To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Pajero Ogólne - Blokada centralnego mechanizmu różnicowego-zasada działania

Nordyk - 14-11-2019, 22:56
Temat postu: Blokada centralnego mechanizmu różnicowego-zasada działania
Witam
mam pytanie odnośnie zasady działania blokady centralnego mechanizmu różnicowego bo przyznam się bez bicia, że o ile zasada i sens działania dyfra między kołami jednej osi jest dla mnie jasna i logiczna o tyle centralny dyferencjał przestał byc dla mnie zrozumiały. Gdzieś na jakimś forum off-roadowym znalazłem takie zdanie tłumaczące sens blokady centralnego dyfra:

"Terenówka stoi z jednym podniesionym kołem jeśli centralny nie jest zablokowany to między pozostałe 3 koła stojące na ziemi zostanie rozdzielony moment koła wiszącego w powietrzu, czyli 0. Nie ruszy z miejsca. Gdy zablokujemy centralny, to mimo jednego uniesionego koła ruszymy z miejsca. Zakładam ze przedni i tylny dyfer nie był zblokowany."


Zgodnie z tym co wiem w skrzyni Super Select jeśli mamy ustawiony tryb 4H to moment obrotowy rozdzielany jest między osiami w podziale od 33%-67% do 50%-50% w zależności od różnicy warunków trakcyjnych między tylnymi i przednimi kołami. Jeśli więc cenralny mechanizm różnicowy nie jest zablokowany (skrzynia jest nadal w pozycji 4H) to czy nie oznacza to, że jeśli podniosę jedno koło (np przednie) to podział momentu obrotowego będzie po 50% na obie osie i tylne koła powinny wyciągnąć auto. Tylko wtedy bez sensu jest blokada więc coś źle rozumiem i prosiłby o jakieś łopatologiczne wytłumaczenie tego.

ruks - 15-11-2019, 18:31

To co zacytowałeś to prawidłowe stwierdzenie. Póki pomiędzy kołami są małe różnice w przyczepności blokada nie jest potrzebna. Jeżeli któreś koło ma małą przyczepność to otwarty mechanizm różnicowy daje moment na to właśnie koło, które zaczyna mielić w miejscu. Jeżeli zablokujesz centralny dyferencjał to moment pójdzie już na dwa koła - te o najmniejszej przyczepności niestety :D Dlatego stosuje się kolejne blokady pomiędzy kołami tej samej osi.
Czasami śmieje się że napęd na jedną oś to tak naprawdę napęd na 1 koło, chyba że masz blokadę to wtedy na 2
Napęd 4wd bez blokady to nadal w skrajnym przypadku nadal napęd na 1 koło 😂 (stoisz w miejscu jeżeli jedno koło jest w powietrzu)
4wd i blokada centralnego dyfra to w najtrudniejszych warunkach napęd na 2 koła
4wd z dwiema blokadami to już napęd na 3 koła (przypadek PIV)
4wd i 3 blokady to po spięciu wszystkiego napęd na 4 koła - nic nie mieli w powietrzu, każde koło ma taką samą prędkość obrotową (na przykład klasa G)

Nordyk - 15-11-2019, 21:28

To co napisałeś Ruks jest jak najbardziej logiczne i też tak uważam ale w takim razie jak to się ma do stwierdzenia, że skrzynia rozdzielcza ustawiona w trybie 4H rozdziela moment obrotowy między osiami w podziale od 33%-67% do 50%-50%. Jeśli podniosę jedno przednie koło to cały minimalny moment obrotowy pójdzie w to podniesione koło, które będzie się kręcić a pozostałe 3 będą stały w miejscu ale to oznacza, że w położeniu 4H moment obrotowy został podzielony 100% na przednią oś (na to jedno podniesione koło) i 0% na tylną oś - dobrze rozumuję? Czy oznacza to, że 4H w tym opisanym skrajnym przypadku (przednie koło w powietrzu) dzieli moment obrotowy (minimalny ale jendak jekiś jest) 100% na przednia i 0% na tylna oś?
ruks - 17-11-2019, 21:41

Gdzieś słyszałem o tym że SuperSelect rozdziela 33-67% ale moim zdaniem tak nie jest. Auto zachowuje się w trybie 4H jakby miało rozdział 50-50%. Jeździłem różnymi napędami w różnych samochodach i tam gdzie faktycznie jest więcej na tył AMG E63, Audi RS4 B8 zdecydowanie to czuć w czasie jazdy. Pajero zachowuje się jak quattro w A4 B6-7 gdzie jest rozdział pół na pół. Ponadto ten procentowy rozdział dotyczy sytuacji kiedy każde koło ma taką samą przyczepność. Jak przyczepność się zmienia moment przy otwartym dyfrze pójdzie na koło o najmniejszej przyczepności - na przykład wiszące w powietrzu.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group