Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[ALL] Wyłącznik ogrzewania tylnej szyby - montaż przekaźnika
Autor Wiadomość
josie 
Mitsumaniak
majsterklepka


Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 2517
Skąd: Gdynia
Wysłany: 21-08-2006, 14:03   [ALL] Wyłącznik ogrzewania tylnej szyby - montaż przekaźnika

Jak pewnie większości wiadomo, ogrzewanie tylnej szyby w Coltach/Lancerach C50 włączane jest za pomocą samego włącznika (bez przekaźnika). Jako, że ogrzewanie jest prądożerne, nawet minimalne zabrudzenie styków w włączniku powoduje spadek napięcia, grzenie się włącznika, a nawet jak było w moim przypadku nadtopienie elementów plastikowych wewnątrz. Ogrzewanie oczywiście przestaje działać. Można styki oczyścić ale w moim przypadku poskutkowało to na jakieś 2 miesiące.

Rozwiązaniem jest montaż przekaźnika, którego działanie polega "odciążeniu" włącznika. Przez włącznik popłynie prąd rzędu miliamperów (zamiast grubych amperów :wink: ) załączający cewkę przekaźnika, która przyciągnie "zworę" w przekaźniku i załączy nam ogrzewanie.
Przekaźnik samochodowy 30A lub 40A koszstuje w sklepie elektronicznym około 4zł. Dokupujemy do niego jeszcze podstawkę z przewodami (też kilka zł)

Montaż:
-demontujemy ramkę zegarów (4 wkręty)
-odłączamy wszystkie wtyczki od przełączników
-przekaźnik można zamocować w ramce, zaraz pod wyłącznikami, skracamy więc odpowiednio przewody podstawki przekaźnika
-łączymy przekaźnik z instalacją ogrzewania szyby w/g poniższego schematu:



-to co jest wewnątrz zielonego kwadratu to przekaźnik i podstawka. Widoczna dioda jest wmontowana w podstawkę
-numerki 85, 86, 87 i 30 to poszczególne styki przekaźnika (porównaj z rysunkiem na swoim przekaźniku)
- nie przecinając przewodów czerwono-zielonego i czarnego z czerwoną kropką zdejmujemy z nich izolację na odcinku około 0,5 - 1 cm
-przecinamy przewód czarno-czerwony w odległości ok 3-4 cm przed wtyczką
-dioda w podstawce zapobiega pikom napięcia po wyłączeniu przekaźnika, w tym zastosowaniu nie jest konieczna (można nie instalować podstawki).
Koniecznie należy sprawdzić jak dioda jest w podstawce zamontowana - końcówka diody na której jest biała kreska powinna być przylutowana do przewodu czarno-czerwonego (może się wtedy okazać, że mamy zamienione styki 85 i 86 w stosunku do tego co na schemacie, ale to nic nie przeszkadza)
- no i resztę lutujemy jak na schemacie. potem należy wszystko ładnie zaizolować - na cięty przewód najlepiej założyć koszulkę termokurczliwą, a pozostałe taśmą samowulkanizującą.
-przekaźnik przyklejamy pod wyłącznikami w ramce zegarów.

Powodzenia :)

EDIT: Poprawiono wątpliwości wynikłe w trakcie poniższej dyskusji
Ostatnio zmieniony przez josie 18-09-2007, 10:03, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
Krzyzak 
moderator mitsumaniak
uczestnik I Zlotu MM


Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy
Dołączył: 28 Kwi 2005
Posty: 24296
Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
Wysłany: 21-08-2006, 14:08   

I o to chodziło Andrzej!
Przekaźnik mam - kosztował 6 zł (12V/30A), podstawki nie kupuję - przewody przylutuję bezpośrednio do nóżek. Ale to za 2 tygodnie dopiero.
 
 
josie 
Mitsumaniak
majsterklepka


Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 2517
Skąd: Gdynia
Wysłany: 21-08-2006, 14:19   

Krzyzak napisał/a:
podstawki nie kupuję - przewody przylutuję bezpośrednio do nóżek


Polecam jednak kupno takiej podstawki - ma wbudowaną diodę na stykach cewki (85, 86) zapobiegającą pikom napięcia po zabraniu napięcia z cewki. W tym przypadku akurat nie ma to większego znaczenia, ale na przykład jakby przekaźnikiem sterował komputer to najprawdopodobniej trafiłby go szlag (komp).
Jakbyś kupował podstawkę to porównaj koniecznie czy grube przewody z niej trafiają do styków 87 i 30. Jak przekaźnik jest uniwersalny to tak będzie, ale np w przekażniku kupowanym w motoryzacyjnym były inne wyprowadzenia.
 
 
Krzyzak 
moderator mitsumaniak
uczestnik I Zlotu MM


Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy
Dołączył: 28 Kwi 2005
Posty: 24296
Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
Wysłany: 21-08-2006, 14:24   

przekaznik wyglada tak:



jakosc slaba, bo go zeskanowalem :) - nada sie?
 
 
josie 
Mitsumaniak
majsterklepka


Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 2517
Skąd: Gdynia
Wysłany: 21-08-2006, 14:33   

Krzyzak napisał/a:
nada sie?


Pewnie :D
 
 
tomusn 
Mitsumaniak


Auto: Colt Z34A 6AMT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 106 razy
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 3974
Skąd: Żnin
Wysłany: 21-08-2006, 16:26   

no to ja to muszę mieć na 100 %, bo z Bartkiem NKM zamontowaliśmy w moim Colcie podgrzewanie lusterek, a to ten sam obwód przecież, więc siępewnie będzie grzało jak miś.
_________________
Tomek
Colt :( Colt :| Colt :)
 
 
Krzyzak 
moderator mitsumaniak
uczestnik I Zlotu MM


Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy
Dołączył: 28 Kwi 2005
Posty: 24296
Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
Wysłany: 22-08-2006, 15:00   

Dobra - dopadłem dziś tą podstawkę, obejrzałem i... okazuje się, że zbędne wydanie kasy. Jest tam tylko 1 dioda prostownicza za 50 groszy. Łączy styki 86 z 85, przy czym minus na 85 idzie. Diode kupiłem :)
 
 
josie 
Mitsumaniak
majsterklepka


Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 2517
Skąd: Gdynia
Wysłany: 22-08-2006, 15:54   

Krzyzak napisał/a:
Jest tam tylko 1 dioda prostownicza za 50 groszy


No pewnie, że zwykła :D nie pisałem że jakaś specjalna.
Ja lubię te podstawki, bo moim zdaniem montaż z ich pomocą jest łatwiejszy i bardziej estetyczny :wink:
 
 
Krzyzak 
moderator mitsumaniak
uczestnik I Zlotu MM


Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy
Dołączył: 28 Kwi 2005
Posty: 24296
Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
Wysłany: 22-08-2006, 16:24   

Spox - przedstawiam wariant ekonomiczny. Każdy zrobi, jak będzie uważał :)
 
 
bartek_nkm
[Usunięty]

Wysłany: 23-08-2006, 00:04   

Diodę podłączamy tak, żeby strona z kreską była podłączona do plusa, a bez kreski do minusa ;-) Inaczej się spali :twisted:
 
 
Krzyzak 
moderator mitsumaniak
uczestnik I Zlotu MM


Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy
Dołączył: 28 Kwi 2005
Posty: 24296
Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
Wysłany: 23-08-2006, 09:32   

bartek_nkm napisał/a:
Diodę podłączamy tak, żeby strona z kreską była podłączona do plusa, a bez kreski do minusa ;-) Inaczej się spali :twisted:

A to dziwne, bo podstawka którą oglądałem sugeruje, że jest dokładnie odwrotnie.
Póki jeszcze nie zamontowałem - czy możemy to jakoś zwryfikować i ustalić wspólną linię działania? :)

Czyli schemat Josiego powinien wyglądać teraz tak:

 
 
josie 
Mitsumaniak
majsterklepka


Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 2517
Skąd: Gdynia
Wysłany: 23-08-2006, 13:34   

Krzyzak napisał/a:
Czyli schemat Josiego powinien wyglądać teraz tak:


No właśnie odwrotnie.
Może odsłonię tajemnicę sposobu podłączenia :wink:
-czerwono-zielonym idzie główne zasilanie szyby do włącznika (+)
-czarno-czerwonym idzie po włączniku do szyby (+)
-czarny z czerwoną kropką to masa

-po włączeniu włącznika "+" z czerw-ziel pojawia się na czarno-czerw przy wtyczce i załącza cewkę przekaźnika (cewka z drugiej stony masę już ma).
-zamyka się zwora 87-30 i przewodzi głównego plusa z ominięciem włącznika do czarno-czerwonego (bezpośrednio na szybę)

reasumując:
85 to minus, 86 plus, czyli diodę wsadzamy odwrotnie niż na rysunku Twoim Krzyżak
 
 
Krzyzak 
moderator mitsumaniak
uczestnik I Zlotu MM


Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy
Dołączył: 28 Kwi 2005
Posty: 24296
Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
Wysłany: 23-08-2006, 14:20   

85 to minus, czyli tam powinna być kreska diody,
86 to plus, czyli tam powinien być trójkącik diody

ja to narysowałem w oparciu o podstawkę, o której mówiłeś - na 100% jest w niej tak, jak mówię


chociaż z drugiej strony, to pewnie wszyscy wiemy, że prąd to przepływ ELEKTRONÓW, czyli ujemnie naładowanych cząstek atomu, a więc tak naprawdę to prąd płynie z minusa do plusa ;) :P
 
 
josie 
Mitsumaniak
majsterklepka


Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 2517
Skąd: Gdynia
Wysłany: 23-08-2006, 14:41   

Krzyzak napisał/a:
85 to minus, czyli tam powinna być kreska diody,
86 to plus, czyli tam powinien być trójkącik diody


Odwrotnie :wink: Jak tak podłączysz to dioda będzie w stanie przewodzenia i się spali.
Kreska diody na schemacie jest z tej samej strony co kreska fizycznie namalowana na diodzie i musi być podłączona do "+"
Drugą sprawą jest, że przekaźniki w większości (Twój na pewno też) nie mają polaryzacji cewki - czy "+" na 85 czy na 86 będą działać, dlatego może producenci nie zwracają uwagi jak wsadzają diodę w podstawkę.
 
 
bartek_nkm
[Usunięty]

Wysłany: 23-08-2006, 14:42   

Krzyzak napisał/a:
85 to minus, czyli tam powinna być kreska diody,
86 to plus, czyli tam powinien być trójkącik diody

...i ciągnąc to dalej teoretycznie (i praktycznie) będzie tak, pamiętając, że dioda przewodzi w jednym kierunku:
dioda będzie podłączona kreską do styku 85 (minus) a trójkątem do 86 (plus).
po przyłożeniu napięcia prąd popłynie od plusa na styk 85, później przez diodę na styk 86, gdzie będzie masa. ja tu widzę spięcie ;-) dioda musi być odwrotnie, czyli kreską do plusa a trójkątem do minusa i będzie OK

albo wiesz co, tak jak juz josie napisał - olać diodę, to jest sterowanie prądowe z przełącznika a nie napięciowe z komputera czy jakiegoś sterownika, więc nic się nie stanie ;-)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.