To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Pajero Ogólne - Ładowanie akumulatorów prostownikiem

ruks - 06-02-2017, 13:49
Temat postu: Ładowanie akumulatorów prostownikiem
Chciałbym doładować prostownikiem akumulatory, czy mogę podłączyć oba naraz czy ładować je osobno? I czy muszę odłączać je od instalacji auta, jeśli tak to w jakiej kolejności? Jeśli je odłączę to czy nie będzie problemu z immobilizerem itp?
Rander - 07-02-2017, 10:36
Temat postu: Re: Ładowanie akumulatorów prostownikiem
ruks napisał/a:
Chciałbym doładować prostownikiem akumulatory, czy mogę podłączyć oba naraz czy ładować je osobno? I czy muszę odłączać je od instalacji auta, jeśli tak to w jakiej kolejności? Jeśli je odłączę to czy nie będzie problemu z immobilizerem itp?


Jak masz podłączone akumulatory?
Przez jakiś izolator względnie separator baterii?

Jeśli są spięte równolegle (nie szeregowo) na krótko, to można ładować w samochodzie, tak, jak są.
Generalna zasada: nie należy łączyć równolegle akumulatorów o różnej kondycji (i napięciu) - pójdą prądy wyrównujące i wtedy można któryś a akumulatorów (albo oba) zabić. A przy okazji poparzyć się, jeśli któryś ma zwartą celę.

A co rozumiesz przez pojęcie "prostownik"? Jest to prostownik jako źródło prądowe lub źródło napięciowe? Mógłby być mały problem z przeładowaniem cel i gazowaniem. W uproszczeniu najpierw ładuje się prądowo, a później napięciowo. Odpowiednie parametry ustawiasz w zasilaczu prądu stałego - typowo max. 1/10C oraz 13,6V przy ładowaniu buforowym lub max 14,2V przy ładowaniu zwykłym szybkim z kontrolą.

Chyba, że piszesz o jakiejś ładowarce do akumulatorów z zabezpieczeniem napięciowym i ograniczeniem prądu, ewentualnie z możliwością pracy buforowej - wtedy podpinasz i zapominasz, że jest ;)

ruks - 07-02-2017, 17:27

Akumulatory są połączone równolegle bo instalacja jest na 12V. Nie wiem natomiast czy po drodze jest jakiś separator czy cokolwiek a są one dosyć daleko od siebie po obu stronach auta. Generalnie mowa jest o Pajero IV ale i w trójkach też bywały po dwa aku. Prostownik jak to nazwałem to w moim przypadku CTEK MXS 2.0 więc jakieś tam zabezpieczenia są. Zastanawiam się właśnie czy pomiędzy aku coś jeszcze jest bo gdyby był tylko przewód to nie było by problemu z ładowaniem obu naraz. Dodam że oba aku są takie same chociaż sam nie wiem jak ładowanie w aucie jest zrealizowane i czy poziom naładowania przez alternator będzie taki sam.
plecho1 - 07-02-2017, 19:02

Podłącz do jednego i powinno być ok. Jeśli nie masz pewności, to podczas ładowania sprawdź woltomierzem (multimetr uniwersalny ustawiony na pomiar napięcia stałego) jakie jest napięcie na jednym i na drugim aku, jeśli wartości będą takie same, to będzie oznaczało, że obydwa się ładują.
Rander - 08-02-2017, 11:39

ruks napisał/a:
Akumulatory są połączone równolegle bo instalacja jest na 12V. Nie wiem natomiast czy po drodze jest jakiś separator czy cokolwiek a są one dosyć daleko od siebie po obu stronach auta. Generalnie mowa jest o Pajero IV ale i w trójkach też bywały po dwa aku.


Nie tylko Pajero IV ma licencję na dwa akumulatory ;)

Jeśli nic nie przerabiałeś, to najprawdopodobniej masz je spięte bezpośrednio.
Chyba, że masz jakiś przełącznik - ale wtedy byś wiedział.
Ewentualnie możesz mieć izolator i jeden akumulator może być tylko do rozrusznika a drugi do reszty. Jednak wtedy często stosuje się przełącznik do zrównolegnienia akku dla wyciągarki.

ruks napisał/a:
Prostownik jak to nazwałem to w moim przypadku CTEK MXS 2.0 więc jakieś tam zabezpieczenia są.


To nie jest prostownik. To jest inteligentna (choć bardzo prosta) ładowarka o prądzie max. 2A. Podpinasz i zapominasz. Tyle, że ładowanie trochę potrwa. Ale za to możesz sobie przeliczyć pojemność akumulatorów. Przy okazji na pewno nie przekroczysz max. prądu ładowania, a małe ładowanie dobrze robi dla kondycji akumulatora.

ruks napisał/a:
Zastanawiam się właśnie czy pomiędzy aku coś jeszcze jest bo gdyby był tylko przewód to nie było by problemu z ładowaniem obu naraz. Dodam że oba aku są takie same chociaż sam nie wiem jak ładowanie w aucie jest zrealizowane i czy poziom naładowania przez alternator będzie taki sam.


Już dostałeś odpowiedź:
plecho1 napisał/a:
Podłącz do jednego i powinno być ok. Jeśli nie masz pewności, to podczas ładowania sprawdź woltomierzem (multimetr uniwersalny ustawiony na pomiar napięcia stałego) jakie jest napięcie na jednym i na drugim aku, jeśli wartości będą takie same, to będzie oznaczało, że obydwa się ładują.


Od siebie dodam tylko, że na lepszym mierniku możesz mieć wyniki pomiaru na obu akumulatorach niewiele się różniące z powodu spadku napięcia na przewodach.

ruks - 16-05-2017, 09:37

plecho1 napisał/a:
Podłącz do jednego i powinno być ok. Jeśli nie masz pewności, to podczas ładowania sprawdź woltomierzem (multimetr uniwersalny ustawiony na pomiar napięcia stałego) jakie jest napięcie na jednym i na drugim aku, jeśli wartości będą takie same, to będzie oznaczało, że obydwa się ładują.


Tak zrobiłem i w zasadzie na drugim aku jest niemal takie samo napięcie. Różnica nie więcej niż 0,02V. Dzięki za porady :-)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group