To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Outlander II GEN Techniczne - Napęd 4x4

Hiszpan - 08-11-2007, 10:39
Temat postu: Napęd 4x4
Zima już się zaczęła, przynajmniej na niektórych odcinkach naszych dróg - no i dzięki temu wydumałem sobie nowy temat :|

Wczoraj w nocy wracając do domu miałem okazję jechać około 10 km po kilkucentymetrowym, mokrym śniegu i z racji braku zimowych opon (jeszcze) nieodczułem za wielkiej różnicy pomiędzy 2x4 a 4x4. Każde mocniejsze wciśnięcie pedału gazu było sygnalizowane przez ESP - jak to ten system wspaniałomyślnie uratował mi życie :wink: (cytat za Clarksonem z Top Gear)
Tak jak wspomniałem mam opony letnie (główny sprawca uślizgu kół), więc zjeżdżając z góry przy prędkości 20-30 km/h każde dotknięcie hamulca kończyło się włączeniem ABS. U to właśnie przyszło mi coś do głowy.
Napęd:
1) 4x4 auto
2) 4x4 lock
- rozumiem, że moment obrotowy przekazywany jest na tylne koła:
1) w razie potrzeby wg. komputera
2) stale

No dobrze, ale jak to jest w odwrotną stronę tzn. hamowania silnikiem?
W 2 przypadku hamowanie silnikiem odbywa się to za pomocą wszystkich 4 kół, a w 1? Przy gwałtownym hamowaniu moment przekazywany na 4 koła, a przy łagodnym na 2?

Jeżeli ktoś wie o co mi chodzi to dajcie znać. Nie jestem mechanikiem, a na temat Haldex-ów i innych usłyszałem coś dopiero jak zaczęłem szukać SUV-a :oops:

Gene - 08-11-2007, 11:41

Hiszpan napisał/a:
W 2 przypadku hamowanie silnikiem odbywa się to za pomocą wszystkich 4 kół, a w 1? Przy gwałtownym hamowaniu moment przekazywany na 4 koła, a przy łagodnym na 2?

Moim zdaniem w trybie 4WD hamowanie silnikiem moze odbywac sie poprzez przekazywanie napedu na jedna i na dwie osie. W tym trybie o przekazywaniu mocy na tylne kola decyduje elektronika (system AWC), ktora jest wszechobecna niestety w nowszych rozwiazaniach. Przypuszczam, ze jesli czujniki wykryja uslizg to hamuja 4 kola jesli nie to tylko przod. Jest to zalezne od warunkow jazdy oraz nawierzchni drogi.

Anonymous - 08-11-2007, 17:40

Dwie kwestie.
Hamowanie silnikiem:
2x4 ruch powstrzymują koła przedniej osi;
4x4 ruch powstrzymują koła przedniej i tylnej osi;
4x4lock ruch powstrzymują głównie koła tylnej osi, ale przedniej też.

Hamowanie normalne, uślizgi kół:
Za to odpowiedzialny jest system ABS i nie ma praktycznie większego znaczenia ustawienia napędu. Co innego przy poślizgach kół w trakcie jazdy. Wtedy działa stabilizacja toru jazdy, przychamowuje poszczególne koła i kontroluje moc silnika: przenosząć ją w zależnośći od ustawienia na jedną lub dwie osie.

[ Dodano: 08-11-2007, 17:43 ]
Tyle przeczytałem w mądrych książkach, ale nie jestem mechanikiem. Poza tym ciekawi mnie jak na hamowanie silnikiem wpływa włączenie tempomatu i ustawienie go z górki np. na 60 km/h

Maciek40 - 07-05-2011, 21:11

Dziś użyłem ciągnika do wyciągnięcia samochodu z błota. Zachciało mi się przejażdżki nad morze przez podmokły piaszczysty las.
Czy ktoś wie dlaczego przy ustawieniu LOCK i wyłączeniu elektroniki kręcą się tylko 2 koła - po jednym z przodu i z tyłu. Jak mi tłumaczył sprzedawca- tak zrozumiałem - pozycja lock oznacza, że są zablokowane wszystkie koła i powinny się kręcić jednakowo. Empirycznie stwierdziłem że tak nie jest. Czy ktoś ma wiedzę na ten temat?

DJ Fazi - 07-05-2011, 23:51

W ustawieniu LOCK 1,5 x więcej momentu jest przenoszone na koła tylnie. W skarajnie bardzo dobrych warunkach asfalt + max otwarcie przepustnicy 60 % tył 40 % przód.
Outek to nie jest samochód do taplania się w błocie, podejrzewam że był brak przyczepności na kołach po przekątnej, a w tej sytuacji napęd Outka głupieje. Może być tak że zwisłeś na brzuchu, a wtedy to najlepsza terenówka bez pomocy sobie nie poradzi.
Mnie korci cały czas żeby pojeździć po poligonie na Morenie, ale rozsądek mówi - pooglądaj filmiki na Youtube ulży troszkę:-) Ale na pocieszenie, mam numer do gościa który się ogłaszał że wyciąga auta z opresji (duże doświadczenie) z gwarancją na nie uszkodzenie.
Pozdrawiam

sylb - 08-05-2011, 00:02

Maciek40 napisał/a:

Czy ktoś wie dlaczego przy ustawieniu LOCK i wyłączeniu elektroniki kręcą się tylko 2 koła - po jednym z przodu i z tyłu.

Bo istnieje coś takiego jak mechanizm różnicowy.

michu300 - 09-05-2011, 10:19

sylb napisał/a:
Maciek40 napisał/a:

Czy ktoś wie dlaczego przy ustawieniu LOCK i wyłączeniu elektroniki kręcą się tylko 2 koła - po jednym z przodu i z tyłu.

Bo istnieje coś takiego jak mechanizm różnicowy.


No właśnie, są Suv-y z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, ale Outek tego nie ma. Nie wiem czy taka elektroniczna blokada z drugiej strony to coś co mogłoby uratować życie w takiej sytuacji.

Maciek40 - 09-05-2011, 23:02

michu300 napisał/a:
No właśnie, są Suv-y z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, ale Outek tego nie ma. Nie wiem czy taka elektroniczna blokada z drugiej strony to coś co mogłoby uratować życie w takiej sytuacji.


Przy zblokowanym mechanizmie różnicowym raczej na pewno bym wyjechał . Lepiej nie jeździć tym samochodem po trudniejszym terenie - mam nauczkę.

lexus - 09-05-2011, 23:33

Nie zapominaj o oponach ,pewnie byłeś na letnich szytkach :wink:
michu300 - 10-05-2011, 09:00

Maciek40 napisał/a:

Przy zblokowanym mechanizmie różnicowym raczej na pewno bym wyjechał . Lepiej nie jeździć tym samochodem po trudniejszym terenie - mam nauczkę.


Jeżeli zawisłeś na brzuchu to nie ma siły żeby wyjechać. Sam to trenowalem, a spychacz mnie nie mógł wyszarpać, bo się linka rwała... :wink:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group