Carisma - Techniczne - [Cari 1.9TD] dźwignia przestawiacza potencjometru
Anonymous - 19-09-2007, 03:45 Temat postu: [Cari 1.9TD] dźwignia przestawiacza potencjometru Po zbadaniu błędów silnika wg instrukcji w dziale FAQ -u wyskoczyły następujące:
12 - dźwignia przestawiacza potencjometru
31 - czujnik temperatury płynu chłodzącego
Jeśli chodzi o błąd 31 - prosta sprawa - wymiana czujnika bądź sprawdzenie przewodów (wtyczek).
Ale błąd 12 - co to takiego, gdzie tego szukać, co sprawdzić?
Proszę o pomoc
Werwolf - 19-09-2007, 06:13
Błąd 12 oznacza za małe napięcie na wyjściu z potencjometru, który informuje komputer o położeniu pedału gazu. Jest on umieszczony na pompie (taki czarny płaski).
Zakres napięcia (mierzony między środkowym pinem we wtyczce a obudową silnika, po załączeniu stacyjki oczywiście) powinien się zawierać w granicach 0.6 ... 4.5V DC. Między którymś skrajnym pinem a obudową silnika powinno być 5VDC (napięcie zasilania wystawiane przez komputer). 0.6 V jest w stanie spoczynku a 0k. 4.5V przy maksymalnym wychyleniu dźwigni (maksymalnym wciśnieciu pedału gazu).
Poluzuj śruby mocujące potencjometr i ustaw napięcie w stanie spoczynku na 0.6V, powinno pomóc (możesz całkiem wykręcić potencjometr i przed ustawieniem wyczyścić ropą).
Werwolf
Anonymous - 20-09-2007, 23:14
Sprawdziłem napięcie na potencjometrze podawane przez kompa - 4.95V
Napięcie spoczynkowe było 0.9V do max 3.85V
Poluzowałem trochę potencjometr i ustawiłem spoczynek na 0.6V. Takie ustawienie niestety ograniczyło max do 3.45V. czy tak może być?
Mam jeszcze jedno pytanie, po odpaleniu auta (na gorącym silniku) obroty wynoszą ok 700-800. Po ok 10s słyszę jakieś pyk (odgłos zadziałania jakiegoś przekaźnika) i obroty rosną do ok 900-950 i tak trzymają cały czas. Czym to może być spowodowane, czy może to powodować problem czujnika temperatury cieczy chłodzącej? (będę go wymianiał w sobotę)
Klimatyzację mam wyłączoną, wszystkie zbędne odbiorniki prądu też.
Anonymous - 21-09-2007, 09:45
.........nie szukajcie na siłe usterek, pyknięcie po 10 sekundach to przekaźnik świec żarowych odcina pobór prądu (dogrzewanie) powoduje odciążenie motoru ale że pobór prądu przez świeczki obniżają obroty az o tyle.to dziwne, klima bez speed iddle nawet tyle nie obniża -a pobór mocy jeste troooooszkę inny-. może msz zwalona regulację biegu jałowego, nie kręć wszystkim czym się da bo tę pompę bardzo łatwo ropzregulować i rozjeżdzają się istotne parametry które potem wprowadzają zamieszanie i mało kulturalną pracę ufffffff Pozdro
kielurkk - 09-04-2008, 20:22
a jaki wpływ potencjometr ma na spalanie? Któregoś pięknego popołudnia sprawdziłem sobie jakie u mnie są napięcia na tymże potencjometrze i okazało sie że na biegu jałowym było 0,8 - 0,9 V na max ok 4,1 V przestawiłem potencjometr tak że na wolnych miałem 0,6 gaz do spodu 3,85 V i zonk. Spalanie wzrosło mi do 8 - 9 litrów gdy wcześniej nie przekraczałem 7 jeżdżąc dynamicznie po mieście i nawet w klimie. Czy potencjometr ma wpływ aż taki na spalanie? Dziś przestawiłem tak jak było wcześniej i zobaczę czy to to czy coś się dzieje z pompą. Byłbym wdzięczny za sugestie bo chwilę potrwa zanim wyjeżdże zbiornik stwierdzając ile km na nim przejadę.
|
|
|