To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[97-04]Galant EAxA/W - [FAQ] Wyłączenie przygasania klimatronika na światłach

Owczar - 24-05-2009, 18:07
Temat postu: [FAQ] Wyłączenie przygasania klimatronika na światłach
Jest już opis, jak wyłączyć przygasanie zegarka w EA, ale było troszkę dyskusji na temat przygasania climatronika i nie znalazłem odpowiedzi.
Generalnie sprawa nie jest tak prosta jak w przypadku zegarka, ale nie jest też zbyt skomplikowana i każdy kto potrafi rozkręcić panel climatronika żeby wymienić żarówki, da sobie i z tym radę.

Mnie osobiście denerwował przygasający wyświetlacz, bo w słoneczne dni ledwo na nim widać :/ Dzisiaj grzebałem w galu i postanowiłem pozbyć się problemu. Prześledziłem ścieżki od obu obwodów podświetlenia i znalazłem sprzężenie między podświetleniem przycisków i podświetleniem wyświetlacza.
Tak wygląda płytka (zdjęcie niestety słabej jakości, ale widać co trzeba):


Na pin nr 1 podawane jest napięcie po włączeniu świateł, jest ono przekazywane na żaróweczkę przycisków po lewej stronie, a przy okazji łączy się z pinem 2, który poprzez diodę (pin 2 i 3) po drugiej stronie płytki podaje napięcie powodujące przygasanie wyświetlacza.

Wystarczy zrobić na płytce nacięcie nożykiem tak jak na zdjęciu poprowadzona jest czerwona kreska. Należy to robić ostrożnie, do momentu aż miedzy pinami 1 i 2 nie będzie przejścia. W ten sposób zachowujemy świecące przyciski i jasny wyświetlacz.
Mnie osobiście nie razi nocą więc to raczej nie będzie problem.

W lepszej wersji można się wlutować na pole miedziowe i wyprowadzić kabelki do przełącznika, który w razie potrzeby umożliwi ściemnianie. Troszkę zabawy, ale jeśli komuś zależy na ściemnianiu nocą to czemu nie ;) W jeszcze lepszej wersji można się pokusić o dodatkowe pokrętło do regulacji intensywności i większą ingerencję w układ na płytce PCB.

Zhan - 24-05-2009, 19:11
Temat postu: Re: [FAQ] Wyłączenie przygasania klimatronika na światłach
Owczar napisał/a:
W jeszcze lepszej wersji można się pokusić o dodatkowe pokrętło do regulacji intensywności i większą ingerencję w układ na płytce PCB.


a w jeszcze lepszej wersji mozna zrobic sterowanie na fotorezystorze tak zeby jasnosc byla proporcjonalna do naslonecznienia :)
ogolnie to same problemy z tym jezdzeniem na swiatlach w dzien ;)

Kamil-2k - 25-05-2009, 17:41

Dzieki wielkie Owczar za instrukcje, mnie też od dawna wkurza to przygasanie. Dzisiaj zrobiłem tak jak opisałeś i jest ok. Choć powiem szczerze, że mogłem przy okazji już wymienić lampki bo sumie nawet bez przygasania w dzień podświetlenie jest trochę za słabe.
Pinkusek - 18-06-2009, 22:37
Temat postu: wyświetlacz
Powiem wam koledzy że ten wyświetlacz klimatronika jest daremny :evil: . W takie słoneczne dni jak dziś nic nie widać, pomimo tego że zmieniłem żarówki podświetlające na jasne diody i pozbyłem sie fukckji przygasania.
W związku z tym, kieruje pytanie do kolegów elektroników:
Czy jest możliwość wymiany tego wyświetlacza, na wyświetlacz z jasnym tłem i czarnymi elementami wyświetlanymi. Tak jak np jest Golfie IV. Byłoby super :mrgreen:
Jeśli była by taka możliwość żeby zamknąć temat do 100zł to wchodze w to.
Pozdrawiam serdecznie i prosze o propozycje. 8)

Owczar - 18-06-2009, 22:44

Pinkusek, to jest raczej nie do zrobienia... Chyba, że przeróbka tego, w sensie odwrócenie kolorów, ale tak naprawde ile razy patrzysz na ten wyświetlacz? Ja ustawiam auto, odp temp i to wszystko ;]
migro - 20-06-2009, 00:31

Pinkusek napisał/a:
W takie słoneczne dni jak dziś nic nie widać, pomimo tego że zmieniłem żarówki podświetlające na jasne diody i pozbyłem sie fukckji przygasania.
Możesz spróbować z podświetleniem folią elektroluminescencyjną. Znalazłem stronkę , na której gościu to opisuje.
Zhan - 20-06-2009, 19:15

migro napisał/a:
Możesz spróbować z podświetleniem folią elektroluminescencyjną. Znalazłem stronkę , na której gościu to opisuje.


tylko czy inwerter nie bedzie zaklocal radia, ktore jest bardzo blisko?

migro - 21-06-2009, 12:49

Zhan napisał/a:
tylko czy inwerter nie bedzie zaklocal radia, ktore jest bardzo blisko?
Nie mam pojęcia. Ja sam tego nie przerabiałem, ale inwerter mozna ewentualnie zamontować w innym miejscu, albo przenieść radio "piętro niżej".
Owczar - 21-06-2009, 19:41

Panowie zrobiłem automatyczne ściemniane klimatronika wraz z zapaleniem podświetlenia zegarów.

Włączniki zmierzchowe na allegro są przeważnie na inne napięcie. Znalazłem zaawansowany zestaw DIY za 21 zł plus wysyłka, ale nie potrzebuję tutaj precyzji ani dużych prądów.
Zastosowałem przekaźnik:
http://www.aphelektra.com...kw+012-1zw.html

Próbowałem się bawić w dzielniki napięcia z fotorezystora i potencjometru, ale oporność przekaźnika, rzędu kilku Ohm uniemożliwiała takie rozwiązanie. Kombinowanie z tranzystorami też bez sensu. Ten przekaźnik ma bardzo mały pobór prądu i załącza się już przy 6V. Dlatego wpiąłem go z fotorezystorem szeregowo.
Nie badałem go dokładnie, ale tuż pod żarówką jego rezystancja spadała praktycznie do kilku Ohm, w świetle dziennym przy zachmurzonym niebie coś koło 500 Ohm. Jest czuły na światło dzienne, na sztuczne już nie, więc to pozytywna cecha.

Testowałem go dzisiaj podczas pochmurnego dnia, nie załącza ściemniania i nie zapala podświetlenia deski. Ale przejazd przy 90km/h pod wiaduktem powodował, że na chwilę się przełączał, więc ma bardzo małą bezwładność ;) Jazda tunelu oświetlonym oczywiście zegary się świecą mimo dość mocnego sztucznego światła. Parking supermarketu również.
Fotorezystor jest w lewym dolnym rogu szyby.
Ale jest jeden mały problem. Sterowanie potencjometrem intensywności oświetlenia jest realizowane za pomocą masy, i przerwanie obwodu w postaci środkowego przewodu kostki od regulacji powoduje sterowanie podświetleniem deski i panelem klimatronika (jeśli ktoś przerobił klimatronik według mojej instrukcji to albo lutownica w rękę albo pozostawiamy jak jest ;) )
Jeśli chcemy sterować również przygasaniem zegarka i radia to musimy się dobrać do kabla plusowego który wysterowuje te dwa urządzenia więc dwa przekaźniki.

nabassu - 30-09-2009, 15:48

owczar, mozesz powiedziec skad zdobyles uklad sciemniania?
Owczar - 30-09-2009, 15:58

Nie kupowałem typowego układu ściemniania.
Zastosowałem fotorezystor, który podpasował z przekaźnikiem, który miałem. Są połączone szeregowo. Gdy fotorezystor jest oświetlony to jest na nim małe napięcie, a na przekaźniku większe i wtedy jest załączony. Kiedy rezystancja na fotorezystorze rośnie, to na przekaźnika spada i się rozłącza.

Ale od kiedy nie ma obowiązku jazdy na śiatłach dziennych łącznie z postojowymi, przekaźnik ma powędrować w inne miejsce i będzie załączał światła postojowe, bo mijania świecą się na stałe na zapalonym silniku, więc układ ściemniania nie będzie już potrzebny.
Jest on zintegrowany ze światłami postojowymi...

nabassu - 30-09-2009, 20:50

hmm..
bylbym wdzieczny za schemat i parametry podzespolow.

a ze swiatlami drogowymi nie skumalem.

danino88 - 10-03-2010, 10:50

wytłumacz to jeszcze raz, a najlepiej jakbyś zarzucił jakiś schemat podłączenia :)
Damooo - 11-03-2010, 10:48

Owczar, a może ten spadek na wyświetlaczy jest spowodowany obciążeniem przez żróweczki lub jakś opornik , i gdyby wyeliminował to ustrojstwo to świeciło by intensywnie jak bez świateł + możliwość ściemniania ?? Pasowł by jakiś elektryk :)
:D

pelu - 01-06-2010, 01:22

sory,ze odkopuje temat,ale...

zrobilem zgodnie z instrukcja i zrobilem przerwe miedzy 2 i 1 pinem i .... dupa,dalej przygasa

przejscia napewno nie ma,spr miernikiem


jakies pomysly?



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group