Forum ogólne - Klucz dynamometryczny
rafq - 22-03-2007, 23:50 Temat postu: Klucz dynamometryczny Witam, chciałem poznać Waszą opinię na temat wyżej wymienionego "magicznego" narzędzia. Sporo o nim piszecie i w japońcach (nie tylko) się bardzo przydaje, więc uchylcie rąbka tajemnicy jaki wybrać, aby nie przepłacić oraz aby w miarę dobrze służył w normalnych warunkach. Nie mówię tu o jakichś zarąbiście drogich, które wytrzymują niejednokrotne traktowanie gazrurką albo czym tam komu przyjdzie do głowy .
I co oznacza to 3/8 lub 1/2 przy podanych parametrach klucza ? (mogę się tylko domyślać, że jest to szerokość nasadki i tu nasuwa się pytanie jak ją zmierzyć oraz jakie są najczęściej spotykane ?)
Czy klucz powinien posiadać jakieś dodatkowe atuty ?
Czy będą do niego pasować nasadki ze zwykłego kompletu kluczy ?
Czy trzeba jakąś specjalną przejściówkę z dynamometru na końcówki typu spline ?
zaznaczam że mam do wydania na tą "zabawkę" max. 150 zł
jeśli będzie dużo info w tym temacie to może małe FAQ powstanie ?
Pozdrawiam!
P.S. może ktoś zna adresy z Lublina dobrych sklepów z narzędziami ? słyszałem o techmaxie czy jakoś tak na nałęczowskiej lub gdzieś tam w okolicach...
Krzyzak - 23-03-2007, 09:47
ja kupilem z Allegro - jakis za 100 zl, ale to zadna rewelacja
porzadny klucz musi kosztowac i juz
klucze dokladne np. 1-10 Nm itp sa bardzo drogie i malo przydatne (generalnie przy ustawianiu napinacza hydraulicznego rozrzadu)
klucze o duzych momentach podobnie j.w.
dlatego najlatwiej kupic klucz 10-200 Nm z Allegro
1/2 i 3/8 to rozmiar tego wystajacego kwadratu w calach - generalnie wiekszosc to 1/2 cala, wieksze to z reguly do ciezarowek sa
rafq - 23-03-2007, 14:48
a czy moment powyżej 110 nm do czegoś się w ogóle przydaje przy samochodzie ? (nie liczę ciężarówek itp )
Anonymous - 23-03-2007, 14:59
rafq napisał/a: | a czy moment powyżej 110 nm do czegoś się w ogóle przydaje przy samochodzie ? | Np. piasty kół, śruby kół pasowych.
swinks_UK - 14-04-2007, 12:14
Rozmiar nasadki 3/8 najczęściej jest stosowany do drobnych śrub i nakrętek z małym momentem - np. silnik i osprzęt.
Najbardziej popularny z nasadką 1/2 ma też najszerszy zakres, z reguły 28 - 210 Nm, ale jest mało przydatny przy drobnicy silnikowej (momenty 10 - 40 Nm). Generalnie momeny w zakresie 60 - 150 Nm są najczęściej spotykane przy śrubach zawieszenia.
Generalna zasada jest taka, że do grubszych prac lepiej mieć jest dobrej jakości sprzęt bo przy dużych momentach w badziewiu lecą "sprzęgiełka" (łatwo ukręcić klucz), zaś przy drobnicy np. silnik wymagana jest precyzja dokręcenia, stąd lepiej mieć klucz o bardzo dokładnej nastawie.
Klucze anglosaskie mają nastawy skalowane w Ft-LBS, ale można to przeliczyć na Nm za pomocą tablic. Poza tym w książkach serwisowych podawane są obie wartości.
Anonymous - 15-04-2007, 19:20
jezeli masz tylko 150 złoty to raczej nie spodziewaj się rewelki proxxon to wydatek około 350 do 450 złoty(średnia klasa)kingtony to wydatek 400 do 500 złoty beta 400 stówki wurth około 1200zl(pierwsz liga) pamiętaj klucz dynanometryczny zawsze po robocie trzeba rozkręcić na maksa inaczej rozkalibruje się i lipa.ja pracuje na sprzecie kingtona i proxxona.wszystko kupuje w germanii tańsze o około 100zł.pozdro
|
|
|