Pajero II - [2.8 TD] Problem ze świecami żarowymi
bandegras - 03-12-2018, 23:09 Temat postu: [2.8 TD] Problem ze świecami żarowymi Witam wszystkich forumowiczów.
Mam Pajero 2 z 93r, 2.8 TD na mechanicznej pompie w automacie, japoński import.
Kupiłem go jako niepalący z podejrzeniem problemów z układem paliwowym. Po sprawdzeniu okazało się, że były spalone 3 świece żarowe. Kupiłem nowe według modelu i palił od strzała ale po kilkukrotnym odpaleniu znów spaliło świece. Były to tanie zamienniki, więc kupiłem Lucasy i historia się powtórzyła. Sprawdziłem jaki prąd podaje na świece i okazało się, że jest 12,1V.
Od czego zacząć? Szukać 12V świec jeśli takie w ogóle są do tego silnika? Czy może ktoś podmienił przekaźnik i trzeba wymienić przekaźnik na 11V i świece?
Z góry dziękuję i pozdrawiam
U-96 - 05-12-2018, 08:07
Przyjacielu
To nie wina przekaźnika, a raczej sterownika świec który jest na prawym słupku z przodu wewnątrz kabiny. U mnie też jest 12V podawane na świece.
Palenia świec dopatrywałbym się prędzej w nieszczęsnym dogrzewaniu świec
PII ma taką funkcję że przy niskich temperaturach w czasie jazdy dogrzewa świece.
Steruje tym właśnie ten sterownik wewnątrz auta. Nie wiem skąd bierze informację aby włączyć dogrzewanie, ale u siebie mam zamiar wyeliminować go całkowicie ponieważ upatruję w nim wszystkie problemy ze świecami. Czasem na gorącym silniku w czasie jazdy słyszę jak włącza świece...słychać kliknięcie przekaźnika. Patrole Y61 2.8 mają to samo, mój kumpel walczył z tym długo, nic nie pomogło, a nie znam lepszego elektro-mechanika. W końcu założył zewnętrzne sterowanie świec z kabiny i problem ustał, od 4 lat nie wymienił ani 1 świecy.
Z tego co pamiętam był ten temat tu gdzieś poruszany, grzanie świec w zależności od wersji było krótkie lub długie..... musisz poszukać w historii
Pozdr.
Georg - 05-12-2018, 14:07
U-96 napisał/a: | Steruje tym właśnie ten sterownik wewnątrz auta. Nie wiem skąd bierze informację aby włączyć dogrzewanie [...] |
Świece żarowe zasilane są z wysokoamperowego przekaźnika, który załączany jest:
1) przez sterownik świec żarowych - wcześniejsze modele Pajero.
2) przez sterownik silnika ECU - późniejsze modele Pajero.
W obu przypadkach o długości czasu grzania/dogrzewania decyduje informacja z czujnika temperatury płynu chłodzącego.
Grzanie zasadnicze ma zawsze charakter ciągły. Dogrzewanie może być impulsowe, lub - przy zastosowaniu drugiego przekaźnika i rezystora - ciągłe.
bandegras - 05-12-2018, 21:13
Dziekuję za odpowiedzi.
Hmmm. Czyli sterowanie napięciem jakie podaje przekaźnik na świece reguluje sterownik?
Zastanawiające jest że daje 12v a nie 11 jak świece potrzebują. Muszę stanąć chwilę i wyjąć przekaźnik jak pogoda pozwoli.
I jeszcze kolejne pytanie. Czy jeśli kupił bym jakieś super dobre świece to też zaraz się spalą?
Dodam że OD działa i wskaźnik temperatury płynu na desce też więc chyba czujniki są ok.
Georg - 05-12-2018, 22:33
bandegras napisał/a: | Czyli sterowanie napięciem jakie podaje przekaźnik na świece reguluje sterownik? Zastanawiające jest że daje 12v a nie 11 jak świece potrzebują. |
Sterownik i przekaźnik nie regulują wysokością napięcia, lecz długością okresów jego podawania na świece żarowe. Działają na zasadzie "głupiego Jasia" włącz-wyłącz.
Różne ocechowania napięciowe świec są wynikiem indywidualnych potrzeb konstrukcyjnych każdego silnika; uwzględniają spadek napięcia na zacisku świecy, osiąganą temperaturę w funkcji czasu, sposób grzania i kilka innych...
U-96 - 06-12-2018, 07:38
Oznaczenie świec żarowych 11V nie oznacza że zasilane są takim prądem
Zasilane są prądem 12V
11V oznacza że spadek napięcia na aku. do 11V w niskich temperaturach w czasie grzania świec
spowoduje że i tak osiągną prawidłową temperaturę grzania.
Jakość świec oczywiście ma znaczenie na ich żywotność
Ale nie w twoim przypadku - kilka grzań i spalone
Zacznij szukać od głównego przekaźnika świec , czy nie klei ci styków i przez to grzanie główne nie jest za długie. Potem czujnik temperatury, u mnie jest 2 obwodowy (u ciebie pewnie też)
Na desce masz odczyt z innego obwodu niż ten do sterownika świec
Potem trzeba sprawdzić instalację el. do sterownika w PII pękają kable ze starości
Potem sam sterownik - też zdychają ze starości i jak pisałem wcześniej po przez nieszczęsne dogrzewanie wykańcza świece.
Zajrzyj do sterownika świec, zobacz czy nie był zalany lub zawilgocony, jak zobaczysz coś podejrzanego wymień go od razu jest ich pełno do kupienia z używek i kosztują grosze.
Może wystarczy styki kontaktem poczęstować ............
SKS ma duży wpływ na instalację elektryczną PII
A jak już cię to wszystko zmęczy ....dobry elektryk drugi przekaźnik, rezystor aby ustawić prawidłowy czas działania świec.
Albo najprościej drugi przekaźnik włączania świec sterowany z palca na przycisk
Mierzysz czas rozgrzania świecy nowej podłączonej do aku
Sterowanie z palca ....liczysz sekundy z pomiaru...... i zapłon
Pozdr.
Bizi78 - 06-12-2018, 08:06
U-96 napisał/a: | Oznaczenie świec żarowych 11V nie oznacza że zasilane są takim prądem
Zasilane są prądem 12V |
Jak elektryk z wykształcenia tylko sprostuje, że V oznacza volty czyli napięcie .
Georg - 06-12-2018, 11:08
Kolego bandegras, podłącz byle jaką żarówkę 12-voltową do byle którego zacisku świecy żarowej, odpal motor i ...napisz co zaobserwowałeś.
U-96 - 06-12-2018, 15:32
Bizi78 napisał/a: | Jak elektryk z wykształcenia tylko sprostuje, że V oznacza volty czyli napięcie . |
Oczywiście Kolego Bizi masz rację V- to napięcie
W przypadku świec żarowych 11V to minimalne przy którym działają prawidłowo
Przekaźnik świec daje 12V +
Pomysł Georga z żarówką jak najbardziej, super.
Tylko na długim kablu do środka i test w czasie jazdy
Wtedy sprawdzisz również co się dzieje z dogrzewaniem świec w czasie jazdy
Pozdr.
bandegras - 06-12-2018, 22:16
Dzięki Panowie za zainteresowanie.
Spróbuję go odplić ale temp w okolicach zera to katorga dla rozrusznika. Może ktoś mi pomoże i będzie grzał palnikiem do kolektora i odpali.
Swoją drogą fest skomplikowany ten układ na 93 rok w zwykłym majzlu:)
Będę pisał co zaobserwowałem.
U-96 - 07-12-2018, 08:11
Odpal za pomocą placka
tylko ostrożnie z dawkowaniem i prosto w kolektor
Pozdr.
bandegras - 19-12-2018, 18:31
Wyjąłem dziś sterownik od świec i przekaźnik. Znalazłem serwisówkę na forum i sprawdziłem połączenia i opory. Przekaźnik wygląda że jest ok. Natomiast robiąc tak jak w serwisówce pisze o sprawdzeniu sterownika (łącząc piny 14 z 26 powinien być obwód zamknięty) nic nie pokazuje na mierniku. Rozkręciłem sterownik i środek wygląda ok.
Znalazłem kilka sterowników na allegro ale żaden nie ma takich numerów jak mój.
Który w takim razie wybrać?
https://allegro.pl/pajero-ii-komputer-sterownik-modul-2-8-tdi-i6802697382.html
https://allegro.pl/oferta/mitsubishi-pajero-2-5-sterownik-komputer-mc887434-7178070254
https://allegro.pl/mitsubishi-pajero-2-5-sterownik-komputer-md354511-i7178071170.html
https://allegro.pl/mitsubishi-pajero-ii-komputer-silnika-mc-899777-i7033923581.html
https://allegro.pl/komputer-mitsubishi-pajero-ii-k8t73075-t-i6726843013.html
https://allegro.pl/pajero-ii-komputer-sterownik-silnika-2-8-tdi-i7170953534.html
https://allegro.pl/oferta/mitsubishi-pajero-ii-long-2-8-td-sterownik-silnika-6861964207
https://allegro.pl/sterownik-silnika-mitsubishi-pajero-ii-mc856815-i7689915660.html
https://allegro.pl/mitsubishi-pajero-komputer-sterownik-mc856817-6817-i7732857736.html
Sprawdzę jeszcze czujnik temperatury cieczy jak znajdę chwilę
Z góry dziękuję
MarcinKK - 19-12-2018, 20:59
A jaki numer sterownika ty masz ?
bandegras - 19-12-2018, 21:09
Te numery są na przodzie sterownika
MC856812
K8T73072
3721 T
A na boku
6812
K8T73072 T
MarcinKK - 20-12-2018, 07:19
A ten : https://allegro.pl/mitsubishi-pajero-ii-lift-2-8-td-sterownik-silnika-i7234311744.html
|
|
|