To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - Opony do felg 14

Anonymous - 22-04-2006, 12:26
Temat postu: Opony do felg 14
planuje zakup opon letnich - mam jeszcze felgi 14" i na razie nie planuje kupowac nowych (tu wiadomo kupilbym wieksze felgi) - jaka szerokosc jest optymalna? chcialbym zalozyc do 14"jak najszersze ale nie wiem jak to sie ma do srednicy kola i czy ta srednica ma jakies znaczenie (zalozylbym chetnie 195/65) ale w ofercie sklepow do mniejszych kol sa raczej wezsze opony.

Jezdze Carisma 1.6 (2001) jakie macie opony na felgach 14"? lepiej wezsze czy szersze (punkt 1 to dla mnie bezpieczenstwo i komfort), zimowki mam 175/70 ale to juz inna historia.

M.

Carisma 1.6

STRUSIU - 22-04-2006, 14:10

Ja mam u siebie założone Dayton D 200 195/60 R14.

Ponoć te opony nie są najlepsze na mokrą nawierzchnię, ale na razie nie miałem z nimi problemu.

stanik - 22-04-2006, 20:54

ja mam 185/65/14 (GoodYear GT3)i powiem ze w zyciu juz chyba nie zamienie na nizszy profil. W poprzednim aucie mialem 185/50/14 i jazda po warszawskich dziurach byla straszna :)

Pozdrawiam

Anonymous - 23-04-2006, 11:50

1. a jakie felgi sa oryginalnie w Carismach? u mnie w instrukcji widnieje R15, ja mam R14

2. czy ktos moze ma artykul/wiedze do jakiego momentu szersza opona jest lepsza (na deszczu rosnie ryzyko aquaplaningu ale na suchym jest lepsza szersza - tylko gdzie jest optimum?)

STRUSIU - 23-04-2006, 12:33

Foto z mojej instrukcji obsługi.

Są tu i 14 i 15. Pewnie zależało to od życzenia klienta przy zakupie.

Aquaplaning i szerokość opon.

Uważam, że zależy wyłącznie od konstrukcji (rowki, żebra itp.) bieżnika a nie od szerokości opony.

Szerokość na znaczenie przy spalaniu im szersza opona tym większe opory toczenia i w rezultacie większe spalanie.

Matejko - 23-04-2006, 12:59

STRUSIU w nowym modelu to inaczej wygladalo bo od ktoregos rocznika wszystkie wychodzily na 15'' kolach z oponami 195/60/15
Anonymous - 23-04-2006, 13:06

no wlasnie, moj model jest nowy (po faceliftingu) prod 2000 rok (chyba nowy)
natomiast kola ma 14"....

Anonymous - 23-04-2006, 13:16

Witam. Widze, ze masz Cari w nowym nadwoziu, wiec jako, ze posiadam (w koncu) instrukcje do tego auta w j. Polskim moge sie troche powymadrzac;) Z tego co widzialem, felgi 15" mialy tylko wersje GDI, a 1.6 i diesel - 14". Nie ma co dobierac superszerokich opon, najlepiej zgodnie z instrukcja, bo wlasnie tam podaja te optymalne rozmiary (dla silnika 1,6 masz szerokosci 185 i 195). To by bylo na tyle... Jakbys potrzebowal skan'a z instrukcji do nowego modelu - daj znac! Pozdrawiam.
Anonymous - 23-04-2006, 13:35

dzieki
no wlasnie nie planuje super szerokich - na razie mam zimowki 175 (zgodnie z instrukcja)
planuje 185 lub 195 (te drugie chetniej) natomiast zastanawia mnie fakt dlaczego w instrukcji jest 185/65 a 195/60? a dlaczego nie 195/65 lub 195/70? czy kolo sie juz nie zmiesci?

druga sprawa to wielkosc kola a odczyty licznika - na jaka srednice kola sa ustawione liczniki (przesiadka z profilu 70 na 60 to 2cm roznicy na srednicy i jakies 6.3cm na obwodzie)

STRUSIU - 23-04-2006, 13:49

To 60, 65, 70 to jest wysokośc mierzona w % szerokości opony.

A tu możesz sprawdzić jaka opona będzie pasowała do wzorcowej (zalecanej) do twojego auta.

Anonymous - 23-04-2006, 13:54

Dokladnie, takze 65 dla 185 i 60 dla 195 to bedzie praktycznie to samo...
szczeslaw - 23-04-2006, 14:01

Michalplan:
Ustawienie licznika to nie jest wielki problem (dla producenta oczywiście :) ). Natomiast rozmiar koła/opony zawsze jest swego rodzaju kompromisem. Na kołach o większej średnicy poprawia się komfort podróżowania jednak traci się na przyspieszeniu (chociaż można zyskać wyższą prędkość max, która raczej nie ma tu chyba wielkiego znaczenia bo i tak nie bardzo jest ją gdzie wykorzystać). Dodatkowo zwiększenie profilu opony pogorszy tylko prowadzenie samochodu (wyższy profil bardziej się poddaje po przyłozeniu siły poprzecznej, a to z kolei powoduje, że reakcja samochodu na ruch kierownicą jest mniej bezpośrednia). Dlatego ja bym nie kombinował tylko założył to co zaleca producent (czyli w twoim przypadku będzie to 185/65r14 lub 195/60r14).

Anonymous - 23-04-2006, 20:12

michalpan napisał/a:
no wlasnie, moj model jest nowy (po faceliftingu) prod 2000 rok (chyba nowy)
natomiast kola ma 14"....

O kurczę! A ja myślałem że gdy po liftingu powiększyli przednie tarcze, to kół mniejszych niż 15" nie da rady założyć. Potwierdzało to kilka posiadanych przeze mnie polskich katalogów poliftingowej Carismy, według których standardowymi kołami są 15", a o 14" w ogóle nie ma mowy.
A tu taki numer!

Anonymous - 29-04-2006, 20:04

z predkosci maksymalnej carismy 1.6 (185kmh) wynika ze opony moglby miec indeks T (do 190kmh) jednak producent zaleca H (czyli do 210kmh) do opon 185/65 lub nawet V do 195/60.
ktos moze wie dlaczego? i czy mozna sobie pozwolic na opony z indeksem T?

szczeslaw - 29-04-2006, 22:45

Ja jechałem na A4 nieobciążonym samochodem, sam, LICZNIKOWE mniej więcej 215km/h. Licznik oczywiście kłamie, ale podejrzewam, że te 190 przekroczyłem spokojnie. Inna sprawa, że indeks prędkości oznacza ciągłą jazdę z taką prędkością - w Carismie przy 190 jest już na tyle głośno, że większość ludzi nawet jeżeli tyle pojedzie, to tylko przez chwilę, więc indeks T nie powinien stanowić problemu. Jednak JA tak czy siak nie zdecydowałbym się na T.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group