[97-04]Galant EAxA/W - Night Vision w Galancie
Owczar - 08-04-2009, 13:01 Temat postu: Night Vision w Galancie Witam ponownie z moim kolejnym pomysłem
Zastosowanie technologii LED przynosi mi do głowy coraz to nowsze pomysły, a także mój współlokator który bawi się trszkę LEDami.
Ostatnio myślałem nad dziennymi światłami z luxeonów, ale ostatecznie wstrzymałem się, ze względu na potrzebę ingerencji w oryginalne reflektory, a są nówki i żal mi je rozklejać.
Teraz zacząłem rozmyslać nad zastosowaniem podczerwieni. Przejrzałem już kilka for, w tym elektrodę w poszukiwaniu tematu. Jest tego troszkę, ale tak naprawdę nikt nie sprawdził teorii w praktyce.
Zainspirowany systemem night vision w Mercedesie postanowiłem przeprowadzić testy. Narazie mam kilka koncepcji. Tutaj link do filmu jak działa to w mercu: http://www.youtube.com/watch?v=l6DMidknVCo
Podstawowe problemy to odpowiedni emiter podczerwieni, a także odpowiednia kamera.
Jak narazie udało mi się ustalić następujące fakty:
Źródłem podczerwieni może być dioda lub tradycyjny żarnik.
W wojsku używano specjalne filtry na reflektory. Niestety taki filtr ciężko zdobyć, ma małą sprawność od 50 do 90 procent. W dodatku potrzebowałbym starych żarówek, bo nowoczesne wydzielają bardzo mało promieniowania podczerwonego.
Najprościej będzie zastosować bliską podczerwień. Nie będę się bawić w szpiega.
Przy głębokiej podczerwieni jest bardzo duży problem z kamerą i przepuszczalnością choćby przez szybę.
Mercedes ma w reflektorach emitery ale nie mogę znaleźć na jakiej zasadzie działają.
Reflektory wyglądają tak:
http://img134.imageshack....71/10698331.jpg
W lewym dolnym rogu jest ten emiter wraz z odbłyśnikiem.
Możliwe że to jakiś tradycyjny żarnik z filtrem, ale może to byc też dioda.
Myślałem nad zakupem jakiś uszkodzonych lamp, ale jest problem bo nie będę wiedział jak zasilić itd. poza tym troszke skórka za wyprawkę.
Kolejna opcja to właśnie Luxeon. Największy jaki znalazłem w Polsce to 1W zasilany prądem 700mA. Do tego kolimator. Do testów zamówiłem 10 stopni. Obliczyłem, że potrzebuję oświetlać obszar położony w odległości powyżej 40m. Dlatego taki kolimator daje mi mniejwięcej 7 m szerokości po 40 metrach. To tylko w teorii, w praktyce te kolimatory mają jakość dość marną i duże straty, no ale po testach będę wiedział więcej.
Jeśli nie będą dawały zadowalającej jakości to sprawdzę inną optykę.
Właśnie jedzie do mnie taka dioda z kolimatorem. Zobaczę co da się zrobić. Podobno po zastosowaniu kolimatora 25 przy 3 W zasięg jest jakieś 20m. Chcę zastosować 6 takich diód połaczonych szerwgowo, bo pracuję przy napięciu 1,5-2,4V
W zależności jak wyjdzie z optyką umieszczę je przy kamerze koło lusterka wstecznego, ale boję się strat na szybie. Druga opcja to kupno lamp takich jak AnoniM79, wyciągnięcie soczewek od długich świateł i wmontowanie w nie po diody na podczerwień, odpowiednio rozmieszczonych. Da mi to dobre rozproszenie i zasięg jak dla świateł długich.
Wkomponowałbym je obok moich śiateł przeciwmgłowych, które też są soczewkowe, ale musiałbym zaprojektować jakieś mocowania.
Drugie soczewki zostałyby na ewentualną przeróbke reflektorów.
Myślałem dziś nad ystemem samopoziomowania nawet ale to już inny temat
Kamera tak jak pisałem przy lusterku. Znalazłem kandydata w dobrej cenie. Na matrycy 1/3 CCD sony. Czułość 0,01 lux swiatło 1,2. Niestety nie wiem jak to się przekłada na czułość w podczerwieni, ale do sprawdzenia wszystko.
Narazie testy będą na kamerze internetowej i SONY 8mm z night view.
Wyświetlacz panoramiczny LCD o przekątnej 7 cali. Tylko kwestia zamocowania. Ale coś wymyślę.
Wiem, że na forum są ludzie z różnych branży itd. Może ktoś spotkał się z tym systemem w praktyce i podpowie mi coś na temat optymalnych parametrów całego systemu itd?
Najabrdziej interesują mnie parametry kamery ewentualne alternatywne źródła podczerwieni.
[/b]
sampler - 08-04-2009, 13:13
Luxeony sa juz o znacznie wiekszych mocach. Najrozsadniej kupic 5W ze wzgledu na cene.
Przykladowy link:
http://www.cyfronika.com.pl/diodyleddd.htm
[ Dodano: 08-04-2009, 13:21 ]
A jak kogos stac to mozna dac to:
http://www.tme.eu/dioda-l...f-hpw-10el.html
Owczar - 08-04-2009, 13:27
Luxeony same w sobie tak, ale nie w podczerwieni. Ja zamówiłem taki:
http://allegro.pl/item584...amer_14_99.html
Na ebay-u są o mocy 3W, ale troszkę za drogo to wychodzi, lepiej dać więcej o mocy 1W. Są też reflektory i kamery z diodami podczerwieni o zasięgu 50m, ale koszt takiego bajeru to jakieś 700zł.
swinks_UK - 08-04-2009, 13:33
Jeszcze zrób jakiś sondaż wśród tych co używali "night vision", bo z moich doświadczeń wynika że to jedna wielka porażka.
W pracy kilkakrotnie miałem okazję jechać Marysiem z takim bajerem i jedyne co to robi, to odwraca skutecznie uwagę od tego co na drodze. Na krętej wąskiej drodze raczej pomaga... ale zaliczyć dzwona
Ale to tylko moje odczucia.
Owczar - 08-04-2009, 15:19
Zastanawiałem się nad funkcjonalnością, ale bardziej mi chodzi o zabawę i satysfakcję Coś musi być w tym co piszesz, bo nie wiesz czy patrzeć na LCD czy drogę... BMW lepiej to przemyślało i ma program do analizy obrazu. W dzień rozpoznaje znaki, a w nocy powiadamia ostrzeżeniem o pieszym na drodze...
szpala85 - 08-04-2009, 18:10
Według mnie bajer na 3-4 dni po tym czasie przestaniesz tego używać bo ci się znudzi
ps. zrobił byś sobie dvd + lcd w podsufitce i byś miał z tego pożytek np. podczas czekania na dziewczynę pod salonem fryzjerskim ( ja np. o tym myślałem )
Owczar - 08-04-2009, 21:47
Miałem 2xLCD i DVD ale korzystałem z tego naprawdę sporadycznie. Teraz jest wymontowane bo estetyka montażu była kiepska i chcę to zmodyfikować. Ale to wszystko razem będzie. DVD oczywiście zostanie, sygnał Video będzie przełączny między dwoma źródłami.
joshua - 08-04-2009, 22:51
fajna sprawa , tylko wkurza mnie ze na filmikach swiatla w mercedesie swieca jakby jechal na postojowkach a przeciez kazdy ma ksenony i o wiele wiecej widac....
Owczar - 08-04-2009, 22:55
No marnie świecą
Ale BMW ma fajniejszy ten system, bo w mercu tak jak pisał swinks, nie wiadomo na co patrzeć...
Zhan - 08-04-2009, 22:59
szpala85 napisał/a: | Według mnie bajer na 3-4 dni po tym czasie przestaniesz tego używać bo ci się znudzi |
a moim zdaniem przeciwnie, prawdziwa funkcjonalnosc mozna docenic dopiero jak sie opanuje technike prowadzenia auta ze wzrokiem wlepionym w monitor a nie szybe...
tyle, ze w przypadku galanta to chyba nie najlepszy pomysl bo nie zamontujesz wyswietlacza w miejscu zegarow a prowadzenie patrzac na konsole srodkowa wydaje mi sie zbyt malo ergonomiczne
Owczar - 08-04-2009, 23:06
LCD będzie co prawda przy konsoli ale wysoko, na wysokości kratek, ewentualnie zamontowany do tych osłon od słońca u góry (mam na koncu jezyka jak to się nazywa .
To drugie rozwiązanie bardziej przemawia do mnie bo nie będę musiał ruszać głową, jedynie delikatny ruch oczu...
Krzyzak - 09-04-2009, 08:11
nie mialem okazji z tego korzystac, ale czy w bmw przypadkiem nie jest to wyswietlane jako HUD na przedniej szybie?
w ogole jak jechalem 7-ka ta nowsza, kanciata, to ogolne wrazenia jak z promu kosmicznego
Owczar - 09-04-2009, 12:04
Z tego co wiem to narazie nie. Narazie tylko nawigacja w BMW tak działa. BMW daje to na środku konsoli, ale tam jest system rozpoznawania ludzi na dordze i ostrzega, a w dzień system rozpoznaje znaki drogowe, więc już w ogóle kosmos.
Ale właśnie myślałem nad odbiciem LCD na szybie... Będę potrzebował tylko obraz z odbiciem lustrzanym, ale to da się zrobić. LCD leżałby na konsoli od zegarów i dawałby na szybę. Dzis w nocy przeprowadzę testy jak to wygląda. Myślę, że nocą b ędzie widoczne. Czasem widać jak telefon leżący na desce pięknie się odbija na szybie.. Jakoś estetycznie to zabudować i dałoby radę.
W nocy sprawdzę jak się odbija to LCD. On daje dość mocne światło, ma regulację intensywności nawet.
atsar - 09-04-2009, 17:15
Mi sie wydaje ze jest on bardzo przydatny, np we mgle, silnym deszczu itd czyli tam gdzie wzrok nie siega, na dzodzien w normalna pogode jest to zbyteczne, bo nawet testowali w 5 biegu, ze w normalnych warunkach koles stanal tam gdzie siegaja swiatla i widzieli jego nogi natomiast bajerek wcale go nie pokazywal
Owczar - 09-04-2009, 17:19
W przypadku merca w słabą pogodę i tak będzie kaszana, bo poczerwień będzie się odbijała jak inne promieniowanie. W BMW może jest lepiej bo tam jest chyba dalsza podczerwień bliska termowizji...
Przed chwilą robiłem testy z odbiciem na szybie. Nawet przy takim świetle już coś było widać. W nocy może być naprawdę nieźle. Właśnie rozkręcam LCD co by go odwrócić aby uzsykać odbicie lustrzane...
[ Dodano: 09-04-2009, 18:56 ]
Rozkręciłem LCD, zmiana obrazu na lustrzane odbicie możliwa. Odwrócę matrycę i będzie świeciło odwróconym obrazem, który na szybie stanie się prawidłowy...
Teraz czekam na diodę i kolimator.
[ Dodano: 09-04-2009, 22:18 ]
A tak wygląda obraz na szybie:
Niestety jakość bardzo słaba, bo zdjęcie robione telefonem. Można zrobić jeszcze jaśniejsze odbicie ale na telefonie wychodziła świecąca plama.
W każdym razie efekt jest zadowalający. Jedyna wada to podwójne odbicie od dwóch powierzchni szyby i jest cień, ale w przypadku monochroma z podczerwieni to nie będzie przeszkadzało.
Muszę tylko dobrać szarą skórę do deski, wyciągnę zegarek i w tej "wnęce" zabuduję LCD, które będzie się odbijało na szybie.
|
|
|