Pajero IV - Samodzielna (dynamiczna) wymiana oleju w automacie
klapek - 14-10-2019, 09:48 Temat postu: Samodzielna (dynamiczna) wymiana oleju w automacie Na liczniku 364 tyś km, a poprzednia wymiana oleju w skrzyni biegów (wg dokumentacji poprzedniego właściciela) była przy 230 tyś. Czas najwyższy, choć żadnych niepokojących objawów nie było.
Jak Ktoś planuje samemu wymienić, to poniżej znajdzie instruktaż jak ja to zrobiłem.
Dodam tylko, że potrzebujemy kanał lub podnośnik i trochę wolnego czasu, gdyż to nie tylko odkręcenie 20 śrubek miski olejowej
Przyda Nam się również druga osoba, która odpali silnik w momencie gdy będziemy spuszczać olej, a także podczas nalewania świeżego.
Krok pierwszy to kupujemy w Carmont 10L oleju + filtr olejowy.
Pierwsze co robimy, to rozgrzewamy olej - w moim przypadku, było to ok 15km zanim wjechałem na kanał.
Otwieramy maskę przednią silnika, wypinamy zapinki atrapy przedniej (grill), zdejmujemy ją. Teraz będzie dojście do górnej chłodniczki oleju, usytuowanej z lewej strony.
Następnie odkręcamy dolne osłony - przednią chłodnic oraz tylną skrzyni biegów.
Poluźniamy dolną opaskę węża olejowego z górnej chłodnicy oleju (zdjęcie pierwsze) i wysuwamy dolną część węża z rurki. Teraz bierzemy pustą bańkę po oleju (4-5L) wkładamy w nią wysunięty, krótki wężyk. Po uruchomieniu silnika olej pojawi się z góry, nie z dołu dlatego zdejmujemy dolną stronę wężyka. W moim przypadku, olej leciał ok 20-30 sekund, gdy przestał lecieć natychmiast zgasiłem silnik. W bańce jest ok 3.5L.
Kolejny krok to nasadowy 17 i odkręcamy korek spustowy oleju w skrzyni biegów. Wbrew pozorom dużo nie wyleci, u mnie było ok 2L oleju. Zakręcamy korek spustowy, podstawiamy pod tylną część skrzyni siłownik hydrauliczny lub lewarek i delikatnie ją unosimy, aby nie wisiała na poduszkach pod belką widoczną poniżej.
Gdy skrzynia wisi na lewarku, bierzemy się za odkręcenie belki. Od dołu belki - cztery śruby po zewnętrznej + dwie nakrętki po środku. Od góry dwie śruby poduszek.
W tym momencie belka jest odkręcona i bierzemy się za odkręcenie śrub miski olejowej.
Trochę kręcenia jest, bo będzie 20 sztuk ale ciężko nie jest. Gdy śruby odkręcone, to bierzemy się za odklejenie miski od karteru skrzyni biegów. W karterze są fabryczne nadlewy więc intuicyjnie ale bardzo delikatnie wbijamy dłuto w celu odklejenia uszczelki. Proszę uważać aby nie pogiąć metalowej miski (o co nie trudno), ani nie zniszczyć przylgni. Gdy miska się oderwie to delikatnie ją zdejmujemy. Z miski idzie rurka od bagnetu oleju, nie trzeba go odkręcać od silnika, jest sprytnie zaprojektowany i przy wyciąganiu miski rozczepi się na 2 części.
Naszym oczom ukaże się filtr oleju, który przykręcony jest dwoma śrubkami M6. Odkręcamy je i ściągamy filtr oleju.
Teraz bierzemy się za wyczyszczenie przylgni w skrzyni oraz oczyszczenie miski olejowej z starej uszczelki. W misce znajdziecie 3 magnesy neodymowe, je również należy wyczyścić.
Jeśli miska odkształciła się, należy ją wyklepać aby równo dolegała do karteru skrzyni.
Gdy już mamy czysto, ładnie i pachnąco to bierzemy się za przykręcenie nowego filtra oleju.
Następnie odtłuszczamy przylgnię zarówno w skrzyni, jak i misce olejowej, smarujemy miskę uszczelką w płynie – ja używam tylko szare Dirko +300. Oczy mi pękają jak widzę czerwony uszczelniacz w silnikach… 😉
Montujemy miskę, skręcamy śrubami. Upewniamy się że śruba spustowa jest wkręcona.
Teraz montujemy belkę podtrzymującą skrzynię biegów. Gdy mamy to zrobione, czas napuścić olej przez bagnet w komorze silnika. Ja wlałem 7L, następnie jak na początku zabiegu włączamy silnik i czekamy aż olej zacznie wypływać z rurki. Skrzynia wyrzuciła kolejne 3 litry starego oleju, który był w sprzęgle a także przewodach. Dolałem kolejne 2 L nowego oleju i miałem poziom max na bagnecie.
Założyłem waż na rozpiętą rurkę przy chłodnicy, skręciłem opaski, zamontowałem grill, dolne osłony.
Następnie uruchomiłem silnik i trzymając nogę na hamulcu przeszedłem wszystkie tryby skrzyni, aby olej wypełnił należycie skrzynię biegów.
Następnego dnia dolewka 0,5L do pełnego poziomu na bagnecie.
Na całą wymianę weszło mi 9.5L oleju. Żadnej zauważalnej zmiany po wymianie nie wyczułem, jak jechał i zmieniał tak robi to nadal.
😊
Cały zabieg nie jest rudny, ale kilka godzin zajmie i trzeba mieć gdzie to zrobić.
Miłego klapek!
Wasyl1969 - 19-10-2019, 20:15
A ja się zastanawiałem gdzie jest wlew oleju😁 A tymczasem olej skrzyni wlewamy przez rurkę bagnetu... Hmm...
[ Dodano: 09-06-2021, 08:46 ]
Mam pytanie: Czy zastosowałeś uszczelnienie które zakupuje się z filtrem czy też zastosowałeś tylko uszczelnienie w płynie? I jeszcze jedno wg opisu olej płynie przez górną chłodniczkę od górnego króćca poprzez samą chłodniczkę do dolnego jej króćca a wężyk który zamocowany jest do dolnego króćca zdejmujemy z jego drugiej (dolnej) strony? Dobrze to rozumiem? Z tego wężyka, po uruchomieniu silnika będzie lecieć stary olej do momentu aż skrzyni nie wypełnimy nowym oczywiście wg schematu opisanego przez Ciebie?
klapek - 10-06-2021, 11:38
Filtr kupiony w e-Pajero i nie przypominam sobie aby była z nim uszczelka. Dałem samo Dirko.
Dobrze rozumiesz.
Bizi78 - 10-06-2021, 12:43
Uszczelka pod miską AT w 3.2 silnik 4M41 jest stosowana w pojazdach po 08.2009r., tak przynajmniej wynika z katalogu.
Daroot - 28-06-2021, 19:01
Dzien dobry. Wymieniłem olej wraz z filtrem i uszczelką, zakupiony od p. Zbyszka. W związku z tym bardzo dziękuję za fachohwy i właściwy dobór części. Skrzynia jak chodziła idealnie, tak chodzi dalej, ale jednak stary olej był już koloru brązowego, w porównaniu do nowego czerwonego.
Przepompowana dynamicznie, 10 litrów zużyte w pełni, zostało mi z 0,5 litra które wyleciało ze skrzyni przelewem przy rozgrzaniu oleju w skrzyni do 40 stopni.
Przy okazji wyczyszczona i pomalowana miska olejowa w skrzyni.
zbyszekm2 - 29-09-2021, 13:28
Bizi78 napisał/a: | Uszczelka pod miską AT w 3.2 silnik 4M41 jest stosowana w pojazdach po 08.2009r., tak przynajmniej wynika z katalogu. |
Prawda w 200 konnych
|
|
|