To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Eclipse - Techniczne - [1G 90-94] Diagnostyka TPS <-> ECU

Anonymous - 12-04-2009, 16:42
Temat postu: [1G 90-94] Diagnostyka TPS <-> ECU
Hej,

jak mogę się upewnić czy na pewno TPS padł?

*jakiś czas temu po założeniu gazu gdy bawiłem się mmcd, pokazywał błąd TPS pomimo, że był dobrze ustawiony i sprawdzony (wtedy założyłem że od gazu).
*w ECU wymieniłem kondensatory
*po wymianie błąd TPS,
*brak sygnału napięcia przy próbie regulacji położenia na 10,5% uchylenia wg. krzyzak

opcja1.) ECU poprzez złe kondensatory uszkodziło TPS - wymienić TPS
opcja2.) błąd na komunikacji TPS - ECU
opcja3.) TPS ok., od samego początku winą był ECU i nadal jest bo źle wymienione
kondensatory.

najbezpieczniej byłoby wg. mnie wyeliminować źle wymienione kondensatory, ale nie wiem który układ odpowiada za TPS,

z góry dzięki, pozdr.

Adaho_krak - 13-04-2009, 23:42

Jeśli wylały kondziory to w w wielu przypadkach (np. w moim) ECU podaje za wysokie napięcie na TPS i Sondę Lambda i zabija obydwa te urządzenia. Jak sprawdzić cytuje kolegę KRZYŻAKA: Następnie sprawdzmy i ew. ustawiamy TPS (na powyższym zdjęciu oznaczony jako TPS).
W tym celu do pinów 1 i 2 od lewej (stojąc przodem do auta) wbijamy długie igły. Zauważcie, że wtyczka ma piny ułożone z przerwą - jest pin nr 1, potem przerwa, potem pin nr 2 i nr 3. Wbijając należy uważać by igły nie robiły zwarcia (nie stykały się). Teraz włączamy zapłon na ON (nie odpalając silnika) i mierzymy napięcie na igłach (jak go nie ma, to znaczy, że są za płytko wbite). Poprawna wartość to 0.48 - 0.52 V - jeśli jest inaczej, to trzeba odkręcić 2 śrubki mocujące TPS i delikatnie go przestawić, aby napięcie mieściło się w podanym zakresie.

Jeśli masz wykręcony TPS to zachowując w/w zasady pomiaru i ruszając nim napięcie powinno się płynnie zmieniać, jeśli w pewnym zakresie znika TPS do wymiany.

zenek_bb - 14-04-2009, 15:19

dokładnie, tps to nic innego jak potencjometr o o impedancji 50kOhm

może widziałeś w starym telewizorze się kręciło pokrętłami szukając kanałów...

tam były potencjometry suwakowe, styki "szurały, ślizgały" się po ścieżce opornikowej, i tak jak w tpsie ścieżka i styki się wycierają, można to naprawić, lekko wyginając elastyczny styk tak aby ślizgał się po minimalnie innym "torze" obok tego wytartego i będzie miał taką samą skuteczność jak nowy, ponieważ w takim oporniku nastawnym (potencjometrze) zmiana toru dalej czy bliżej osi obrotu nie ma wpływu na oporność względem tego samego kąta nastawu. jest to delikatna robota, stresująca i nie mogą Ci się trząść ręce :) jak jest nadpalony początek lub koniec ścieżki oporowej to już gożej ale da się zrobić mostek... z tym że tam gdzie będzie nadpalone i zmostkujesz to odpowiednio: jak na końcu to będziesz miał na początku minimalnie większe napięcie (w tej samej pozycji względem sprawnego na sprawnym będzie 0,50V a na uszkodzonym w tym samym miejscu 0,54około) natomiast przy końcu taki potencjometr będzie się zachowywać tak że będzie przeskok oporności i będzie tak że będzie 4,80V a minimalnie dalej już trafi na mostek i będzie już 5V, miejsce tego przeskoku zależne jest od szerokości lutu uszkodzonego miejsca...

trochę to skomplikowane ale da się pojąć :)

Krzyzak - 14-04-2009, 21:52

zenek_bb napisał/a:
dokładnie, tps to nic innego jak potencjometr o o impedancji 50kOhm


tak - potencjometr o opornosci i do tego 5 kOm

Anonymous - 15-04-2009, 00:58

spoko, tyle wiem.

chodziło mi o to, że zakładając walnięte ECU (np. przerwa w obwodzie sterującym TPS ) to nie da napięcia na TPS i nie zmierzę go wtedy, według serwisówki trzeba mierzyć oporność między stykami ale ja mam 3 a podane są 4 i coś mi nie wychodzi mierząc między jakimikolwiek ( no chyba że zakres źle dobrałem, sprawdzę to jeszcze )

no ale głównym celem pytania było to, że nie wiem czy jak wsadzę nowego TPS czy mi go usmaży znowu.

czy mogę do Ciebie <Krzyzak> podesłać zdjęcia ECU, żebyś mi jakoś skorygował poprawnośc wymiany? znajomy zrobił to dość niechlujnie jak się przypatrzyłem, no ale sam mam niezdarne ręce... co masz zrobic dobrze zrób to sam a najlepiej tylko sam :-/

dzięki za wasze posty, :-)

Adaho_krak - 16-04-2009, 14:03

crolls napisał/a:
no ale głównym celem pytania było to, że nie wiem czy jak wsadzę nowego TPS czy mi go usmaży znowu.


Jeśli ścieżki w ECU są nadal uszkodzone to napewno go usmaży.

zenek_bb - 16-04-2009, 23:34

niemożesz mieć 4ech styków przy TPS, ściągnij wtyczke i zobacz... z TPS wychodzą 3 styki, we wtyczce jest styków 4 ale kabelki wychodzą i tak 3

nie może być inaczej

ad odp Krzyzaka... sorki, masz 100% racji, wybaczcie za pomyłkę ;p

Anonymous - 17-04-2009, 14:30

no własnie, są 3 styki (tak piszę) ale są w serwisówce opisane jako 1234 stąd moje zdziwienie, zresztą zerknij na stronę podajże 11-c54 instrukcj do silnika 4G6, tam to jest jakoś tak po łebkach opisane.
Adaho_krak - 17-04-2009, 15:50

Istnieją TPS z czterema stykami, ale do Eclipse nie pasują. Spotkałem się z takim jak szukałem TPS do siebie.
HouseM - 30-04-2009, 17:01

nowsze eclipsy TPS z 4 pinami , starsze 3piny.
Ten z 4 pinami pasuje tam gdzie był taki z 3. Odwrotnie NIE PASUJE.
Na czwartym pinie znajduje się czujnik zamknięcia przepustnicy ,który natomiast w starszych wersjach wyprowadzony był z ISC. Reszta pinów jest dokładnie w identycznym układzie.

Anonymous - 30-04-2009, 22:04

dobra, temat uważam za zamknięty. dyskusja jest już nie na temat.
dziękuję za zainteresowanie i za Wasze posty



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group