącz minus od akumulatora na 10 lub więcej sekund, następnie podłącz ponownie i uruchom silnik pozostawiając na luzie na 10 minut.
Będziemy regulować zaznaczone elementy na poniższym obrazku gdzie: 1-Fixed SAS 2-TPS
Regulacja tzw "fixed SAS" (na zdjeciu nr 1)
Adnotacja:
a) Śrubka fixed SAS nie powinna byc ruszana jesli nie ma takiej potrzeby gdyz zostala ustawiona fabrycznie.
b) Jeżeli została zmieniana z jakiś powodów postępuj wg. ponizszych kroków:
1. Poluzuj linkę od gazu.
2. Odkrec nakrętkę utrzymującą srubke "Fixed SAS" w pozycji (nakretka na tej srubce)
3. Wykrec srubke "Fixed SAS" do momentu az przepustnica zostanie calkowicie zamknieta.
4. Teraz wkrecaj powoli srubke "Fixed SAS" do momentu az dzwignia regulujaca przepustnice zostanie przez ta srubke dotknieta (czyli gdy przepustnica zacznie sie otwierac), w tym momencie do obrotu dodaj jeszcze 1 i 1/4 obrotu.
5. Przytrzymaj srubke "Fixed SAS" aby sie nie poruszyla zacisnij (zablokuj) nakretka znajdujaca sie na tej srubce.
6. Wyreguluj napiece linki gazu.
7. Wyreguluj predkosc wolnych obrotów.
8. Dla pojazdow bez TCL (kontorla trakcji) ustaw IPS i TPS. A dla pojazdow z TCL regulujemy IPS,TPS oraz czujnik polozenia pedał gazu.
Regulacja predkosci wolnych obrotow.
(tutaj regulujemy srubka SAS, nie mylic z "Fixed SAS")
Adnotacja:
a) Predkosc wolnych obrotow zostala ustawiona fabrycznie i nie powinna byc zmieniana
b) Jezeli predkosc wolnych obrotow zostala zmieniona przez pomylke, wówczas predkosc obrotow moze byc zbyt wysoka lub moze spadac zbyt nisko podczas zalaczenia dodatkowych ukladow np. klimatyzacji. Wowczas postepuj wg ponizszych zalecen.
c) Owa regulacja powinna byc wykonana po upewnieniu sie ze: swiece, wtryskiwacze itd dziala normalnie
1. Przed kazda zmiana ustawiamy auto w warunkach przed-inspekcyjnymi (tzn. kola na wprost, auto na prostej powierzchni i uruchamiamy silnik na tak dlugo az temperatura cieczy w chlodnicy osiagnie temperare 80 lub wiecej stopni po czym wylaczamy silnik)
2. Podlaczamy MUT-II do zlacza diagnostycznego (16-pinowego)
3. Pod maska przy grodzi powinnismy odnalezc brązowe złącze z jednym kabelkiem, mostkujemy to z minusem akumulatora. (oprocz tego znajduje sie tam niebieskie zlacze oraz czarne wiec nalezy upewnic sie ze jest to brązowe złącze. Niektore modele nie posiadaja tego złacza wówczas zostaje tylko ustawienie za pomoca MUT-II)
4. Uruchamiamy silnik.
5. Sprawdzamy predkosc wolnych obrotow:
Standardowe wartoscie to:
750 +- 50 obr/min dla 4G92
800 +- 50 obr/min dla 4G93
6. Jezeli otrzymujemy inne wartosci wowczas dokonujemy regulujacji śrubka SAS
Adnotacja: Jezeli predkosc wolnych obrotow jest zbyt wysoka pomimo pelnego wkrecenia srubki SAS wowczas sprawdz czy tzw srubka "fixed SAS" nie zostala zmieniona (patrz wyzej)
7. Po dokonaniu regulacji wylączamy zapłon.
8. Odłaczamy zmostkowane do masy brązowe złącze.
9. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy na wolnych obrotach przez 10 minut.
Regulacja TPS (czujnika położenia przepustnicy) oraz IPS (czujnika wolnych obrotów) - pojazdy bez TCL (bez kontroli trakcji) (na zdjeciu nr 2.)
Adnotacja: IPS jest wmontowany w TPSie
1. Podłaczamy MUT-II do złacza diagnostycznego
2. Korzystajac ze szczelinomierza pomiedzy srubke "fixed SAS" a dźwignią przepustnicy wkladamy szczelinomierz o grubosci 0.65 mm.
3. Przekrecamy kluczyk w pozycje ON (ale nie odpalamy silnika) (ja nie posiadalem MUT-II i narazie nie przekrecalem kluczyka)
4. Poluzowac srubki mocujace TPS i przekrecic TPS przeciwnie do ruchu wskazowek zegara. (Aby miec dostep do srubek mocujacych TPS odkrecilem przepustnice od silnika pozostawiajac ja na tych wezykach od chlodzenia, oczywiscie odkrecilem takze tzw. "trąbe słonia", odpinając takze linke gazu i pilnujac aby szczelinomierz byl pomiedzy "Fixed Sas" a dzwignia przepustnicy)
5. Sprawdzamy czy IPS jest właczony - dokladnie to chodzi o to czy przy takim polozeniu TPS'a czujnik przepustnicy w polozeniu wolnych obrotow (IPS) jest zalaczony aby to sprawdzic musimy posiadac jakis miernik ktory wskaze nam ze jest przejscie na odpowiednich pinach w złączce TPS'a:
Czyli przykladamy miernik do pinów 3 i 4 pokazanych na ponizszym obrazku
6. Powoli przekrecamy TPS'a zgodnie z ruchem wskazowek zegara i odnajdujemy polozenie kiedy miernik wskaze brak przejscia pomiedzy pinami 3 i 4. (Czyli IPS jest wylaczony). Nastepnie dokrecamy srubki mocujace TPS.
7. Sprawdzamy napiecie na wyjsciu czujnika TPS. (Pewnie sprawdzamy to napiecie na MUT-II, ja go nie posiadalem tak wiec podlaczylem zlacze od TPS tak jak powinno byc i kazde inne kabelki jakie powinny byc na swoich miejscach. Uwyjac igly wbilem sie w pin numer 2 na złączu TPS i wzgledem masy zmierzylem napiecie, oczywiscie musimy przekrecic kluczyk w pozycje ON bez odpalania silnika)
Wartosc uzyskana powinna byc w przedziale 0.4 do 1 V
8. Jezeli otrzymalismy inne wartosc napiecia sprawdzic TPS oraz polaczenia.
Sprawdzic TPSa mozemy w nastepujacy sposob:
a) wyciagamy kluczyk ze stacyjki
b) odpinamy złacze od TPS'a
c) Przykladamy miernik ustawiony na pomiar rezystancji do pinow 1 i 4.
Powinnismy otrzymac wartosc: 3.5 do 6.5 kΩ
d) Przykladamy miernik pomiedzy piny 2 i 4. wowczas rezystancja powinna sie zmieniac plynnie w zaleznosci od polozenia przepustnicy
(jezeli otrzymalismy inna wartosc rezystancji niz w punkcie c, lub rezystancja nie zmienia sie plynnie musimy wymienic TPS)
9. Wyciagamy szczelinomierz (mozemy sprawdzic czy w momencie wyciagniecia szczelinomierza przy przylozeniu miernika do pinow 3 i 4 TPS mamy przejscie czyli 0 Ω, przy wlozonym szczelinomierzu opornosc powinna byc nieskonczenie duza lub ogolnie mowiac brak przejscia)
10. Jezeli wszystko jest OK podlaczamy wszystko na swoje miejsce: zlacza, linka gazu itp, itd.
11. Odpinamy MUT-II jesli go mielismy
Odpalamy silnik i zostawiamy go na 10 minut obserwujac predkosc obrotow.
Ok czesc dodalem od siebie poniewaz nie posiadam MUT-II wiec musialem sprawdzic w inny sposob rozne wartosci.
Podobnie nie moglem ustawic srubki SAS poniewaz moje auto nie posiada brązowej wtyczki na grodzi pod maska.
Zauwazylem tez ze szkice z podrecznika pokazuja jakby TPS znajdowal sie po drugiej stronie niz w moim przypadku ale moze to inny typ przepustnicy a moze dlatego ze moje auto to anglik.
Nie opisalem auta z kontrola trakcji gdyz troche juz pozno dopisze jesli ktos potrzebuje.
Moze sie na cos przyda ten opis.
Przepraszam tez za brak fachowej mechanicznej terminologii gdyz nie znam jej a tlumaczac doslownie z angielskiego nie brzmialo by to zbyt dobrze dlatego korzystalem ze skrótów. |
Ostatnio zmieniony przez glina 21-01-2013, 15:31, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
Piwor
Mitsumaniak

Auto: 730d
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 43 razy Dołączył: 12 Paź 2008 Posty: 3444 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 16-02-2009, 18:03
|
|
|
demeone, kawał dobrej roboty. Spytam się o jedno: Powyższa instrukcja dotyczy silników 1.6, 1.8 (SOHC i GDI)? |
_________________ 01270/KMM
ex-Cari 1.8 SOHC 2008-2010.
Cari 1.8 GDI 2010-2013 -> SOHC 2014 - 2018
730d 2018 - |
|
|
|
 |
demeone
Mitsumaniak

Auto: Carisma '98 1.8 GDI
Kraj/Country: UK
Pomógł: 16 razy Dołączył: 06 Wrz 2008 Posty: 598 Skąd: Szczecin/Manchester
|
Wysłany: 16-02-2009, 20:36
|
|
|
Poprosil mnie o to marcin84k
To pochodzi z podrecznika "workshop manual" i tam nie bylo roznicy na takie silniki wiec mysle ze tak.
Jezeli ktos bedzie potrzebowal dla aut z kontrola trakcji to wyslijcie mi wiadomosc to przetlumacze ta czesc podrecznika dla aut z TCL (kontrola trakcji) |
|
|
|
 |
lipa40
Forumowicz

Auto: Space Runner 1.8 16v `94
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 17 razy Dołączył: 14 Lis 2007 Posty: 561 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: 16-02-2009, 21:01
|
|
|
Kurde ! demeone
gdybym mógł to dałbym Ci punkta pomógł |
_________________  |
|
|
|
 |
marcin84k
Mitsumaniak
Auto: carisma 1,6 16v 98r 100KM
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 20 Lis 2007 Posty: 201 Skąd: chrzanów
|
Wysłany: 16-02-2009, 21:14
|
|
|
wielkie wielkie dzieki!!! kawał świetnej roboty!! |
|
|
|
 |
saphire
Mitsumaniak daje wędkę nie rybę

Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 6011 Skąd: Przemyśl
|
Wysłany: 17-02-2009, 09:26
|
|
|
Co do przepustnicy to to jest przepis jak dla serwisu gdy mają MUT'a na podorędziu i śpieszy im się bo tak się wyczyścić przepustnicy nie da.
Bez demontażu nie ma szans by to wyczyścić. Koniec kropka.
Regulacji obrotów nie trzeba robić jeśli po czyszczeniu i resecie kompa kilka dni później wszystko się ustabilizowało.
Tym bardziej nie ma potrzeby ruszania śrub od obrotów, położenia, powietrza itp. - radzę uważać bo może się to skończyć wizytą w serwisie by poustawiać wszystko na MUT'cie - taki przepis to pi raz drzwi OK przy założeniu że ma się pod ręką MUT'a
Radził bym traktować to raczej jak ostatnią amatorska deskę ratunku i gdy to nie pomoże to skończycie w ASO. |
_________________ Bartek `saphire` Siębab |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24264 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 17-02-2009, 11:33
|
|
|
taka instrukcja od paru lat jest na mojej stronie... |
|
|
|
 |
demeone
Mitsumaniak

Auto: Carisma '98 1.8 GDI
Kraj/Country: UK
Pomógł: 16 razy Dołączył: 06 Wrz 2008 Posty: 598 Skąd: Szczecin/Manchester
|
Wysłany: 17-02-2009, 12:38
|
|
|
Ja takze radze tego nie ruszac, mi sie zdarzylo w nerwach przy ktoryms tam razie wyciagania przepustnicy ruszylem wszystko i pozniej mialem spory problem aby przywrocic to do porzadku.
Wiec uzywac tylko w naglych wypadkach, np przy wymianie przepustnicy lub np TPSa |
|
|
|
 |
lukszal
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDi 99r po lifting
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 08 Lut 2009 Posty: 52 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 05-06-2009, 02:25
|
|
|
A jak to sie ma do Carismy po lifcie, GDI ? Mam podobne problemy jak autor tego posta - http://forum.mitsumaniaki...der=asc&start=0 Jak zapewne wiecie u mnie jest przepustnica bez krokowca, sterowana w pełni magnetycznie. |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 05-06-2009, 08:06
|
|
|
lukszal, w Twojej przepustnicy TPS ustawiasz następująco:
- rozgrzewasz silnik do temperatury pracy
- wyłączasz silnik
- odłączasz sterowanie siłownika, rurę doprowadzającą powietrze i luzujesz śrubki TPSa
- wbijasz igły woltomierza w 2 i 3 pin TPSa
- włączasz zapłon (bez uruchamiania)
- zamykasz przepustnicę palcem
- kręcąc TPSem ustawiasz 0.45-0.55 V na mierniku
- skręcasz wszystko i podłączasz
- resetujesz komputer (odpinasz klemę akumulatora na 15 s.)
- uczysz komputer nowego ustawienia - włączasz zapłon na 1 s., potem czekasz 15 s. bez uruchamiania silnika
gotowe |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
lukszal
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDi 99r po lifting
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 08 Lut 2009 Posty: 52 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 05-06-2009, 20:12
|
|
|
Bartek
Postąpiłem dokładnie według Twoich wskazówek i niestety zmian brak. Obroty nadal faluja, zazwyczaj podczas naciskania sprzegła lub hamulca :/ |
Ostatnio zmieniony przez lukszal 06-06-2009, 13:12, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
demeone
Mitsumaniak

Auto: Carisma '98 1.8 GDI
Kraj/Country: UK
Pomógł: 16 razy Dołączył: 06 Wrz 2008 Posty: 598 Skąd: Szczecin/Manchester
|
Wysłany: 05-06-2009, 22:39
|
|
|
lukaszal a posiadasz kontrole trakcji u siebie, jesli tak to mój opis w pierwszym poscie jest troche inny. I chyba nie znalazlem manual dla GDI, ogólnie do Carismy po lifcie. Wiec jesli nie masz Kontroli Trackji czyli TCL to skorzystaj z opisu z pierwszego postu. Jesli posiadasz TCL moge opisac sposób dla tego typu Carism ale dopiero jutro |
_________________
 |
|
|
|
 |
lukszal
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDi 99r po lifting
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 08 Lut 2009 Posty: 52 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 06-06-2009, 13:13
|
|
|
Nie posiadam kontroli trakcji, ale w gruncie rzeczy czy Twoj opis nie jest identyczny do tego który przedstawil Bartek. W mojej przepustnicy dodatkowo nie ma chyba tej srubki SAS. |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 06-06-2009, 13:15
|
|
|
demeone, Twój opis dotyczy przepustnic na linkę - w elektronicznej wszystko wygląda zupełnie inaczej, nie ma znaczenia, czy auto ma tcl, czy nie - przepustnicą steruje ECU.
lukszal, szczerze mówiąc pomysły naprawy Twojej Cari przez intrnet skończyły mi się. Wysłałem Ci Twój magnes, podmień go w przepustnicy i odeślij mi mój razem z moim TPSem. Przepraszam |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
piekarxxx
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 1,8 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 20 Sty 2010 Posty: 3 Skąd: Września
|
Wysłany: 24-01-2010, 15:43 brak ssania
|
|
|
Witam !! Walczę już z moją miesiąc i jakie efekty : Wszystko ładnie chodzi na ciepłym po regulacji i nauce obrotów, lecz jak ostygnie następnego dnia nie ma ssania muszę odpalić i pogazować ok pół minuty i dobiero chodzi bez gazu !! Dodam jeszcze że na stykach 1-4 przy regulatorze wolnych obrotów nie ma takiej oporności jak w/g instrukcji jest o połowę mniejsza - czy to oznacza że regulator jest skopany i czas na nowy i przez to nie ma ssania ?? Mój silnik to GDI 98rok przepustnica na linkę , posiada śrubkę SAS i widać że było chyba kręcone - może to ma wpływ na brak ssania ?? |
|
|
|
 |
|