[97-04]Galant EAxA/W - [EAxx] Geometria zawieszenia
JaGrab3 - 17-05-2007, 10:48 Temat postu: [EAxx] Geometria zawieszenia Dzieki uprzejmości szczeslawa,byłem na diagnostyce zawieszenia u fachowca...
Mam kąty do poprawienia, niestety juz nie ma mozliwosci regulacji, facio polecił mi warsztat który prostuje wahacze.
Jak to jest u was z kątami pochylenia kół...podobno tyl w galach se jest bardzo pochylony(cięcie opon), ale tak raczej nie powinno byc.
co myślicie o tym:
http://www.mitsubishi-gra...3_zbieznosc.jpg
Anonymous - 18-05-2007, 22:26
hej. poruszlaem juz ten temat:
http://www.mitsubishi-gra...pic.php?t=11651
i u mnie sa identyczne objawy, mam kolesia tez ma EA SE i to samo. ja mam zbieznosc ustawiona na maxa(czyli drazki rozsuniete na maxa na mimosrodzie) i najmniejsza wartosc to 0,8mm na osi ale kąty?? nie widzialem w zawieszeniu zeby byla regulacja kątów. być może przeoczyłem. jeśli tak to proszę napisać gdzie sie reguluje. ja jak bylem na geometri to powiedzieli mi ze w tym modelu tylnych kątów sie nie ustawia. w moim i kolesia przypadku winą obarczam 17 calowe felgi na 15 tkach ustawisz bez problemu i nie tnie opon, (sprawdzone, przejechane okolo 15000 km i nic) ja wymyśliłem takie lekarstwo:: mniejsze felgi i zmieniam wlasnie na 16tki wiecej wygody i mniej wydatków.pozdrawiam
Matejko - 19-05-2007, 10:20
no ale srednice kola chyba zachowujesz odpowiednia ??
czy dales opony na duzym profilu na 17 ??
zreszta niech sie wypowie Bartek albo Roch
Anonymous - 19-05-2007, 14:22
oczywiscie.na tyl dalem 225/45/17 (sa troche wiekszej srednicy bo w orginale powinno byc 215 ale z tylu nie przeszkadza.nie trze o nic i lepiej amortyzuje wstrzasy)i to troche pomaga guma sie wiecej naddaje i juz ni scina tak mocno. teraz zmieniam wszystkie na 205/55/16 poniewaz szkoda mi przednich wachaczy i amorkow(na 17tkach dostaja po d...)> i to jest zdaje sie najodpowiedniejszy rozmiar opony (średnicy)-korzystalem z przelicznika na www.opony.com.pl
JaGrab3 - 19-05-2007, 17:05
We wtorek oddaje samochód do mechanika od zawieszeń, ma mi wachacze powyciągać, zobaczymy co z tego wyjdzie, załącze wydruk z geometrii znowu...
roch_27 - 20-05-2007, 18:57
No wiec u mnie mam 215/45/17 i nie mam żadnych problemów ze zbieżnością
Nie dalej jak 2 tygodnie temu byłem na ustawieniu geometrii, gdyż robiłem drążki i końcówki drążków kierowniczych. Wyniki jak najbardziej OK.
Natomiast u mnie na samym początku po wymianie na 17" musiałem się przyzwyczaić do troszkę głośniejszych opon Po pierwsze ze względu na rozmiar oraz na dosyć agresywny bieżnik
ps. Dokładny przelicznik opon znajdziesz TUTAJ
pozdro
JaGrab3 - 20-05-2007, 20:02
Problemu ze zbieznoscia nie mam, jedynie z kontami pochylenia kół...
roch_27 - 20-05-2007, 20:19
JaGrab3 napisał/a: | Problemu ze zbieznoscia nie mam, jedynie z kontami pochylenia kół... | hmm ... u mnie nie ma tego problemu (bynajmniej nie zaobserwowałem ścinania opon).
A jakie felgi masz (producent)? Ja mam są ori do EA (od Avance)
Jeżeli inne to może być tak, że średnica ET jest inna i felga nie przylega dokładnie
Jeszcze jedno jakie masz śruby mocujące gdyż od 15" nie pasują
Chodzi o to, że śruby felg 15" są zakończono "na płasko" (tak jak miejsce na śrubę w feldze) natomiast 17" ma zakończenie "trapezowe" (ścięte pod kątem).
pozdro
JaGrab3 - 20-05-2007, 20:47
Mam felgi ori od SE z srubami pod te fele. Ale na 15" na zimowkach mam tak samo, tak ze koło wykluczyłem. Z tyłu mam za bardzo pochylone koła, a z przodu 1 koło, to gdzie wczesniej był wymieniany wahacz. Zobaczymy co po wtrokku mi mechanior zawyrokuje, wstepnie powiedzial ze spoczko wsio powyciąga, obaczymy.
Anonymous - 20-05-2007, 23:23
roch_27 napisał/a: | u mnie nie ma tego problemu |
patrzac na foto twojego misia wydaje mi sie ze nie masz opuszczonego zawieszenia?? i dla tego nie masz tego problemu,znaczy masz normalne wysokie, w obydwoch przypadkach ktore opisywalem chodzi o zawieszenie ze sprezynami eibacha -30mm (bo zakladam ze takie kolega JaGrab3 posiada)stosowane w SE . z tego co sie orientuje tylko nieliczne modele samochodow po "opuszczeniu na cyce" ma wystarczajacy zakres regulacjii aby ustawis geometrie normalnie.
[ Dodano: 20-05-2007, 23:30 ]
mam na mysli ze jak bym podlewarowal auto o3 cm do gory to kola beda mialy normalny kat pochylenia, a jakbys roch_27 obciążył bagażnik tak żeby tył auta opadł o 3cm będziesz miał taki kąt jaki jest w tej chwili u mnie czyli dól felgi wychodzi na zewnątrz a góra chowa się do środka i jest za duży
roch_27 - 21-05-2007, 01:24
taisho napisał/a: | chodzi o zawieszenie ze sprezynami eibacha -30mm | hmm , trzeba się zapytać Patryka (Patrol) na jakim rozmiarze felg (opon) jeździ
Jak dobrze pamiętam to on właśnie ma zawieszenie Eibach'a i ciekawe czy również ma ten problem
pozdro
szczeslaw - 21-05-2007, 02:00
taisho, nie zapominaj o jednej, jakże ważnej rzeczy: w zawieszeniu wielowahaczowym nie powinna się zmieniać geometria po zmianie wysokości/obciążenia (albo zmienia się ona w minimalnym stopniu).
Po to stosuje się 2 (lub więcej) wahacze na jedno koło, żeby niezależnie od wysokości (obniżające sprężyny, dociążenie samochodu, pochylenie autka na zakręcie) kąty pochylenia kół pozostawały takie, jak założył producent.
Jedyne co może być, to FABRYCZNIE inaczej dobrane kąty w wersji SE. Tylko teraz trzeba by było znaleźć ich wartości, bo w manualu do gala są podane tylko do wersji standardowej (i zgadzają się z tymi na wydruku JaGrab3).
Anonymous - 21-05-2007, 10:42
roch_27 napisał/a: | hmm , trzeba się zapytać Patryka (Patrol) |
mozna by. w moim temacie do ktorego link jest u gory kolega kunta powiedzial ze mial ten sam problem i auto ma bezwypadkowe
szczeslaw napisał/a: | taisho, nie zapominaj o jednej, jakże ważnej rzeczy: w zawieszeniu wielowahaczowym nie powinna się zmieniać geometria po zmianie wysokości/obciążenia (albo zmienia się ona w minimalnym stopniu).
Po to stosuje się 2 (lub więcej) wahacze na jedno koło, żeby niezależnie od wysokości (obniżające sprężyny, dociążenie samochodu, pochylenie autka na zakręcie) kąty pochylenia kół pozostawały takie, jak założył producent. |
tu sie z toba nie zgodze. w kazdym aucie sie zmienia geometria. dlatego tez jak podniesiesz auto na podnosniku kola dolami schodza sie do pojazdu i sluzy to wlasnie poprawieniu wlasciwosci jezdnych. np wchodzac szybko w zakret w lewo karoseria auta jest wyrzucana silą odsrodkową na zewnatrz czyli przechyla sie w prawo i dociazone sa prawe kola.gdyby nie zmieniala sie geometria to dociazona byla by tylko prawa strona opon. lewe kol jest odciążone czyli idzie takjakby w dół, kąt się zmniejsza aby przeciwdziałać sile odśrodkowej
druga sytuacja jadac na wprost podrzuca ci auto na wyboju i wtedy kola schodza sie do srodka pojazdu tak jak na podnosniku powodujac to ze nie tracisz przyczepnosci i nie zarzuca tylem
a zawieszenie wielo wachaczowe wprowadzono poto by w przeciwienstwie do zwyklej belki wraz z naciskiem na kolo zmienial sie nie tylko kąt pochylenia ale rowniez i zbierznosc i tak na dociazonym aucie kola maja wieksza zbierznosc i kąt pochylenia.
wiekszosc aut po obnizeniu tnie szczegolnie tylne opony lub zdziera je od srodka wystarczy przyjrzec sie
cały problem polega na tym ze w galu niema regulacji kąta pochylenia a regulacja zbierznosci jest zbyt mala. w autach ktore maja regulacje kąta i wystarczający zakres regulacji zbierzności takiego problemu nie ma.
szczeslaw - 21-05-2007, 11:10
"Ideą zawieszenia wielowahaczowego jest stosowanie kombinacji wahaczy wzdłużnych, poprzecznych, skośnych i drążków. Każdy producent stosuje własne rozwiązania. Częstym rozwiązaniem jest układ dolnego wahacza wzdłużnego i dwóch drążków poprzecznych: dolnego i górnego. Do dolnego drążka przymocowany jest amortyzator ze sprężyną. Takie prowadzenie koła zapobiega zmianom kąta jego zbieżności i pochylenia. Chodzi o to, by zawieszenie tylne w jak najmniejszym stopniu zmieniało te kąty pod wpływem zmian obciążenia pojazdu i jego ruchu."
Żródło: http://ww.motofakty.pl/ar...1d4d0f6442f0172
"(...)Aby nie krążyć wokół tematu, przejdźmy do zawieszenia, które uznawane jest za najskuteczniejsze wśród wszystkich stosowanych rozwiązań. Chodzi oczywiście o układ dwóch wahaczy poprzecznych o nierównej długości przy każdym kole. Ich zaleta, to prawie idealne prowadzenie kół wobec podłoża. Przy prawidłowym dopracowaniu, czy to na zakrętach podczas przechyłów, czy na nierównościach, opona ustawiona jest prostopadle do jezdni, czyli całą szerokością bieżnika przylega tam, gdzie ma przylegać.(...)"
Źródło: Autotechnika motoryzacyjna nr. 2 (576), luty 2006.
Do tego drugiego tekstu są jeszcze schematy wyjaśniające zachowanie zawieszenia, ale niestety nie mam skanera.
Oczywiście, że kąty zmieniają się, ale powinny się zmieniać w dużo mniejszym stopniu niż tutaj. Nawet w przypadku zwykłego McPhersona obniżenie zawieszenia o 30mm nie powinno spowodować zmiany kąta pochylenia koła aż o prawie 1,5*.
Anonymous - 21-05-2007, 14:19
szczeslaw napisał/a: | Oczywiście, że kąty zmieniają się, ale powinny się zmieniać w dużo mniejszym stopniu niż tutaj. Nawet w przypadku zwykłego McPhersona obniżenie zawieszenia o 30mm nie powinno spowodować zmiany kąta pochylenia koła aż o prawie 1,5*. | .
niepamietam ile jest u mnie stopni. sprobuje zaltwic wykres z mojej geometrii
|
|
|