To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - [Cari 1.9TD] Błąd dźwigni przestawiacza potencjometru

Kylek - 04-02-2009, 11:02
Temat postu: [Cari 1.9TD] Błąd dźwigni przestawiacza potencjometru
Witam po dłuższej przerwie :-)

Na teście komputerowym w ASO wyszło, w przypadku mojej Carismy, dwa błędy: elektrozawór przestawiacza kąta wtrysku (21) oraz dźwignia potencjometru (12). Elektrozawór został wymieniony na nowy i silnik pracuje już lepiej (przede wszystkim samochód nie zostawia za sobą z rana chmury dymu), ale pozostała jeszcze sprawa dźwigni potencjometru...

Byłem u trzech pompiarzy, których polecili mi w ASO (bo sami tego nie naprawiają) i każdy mi mówił, żeby się tą dźwignią nie przejmować, bo nie ma ona wpływu na moc silnika, itp. Po co zatem ktoś ją tam montował? Może i nie trzeba jej naprawiać, ale wkurza mnie to świecące się cały czas "check engine". Próbowałem zastosować różne zabiegi opisane na Forum, ale "check engine" nadal świeci, nawet po odłączeniu akumulatora na kilka godzin. No chyba, że się w między czasie jakieś nowe błędy porobiły, ale szkoda mi 120 zł na kolejną diagnostykę.

Można tę dźwignię jakoś wymienić, czy coś?

Anonymous - 04-02-2009, 14:55

Witam. Błędy możesz sobie sam odczytać. Było na forum- poszukaj. Szkoda wydawać kase...
MAłY - 04-02-2009, 15:14

Kylek napisał/a:
żeby się tą dźwignią nie przejmować, bo nie ma ona wpływu na moc silnika,

niby dobrze Ci powiedzieli, ale to jest do pewnego czasu. Powiem tak; ja jezdziłem bez tego rok czasu( odpiąłem kostke). Chciałem kupic to "dziadostwo" ale wszyscy chcieli to sprzedac razem z pompą za ok 600zł, ale rozebrałem to i okazalo sie, ze płytka sie wytarła i nie przewodziło prądu więc zlutowałem co nie co. Nie zdało to egzaminu bo jak samochód sie nagrzał to juz nie działało jak trzeba.
Po jakis 3miesiącach(stopniowo) spalanie wzrastało i potrafił łyknąć nawet 8l/100km. W końcu sie zmobilizowałem i kupiłem całą pompe od Dylsona, założyłem potencjometr i teraz pali mi 6.3l/100km. Także jak widac trzeba było zrobic tak od razu bo z takim przepałem wydałem ponad 1000zł wiecej na ropke niz przy normalnym spalaniu.
A jesli szukałbys pompy to do volvo są tańsze(te same oczywiscie). I jeszcze chyba ważna sprawa- u kolesia w mondeo 2 w dieslu widziałem, ze pompe wtryskową tez ma lukasa i taki sam potencjometr.nie wiem w tym przypadku jak jest z kostką, ale mysle ze to juz nie problem.
Pozdrawiam

I jeszcze jedno: CE bedzie swiecic tak długo az nie usuniesz usterki a wykasowanie błędów w 1.9 td to tylko serwis

demeone - 04-02-2009, 16:37

Co to jest ta dzwignia potencjometru i gdzie to jest jesli mozna spytac
MAłY - 04-02-2009, 21:47

demeone napisał/a:
Co to jest ta dzwignia potencjometru i gdzie to jest

płaska czarna kostka na górze pompy wtryskowej, ale widze, ze Ty masz gdi wiec prawdopodobnie to jest przy przepustnicy koło silniczka krokowego

tlustychris - 05-02-2009, 10:53

witam
miałem tez problem ze swiecacym "check engine" bo zorwaliło mi pompe wtryskową. i nie pamietam dokładnie ale cos trzeba bylo tam poprzestawiac na tym potencjometrze. urzywałem wtedy woltomierz( chyba). wiem ze urzytkownik werwolf powinien pomoc jesli chodzi o te parametry jakie maja byc ... mi pomógł :)

kielurkk - 06-02-2009, 14:04

tlustychris napisał/a:
i nie pamietam dokładnie ale cos trzeba bylo tam poprzestawiac na tym potencjometrze

przestawia się jeśli było coś "grzebane" przy nim bądź demontowany. Ustawienia fabryczne są najlepsze wiem bo sam chciałem podregulować i spalanie mi wychodziło 9l więc wróciłem do poprzednich ustawień. Na wolnych obrotach (wystarczy stacyjkę ustawić w zapłon i mierzyć) ma być 0.9V a na maksymalnym wychyleniu dźwigni pompy (gaz do dechy) ma być 4,5 V. Tylko że gdy tak ustawiłem to spalanie miałem 9 l więc ustawiłem tak jak było czyi na min (wolne obroty) mam 0.6 V a na max mam 4.0V i teraz pali mi max 7 litrów po mieście przy dynamicznej jeździe
Kylek, możesz próbować zalać ten potencjometr WD-40 czy czymś takim może jest zabrudzony w środku i nie łączy na stykach. Tylko wysusz go później żeby nie zwierało bo opory będą szaleć

[ Dodano: 06-02-2009, 14:07 ]
albo szukaj używek na allegro jest kilka do DiDów to może do F8QT też mają

gw87 - 04-03-2012, 15:50

ostatnio wymieniłem potencjometr i moje pytanie bo nie za bardzo rozumie powyższej wypowiedzi;
-ustawienie na zaplon to rozumie ze tak zeby kontrolki sie swiecily tak? i wtedy mierze miernikiem ale gdzie na tej kostce zielonej wpinanej w inną?(tam sa 3 piny to ktore?)
-regulacja polega na poluzowaniu srub torx i przesuwaniu i mierzeniu zeby bylo 5volt?
-maxymalne wychylenie dzwigni mierzymy na odpalonym silniku? i ma byc do 4.5v?
prosze o odpowiedz

kielurkk - 04-03-2012, 20:25

gw87 napisał/a:
-ustawienie na zaplon to rozumie ze tak zeby kontrolki sie swiecily tak?

dokładnie tak

gw87 napisał/a:
i wtedy mierze miernikiem ale gdzie na tej kostce zielonej wpinanej w inną?(tam sa 3 piny to ktore?)

nie pamiętam w tej chwili ale tam masz na dwóch pinach zasilanie +12V i na drugiej będzie masa (minus akumulatora), a 3-ci pin to nasz sygnał i tam wpinasz miernik a drugą końcówkę miernika na minus akumulatora rzecz jasna
gw87 napisał/a:
-regulacja polega na poluzowaniu srub torx i przesuwaniu i mierzeniu zeby bylo 5volt?

tak z tym że nie 5 volt tylko max 0,9 V na wolnych obrotach i 4,0-4,5 V na max wychyleniu dźwigni gazu na pompie czyli gaz w podłogę

gw87 napisał/a:
-maxymalne wychylenie dzwigni mierzymy na odpalonym silniku?

NIE. Silnik unieruchomiony kluczyk tak jak wyżej w pozycji zapłon kontrolki się palą

gw87 - 05-03-2012, 12:32

bez czujnika auto palilo normalnie zalozylem czujnik bez regulacji wpiąlem wtyczke przejechalem 50km i na drugi dzien auto nie odpalilo nawet z odlaczoną wtyczką czy to ma jakis wplyw czy szukac gdzie indziej problemu?
-swiece 4 nowe
-aku krecil poki sie nie wyje_ał
-probowalem na plaka ale slabo tez szlo

co robic?

kielurkk - 05-03-2012, 14:01

z odłączoną wtyczką silnik pracuje w trybie awaryjnym (ale pracuje) a to że Ci nie odpala to raczej nie związane z potencjometrem. Może immobilizer Ci odcina zaworek na pompie wtryskowej? Jak masz drugi kluczyk to sprawdź nim odpalać.
gw87 - 09-03-2012, 10:37

było z -15 aku do wymiany(na kable ruszył, sory za spam).
Dalej męczę się z tym potencjometrem, próbowałem miernikiem go ustawić ale nie rozumie do końca wyżej wymienionej instrukcji opiszę co zrobiłem;

- założylem potencjometr na pompe wtryskową, przykręciłem go 2 srubami torx(tak żeby nie latał i teraz moje pytanie ta wtyczka zielona co idzie od potencjometru(ma 3 piny męskie) wchodzi do drugiej zielonej wtyczki(żeńska 3piny) i NA KTÓREJ wtyczce mierzyć to napięcie??
(na męskiej tej od potencjometru nic nie pokazuje bo niby skad ma tam napięcie być?
(na żenskiej coś pokazuje ale nie rozumie jak ustawić skoro jest potencjometr odłaczony?
ZDJĘCIE WTYCZKE OPIS
http://www.fotosik.pl/pok...14adbd5e82.html

wszystko na zapłonie robione(jak podłacze bez regulacji to świeci check engine i czasem gaśnie w trasie na chwile..)
NAJLEPIEJ jakby ktoś napisał dokładnie jaki pin we wtyczce jak mierzyć ile ma być bo z elektryka to magia dla mnie a chcialbym to zrobić:)

kielurkk - 11-03-2012, 16:37

gw87 napisał/a:
NA KTÓREJ wtyczce mierzyć to napięcie??

obojętne na której mierzysz pod warunkiem że WTYCZKI MASZ SPIĘTE ZE SOBĄ!!!
jak je rozepniesz to na tej od potencjometru możesz sobie pomierzyć jedynie oporność tego potencjometru a na drugiej gdzie masz zasilanie. Sprawdź sobie miernikiem gdzie masz +12V a gdzie GND czyli "- 12V" i ten pozostający trzeci pin to sygnał z potencjometru. Następnie wpinasz wtyczki razem i mierzysz na tej na której Ci wygodniej może okazać się niezbędne nacięcie izolacji przewodu żeby się podłączyć miernikiem bo wtyczki są dobrze poizolowane, drugi zacisk miernika na minusową klemę aku i kręcisz potencjometrem delikatnie aż uzyskasz wymaganą wartość na wolnych obrotach póżniej cegła na gaz lub pomoc drugiej osoby z ciężką nogą żeby chwilę przytrzymała gaz wciśnięty w podłogę lub dźwignię gazu na pompie i to samo co na wolnych obr.

powodzenia

[ Dodano: 11-03-2012, 16:38 ]
jak znajdę chwilę jutro to sprawdzę u siebie który to pin ale to późnym popołudniem dopiero.

gw87 - 12-03-2012, 14:01

byłbym bardzo wdzięczny za napisanie konkretnie o który pin chodzi. Dzięki pozdro
kielurkk - 26-03-2012, 20:51

trochę to trwało ale siła wyższa (nieplanowany wyjazd służbowy). Pin na którym powinieneś mierzyć to pin środkowy po lewej masz masę a po prawej zasilanie czyli "+" albo odwrotnie (zależy do której strony patrzeć :D ) ale to nieistotne w tym momencie. Sygnał jest na pinie środkowym.
Powodzenia



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group