FAQ & How to? - EA5W - problem po wymianie wahacza
Anonymous - 28-06-2009, 13:15 Temat postu: EA5W - problem po wymianie wahacza Witam wszystkich majsterkujących.
Miałem w sobotę trochę wolnego czasu, więc postanowiłem wymienić sobie popiskujący już wahacz (dolny prosty). Trochę grzebania się przy tym było (nie mam kanału), ale wszystko się udało (teoretycznie)
No właśnie otóż nie wszystko poszło tak, jak się spodziewałem.
Po zapięciu wahacza wyjechałem na jazdę próbną i okazało się, że żeby jechać na wprost muszę kierownicą lekko skręcić w lewo. Nie ma przy tym żadnego efektu ściągania w żadną stronę, ale boję się, że przez przypadek przestawiłem geometrię przodu.
I tutaj moje pytanie - jak to możliwe przy wymianie wahacza? Nic innego nie ruszałem, więc geometria powinna zostać w normie.
A może geometria jest ok, a coś innego zostało przestawione?
Przepraszam za być może laickie pytanie, ale nie jestem mechanikiem, a majsterkuję tylko hobbystycznie.
Będę wdzięczny za każde wskazówki, co popsułem i jak to (domowymi sposobami o ile się da) odkręcić.
Pozdrawiam.
Bartek
PS. Prosiłbym moderatorów o przeniesienie postu do wątku "Problemy techniczne", bo przez nieuwagę umieściłem go w "Faq"
Krzyzak - 28-06-2009, 20:27
po 1 to czy dokrecales wahacz na postawionym aucie? - czyli tak, jak podczas jazdy; czy tez na podniesionym/podlewarowanym? - bo trzeba zrobic to w pierwszy sposob
po 2 to czy masz pewnosc, ze nowy wahacz ma identyczne wymiary, co poprzedni
i po 3 - czy ten nowy jest przeznaczony dla tej strony? - bo sa prawe i lewe
Anonymous - 29-06-2009, 08:17
Dzięki za podpowiedzi.
Wahacz wymieniałem na podniesionym aucie, więc tutaj wietrzę problem. Dzisiaj poluzuję wszystkie śruby, postawię go twardo na ziemi i dopiero wtedy je dociągnę. Zobaczymy jaki będzie efekt.
Jeszcze raz dzięki i pozdrawiam
Bartek
Bartek - 29-06-2009, 09:14
Oczywiście, po wymianie dolnych wahaczy trzeba zrobić geometrię, a jak skręciłeś na podniesionym, to możesz już wymienić tylne silentbloki - nawet jak to przeżyły, to nie pojeżdżą długo....
adaxo - 01-07-2009, 12:22
Bartek napisał/a: | możesz już wymienić tylne silentbloki - nawet jak to przeżyły, to nie pojeżdżą długo.... |
mozesz jasniej co ma tylny silentblok do przedniego wachacza
Bartek - 01-07-2009, 15:11
adaxo napisał/a: |
mozesz jasniej co ma tylny silentblok do przedniego wachacza |
Wahacz prosty ma sworzeń, silentblok którym łączy się z "widelcem" amortyzatora i tylny silentblok, którym połączony jest z sankami zawieszenia. Skręcenie na sztywno przed opuszczeniem samochodu tego silentbloka, powoduje zerwanie gumy, a przynajmniej jej mocne naderwanie.....
adaxo - 01-07-2009, 18:25
aa no tak to jest jasne, myslalem ze chodzi o tylny silentblok, znaczy w tylnim zawiasie , anyway ja zawsze podlewaruje sobie zwrotnice tak zeby gorny wahacz byl w takiej samej pozycji jak gdy auto stoi na kolach i wtedy dociagam nakretki
Voltron - 15-10-2009, 13:04
Witam,
Będę wkrótce wymieniał wahacze. Chce wymienić wszystko z przodu i z tyłu.
Tylko już trochę zgłupiałem. Ile jest tych wahaczy? Z przodu z tego co wiem są:
Prosty, banan i dolny. Czy jest też górny? Czy są jakieś inne?
Z tyłu są:prosty i górny? Czy są jeszcze jakieś?
Z tyłu są też drążki stabilizujące do kół też bym chciał je wymienić.
Mam jeszcze pytanie co do silent bloków, tulei etc. Do której części są które? Chodzi mi o to do jakiego wahacza co jest potrzebne czyli czy tuleja czy silent block czy jakaś guma oraz ile tego jest tzn. czy zawsze są po dwa na wahacz?
Następne pytanie to jak powinno się to wymieniać tutaj w temacie czytałem że samochód powinien stać na ziemi nie podnoszony czy jeszcze jakieś czynności należy wykonać aby poprawnie zmienić wahacze? Czy wystarczy wszystko odkręcić i poprzykręcać nowe?
Czy problemem jest wciśnięcie tych tulei w nowe wahacze bo słyszałem że tak. Jak to ewentualnie zrobić.
Nie znam się na tym specjalnie ale właśnie po to chce to porobić sam żeby się poznać.
Już kilka gratów wymieniałem sam i chciałbym to kontynuować dlatego proszę was o wskazówki jak powinienem się do tego przygotować i co powinienem wiedzieć żeby wymienić poprawnie części i się później nie zabić xD
Bardzo proszę o konkretne odp. bez takich typu jedź do mechanika xD
czekoladka_1981 - 15-10-2009, 14:23
Voltron napisał/a: | Będę wkrótce wymieniał wahacze. |
Przejrzałeś >>>TEN<<< temat?
Voltron - 16-10-2009, 08:22
Tak czytałem ten temat oraz temat o wypięciu wahacza.
Już wiem jak wygląda sprawa z wahaczami z przodu tzn. ile ich jest i jakie.
Natomiast dalej nie wiem do którego wahacza są tuleje do którego silent blocki a do którego gumy chyba że to jest to samo.
No i nie wiem czy wymieniać na stojącym samochodzie wszystko czy lewarować?
robertdg - 16-10-2009, 21:11
Voltron, na stojacym samochodzie to raczej bedzie Ci ciezko cokolwiek wymienic, no chyba ze masz sile supermana i zgrabnosc primabaleriny, najlepiej do wymiany wahaczy uzyc podnosnika kolumnowego, albo kanalu z podnosnikiem, ostatecznie mozna to zrobic na lewarku, ale nalezy pamietac ze nie pracujemy przy aucie podniesionym na lewarku tylko opuszczonym na jakas podstawe, kobylke, klocek itp (byle nie cegle bo moze peknac i auto sie zwali na glowe), wszystko po odkreceniu i zamontowaniu nowych podzespolow skrecamy tak jak wspominal wczesniej Bartek, czyli na ustawieniu do jazdy, musimy podniesc lewarkiem os do takiej pozycji w jakiej jest ona podczas jazdy i wtedy skrecamy wszystkie nakretki, jezeli chodzi ci o nazewnictwo: tuleje, silent blocki, gumy, to jest fraza uzywana roznie przez rozna osobe, jeden na tuleje metalowo gumowa powie silent block, drugi powie tuleja wahacza, trzeci guma wachacz, bardziej poprawne stwierdzenie to silent blocki wahaczy, badz tuleje metalowo gumowe wahaczy, ponadto podsumowujac w odpowiedzi na twoje poprzednie pytanie na przednia os przychodzi w sumie szesc wahaczy, trzy wahacze na jedno kolo, wahacz gorny (w ksztalcie litery U), wahacz dolny prosty oraz wahacz dolny giety (tzw banan)
[ Dodano: 16-10-2009, 21:14 ]
P.S. Nalezy pamietac ze kazda ingerencja w zawieszenie pojazdu wiaze sie ze zmiana geometrii pojazdu, co wiaze sie z regulacja zbieznosci pojazdu po jego naprawie.
Voltron - 18-10-2009, 08:27
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
|
|
|