To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Eclipse - Techniczne - Wiejski tuning czy dobry pomysł? Co wy na to?

zenek_bb - 07-08-2009, 04:30
Temat postu: Wiejski tuning czy dobry pomysł? Co wy na to?
Witam

Ostatnio troche śledziłem prace silników 4G63 N/A przy użyciu dataloggerów, i zauważyłem pewną zgodnośc:

Przy przekroczeniu 4k obr/minutę lub położenia przepustnicy ponad 60% ECU eclipsy wchodzi w tryb który nazwałem "olać lambde" i bez poprawek na skład mieszanki kontrolowany przez lambde ustala własne czasy wtrysków i powoduje zawsze bogatą mieszankę, niby nieekologiczne ale tak chcieli zwiększyć moc w zakresie wysokich obrotów (tak mi się wydaje)

Próby były na kilku silnikach i lambdach i zawsze było to samo

Pytanie brzmi, jeżeli lambda twierdzi że bogato to stosunek paliwa do powietrza jest nieekonomiczny? gdyż najwięcej mocy można uzyskać tak czy tak z mieszanki 1:14,7 tylko najwidoczniej brakuje troche w przekroju przepustnicy i ukłądu ssącego...

A gdyby tak mówiąc prosto jak budowa cepa, zrobić mu dodatkowy bypass powietrza prosto w kolektror ssący? Powinno zwiększyć to ilość powietrza w mieszance, gdyby udało się dobrać odpowiednią jego wielkość, sonda lambda nawet przy największych obrotach i obciążeniach powinna pokazać sinusoide albo przynajmniej skład mieszanki, najlepiej gdyby staneła przy 0,50V silnik krzynąłby EUREKA i miałby 170KM i 200NM? niby niewiele ale spalanie by nie wzrosło, jedynie tempreatura spalania ale i tak układ chłodzenia w 4G63 jest w stanie odprowadzić DUZO więcej ciepła niż normalnie odprowadza, tak go skonstuowano...

Oczywiście bypass ten miaby swój elektrozawór, otwierałby on się tylko na przykład przy całkowitym otwarciu przepustnicy aby niezakłucał działania silnika w żadnym innym wypadku

Tylko pytanie gdzie podłączyć źródło tego dodatkowego powietrza? Teoretycznie odrazu żucił mi sie na myśl oczywisty pomysł: za przepływomierzem ALE to chyba przepływomierz też może powodować ten niedostatek powietrza bo przecież sam tunel pomiarowy jest niewielki a te 2 małe bypassy też znacznie pomniejszają jego zdolnośc do przepustowości dużych ilości powietrza... pozatym gdyby ten nowy bypass brał (próbował brac)powietrze z przepływki to ECU dostanie informacje "więcej powietrza? no to więcej paliwa!" i skończyłoby się i na większej mocy i dalej złym stosunkiem PB/O2......... a więc z dodatkowego filtra powietrza?

co myślicie, piszcie, krzyczcie ale konstruktywna krytyka tylko wchodzi w rachube ;p

Bartek - 07-08-2009, 09:35

Więc tak: tryb ten nazywa się "open loop" i większość sterownikow mfi w niego przechodzi przy dużych obciążeniach - sonda jest zbyt wolna, zeby prawidłowo sterować mieszanką w tej sytuacji. Bogate ustawienie w tym trybie to norma mająca zabezpieczyć silnik przed awariami powstającymi przy pracy ma zbyt ubogiej mieszance.

Dodatkowego powietrza dziurą w kolektorze nie podasz - musiałbyś je tam wtłoczyć - przy pełnym otwarciu przepustnicy podciśnienie w kolektorze jest minimalne.

Jako, że piszę z komórki, odeślę Cię do literatury gdzie wszystko jest dokładnie wyjaśnione ;)

Anonymous - 07-08-2009, 21:01

kolego to jest wolnossak,sie uszczelnia a nie szuka dziury w calym,pomysl troche :wink:
zenek_bb - 08-08-2009, 02:02

ale po czujniku ciśnienia kolektora ssącego wyszło mi niecałe 900 hpa ciśnienia przy trybie open-loop i obrotach maksymalnych czyli może te 100hpa brakujące do ciśnienia atmosferycznego coś by dało? w koncu to ponad 10% więcej...
Bartek - 08-08-2009, 06:53

Chwila - Eclipse 1g nie ma czujnika podciśnienia w kolektorze. Ma baro sensor w przepływomierzu, określający ciśnienie za filtrem powietrza - pewnie mega zatkanym, skoro spada aż o 10%.
MATi1G - 08-08-2009, 12:54

zenek_bb, dostałeś już odpowiedz na to pytanie na innym forum :)
zenek_bb - 08-08-2009, 15:29

mam sekwencyjną instalacje gazową i czujnik ciśnienia kolektora PS-01 podpięty wprost do kolektora obok wspomagania, on mi pokazuje ciśnienie oczywiście i na gazie i na benzynie, oczywiście cała ta maskarada nie jest po to aby mu zwiększyć moc na gazie bo gaz to gaz

wiem że przepływka ma barometr, u mnie pokazuje 0,98-0,99 bar, posiadam założony nowy filtr K&N, na starym po kupnie auta miałem poniżej 0,85bar i był to papierowy filtr z logiem Mitsubishi

prowadze 2 tematy, i tu i na innym forum i licze że dyskusje pójdą innym torem, więcej opini :)

Nikoś - 10-08-2009, 07:55

Aby wtłoczyć mu to dodatkowe powietrze potżebujesz turbo sprężarki bo żaden dodatkowy bypas ani żaden wentylatorek w doloćie powietrza nieda ci rady. Zakucie w turbo 4G63 nie jest tanie lepiej gdy byś poszukał 4G63T i bynajmiej wiesz że będzie działać. No albo mitsu 3000GT i masz już całą stajnie koni pod machą . 4g63 lubi być czysty zwłaszcza takie rzeczy jak dolot itp. :wink:
Adaho_krak - 10-08-2009, 09:43

Nikoś, powtarzasz w koło to samo co piszą inni a zenek_bb, dokładnie napisał
zenek_bb napisał/a:
prowadze 2 tematy, i tu i na innym forum i licze że dyskusje pójdą innym torem, więcej opini


Ja ze swojej strony mogę dodać, że słyszłałem o projekcie zastosowania sprężarki lotniczej elektrycznej, problem tam był ze sterowaniem tego urządzenia. Dmuchnięcie 0,1 bara myśle, że silnikowi nie zaszkodzi a efektem bedzie +20-30KM. Tylko czy na te 20-30KM warto wkładać tyle kasy i pracy?? Na to pytanie niech sobie każy odpowie sam.

MATi1G - 11-08-2009, 15:46

Nikoś napisał/a:
Zakucie w turbo 4G63 nie jest tanie lepiej gdy byś poszukał 4G63T i bynajmiej wiesz że będzie działać. No albo mitsu 3000GT i masz już całą stajnie koni pod machą . 4g63 lubi być czysty zwłaszcza takie rzeczy jak dolot itp.


Czym różni się 4g63 od 4g63T ...?? Jeżeli chcesz miec seryjne turbo to wiele nie potrzeba.. pare czesci z 4g63T które są mocniejsze i maja wieksz przepustowość a tak to te silnika sa takie same

Hubeeert - 11-08-2009, 15:51

MATi1G napisał/a:
a tak to te silnika sa takie same
W tym wypadku prawie robi wielką różnicę
zenek_bb - 11-08-2009, 19:06

ok a więc kończyć będę tą rozkminke bo niestety efekty nie są takie jakie przewidywałem... przedstawie wyniki tak oględnie, gdyż niebyło sęsu tego bardziej rozbudowywac a pracuję aktualnie nad czymś nowym, co też opiszę w tym poście... a więc:

seryjnie: czas wtrysków paliwa wa przy 6760 obr/min 11,6ms, ciśnienie kolektora 870 hPa, częstotliwość zawirowań powietrza w przepływomierzu 1126 hz, sonda lambda=constans 0,80V, knock sensor 0, przyspieszenie równe 1 (dla odniesienia do następnych wyników)

bypass powierza rura ssąca->kolektor ssący: 11,6ms, 890hPa, 1087hz, const 0,80, knock 12, współczynnik przyspieszenia 5000-6800 0,94

bypass z osobnego filtra powierza->kolektor: 10,5, 960hPa, 893hz, lambda sinusoida zakres 0,02V-0,30, knock 46, współczynnik 5000-6800 0,81

czyli branie dodatkowego powietrza układu ssącego spowodowało spalanie stukowe, niezdecydowałem się na ręczne opuźnianie zapłonu gdyż i tak albo nie zassa dodatkowego powietrza przez przepływke, albo nie policzy fałszywego skracając wtryski = ubogo
pozatym w czasie prób wywnioskowałem że otwór którym dostał lewe powietrze jest umiejscowiony w złym miejscu, gdyż dostawał na 4 cylindrze więcej powietrza niż na reszte powodowało to zakłamanie wyników lamby oraz nierówne spalanie i prace silnika, trzeba by wyrąbać otwór w środku kolektora o większej średnicy, oraz zwiększyć przekrój rury dolotu od przepływki do miejsca gdzie bypass byłby podłączony, wtedy opóźnić zapłon i może coś by z tego było ale niewiele, jakieś sugestie?

PS mieliście racji troche ale to było pare godzinek zabawy z silnikiem, wszystko przywróciłem do normy i niema oczywiście skutków ubocznych, oprócz doświadczenia jakie każdy zdobywa z biegiem czasu jak z czymś się "bawi" :)

pracuję nad nowym projektem, tym razem chce wytworzyc ciśnienie przed przepływomierzem.

już mam stosowne dane, jednak brakuje mi pare wzorów na wyliczenie reszty:

a więc tak, obliczyłem ile powietrza wyssie silnik przy ciśnieniu atmosferyczynym przy 7000 obr, to jest tak z gróbsza 4cyl po 500ccm pojemności skokowej, 4 suwy pracy, 1 obrót=2cykle ssania po 0,5 L, pomnożone i podzielone wychodzi 58,5L/s mieszanki przy takich obrotach ale pomijając odparowaną benzynę

a teraz obliczenie ile powietrza wleci przez wlot powietrza o wymiarach 7cm na 17cm (nie pamiętam czy to było 7x17 czy 6x17 czy 7x16 ale wynik pamiętam) wyszło że przy prędkości 100km/h wleci przez niego 310,8L powietrza

teraz potrzebuję obliczyć opór areodynamiczny, ciśnienie dla zamkniętego wlotu, potem różnice przepustowości pomiędzy takim wlotem a przepustnicą dla konkretnego ciśnienia, potem obliczyc ciśnienie jakie działa na tą różnicę przepustowości i wyjdzie mi jakie ciśnienie wytworzy sie w samym kolektorze ssącym już za przepustnicą...

może przy 100km/h 311 L/s to dużo niby, ale wyobraźcie sobie że jak standardowo eclips pojedzie max. np 220, to przy tej prędkości wleci tam ponad 630L/s! to już dużo, tylko niemoge dojść jakie ciśnienie może sie wytworzyć na powierzchni różnicy wlotu-przepustnicy, bo przy tej prędkości to już może być coś, jechałem 200 i wystawiając rękę za okno trzeba dużej siły użyć aby rękę prostopadle do powietrza utrzymać... przy takiej ilości powietrza i ciśnieniu może coś z tego być, jakbym uzystkał ciśnienie w kolektorze rzędu 1300hpa to byłoby przy odpowiedniej dawce paliwa jakieś 190km, jak ECU benzynowe nieda więcej paliwa, użyje do tego instalacji gazowej ustawiając dowolnie ilość paliwa :)

co wy na to? ;>

Hubeeert - 11-08-2009, 19:10

zenek_bb napisał/a:
co wy na to
Kup silnik turbo ;-)
zenek_bb - 11-08-2009, 20:50

niedawno straciłem prace... :( mam duzo czasu i niewiele pieniędzy ;/ puki co odpada...
tomekrvf - 11-08-2009, 23:39

zenek_bb napisał/a:
co wy na to? ;>

Doładowanie dynamiczne ćwiczone było w motocyklach. Efekty tych działań nie były zabójcze mimo że motocykl ma na każdy cylinder gaźnik/przepustnicę więc sa większe możliwości zasysania powietrza. No i niektóre jeżdzą grubo ponad dwie paki :)
Mój motocykl ma dwa cylindry, 998cm3 pojemności i dwie gardziele ssące po 48mm.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group