Hyundai Ogolne - Sprawdzenie kompresji w silniku benzynowy
e-gen - 27-05-2009, 22:24 Temat postu: Sprawdzenie kompresji w silniku benzynowy CHECKING COMPRESSION PRESSURE
1. Befor checking engine compression, check the engine oil level. Also check that the starter motor and battery are all in normal operating condition.
2. Check the DTC's. Resetting the ECM will erase any stored DTC's (wyczy¶cić pamięć komputera z zapamiętanych błędów).
3. Start the engine and wait until engine coolant temperature reaches 80~95°C (176~205°F).
4. Disconnect the fuel pump connector.
5. Turn off engine and disconnect the spark plug cables.
6. Remove the spark plug (wykręcić ¶wiece).
7. Disconnect the ignition coil connector (odł±czyć zasilanie od cewek WN).
8. Crank the engine to remove any foreign material in the cylinders.
9. Insert the compression gauge into the spark plug hole.
10. Depress the accelerator pedal to open the throttle fully (gdy kręcisz rozrusznikiem, masz trzymać wci¶nięty do końca pedał gazu).
11. Crank the engine and read the gauge.
Standard value : 1500 kpa (15.5 kg/cm², 220 psi) tj. 15 atmosfer
Limit : 1200 kpa (12.5 kg/cm², 178 psi) tj. 12,1 atmosfer
12. Repeat steps 9 to 11 on all cylinders, ensuring that the pressure differential for each of the cylinders is within the specified limit.
Limit :
Max. 150 kpa (1.5 kg/cm², 21 psi) between cylinders(max różnica między najlepszym a najgorszym cylindrem) tj. 1,42 atmosfer
13. If a cylinder's compression or pressure differential is outside the specification, add a small amount of oil through the spark plug hole, and repeat steps 9 to 12 ( jeżeli uzyskane odczyty s± poza norm± należy przeprowadzić tzw. próbę olejow± / próba olejowa).
A. If the addition of oil makes the compression toincrease, it is likely that there may be wear between the piston ring and cylinder wall.(jeżeli ci¶nienie się zwiększy po wstrzyknięciu oleju do cylindra to prawdopodobnie zużyte s± pier¶cienie i/lub cylinder)
B. If compression remains the same, valve seizure, poor valve seating or a compression leak from the cylinder head gasket are all possible causes.(jeżeli ci¶nienie się nie ziemi oznaczać to może nieszczelne zawory/gniazda zaworowe lub uszkodzon± uszczelkę pod głowic±)
Tightening torque (moment z jakim należy dokręcać ¶wiece)
Spark plug : 20~30 Nm (200~300 kg.cm, 14~22 lb.ft)
¬ródło: hmaservice.com
|
|
|