[XX-92]Galant E3xA i starsze - Wybor mineralnego oleju silnikowego po parametrach
sampler - 14-08-2006, 19:45 Temat postu: Wybor mineralnego oleju silnikowego po parametrach Witam serdecznie ostatnio z ciekawosci postanowilem zaglebic sie w parametry olejów sprzedawanych na polskim rynku przez roznych producentow.
Wg sondy na konkurencyjnej stronie najlepiej oceniany jest przez posiadaczy Miskow olej firmy Mobil 1. Z gory mowie ze jezdze starszym autem z silnikiem 1.8 TD wiec zajalem sie kwestia olejow mineralnych 15W40. A wiec do dziela:
Firma Castrol
Diesel Motoroil (15W40)
Lepkość w temp. 100° C 14,4 mm2 /s
Lepkość w temp. 40° C 103 mm2 /s
Liczba zasadowa TBN 8,2 mg KOH/g
Temp. płynięcia (Pour Point) - 30 ° C
Temp. Zapłonu 215 ° C
Gęstość w temp.15°C 886 kg/m3
Motoroil
Lepkość w temp. 100° C 14,4 mm2 /s
Lepkość w temp. 40° C 103 mm2 /s
Liczba zasadowa TBN 8,2 mg KOH/g
Temp. płynięcia (Pour Point) - 30 ° C
Temp. Zapłonu 215 ° C
Gęstość w temp.15°C 886 kg/m3
gtx3 protection
Lepkość w temp. 100° C 14,4 mm2 /s
Lepkość w temp. 40° C 103 mm2 /s
Liczba zasadowa TBN 8,2 mg KOH/g
Temp. płynięcia (Pour Point) - 30 ° C
Temp. Zapłonu 215 ° C
Gęstość w temp.15°C 886 kg/m3
gtx high mileage
Lepkość w temp. 100° C 14,7 mm2 /s
Lepkość w temp. 40° C 106 mm2 /s
Wskaźnik lepkości 130
Liczba zasadowa TBN: 8,0 mg KOH/g
Lepkość strukturalna CCS w -20° C max 7000 cP
Temperatura zapłonu: 196° C
Gęstość w temp. 15° C 885 kg/m3
Popiół siarczanowy 1,0%
Firma Mobil 1
Mobil Super M
Klasa lepkości SAE 15W-40
Lepkość kin., ASTM D 445 --
[cSt] w 40ºC 107
[cSt] w 100ºC 14.4
Wskaźnik lepkości, [-], ASTM D 2270 141
Pozostałość po spopieleniu, [wt%], ASTM D 874 0.91
Lepkość HT/HS, [mPa.s] w 150ºC, ASTM D 4683 4.00
Temp. płynięcia, [ºC], ASTM D 97 -24
Temp. zapłonu, [ºC], ASTM D 92 230
Ciężar właściwy w 15ºC [kg/l], ASTM D 4052 0.885
Mobil Delvac Super 1300
Klasa lepkości SAE 15W-40
Lepkość kin., ASTM D 445 --
[cSt] w 40ºC 106
[cSt] w 100ºC 14.4
Wskaźnik lepkości, [-], ASTM D 2270 136
Pozostałość po spopieleniu, [wt%], ASTM D 874 1.35
Liczba zasadowa TBN, [mg KOH/g], ASTM D 2896 10.1
Temp. płynięcia, [ºC], ASTM D 97 -27
Temp. zapłonu, [ºC], ASTM D 92 220
Ciężar właściwy w 15ºC [kg/l], ASTM D 4052 0.88
Mobil Delvac Super 1400 15W-40
Klasa lepkości SAE 15W-40
Lepkość kin., ASTM D 445 --
[cSt] w 40 °C 106
[cSt] w 100°C 15.0
Wskaźnik lepkości, ASTM D 2270 135
Pozostałość po spopieleniu, [wt%], ASTM D 874 1.4
Liczba zasadowa TBN, [mg KOH/g], ASTM D 2896 11.5
Temp. płynięcia, [°C], ASTM D 97 -27
Temp. zapłonu, [°C], ASTM D 92 220
Ciężar właściwy w 15ºC, [kg/l], ASTM D 4052 0.887
Firma Esso - ciekawostka jest to koncern Exxon wiec w zasadzie to samo co Mobil
Esso Uniflo
SAE Grade 15W-40
Lepkosc, ASTM D 445
cSt @ 40ºC 107
cSt @ 100ºC 14.4
Wskaźnik lepkości, ASTM D 2270 141
Pozostałość po spopieleniu, wt%, ASTM D 874 0.9
Lepkość HTHS, mPa.s @ 150°CASTM D 4683 4.00
Temp. płynięcia, ºC, ASTM D97 - 27
Temp. zapłonu, ºC, ASTM D 92 230
Ciężar właściwy @15ºC, kg/l, ASTM D 4052 0.885
Firma Orlen
Orlen Classic
klasa lepkości SAE - 15W/40
lepkość kinematyczna w temp. 100 0C mm2/s 14,0
lepkość w temp. -15 0C mPaˇs 3100
lepkość HTHS w 150 0C mPaˇs 3,9
wskaźnik lepkości - 141
temperatura płynięcia 0C -33
temperatura zapłonu 0C 223
liczba zasadowa TBN mg KOH/g 12,2
popiół siarczanowy % 1,15
odparowalność wg Noack'a % (m/m) 10,6
Orlen Uniwersalny
klasa lepkości SAE - 15W/40
lepkość kinematyczna w temp. 100 0C mm2/s 15,1
lepkość strukturalna CCS mPas 3300(-150C)
wskaźnik lepkości - 136
temperatura płynięcia 0C -32
temperatura zapłonu 0C 232
liczba zasadowa TBN mg KOH/g 7,0
popiół siarczanowy % 0,77
Badanie działania korodującego w temp. 100 0C w ciągu 3 h na płytkach z miedzi stopień korozji 1
Orlen Platinum
klasa lepkości SAE - 15W/40
lepkość kinematyczna w temp. 100 0C mm2/s 14,3
lepkość HTHS w 150 0C MPaˇs 3,8
wskaźnik lepkości - 141
temperatura płynięcia 0C - 33
temperatura zapłonu 0C 224
liczba zasadowa TBN Mg KOH/g 8,0
popiół siarczanowy % 1,0
Odparowalność wg Noack'a % (m/m) 9,5
Teraz czas na moje podsumowanie. Moim zdaniem najwazniejsze parametry to lepkosc w temp 40 0C i w 100 0C co mozna rozumiec jako lepkosc w kilka chwil po rozruchu silnika i lepkosc podczas rozgrzanego silnika.
Jesli dobrze rozumiem zaraz po rozruchu olej powinien byc jak najmniej lepki ze wzgledu na to, ze jest potrzeba jak najszybszego rozplyniecia sie oleju po wszystich komponentach w silniku. Wiadomo ze lepki olej bedzie sie "lepił" nie tylko elementow ktore ma smarowac ale rowniez kanalow i przewodow olejowych. A szczegolnie zima wazne sa pierwsze chwile po rozruchu kiedy olej jest najbardziej gesty. Pozniej w miare pracy mysle ze film olejowy szybko sie nagrzewa i osiaga ponad 100 0C a w takiej sytuacji jesli mowimy o oleju mineralnym powinien byc jak nabardziej lepkim.
Za tem moje rozumowanie jest nastepujace w temp 40 0C lepkosc jak najmniejsza, w temp 100 0C jak najwieksza.
Uwaga oleje syntetyczne ze wzgledu na estry nie musza byc lepkie poniewaz przyczepianie sie oleju do elementow smarnych nastepuje poprzez oddzialywanie molekularne. Opatentowala to firma Motul a efekt reklamowala firma Castrol tlumaczac "zwyklym ludziom" ten efekt jako przyciaganie magentyczne (do aluminium ).
Jezeli sie myle i jest na forum jakis fachowiec prosze o wyjasnienie jakie parametry sa najwazniejsze w wyborze oleju i czy dobrze kombinuje z lepkoscia .
A jesli chodzi o lepkosc to najlepiej wypada Castrol, szkoda ze nasz Orlen nie podaje wszystkich parametrow.
Na koniec jeszcze sprawa tzw wskaznika lepkosci. Definicja mowi tak :
Wskaźnik lepkości oleju - określa zmiany jego lepkości w funkcji temperatury. Jest on wielkością bezwymiarową, a wylicza się go na podstawie lepkości kinematycznej wyznaczonej w dwóch temperaturach: 40st.C i 100st.C.
Im wyższy wskaźnik, tym mniejsza zmiana lepkości wraz z temperaturą i tym lepiej. Wysokojakościowy olej powinien mieć wskaźnik lepkości powyżej 130.
Tak jak sobie porownalem rozne firmy to ten wskaznik chyba wyliczaja na "oko" bo w kilku przypadkach olej o zblizonych parametrach ma diametralnie inny wsp. lepkosc. To tyle, prosze o dyskusje na ten temat. Chodzi o efekt koncowy: ktory wybrac. Ja jezdze na Castrolu ale teraz sprobuje Mobila poniewaz w sondzie pisano o tym ze na mobilu jest mniejsze zuzycie oleju. Na Lotosie mialem 120 ml/1000 km, na Castrolu 80 ml/1000 km zobaczymy ile wyjdzie na Mobilu. Pozdrawiam zycze udanej lektury - przepraszam za obszernosc. [/b]
|
|
|