To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[XX-92]Colt C50 i starsze - [C52A 1.5] Chłodzenie

Anonymous - 23-06-2008, 19:02
Temat postu: [C52A 1.5] Chłodzenie
Witam,

Mam problem z przegrzewającym się silnikiem. Dwa dni temu płyn w chłodnicy już się gotował, wskazówka była na czerwonym. Nie znam się na samochodach ale wnioskuję, że termostat jest sprawny skoro gorący płyn trafia do chłodnicy, pompa tak samo. Zauważyłem że mimo dużej temperatury nie załącza się wiatrak na chłodnicy. Zdjąłem go z kolegą - są do niego doprowadzone dwa konektory, jeden z czujnika z chłodnicy (podejrzewam że jakiś bimetal czy coś podobnego), który ma tylko zwierać i puszczać prąd przez wiatrak gdy temperatura wzrośnie, drugi konektor powinien mieć napięcie z akumulatora - tak mniemam. Sam wentylator się kręci, ale sprawdzając napięcia na konektorze nie widzę tam w ogóle +12V. Bezpiecznik od wentylatora sprawny.

Moje pytania:
- czy dobrze rozumiem, że na konektorze do wiatraka +12V powinno być cały czas?
- czy tym, że wiatrak kręci się czy nie steruje tylko czujnik z dolnej części chłodnicy czy jeszcze jakiś inny (wiem że w termostat jest jeszcze wkręcony jakiś czujnik, ale nie wiem czym on steruje. Gdy wypiąłem go z termostatu (przynajmniej tak mi sie wydaje że to był czujnik bo w termostat stojąc przodem do samochodu z lewej dochodzą 2 kable elektryczne, jeden dwu-przewodowy bliżej drugi już nie wiem od czego), silnik po rozruchu od razu gasł, nie wchodził na obroty.

josie - 25-06-2008, 12:53

Zdejmij wtyczkę z czujnika w chłodnicy i zewrzyj w niej styki kabelkiem jakimś. Wentylator powinien się włączyć (stacyjka włączona oczywiście). Jak się włączy to padnięty czujnik w chłodnicy
Te 2 czujniki przy termostacie to czujnik na deskę (1-pin) i do komputera silnika (2-pin)

Anonymous - 25-06-2008, 19:22

Aaa robiłem tak ale nie włączałem stacyjki, myslałem, że nie trzeba - już wiem czemu na konektorze od zasilania wiatraka nie było napięć :p . Jeszcze 3 krótkie pytania:
- czy wykręcenie czujnika spowoduje wylanie sie płynu z chłodnicy?
- jaki to jest czujnik, co kupić na podmianę (czy jakiś określony typ czujnika)?
- czy mogło się coś zepsuć przy zwarciu czujnika z termostatu do komputera silnika?

Pozdrawiam i dziękuję za poprzednią odpowiedź - bardzo pomogła :)

tomusn - 25-06-2008, 21:44

części elektryczne mozna sprawdzać w katalogu www.kw-automotive.com

Hugo - 25-06-2008, 22:02

prgTW napisał/a:
- czy wykręcenie czujnika spowoduje wylanie sie płynu z chłodnicy?
Tak. Zatkaj palcem i od razu wkręcaj nowy.
prgTW napisał/a:
jaki to jest czujnik, co kupić na podmianę (czy jakiś określony typ czujnika)?
Zamawiasz w sklepie dokładnie do takiego auta jakie posiadasz podając rok produkcji i oznaczenie modelu, czyli C52A.
prgTW napisał/a:
czy mogło się coś zepsuć przy zwarciu czujnika z termostatu do komputera silnika?
Nie sądzę.
Anonymous - 26-06-2008, 20:39

Czujnik wymieniony, problem przegrzewającego się silnika pozostał.

Uruchomiłem go przed godziną i po kwadransie chodzenia na biegu jałowym wskaźnik temperatury w kabinie był na 2 kresce, wszedł nawet lekko w ostatnie białe pole. Wiatrak się nie włączył w ogóle (mniemam, że gdzieś w tych okolicach już powinien zaskoczyć), potrzymałem go tak chwilę i wyłączyłem bo nie zaobserwowałem żadnych zmian. Po wyłączeniu słyszałem małe syczenie z okolic termostatu chyba, tak jakby jakaś nieszczelność była albo jakby coś parowało choć nic nie widziałem, nadal nie wiem co się dzieje i co sprawdzać.

edit:
Silnik dochodzi do optymalnej temperatury (wskaźnik w okolicach środkowej kreski) pochodzi tak kilka minut a potem wskaźnik zaczyna lecieć do góry, pomału, po dziesięciu minutach jest już na drugiej kresce.

btw: powiedzcie proszę tak mniej więcej jaka temperatura odpowiada kolejnym kreskom na wskaźniku temperatury na desce.

josie - 26-06-2008, 23:55

A jak wypadło sprawdzenie o którym pisałem (zwieranie styków na złączce ściągniętej z czujnika temp w chłodnicy)?
Anonymous - 26-06-2008, 23:56

Wentylator przy zwarciu termowłącznika działał, czujnik wymieniłem także teraz obwód wiatraka już musi działać.
Anonymous - 27-06-2008, 00:01

prgTW napisał/a:
Czujnik wymieniony, problem przegrzewającego się silnika pozostał.

Uruchomiłem go przed godziną i po kwadransie chodzenia na biegu jałowym wskaźnik temperatury w kabinie był na 2 kresce, wszedł nawet lekko w ostatnie białe pole. Wiatrak się nie włączył w ogóle (mniemam, że gdzieś w tych okolicach już powinien zaskoczyć), potrzymałem go tak chwilę i wyłączyłem bo nie zaobserwowałem żadnych zmian. Po wyłączeniu słyszałem małe syczenie z okolic termostatu chyba, tak jakby jakaś nieszczelność była albo jakby coś parowało choć nic nie widziałem, nadal nie wiem co się dzieje i co sprawdzać.

edit:
Silnik dochodzi do optymalnej temperatury (wskaźnik w okolicach środkowej kreski) pochodzi tak kilka minut a potem wskaźnik zaczyna lecieć do góry, pomału, po dziesięciu minutach jest już na drugiej kresce.

btw: powiedzcie proszę tak mniej więcej jaka temperatura odpowiada kolejnym kreskom na wskaźniku temperatury na desce.




Nie wiem czy to może mieć jakikolwiek związek, ale kiedyś miałem w Hondzie bardzo podobne problemy, u mnie wyglądało to tak, że temperatura podchodziła pod czerwoną kreskę ale jak włączałem ogrzewanie to spadała do normalnego poziomu, zajechałem do mechaniora i okazało się, że uszczelka pod głowicą była walnięta.

Hubeeert - 27-06-2008, 00:03

Griever01 napisał/a:
Nie wiem czy to może mieć jakikolwiek związek, ale kiedyś miałem w Hondzie bardzo podobne problemy, u mnie wyglądało to tak, że temperatura podchodziła pod czerwoną kreskę ale jak włączałem ogrzewanie to spadała do normalnego poziomu, zajechałem do mechaniora i okazało się, że uszczelka pod głowicą była walnięta
I tego się wszyscy obawiają jak sądzę.
Anonymous - 27-06-2008, 00:04

Nie straszcie, czyżby to taki drogi element, czy jego wymiana uciążliwa bądź potem np. mechanicy źle dokręcają głowice i głowice się niszczą?
btw: nie widze zadnych przeciekow z glowicy

Anonymous - 27-06-2008, 00:09

U mnie naprawa nie wyniosła dużo, a autem jeździłem jeszcze przez półtorej roku bez żadnych problemów. Ale nie robiłem tego w ASO tylko "U Henia" :wink: .
Hubeeert - 27-06-2008, 00:19

prgTW napisał/a:
Nie straszcie
no właśnie nie chcemy
prgTW napisał/a:
czyżby to taki drogi element,
nie, ale najlepiej ori albo dobry zamiennik
prgTW napisał/a:
czy jego wymiana uciążliwa
trochę - trzeba zdjąć głowicę oczywiście ale przy okazji masz dobrą okazję do sprawdzenia jak tam uszczelniacze zaworów, przepustnica itd
prgTW napisał/a:
mechanicy źle dokręcają głowice
mechanika nie myl z tzw mechasq****mechanikiem.
Na Forum masz w dziale downloads do ściągnięcia dokumentację serwisową do swojego samochodu. Tam wszystko łopatologicznie jest pokazane. Po angielsku.
prgTW napisał/a:
głowice się niszczą
same nigdy :D
Krzyzak - 27-06-2008, 11:01

a sprawdziles czy chlodnica sie w ogole nagrzewa? czy gorny waz gumowy do chlodnicy sie nagrzewa?
zmieniales w ogole pompe wody?
bo skoro po zwarciu wiatrak sie wlacza, to wnioskuje, ze bezpiecznik i przekaznik sa OK - pozostaje sprawdzenie, czy w ogole ciecz dociera do chlodnicy

Anonymous - 27-06-2008, 12:34

gorny waz jest goracy, mozna potrzymac chwile a potem juz zaczyna piec w reke, watpie zeby sie nagrzewal tak od ogolnej temperatury pod maska. chlodnicy szczerze mowiac nie dotykalem na goracym silniku, co do pompy to nie wymienialem.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group