To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Sporty Motorowe - WRC - najdoskonalsze rajdówki świata

Anonymous - 10-07-2006, 20:57
Temat postu: WRC - najdoskonalsze rajdówki świata
Chyba każdy miłośnik motoryzacji i szybkich samochodów zachwycał się pięknymi i kolorowymi samochodami, pędzącymi po rajdowych trasach. Niejeden marzył, by kiedyś stać się posiadaczem samochodu klasy WRC – najlepszej i najbardziej doskonałej konstrukcji rajdowej na świecie.



Niestety, auta kategorii World Rally Car są przeznaczone tylko dla wybranych. Zespoły fabryczne, prześcigające się w najnowszych rozwiązaniach konstrukcyjnych, rzadko udostępniają efekty swoich prac pospolitym klientom.

Rajdowe auta klasy WRC bowiem niewiele mają wspólnych cech z seryjnymi samochodami, które na co dzień widujemy na ulicy. Zbliżony jest jedynie wygląd karoserii.





Wnętrze auta WRC , surowe do granic możliwości, zawiera tylko niezbędne wyposażenie. Niezliczona ilość lampek, wskaźników i przełączników informuje i wpływa na pracę poszczególnych podzespołów auta, poczynając od temperatury silnika, na zmianie ustawień aktywnych mechanizmów różnicowych kończąc. Kierowca nie ma przed sobą nawet prędkościomierza, a jedynie niezbędny w rajdowej jeździe wskaźnik obrotów oraz wyświetlacz aktualnie używanego biegu. Na próżno można by szukać radia, tylnej kanapy, czy nawet tapicerki.



Uwagę zwraca natomiast przedziwny splot rur prowadzących przez całe nadwozie. To specjalna klatka bezpieczeństwa chroniąca załogę podczas ewentualnego wypadku. Wszystkie pozostałe, zbędne elementy są demontowane, aby zapewnić jak najmniejszą masę pojazdu i poprawić jego osiągi. A te mogą wzbudzać podziw. Benzynowe, turbodoładowane silniki o pojemności 2 l osiągają bowiem moc 300KM i zapewniają przyspieszenia do 100 km/h poniżej 4 sekund .

Gdyby nie rygorystyczne rajdowe przepisy, nakładające obowiązek stosowania specjalnych ograniczników, moc tych aut mogłaby być dwu lub nawet 3-krotnie większa.


Któż nie chciałby zasiąść za kierownicą takiego potwora? Jednak już uruchomienie silnika amatorowi może sprawić kłopot. Węglowe, niezwykle twarde sprzęgło pozbawione jakichkolwiek luzów wymaga nie lada wyczucia, tak, że nawet po latach startów za kierownicą WRC zawodnicy gaszą swoje auta na linii startu. Na szczęście sprzęgła używa się tylko raz. Dalsza zmiana biegów odbywa się już bez jego użycia, za pomocą specjalnego dżojstika umieszczonego obok kierownicy. Jest to możliwe dzięki sekwencyjnej konstrukcji skrzyni biegów.

To jednak nie koniec rozwiązań jakby żywcem wziętych z filmów fantastycznych. Warto choćby wspomnieć, że układ zawieszenia samochodu WRC, choć bazujący na typowych w seryjnych rozwiązaniach kolumnach McPhersona, jest niemal w całości wykonany z tytanu, zaś sportowe amortyzatory posiadają możliwość wszechstronnej regulacji.



Niestety, to co doskonałe, do tanich nie należy. Cena samochodu WRC jest astronomiczna .

Gdyby kwotę 200 tys. zł , jaką trzeba wydać na zakup najnowszego Mitsubishi Lancera, stanowiącego bardzo popularną bazę do budowy aut rajdowych, pomnożyć przez 10 z pewnością zachowamy jeszcze bezpieczny margines błędu.

źródło: motofakty.pl
Autor: (an)

polsaler - 11-07-2006, 13:35

teraz borek to już sie nawet sprzegła kuźwa nie używa prawie wcale bo całą procedurę startu załatwia za zawodników komputer :)
Anonymous - 11-07-2006, 16:13

rzeczywiscie, artykul jest z 2004 roku wiec na pewno troche szczegolow sie pozmienialo :D
swoja droga ciesze sie, ze przynajmniej ktos przeczytal artykul :D

TNT - 11-07-2006, 17:04

Borek wiecej takich bo chetnie poczytam ale szukac to nie bardzo mi sie chce. A warto wiedziec co nieco.
Anonymous - 11-07-2006, 18:23

prosze bardzo
http://www.mitsubishi-gra...p?p=53321#53321

sampler - 11-07-2006, 18:31

Troche ten artukul jest stary i posiada pewne bledy. Po pierwsze auta WRC maja czasy ponizej 4 s. 4 sekundy to mialy kiedys auta N Grupowe ale teraz technika poszla tak do przodu, ze najnowsze subaru N12 i EVoIX przyspieszaja jak pierwsze autka WRC.
Dla chcacych zobaczyc jak lata SUbaru Impreza N12 Tomka Kuchara polecam ten link:
http://www.kuchar.net/filmy/06_onb_polski_07.avi

Dalsza sprawa to cena. Niestety 2 mln zlotych to grubo za malo. Impreza S8 (najnowszy model dostepny dla kierowcy niefabrycznego) kosztowala 1 mln funtow angielskich co w tedy odpowiadalo okolo 6 mln zlotych a byl to rok 2003. Nie ma juz tez od okolo 2003 roku zadnych joystickow. Najpozniej wycofal sie z tego ford i teraz wszyscy maja zmiane w kierownicy badz na "lapkach". Tak czy inaczej brakuje mi autek WRC na trasach rajdowych. One tylko maja niesamowite brzmienie podtrzymania turbo i tylko one tak pieknie strzelaja ogniem z wydechu. Jak ktos byl na rajdzie Barbowki, gdzie Pugiem 206 WRC jechal Holo to wie o czym mowie :)

Anonymous - 18-07-2006, 00:00

Nowszego nie znalazlem ale jak cos jeszcze znajde to wrzuce. Poza tym wiedzialem ze sa bledy ale liczylem wlasnie na dyskusje :D

pozdrawiam fanow wurcow ;-)

polsaler - 20-07-2006, 09:53

sampler napisał/a:
Tak czy inaczej brakuje mi autek WRC na trasach rajdowych. One tylko maja niesamowite brzmienie podtrzymania turbo i tylko one tak pieknie strzelaja ogniem z wydechu. Jak ktos byl na rajdzie Barbowki, gdzie Pugiem 206 WRC jechal Holo to wie o czym mowie :)


Jeśli Ci brak WRCów to wybierz się na jakąś eliminację MŚ np. Finlandia , Szwecja , Niemcy . Koszty niewielkie ( około 700 PLN) a wrażenia niezapomniane....
Jak ktoś był i widział jak Loeb idzie po śniegu to wie o czym mówię :twisted: ( prawda Borek ... )

Anonymous - 20-07-2006, 10:02

polsaler napisał/a:
Jak ktoś był i widział jak Loeb idzie po śniegu to wie o czym mówię :twisted: ( prawda Borek ... )

SZCZERA PRAWDA :twisted:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group