| Przesunięty przez: Chooper 11-01-2009, 22:56
 | [Carisma] FAQ Nauka obrotów | 
    
   
      | Autor | Wiadomość | 
            
      | demeone   Mitsumaniak
 
  
 Auto: Carisma '98 1.8 GDI
 Kraj/Country: UK
 Pomógł: 16 razy
 Dołączył: 06 Wrz 2008
 Posty: 598
 Skąd: Szczecin/Manchester
 
 | 
            
               |  Wysłany: 09-01-2009, 00:26   [Carisma] FAQ Nauka obrotów |   
 |  
               | 
 |  
               | Znalazlem cos na necie i pozwalam sobie zamiescic opis nauki obrotów silnika GDI: (Przetlumaczona wersje zamieszcze jutro)
 
 
   
 
 Przetlumaczone:
 (1) Uruchom silnik, pozwol nagrzac sie silnikowi az temperatura w chlodziwa osiagnie temperature 85.
 Kiedy temperatura osiagnie 85 lub wiecej przelacz stacyjke w pozycje ON
 (2) Przelacz stacyjke w pozycje OFF by zatrzymac silnik
 (3) Po 10 lub wiecej sekundach uruchom ponownie silnik
 (4) Pozostaw uruchomiony silnik na 10 minut spelniajac ponizsze warunki
 -skrzynia biegow: Neutralny (P dla skrzyni automatycznej)
 -Klimatyzacja lub nagrzewnica: Wylaczona
 -Temperatura chlodziwa: 83 lub wiecej
 (5) Zatrzymaj Silnik
 (6) Uruchom ponownie silnik na 10 minut spelniajac ponizsze warunki
 -skrzynia biegow: Neutralny (P dla skrzyni automatycznej)
 -Klimatyzajaca: Wlaczona (temperatura ustawiona na maxymalne chlodzenie, dmuchawy na najwyzsza predkosc
 i okna maksymalnie otwarte)
 -Temperatura chlodziwa: 83 lub wiecej
 (7) Powtorz kroki (5) i (6)
 
 Uwaga:
 1) Kiedy temperatura na zewnatrz jest 20 lub wiecej i gdy klimatyzajca chodzila caly czas mozna pominac krok (7)
 2) Podczas operacji "nauki" silnika w krokach (4) i (6), kiedy praca silnika przelaczy sie z ubogiej do
 *stoichiometric*, silnik moze sie samoistnie zatrzymac. W tym wypadku wyczysc przepustnice i powtorz
 krok (1) i kazdy nastepny
 |  
				| Ostatnio zmieniony przez glina 17-03-2014, 10:48, w całości zmieniany 4 razy |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | siwek   Mitsumaniak
 
  
 Auto: Cari 1.6 GL + LPi, Mazda 6 2.0
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 27 razy
 Dołączył: 18 Lis 2007
 Posty: 3382
 Skąd: Kozłów Biskupi
 
 | 
            
               |  Wysłany: 10-01-2009, 15:12 |   
 |  
               | 
 |  
               | powinien i się nauczy ale jak masz czas to po co jezdzic jak mozna to zrobic na postoje? Są dwie szkoły nauki i tyle, każda jest dobra. Nie tworzmy więcej tematów o nauce obrotów bo tego jest od groma na forum... 	  | Machu_NH napisał/a: |  	  | w sumie po przejechaniu dłuższej trasy sam powinien nauczyć się obrotów | 
 |  
				| _________________ "Nie mam nic przeciwko przychodzeniu do pracy, ale te osiem godzin czekania na wyjście to już totalny absurd."
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | demeone   Mitsumaniak
 
  
 Auto: Carisma '98 1.8 GDI
 Kraj/Country: UK
 Pomógł: 16 razy
 Dołączył: 06 Wrz 2008
 Posty: 598
 Skąd: Szczecin/Manchester
 
 | 
            
               |  Wysłany: 10-01-2009, 15:14 |   
 |  
               | 
 |  
               | Nie wiem znalazlem to w podreczniku zastosowalem go wczoraj i jak narazie jest ok zero plywania obrotow zero szarpania obroty na poziomie. Japonczyk ma duzo elektroniki wiec mysle ze ten opis ma jakies zadanie bo podczas jazdy sa rozne warunki i ECU moze "oszalec" a tak na spokojnie sobie reguluje obroty odczeka chwile pomierzy jak cos to zmniejszy obroty. Takie jest moje zdanie
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Maniek1969   Forumowicz
 
  
 Auto: Carisma 1.8 GDI Comfort 2004 r
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 01 Wrz 2006
 Posty: 37
 Skąd: Szczecin
 
 | 
            
               |  Wysłany: 10-01-2009, 16:52 |   
 |  
               | 
 |  
               | No niestety sie nie nauczy bez tych "czarów".Wiem to z własnego doświadczenia,gdy jeden gościu wjechał mi w kufer(lampa,zderzak,błotnik).Oddałem do warsztatu auto,a ponieważ musieli cos tam pospawac odłączyli akumulator.Po odebraniu Cari koleś mówi że obroty troche falują ,ale się nauczy i będzie OK.Pierwszy dzień lipa,drugi też.Co wrzuce na luz gaśnie,co stane na skrzyżowaniu gaśnie.Próbowałem sam go nauczyc według wskazówek z forum i nic.Trzeciego dnia nie wytrzymałem i pojechałem do warsztatu w którym była naprawa.Zapłacone ma byc dobrze.Przy odbiorze koleś powiedział mi jak go "nauczyli" obrotów.10 minut bez obciążenia, przerwa 10 sek,10 min z klimą.Pewnie też gdzieś dzwonili po serwisach bo wcześniej tego nie wiedzieli.Nie wiem jak w starszych modelach ale u mnie tylko to zadziałało czyli to wrzucił demeone.Pozdr. 	  | Machu_NH napisał/a: |  	  | w sumie po przejechaniu dłuższej trasy sam powinien nauczyć się obrotów czy się mylę i konieczne są te "czary" przy samochodzie? | 
 |  
				| _________________ Maniek
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | filipmel   Nowy Forumowicz
 
 Auto: mitsubishi carisma 1.6 '97
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 30 Sty 2009
 Posty: 3
 Skąd: Bydgoszcz
 
 | 
            
               |  Wysłany: 02-02-2009, 23:33 |   
 |  
               | 
 |  
               | Witam, 
 Czy to programowanie obrotów dotyczy tylko silnika GDI? Ja mam 1.6 GLX i obroty tez szaleją, na zimnym gaśnie, jak sie nagrzeje jest dobrze przez jakis czas , okolo 800-900 rpm, a potem skacze nawet na 1500 obrotów. Czy to programowanie da rade ?
 Pozdr.
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Kris1980_147   Mitsumaniak
 
  
 Auto: Carisma 1.6 16v + sekwencja
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 10 razy
 Dołączył: 12 Kwi 2008
 Posty: 334
 Skąd: Rogoźnik
 
 | 
            
               |  Wysłany: 03-02-2009, 12:06 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | filipmel napisał/a: |  	  | Witam, 
 Czy to programowanie obrotów dotyczy tylko silnika GDI? Ja mam 1.6 GLX i obroty tez szaleją, na zimnym gaśnie, jak sie nagrzeje jest dobrze przez jakis czas , okolo 800-900 rpm, a potem skacze nawet na 1500 obrotów. Czy to programowanie da rade ?
 Pozdr.
 | 
 
 1.6 też trzeba programować.
 Spróbuj, bo nie kosztuje to nic, a może pomóc.
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Daniello81   Forumowicz
 
 Auto: carisma
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 13 Mar 2009
 Posty: 62
 Skąd: Gliwice
 
 | 
            
               |  Wysłany: 25-06-2009, 18:51 |   
 |  
               | 
 |  
               | Czy mam za niskie obroty? 
   podczas nauki obrotów wszystko było pięknie ok 800 obr/min przy włączonej klimie też ok
 Lecz gdy następnego dnia uruchomiłem auto obroty po rozgrzaniu silnika  widać na zdjęciu
 dodam jeszcze że jak włączy mi wentylator aby schłodzić silnik to obroty spadają tuż nad tą cienką kreseczkę (500 obr/min)
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | turek61   Mitsumaniak
 Zgred :)
 
  
 Auto: Outlander I Turbo
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 22 razy
 Dołączył: 09 Lis 2006
 Posty: 1694
 Skąd: Szczecin/Police
 
 | 
            
               |  Wysłany: 25-06-2009, 19:21 |   
 |  
               | 
 |  
               | Daniello81, moim zdaniem są ok.Jak wejdzie wentylator a raczej sprężarka to spadną ale komp powinien szybko podbić. |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Mateusz071   Forumowicz
 
  
 Auto: Colt WRC 89r;Cari GDI r98
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 3 razy
 Dołączył: 19 Gru 2008
 Posty: 329
 Skąd: Wrocław
 
 | 
            
               |  Wysłany: 08-05-2010, 18:58 |   
 |  
               | 
 |  
               | No świetnie, a mi w mitsu ASO powiedzieli ze silnik krokowy do wymiany. zaraz ide uczyc obrotów :> |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Moomin   Mitsumaniak
 
  
 Auto: Ford Focus 1.6 115KM, 2008
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 19 razy
 Dołączył: 19 Maj 2007
 Posty: 1205
 Skąd: Biała Podlaska
 
 | 
            
               |  Wysłany: 08-05-2010, 19:22 |   
 |  
               | 
 |  
               | To ja ciekawostkę opowiem. Miałem wymianę przepustnicy, w mrozy zimowe nawalił TPS i całość pojechała do Bartka do naprawy. W międzyczasie jeździłem na innej przepustnicy, którą miałem w zapasie. Demontaż zepsutej i montaż tej drugiej był przeprowadzony zgodnie z procedurą - reset kompa i nauka obrotów jak wyżej. No i wszystko było ok. Bartek w międzyczasie wymienił mi TPS (dzięki jeszcze raz!) i przepustnica wróciła do mnie. Trzeba było sprawdzić czy po naprawie wszystko gra. Ponieważ jechałem do ASO z innego powodu wziąłem i tą przepustnicę aby mi ją wymienili i sprawdzili przy okazji. I tak zrobili, ale jak odbierałem samochód zobaczyłem, że liczniki nie skasowane, komputer też pokazuje dane z trasy - znaczy nie było odłączania akumulatora! Wiem czemu - panowie chcieli potestować auto z ustawieniami jakie zastali bo jest pewien trudny do zdiagnozowania problem, a reset ECU wszystko by im wyczyścił. Więc wymienili przepustnicę bez resetu ECU i pojechali na jazdę próbną. Moja konkluzja jest taka, że jak wszystko z autem OK to nawet reset nie potrzebny, ani żadna nauka. Przez jakiś czas na tej wymienionej przepustnicy miałem trochę za wysokie obroty na biegu jałowym i zmiana biegów (automat) poczatkowo była mniej płynna, ale wszystko się samo ustawiło i jest git. A panowie w poprzednim ASO wciskali mi bajki, że po wymianie przepustnicy trzeba ją programować bo inaczej nie odjadę... |  
				| _________________ 
  Piszę poprawnie po polsku. |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Kartagina4   Nowy Forumowicz
 
 Auto: Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 13 Lip 2008
 Posty: 18
 Skąd: Wrocław
 
 | 
            
               |  Wysłany: 09-05-2010, 02:12 |   
 |  
               | 
 |  
               | Panowie, uczyłem z klimą i bez, max obciążenie prądowe i normalne. Jedno powiedzieć mogę, niezależnie od tego co robiłem auto reagowało po swojemu. przestałem się przejmować nauką i samo idzie. Uczy się w trakcie jazdy.
 
 W trakcie jazdy nie ma pobierania prądu tylko z aku ale też jest stabilne napięcie z alternatora, owszem jak wrzucę klimę potrafi zafalować na "luzie" ale nie gasi silnika. Moim zdaniem oprócz czystości przepustnicy obciążenie prądowe też ma wpływ na falowanie obrotów bo jeżeli aku ma już 5-6 lat to też nie wytrzymuje obciążenia klimą ze względu na zużycie eksploatacyjne.
 
 Spostrzeżenie to jest wynikiem wymiany aku na nowy. Zupełnie inna kultura pracy silnika się wtedy pojawiła, problemy z gaśnięciem auta na wolnych obrotach też zniknęły, falowanie się pojawia ale silnik pracuje i daje sobie z tym radę. Coś w tym musi być.
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | bartek_fc   Forumowicz
 
 Auto: Galant V6 Kombi
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 22 Mar 2010
 Posty: 42
 Skąd: Świętochłowice
 
 | 
            
               |  Wysłany: 15-01-2011, 11:35   Skopane obroty po odłączeniu aku - w trasie sie nie uczy |   
 |  
               | 
 |  
               | Hej, 
 tak jak w temacie, odłączyłem aku - wymieniałem przełączniki pod kierownicą.
 Potem nie zdążyłem nauczyć na postoju (obiad stygnął
  ) ale pomyślałem że mam trasę przed sobą dużą to się sam komp ogarnie (400 km). Zrobiłem już 600 i dalej te same objawy, gaśnie po puszczeniu gazu, częściej jak jest zimny.
 Odłącze i nauczę na postoju, dam edita co wyszło
   
 EDIT:
 Nie pomogło, pod obciążeniem drugie 10 minut się nie dało zrobić wogóle.
 Coś chyba też słabe ładowanie, trzeba będzie pasek zmienić.
 Przepustnice czyściłem 20kkm temu, mogła się już zasyfić?
 
 @Enforcer: prorok jakiś czy co?
   
 EDIT2:
 Czyszczenie przepustnicy i chodzi jak ta lala
   "Przy okazji" kompletny rozrząd wymiana + pasek.
 
 
 Pozdro
 |  
				| Ostatnio zmieniony przez bartek_fc 20-01-2011, 17:49, w całości zmieniany 2 razy |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Enforcer   Mitsumaniak
 
 Auto: Carisma 1.9 DID
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 4 razy
 Dołączył: 15 Lut 2010
 Posty: 150
 Skąd: Wrocław
 
 | 
            
               |  Wysłany: 15-01-2011, 13:00 |   
 |  
               | 
 |  
               | bartek_fc, wyczyść przepustnicę, miałem ten sam problem. Uczenie nic nie pomoże. |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | asec69   Forumowicz
 
 Auto: GALANT V6 2,5, 1998 E95/LPG
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 30 Paź 2011
 Posty: 198
 Skąd: Z dużego pokoju
 
 | 
            
               |  Wysłany: 01-11-2011, 21:34 |   
 |  
               | 
 |  
               | Witam 
 Mam pytanie dotyczące programowania obrotów. Ostatnio szarpie mi autem podczas dodawania gazu lub ujmowania, zaczęły wyskakiwać jakieś alarmy, itp. Więc przeprowadzilem śledztwo i okazało się, że podczas mojego wyjazdu akus się rozładował, i kuzyn opiekujący się autem naładował akus. Chyba chwilowy brak energii...i dlatego zaczął szarpać!!!  Z tego co się zorientowałem po odłączeniu akusa mogę nauczyć mojego Miśka obrotów w dwojaki sposób!?
 1/ na postoju w/w instrukcji od kolegów, albo
 2/ podobne warunki, ale po przejechaniu ok 20-30 km
 Dobrze rozumuję czy raczej jest inaczej?
 Czy ta procedura dotyczy też auta na LPG Sekwencja
 
 Z góry dzięki
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | volve   Mitsumaniak
 
  
 Auto: Colt CZC 1.5T
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 47 razy
 Dołączył: 31 Sty 2010
 Posty: 4047
 Skąd: Szczecin
 
 | 
            
               |  Wysłany: 01-11-2011, 23:13 |   
 |  
               | 
 |  
               | Zaraz, zaraz, Ty masz 2.5 V6 Galanta, a to zupełnie co innego. Nauka obrotów podana w tym temacie dotyczy Carismy z silnikiem GDI. Przejdź do dzialu Galanta, koledzy tam Ci pomogą, bo ja niestety zbyt wiele nie wiem o V6
   |  
				| _________________ Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Elegance
   
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      |  |