To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Problemy techniczne - Blok silnika 4G3.

Adampio - 08-04-2024, 12:31
Temat postu: Blok silnika 4G3.
Dzień dobry,
znabyłem kamperka na L300 z silnikiem 4G32 (1,6 litra) i planuje montaż klimy. Jak zwykle podstawowy problem to montaż sprężarki.

W starym (sprzed 19 lat) wątku:
https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=1234
znalazłem obszerną listę samochodów z silnikami grupy 4G3.

Czy wszystkie te pojemności miały ten sam blok i tylko różne średnice cylindrów?

Bartek - 08-04-2024, 14:01

Zasadniczo tak jest, ale..... mogą pojawić się różnice w mocowaniach osprzętu między blokami silników RWD i FWD, jak również niestety między rocznikami. Łapa do kompresora klimy jest stosunkowo łatwa do dorobienia ze stadardowych profili hutniczych gr. 6 mm - dorobienie może być łatwiejsze niż kupienie oryginału (najprędzej od Eclipse i jemu podobnych - ale będzie to od 1.8 FWD, więc nie zagwarantuję, że będzie pasowało bez przeróbek). Ja osobiście dorobiłem 2 łapy (do 4g63 i 6a13), Krzyżak z tego co wiem też dorobił do swojego 4g37
Krzyzak - 09-04-2024, 07:24

Na 100% nie będzie pasować od 4G63 bo łapa rodziny 4G3 jest zupełnie inna. Ja w tym celu dorobiłem kilka elementów z blachy 10mm, które stanowią "międzymordzie" między blokiem 4G3 a łapą do sprężarki od 4G6. Ponadto mocowanie oryginalnego napinacza do łapy poduszki silnika - tu też rzeźba w postaci stalowego bloczka 5x3x3 cm. I na koniec dorabiana piasta na koło pasowe - celem założenia drugiego koła pasowego na 4 rowki zamiast oryginalnego klinowego (sprężarka 4G3 ma pasek na gruby klin i taki też element jest na kole pasowym wału).
Największy problem to miałem z zakupem skraplacza i osuszacza (brak w sprzedaży) - założyłem używane i jest OK. Można go rozwiązać przez dorobienie tych elementów z uniwersalnych oraz gięcia przewodów z miedzi.

Bartek - 09-04-2024, 10:50

Krzyzak napisał/a:
Na 100% nie będzie pasować od 4G63 bo łapa rodziny 4G3 jest zupełnie inna.


To oczywiste, chodziło mi o to, że w obrębie rodziny 4g3 mogą być różnice. Bloków 4g6 widziałem 3 różne w obrębie mocowań osprzętu....

Adampio - 15-04-2024, 17:01

Krzyzak napisał/a:
Ja w tym celu dorobiłem kilka elementów z blachy 10mm, które stanowią "międzymordzie" między blokiem 4G3 a łapą do sprężarki od 4G6. Ponadto mocowanie oryginalnego napinacza do łapy poduszki silnika - tu też rzeźba w postaci stalowego bloczka 5x3x3 cm. I na koniec dorabiana piasta na koło pasowe - celem założenia drugiego koła pasowego na 4 rowki zamiast oryginalnego klinowego (sprężarka 4G3 ma pasek na gruby klin i taki też element jest na kole pasowym wału).
Największy problem to miałem z zakupem skraplacza i osuszacza (brak w sprzedaży) - założyłem używane i jest OK. Można go rozwiązać przez dorobienie tych elementów z uniwersalnych oraz gięcia przewodów z miedzi.

Dorabiania się nie boję, bo wtedy wiem co mam :)
Z przyjemnością bym się spotkał w realu, jeśli ten silnik/auto jest jeszcze w Twoim posiadaniu. Ewentualnie pogadał przez telefon (603585206)

Znalazłem taki wątek:
https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?p=1523869
ale użytkownik @L3004WDAC (z mojej wsi) ostatni raz logował się na Forum w styczniu b.r. i nie odzywa się na moje pytania i w wątku i na PW.

Poza sprężarką problem widzę też w parowniku. Jeszcze nie badałam kanałów powietrznych w L300, więc nie wiem czy jest tam miejsce na parownik. Na dalekowschodnich filmikach Jutuba skraplacz do Deliki L300 montują zwykle poziomo do samochodem, a zupełnie sporadycznie przed chłodnicą.
Co do parownika to wygląda, że są dwie szkoły, albo nie jest to problem albo montują dodatkową "dmuchawę zimnego" pod deską, czego bym wolał uniknąć.

Krzyzak - 16-04-2024, 07:09

Niestety u mnie reala już nie ma - auchan ich kupił :D
Z Warszawy to masz Bartka na miejscu, ja to trójmiasto.
Jeśli masz oryginalny parownik to - przynajmniej u mnie tak było - wyciągasz plastikowy tunel, zaślepkę w ścianie grodziowej i zakładasz parownik. Skraplacz montowałem klasycznie, przed chłodnicą cieczy bo tam są fabryczne miejsca na niego a także drugi wentylator się wtedy montuje (instalacja jest w okolicy i u mnie miała 3 wtyczki - na silnik wentylatora, na przekaźnik i na czujnik ciśnienia do osuszacza).
Bardzo ważne aby podczas zmiany czynnika, a to na pewno będziesz robił bo zmieniasz z R12 na R134a, zmienić wszystkie oringi i tu masz ułatwione zadanie, bo w Warszawie jest firma, która takowe w systemie calowym oferuje. Sprzedaje w paczkach po 10 sztuk, będziesz zapewne potrzebował 4 rozmiary: 1/4, 5/8 i jeszcze jakieś 2 rodzaje, niestety nie pamiętam. Używałem wtedy katalogu części i dochodziłem do wymiarów po informacjach w internetach.

jacek11 - 16-04-2024, 16:46

A jak by tak zamontować elektryczny kompresor? Wtedy pakujemy go tam gdzie wygodnie. Tyle, że akumulator większy by był potrzebny, i zarazem alternator.
Adampio - 22-04-2024, 23:39

Krzyzak napisał/a:
Jeśli masz oryginalny parownik to - przynajmniej u mnie tak było - wyciągasz plastikowy tunel, zaślepkę w ścianie grodziowej i zakładasz parownik. Skraplacz montowałem klasycznie, przed chłodnicą cieczy bo tam są fabryczne miejsca na niego a także drugi wentylator
Ja mam silnik centralnie, bo to Delica. Czyli raczej nie mam grodzi i wiatrak na wisko, a nie elektryczny. Jeszcze nie oglądałem tuneli nadmuchowych, ale na przykład nawiew na nogi mam uruchamiany odrębna dźwignią przy lewym kolanie kierownika.
Porobię fotki chłodnicy, może jest przed nią jakieś miejsce.


jacek11 napisał/a:
A jak by tak zamontować elektryczny kompresor?
To już chyba prościej byłby mały klimatyzator gabinetowy, trzeba by tylko wyciąc dziurę na wydmuch gorącego powietrza, ale że, poza szoferką, cała buda jest blaszano-styropianowo-sklejkowa to nie problem.
Rozważałem taki temat przed montażem klimy w VW T4 i jednak wykosztowałem się na klimę klasyczną

Krzyzak - 23-04-2024, 07:24

Wczoraj przeglądałem otomoto i rzucił mi się w oczy taki samochód:

https://www.otomoto.pl/os...a-ID6Gjw59.html

zapytałbym czy ma klimę, byłoby trochę gratów (chociaż tam jest diesel i na pewno inne podejście).
Wisko to właśnie kojarzę z diesli - wentylatorek z chłodzeniem silnika, ale stawiam zapałki za banany, że jednak masz ścianę grodziową i normalne wentylatory montowane na chłodnicy i skraplaczu.

A co do klimy typu wszystko w jednym - miałem dawniej w domu, ale wydajność słaba i hałas ogromny. Zrobiłem uprawnienia f-gaz i założyłem splity (czyli de facto taki system jak normalnie w aucie występuje) i to jest to.

Adampio - 23-04-2024, 15:22

Cytat:
Wisko to właśnie kojarzę z diesli - wentylatorek z chłodzeniem silnika, ale stawiam zapałki za banany, że jednak masz ścianę grodziową i normalne wentylatory montowane na chłodnicy i skraplaczu.

W weekend porobię fotki i je udostępnię. W mojej Delice silnik jest pod fotelami szoferki być może przed chłodnicą jest jeszcze jakies miejsce na drugą (skraplacz) ale sprawdze to podczas robienia zdjęć



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group