To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

FAQ & How to? - Wymiana kopułki i palca rozdzielacza

Anonymous - 05-03-2006, 18:20
Temat postu: Wymiana kopułki i palca rozdzielacza
Jeśli czyszczenie palca rozdzielacza i kopułki nie dało żadnych problemów, warto wymienić kopułkę i palec rozdzielacza. Operacja jest prosta i w przypadku osoby wykonującej ją po raz pierwszy trwa ok. 30 minut.
Potrzebne narzędzia:
Wkrętaki: krzyżowy i płaski
Klucze oczkowe, nasadowe lub płaskie: 7 i 10
W razie konieczności jakiś środek penetrujący do pryśnięcia na śruby.

Do silnika 4G13 Japan Cars i inni dystrybutorzy oferują 2 modele kopułek i palców. Najlepiej jest jednak nie sugerować się danymi katalogowymi (które np. w moim przypadku okazały się błędne), a zdjąć kopułkę i obejrzeć, jaki jest pod nią zamontowany palec – szeroki czy wąski. Oględziny samej kopułki niewiele dadzą, bo w obu przypadkach jest ona prawie identyczna.

K25006JC – szeroki palec rozdzielacza (w moim przypadku nie pasował):

K15006JC – kopułka do szerokiego palca

K25005JC – wąski palec rozdzielacza (do mojego auta pasował):

K150008JC – kopułka do szerokiego palca

1. Demontaż trąby słonia.
By sobie ułatwić sprawę, dobrze jest zdemontować trąbę słonia. Standardowo jest ona mocowana za pomocą 2 opasek zaciskowych: jednej przy przepustnicy i jednej przy obudowie filtra powietrza. Opaski mocowane są za pomocą śrub sześciokątnych (rozmiar 10) z krzyżakiem. Można więc używać zarówno klucza, jak i wkrętaka krzyżowego. Należy poluzować obie opaski, ściągnąć trąbę słonia z flan filtra powietrza oraz przepustnicy.
2. Odpięcie przewodów w.n. z kopułki.
Po prostu ściągnąć wszystkie (ilość zależna od rodzaju silnika) przewody z gniazd kopułki.
3. Demontaż kopułki.
Wykręcić dwie śruby mocujące (klucz 7 lub wkrętak krzyżowy). Następnie zdjąć kopułkę.
4. Demontaż palca rozdzielacza.
Palec nie jest mocowany żadnymi śrubami, wkrętami czy silikonami – jest po prostu wciśnięty, ale może mocno siedzieć. Być może trzeba będzie użyć większej siły, by go ściągnąć.

Tak wygląda od spodu. Zaśniedziałe styki, po prostu nie ma prawa dobrze funkcjonować.

5. Kontrola styków stanu aparatu zapłonowego.
Należy się dobrze przyjrzeć stykom, na które nachodzi palec rozdzielacza. W razie konieczności porządnie oczyścić. Jeśli wymienimy palec i kopułkę, a styki aparatu będą zaśniedziałe i nie oczyścimy ich, cała operacja nie będzie miała sensu.
6. Montaż palca rozdzielacza i kopułki.
Tak samo jak demontaż – tyle, że w odwrotnej kolejności.
7. Podpięcie przewodów w.n.
Kolejność podpinania przewodów to 1-3-4-2. Na kopułce, patrząc na jej zewnętrzną część, powinno być oznaczenie w postaci „1” lub trójkąta. Oznacza ono, że w tym miejscu powinien być podpięty przewód pierwszego cylindra (czyli tego najbliżej rozrządu). Cylindry określamy w sposób następujący: 1 – najbliżej rozrządu (w przypadku silnika 4G13 w modelu CA0 pierwszy z prawej – stojąc przodem do przodu auta), potem kolejno 2., 3., ... Jeśli na kopułce nie ma żadnych oznaczeń, patrz poniższe zdjęcie.

8. Montaż trąby słonia.
Tak samo jak demontaż – tyle, że w odwrotnej kolejności.
9. Test i jazda.
Być może test wypadłby pozytywnie jeszcze przed montażem trąby słonia. W moim przypadku niestety nie wyszedł. Samochód zaczął kichać i prychać. Zdawał się nie pracować na wszystkie cylindry, cały trząsł się, a na dodawanie gazu reagował gaśnięciem. Po montażu trąby słonia pięknie zagadał i nie sprzeciwiał się dodawaniu gazu ;) .

Anonymous - 29-10-2007, 20:10

Niestety drogi Grzesiu podłączenie kabli wysokiego napięcia powinno być inne tj. trzeba zamienić kabel nr.2 z kablem nr.3.Pozdrawiam serdecznie:)

P.S. Dwa dni męczyłem się co jest nie tak z moim autem podłączając przewody wg. Twojego schematu:)

Anonymous - 10-11-2007, 18:26

Czerwien napisał/a:
Niestety drogi Grzesiu podłączenie kabli wysokiego napięcia powinno być inne tj. trzeba zamienić kabel nr.2 z kablem nr.3.
Dziękuję. Rzeczywiście wkradł się tu błąd.
Sprostowanie:
Jeśli założymy, że cylinder nr nr 1. to cylinder położony najbliżej rozrządu, kolejność kabli na kopułce podłączamy w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara.

Bartek - 12-11-2007, 06:43

Czerwien, gregorbu - obaj macie rację...... co zabrzmi nieco paradoksalnie.....

Kolejność zapłonu w 4g13 (jak i w 99,999999% innych silników 4 cylindrowych) to 1,3,4,2..... więc i kolejność kabli taka musi być. Silnik kręci się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, więc kolejność kabli jest zgodna z ich ruchem......

ale

aparat zapłonowy jest umieszczony na końcu wałka rozrządu, zatem należy na niego patrzyć od tyłu, żeby palec kręcił się zgodnie z ruchem wskazówek....... patrząc na kopułkę od strony złącz kabli de-facto patrzymy na lustrzane odbicie - co za tym idzie kolejność kabli jest 1243....

Zresztą pisałem o tym kilka razy na forum.....

wichura1 - 23-01-2008, 21:36

Są 2 typy aparatów zapłonowych do wtryskowych 4G13 12V i 4G15 12V. Obydwa można stosować zamiennie.

1. MD153199 T6T57171 montowany do końca 1992 roku (chociaż mój z 1993 też miał taki). Z modułem J955, przerywaczem optycznym, szerokim palcem rozdzielacza i nieruchomym węglem w kopułce.





2. MD325051 T6T57171A montowany od 1993 roku stosowany nawet w Protonach z 1998 roku. Z modułem J882, Przerywaczem magnetycznym (tzw. Halla), wąskim palcem rozdzielacza i ruchomym węglem w kopułce.





Może to komuś w czymś pomoże, bo ja się dzisiaj trochę podenerwowałem, jak kupiłem aparat od Protona 415, który z zewnątrz aparat wyglądał identycznie, a w środku był zupełnie inny. Na szczęście śmiga i wszystko jest OK. Jeszcze jedno, aparat od Protona jest według sygnaturek całkowicie produkowany przez Mitsubishi.

ratajeq - 10-09-2008, 08:19

a ja mam pytanie, mam nadzieje ze nikt mnie nie zbluzga że w tym dziale, ale wg mnie odpowiedz na nie przyda sie tutaj ...

jaka uszczelka jest przy aparacie zaplonowym, gdyz u mnie zaczął cieknąć olej po wymianie uszczelki pod głowicą ... i chyba po prostu mechanik zrobil to na odp***, bo chyba mam tam paste silikonowa zamiast uszczelki

rozumiem tez że po wymianie tej uszczelki będę musiał się bawić (znaczy mechanik) z lampą błyskową ?

uzyje cudzego zdjecia (mam nadzieje ze sie nie obrazi)

i cieknie dokładnie na mocowaniu między blokiem a metalową częscia doń przylegającą (widoczną na zdjęciu)

(sorry za jezyk - nie jestem mechanikiem)

Hanks - 04-03-2009, 12:48

Mam pytanie czy palec rozdzielacza, ten szeroki w moim wypadku (Colt 95' 1.3) powinien byc czarny na końcu tak jak jest na zdjęciu w pierwszym poście tego wątku?

czy trzeba to usunąć zeskrobać itp?

pruslaw - 29-12-2009, 16:16

Mam pytanie odnośnie montażu palca. Mianowicie czy powinien po prawidłowym założeniu ruszać się leo-prawo, czy raczej powinien być sztywny i nieruchomy?? Bo da się założyć na dwa sposoby a nie pamiętam jak było.
misie - 29-12-2009, 18:55

Bartek napisał/a:
Czerwien, gregorbu - obaj macie rację...... co zabrzmi nieco paradoksalnie.....

Kolejność zapłonu w 4g13 (jak i w 99,999999% innych silników 4 cylindrowych) to 1,3,4,2..... więc i kolejność kabli taka musi być. Silnik kręci się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, więc kolejność kabli jest zgodna z ich ruchem......

ale

aparat zapłonowy jest umieszczony na końcu wałka rozrządu, zatem należy na niego patrzyć od tyłu, żeby palec kręcił się zgodnie z ruchem wskazówek....... patrząc na kopułkę od strony złącz kabli de-facto patrzymy na lustrzane odbicie - co za tym idzie kolejność kabli jest 1243....

Zresztą pisałem o tym kilka razy na forum.....




przy układzie silnika /4g13 12v/ 1342 układ odbicie lustrzane moim zdaniem jest 2431 - piszę bo w końcu ZGŁUPIAŁEM :shock: jak te kable podłączyć. Może ktoś poda, jak znajdzie czas, jakiś odręczny schemat lub źródło - na instrukcjach manuala nie widać a i tam zastałem błędy w oznaczeniach gdzie np.Oring oznaczony jest jako obudowa. :shock:

pruslaw - 30-12-2009, 08:13

Patrząc od strony rozrządu jest to 1-3-4-2 zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Zapłon jest jednak umieszczony po przeciwnej stronie niż rozrząd.
Analogicznie więc patrząc na kopułkę od przodu masz 1-3-4-2 przeciwnie do ruchu wskazówek zegara czyli 1-2-4-3.

Zauważ, że jak patrzysz w lustro to twoje lewe oko odbija się po prawej stronie lustra, a prawe oko po lewej stronie lustra. Jednak czoło wciąż pozostaje u góry a usta na dole.
Mam nadzieję, że udało mi się nieco to rozjaśnić.

[ Dodano: 30-12-2009, 08:19 ]
Zna ktoś odpowiedź na moje pytanie 2 posty wyżej??



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group