To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Outlander II GEN Techniczne - [II 2.0 DID] nawiew i obroty

Grześku - 29-01-2009, 10:51
Temat postu: [II 2.0 DID] nawiew i obroty
Hell o,

zazwyczaj pokrętło regulacji siły nawiewu mam ustawione w pozycji 'auto' i wiatraczki pracują sobie cały czas, wysterowując się w zależności od potrzeb; tak mam w Carismie i wszystko jest ok.
Ale zadziwiło mnie co innego - o ile włączenie/wyłączenie wiatraków nie robi Carismie różnicy tak w Outlanderze włączenie nawiewu to wzrost obrotów silnika nawet o 300 obr/min, tak jakbym podłączył nie wiadomo jaki odbiornik elektryczny.
Podejrzewałem że może przypadkowo włączam klimatyzacje, ale nie.

Ten typ tak ma czy to jakaś drobna usterka?

rezon - 29-01-2009, 16:22

Grześku napisał/a:
włączenie nawiewu to wzrost obrotów silnika nawet o 300 obr/min, tak jakbym podłączył nie wiadomo jaki odbiornik elektryczny.
na zimnym silniku włączasz jeszcze ogrzewanie płynu chłodniczego. Na ciepłym silniku nie ma różnicy.
yesko - 29-01-2009, 22:08

rezon napisał/a:
włączasz jeszcze ogrzewanie płynu chłodniczego


czy mógłbyś nieco rozwinąć tą myśl?
czy jest jeszcze jakieś dodatkowe dogrzewanie płyny chłodzącego, np elektryczne ?
w jaki sposób włączam takie dogrzewanie?

rezon - 30-01-2009, 19:38

Nie wiem dokładnie gdzie to jest - nie widziałem nic na ten temat w instrukcji, ale po przejechaniu ok 1km zaczyna lecieć z nawiewów ciepłe powietrze, mimo że silnik jest totalnie zimny (diesel VW potrzebuje ok 10km na nagrzanie). Co więcej, jak się nieco nagrzeje wnętrze, zmiana nastawionej temperatury w dół może wyłączać to dogrzewanie, co objawia się właśnie spadkiem obrotów biegu jałowego. obciążenie elektryczne to pewnie kilkaset wat, stąd tak duże zmiany obrotów.
yesko - 30-01-2009, 22:44

Z tego co się orientuję to czujnik temperatury cieczy chłodzącej jest na "dużym obiegu", w pierwszej fazie ogrzewania silnika na - "małym obiegu" termostat odcina chłodnicę od układu chłodzenia (jest mniej cieczy i szybciej łapie temperaturę pracy). Kiedy osiągnie określona wartość, termostat się otwiera i zaczyna pracować "duży obieg".
Być może w naszych autach jest jakieś wspomaganie dogrzewania tego małego układu. Niektóre samochody mają elektrycznie ogrzewaną szybą przednią.
Czy ktoś wie jak to jest rozwiązane w Outlanderach drugich, może inaczej niż napisałem?

rezon - 30-01-2009, 23:14

yesko napisał/a:
w pierwszej fazie ogrzewania silnika na - "małym obiegu" termostat odcina chłodnicę od układu chłodzenia (jest mniej cieczy i szybciej łapie temperaturę pracy).
i na to właśnie potrzeba ok. 10km czyli na pewno z małego obiegu nie poleci ciepłe powietrze po 1km. Nawet w benzynie, która mi szybko się nagrzewa (3-5km) odrobinę ciepła mam pow. 2km. Stąd wniosek o dogrzewaniu małego obiegu.
tomekrvf - 30-01-2009, 23:54

Outlander ma dodatkowe grzałki elektrczyne w nagrzewnicy. Silnik podbija sobie obroty tylko wtedy jeśli wybrana jest temp. większa/równa od 22 st C i temperatura płynu chłodzącego jest niższa od 70 st C.
Podbicie obrotów jest potrzebne ponieważ grzałki mają moc około 600W i na niskich obrotach alternator nie byłby w stanie zapewnić odpowiedniego prądu.
W Carismie DID były zamontowane 3 dodatkowe grzałki na przewodzie wodnym idącym do nagrzewnicy. Grzałki wyglądały z zewnątrz jak świece żarowe.

rezon - 31-01-2009, 08:44

tomekrvf, wszystko prawda oprócz
tomekrvf napisał/a:
Silnik podbija sobie obroty tylko wtedy jeśli wybrana jest temp. większa/równa od 22 st C
na zimnym silniku i wychłodoznej kabinie robi to na każdej ustawionej temperaturze. Nie mam ustawionej temperatury wewnątrz na 22 tylko na 17 i też dogrzewa sobie płyn.
tomekrvf, gdzie znalazłeś info o mocy tych grzałek?

yesko - 31-01-2009, 11:30

W instrukcji jest napisane: "kiedy temperatura płynu chłodzącego silnika jest niska, nawiewane powietrze będzie zimne lub chłodne do rozgrzania się silnika, nawet jeśli pokrętło regulacji temperatury ustawione jest w pozycji odpowiadającej nawiewowi ciepłego powietrza"

Chyba wezmę ze sobą termometr domowy do samochodu i sprawdzę jakie powietrze podaje na szybę przy zimnym silniku. Z instrukcji można wywnioskować, że nie ma dogrzewania elektrycznego nagrzewnicy.

tomekrvf - 31-01-2009, 12:35

yesko napisał/a:
"kiedy temperatura płynu chłodzącego silnika jest niska, nawiewane powietrze będzie zimne lub chłodne do rozgrzania się silnika, nawet jeśli pokrętło regulacji temperatury ustawione jest w pozycji odpowiadającej nawiewowi ciepłego powietrza"

Taki zapis w instrukcji obsługi musi być żeby później jakiś zryty beret nie powiedział że nie leci ciepłe powietrze od razu po uruchomieniu silnika albo jak jest on wyłączony.
A grzałki elektryczne są, uwierz mi.

yesko - 31-01-2009, 13:16

Nie ma sprawy, jak jest to dogrzewanie to dobrze ale instrukcja jest tak napisana że nawet nie wiesz co dokładnie masz w samochodzie na wyposażeniu.
Jedni ja piszą inni tłumaczą z japońskiego na angielski potem z angielskiego na polski. To jest jak gra dzieci w przedszkolu w "pomidora". Na przykładzie mojej branży wiem, że tłumaczenia wychodzą różnej jakości i czasami trzeba zadać sobie wiele trudu żeby to dobrze zrobić.

Grześku - 31-01-2009, 13:38

Dzięki Panowie za wyjaśnienia, teraz sprawa jasna. Punkty rozdane.
tomekrvf napisał/a:
W Carismie DID były zamontowane 3 dodatkowe grzałki na przewodzie wodnym idącym do nagrzewnicy. Grzałki wyglądały z zewnątrz jak świece żarowe.
Hmmm... tym to mnie zaskoczyłeś, bo jakoś nie odczuwam ich obecności - ani nie widzę po obrotach (grzałki) a nie czuję szybciej ciepła z nawiewów.
Więc albo w moim samochodzie ich nie ma, albo są uszkodzone :|

tomekrvf - 31-01-2009, 15:39

Grześku napisał/a:
Więc albo w moim samochodzie ich nie ma, albo są uszkodzone

Możliwe. W Carismie bywał taki problem że słyszałne było piszczenie tych grzałek w środku auta i może ktoś je odłączył albo spaliły się. A grzałki są tu:

yesko - 01-02-2009, 20:28

Ok godz 12 było na zewnątrz -2C, odpaliłem auto /zimy silnik/, ustawiłem temp ogrzewania na 24, nadmuch na 2/3 mocy, kierunek na szybę i nogi. Po przejechaniu ok 300m poczułem po przyłożeniu dłoni do nawiewu szyby wyraźnie cieplejsze powietrze niż -2C, myślę, że mogło mieć kilkanaście st. C.
Wnioski:
Outlander ma dodatkowe ogrzewanie cieczy chłodzącej w nagrzewnicy;
Po tak krótkim czasie bez takiego urządzenia silnik nie ogrzałby kabiny.

Hiszpan - 01-02-2009, 21:03

W Outku wspólnika też było coś takiego. Niestety teraz już tego nie ma :?
U mnie też chyba było, ale jakoś tak strasznie krótko, że nie zwróciłem na to uwagi :doubt:
Nie ma się tego za bardzo jak czepić, bo jak się domagać w ASO naprawy czegoś o czym nie ma ani słowa w instrukcji.
Gdyby było jasno opisane, że coś takiego jest, tak i tak ma to działać to można prosić w serwisie o sprawdzenie i ewentualną naprawę :roll:
Niemniej nie mam żadnych podstaw narzekać na swoje ASO więc podjadę przy okazji (wtorek, środa), pogadam i napiszę co z tego wyszło ;)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group