To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - Płyn chłodniczy

polek - 24-09-2017, 20:36
Temat postu: Płyn chłodniczy
Wymieniłem termostat w moim samochodzie, bo przestało grzać ogrzewanie. Wstawiłem nowy, a że było już ciemno to się za bardzo nie przyglądałem jak go wkładałem w rurkę. Czy można go włożyć obojętnie jak? (byle w dobrym kierunku). Pytam bo na kołnierzu w starym zauważyłem taki jakby nit i zacząłem się zastanawiać do czego on służy. A druga sprawa to uzupełniałem płyn i wlałem go do zbiornika wyrównawczego. Samochód odpaliłem, po czasie się włączył wentylator, a ze zbiorniczka nic nie wciągnęło do układu. Grube rury zimne i puste. Co jest? Może powinienem zalać chłodnicę a nie zbiorniczek? A po trzecie wrzuciłem termostat do gara i zagrzałem. No i o dziwo otworzył się przy 90 C na 5mm. To chyba dobry jest?
Janq - 24-09-2017, 23:22

Tym "nitem" montuje się do góry. Płyn trzeba było dolać do chłodnicy. Jak nalejesz tylko do wyrównawczego to za dużo nie zaciągnie z powrotem do układu.
mpoplaw - 25-09-2017, 06:47

polek, To znaczy że masz gdzieś dziurę i cały płyn ci wyciekł, niepotrzebnie wymieniałeś termostat

Ps silnik ci się na pewno przegrzewa, czyli za chwilę poleci uszczelka pod głowicą, pod zaworami, i pod miską olejową

Janq - 25-09-2017, 16:22

mpoplaw, przeczytaj najpierw dokładnie - kolega polek, wlał płyn tylko do zbiorniczka wyrównawczego. A jak zdejmował wąż od chłodziwa, to pewno trochę mu go uciekło - poziom musiał się wyrównać.
polek - 28-09-2017, 19:59

Dziękuję Janq jest tak jak napisałeś.
Uwaga: wymieniłem termostat, zalałem przez chłodnicę i mam znów pytania.
1. Jak zlać cały płyn z układu. Zawsze gdzieś w bloku zostanie (chyba). Pytam bo dolałem innego i robi mi się trochę masła pod korkiem chłodnicy i w zbiorniku wyrównawczym, a wcześniej nie było.
2. Silnik gorący, temperatura na wskazówce jest ok, rura górna do chłodnicy gorąca, dolna zimna (obie twarde chyba od ciśnienia). A do tego po chwili włącza się wentylator? O co tu chodzi? Czy może ja źle włożyłem nowy termostat, ale chyba się nie da.
3. Ustawiam na klimatroniku:
a) nawiew na szybę i temperaturę 25 (na pewno w kabinie tyle nie ma), silnik gorący i węże od nagrzewnicy też (wchodzący gorący, wychodzący ciepły) - efekt: wiatrak z obrotami najwyższymi, powietrze ledwo ciepłe;
b) nic nie zmieniam oprócz nawiewu który ustawiam na nogi i szybę - efekt: wiatrak zwalnia do minimalnych obrotów, powietrze ledwo ciepłe;
c)jak ustawię temperaturę na czerwone dopiero zaczyna porządnie grzać.
Czy to tak powinno wyglądać? Wydaję mi się, że wcześniej to trochę inaczej wyglądało.

Janq - 28-09-2017, 21:03

Hmmm najpierw powinien otworzyć się termostat i załączyć duży obieg - obie rury powinny być gorące, później dopiero powinien włączyć sie wiatrak na chłodnicy.

Jaką temperaturę otwarcia ma nowy termostat, który założyłeś i jakiej firmy? Z nowymi termostatami, to różnie bywa. Ja dwukrotnie w swojej Primerze wymieniałem termostat - nowy ze sklepu - bo się nie zamykał i podczas jazdy powyżej 85km/h temperatura silika mi spadała na łeb na szyję. Dopiero jak założyłem nowy-używany oryginał to się skończyły problemy.
U ciebie może akurat się nie otwierać.

Co do słabego grzania - przy zalewaniu/zlewaniu płynu należy ustawić temperaturę nadmuchu na maksymalne ciepło. Po zalaniu nowego płynu odpalasz na maksymalnym ciepełku, no i chwilę trzeba pojeździć z takim nastawem - odpowietrzyć układ. Po zmianie płynu, przez kilka dni trzeba kontrolować poziom w zbiorniczku wyrównawczym i uzupełniać.

Co do zlania całego płynu z układu - to na bloku powinieneś mieć korek spustowy. W Carismie chyba jest z tyłu na bloku, ale mogę się mylić. Trzeba zobaczyć do instrukcji obsługi auta, lub do service manuala.

polek - 28-09-2017, 21:06

Nowy chyba jest na 88 stopni. Piszę chyba bo nie jest napisane na nim, ale w sklepie brali VIN i po nim ustalił, że to 88. Ale co mi sprzedał to już nie wiem. Mam trochę wątpliwości bo w komplecie była uszczelka o jakimś innym kształcie.
Janq - 28-09-2017, 21:11

88st to chyba na kraje zimne, na nasz klimat to powinno być 82st. Jak ojciec wymieniał w MSS to na 82 chyba montował jak dobrze pamiętam.

Z termostatami to jest tak, że jeden często pasuje do kilku aut/modeli i w jednym jest wymagana uszczelka, a w innym nie :]

polek - 28-09-2017, 21:18

Stary też miałem na 88.
Janq - 29-09-2017, 17:50

Może być tak, ale nie musi, że czujnik temperatury płynu chłodniczego dla ECU może zaliczać powoli padakę
polek - 29-09-2017, 20:32

Czy to ten który jest na obudowie termostatu?
Bizi78 - 29-09-2017, 20:38

Ten z dwupinową kostką.
polek - 29-09-2017, 21:02

Bizi78 napisał/a:
Ten z dwupinową kostką.

Czyli ten na obudowie termostatu? Czy moze jest jakiś inny?

[ Dodano: 29-09-2017, 21:22 ]
A jak sprawdzić czujnik? Pomiar oporności wystarczy? jakie powinny być wartości?

plecho1 - 29-09-2017, 21:39

Tu http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=1981 na pierwszej stronie masz opisane jak sprawdzić czujnik temperatury.
Bizi78 - 29-09-2017, 22:39

10803 na schemacie, wygląda że jest w bloku silnika.
http://mitsubishi-motors....sub_group%3D120



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group