To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

FAQ & How to? - Wymiana rozrządu.......

Bartek - 26-06-2005, 20:08
Temat postu: Wymiana rozrządu.......
....czyli jak miło i pożytecznie spędzić wieczorek w garażu.

Opisuję wymiane w 4g63 SOHC, bardzo podobnie jest w 4d65 i 4g37, 4G15 (łatwiej, ponieważ nie ma wałków balansowych)

Potrzebne narzędzia:
Klucze nasadowe 10,12,14,17,22 + Ampulowy klucz 10 mm
Klucz płasko-oczkowy 10
Klucz dynamometryczny (przydatny ale nie wymagany)
Klucz udarowy (elektryczny lub pneumatyczny) min. 400 Nm (najwygodniejsze rozwiązanie) lub ok. 0.5 mb grubego płaskownika z otworem fi 8 na końcu w celu zablokowania wału korbowego podczas odkręcania dolnych kół zębatych na wale korbowym. Mozna też zablokować wał przez wrzucenie wstecznego biegu i zaparcie się o hamulec - metoda skuteczna w autach z manualną skrzynią, ale skutecznie niszcząca całe przeniesienie napędu - NIE POLECAM tej metody.
Ok. 1 l benzyny ekstrakcyjnej + najlepiej kompresor do przedmuchiwania


Oto pacjent z objawami ucieczki oleju przez rozrząd:


Z dolu wygladalo to tak:


Został nabyty drogą kupna zestawik naprawczy:
Paski Mitsuboshi, rolki GMB i uszczelniacze Takoma


Po zdjęciu poduszki, pasków od alternatora i wspomagania, osłon:



Zwracam uwagę na odwrotnie założoną rolkę napinającą pasek balansowy, który dzięki tej operacji zrobil się o połowę cieńszy....

Przed dalszą rozbiórką poluzowałem wszystkie sruby mocujące koła pasowe na wałku rozrządu, wałku balansowym, pompie oleju i wale głównym. Dobrym zwyczajem jest ustawienie rozrządu na znaczniki.

Pompa wody:


Po zdjeciu koła z wałka rozrządu widać pierwszego winowajcę:


A na dole trzech pozostałych:
Wał główny:


Wałek balansowy:


I pompa oleju:


Więc pranie 5 litrów benzyny extrakcyjnej, pędzel i sprężone powietrze:
Dół:


Góra:


Dla porównania pompa wody (uważny obserwator zaoserwuje drobną niechronologię):


Osłona rozrządu po praniu:


Potem wymiana uszczelniaczy (jak słusznie Krzyżak zauważył, zapomniałem napisać, ze uszczelniacze pokrywamy olejem, żeby ich nie uszkodzić przy montażu), DOKŁADNE mycie rąk i składamy:
Pasek Balansowy ustawiamy na marki,


zakladamy pasek, prawidlowo zakładamy rolkę i napinamy pasek tak, żeby uginał się 5-7 mm:




następnie marki głównego paska:


Osławiony wałek balansowy od strony pompy oleju:


śrubokręt wchodzi na ponad 5 cm (w tle widać kawałek rozrusznika):


Niech ktoś jeszcze raz zapyta "jak ustawić wałek balansowy" - obiecuję, że uduszę :x - fotka wyjętego silnika z zatkniętym śrubokrętem w otworze inspekcyjnym. Otwór w czasie eksploatacji jest zaślepiony śrubą z łebkiem na klucz 14.


Zakładamy pasek w kolejności na koło rozrządu, pompa oleju, wał, napinacz). Ze wzgledu na gabaryty aparatu (Nikon D70 + SB800) nie mam zdjec napinacza, ale opiszę dokładnie - ustawiamy napinacz w pozycji full "odpięty", przykręcamy delikatnie dolną śrubę, wtedy zakładamy pasek.

Po nałozeniu paska zwalniamy śruby napinacza - pozwalamy zadziałać sprężynie. Wykonujemy kilka energicznych ruchów wałem zgodie z ruchem wskazówek zegara w celu ułożenia paska. Dokręcamy napinacz i sprawdzamy napężenie:

Obrazek chyba nie wymaga komentarza :)

Jeżeli nasza sprężyna ma 14 lat (tak jak moja) napręzenie moze byc niewystarczające, wtedy luzujemy śruby i działajac siłą w stronę pokazaną na obrazku:

poprawiamy naturę..... Pamiętajmy, że zbyt mocne naprężenie skraca życie paska.....

Paski na miejscu wyglądają tak:





Osłony:


I inne pierdoły doprowadzając do stanu sprzed rozbiórki:


i odjazd.....
Zostało mi parę części, a mówią, że ruskie budziki działają lepiej bez paru elementów:

[:D]
Dla porządku podaję obrazek z momentami dokręcania poszczególnych składowych:


PS. Przepraszam wszystkich modemowców ;)

Niebawem suplement do silników DOHC, 4G63 SOHC 16v i 4G64 (z hydrosztosem :wink: - czyli napinaczem hydraulicznym)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group