To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Ogólne - Liczba oktanów a osiągi

Anonymous - 28-08-2009, 08:39
Temat postu: Liczba oktanów a osiągi
Witam,

chciałbym usłyszeć Wasze zdanie - czy zauważacie różnicę osiągów w Cari 1.6 lejąc paliwo:

- Pb95 (w tym V-Power Shella, który też ma 95 oktanów)
- Pb98 (w tym Vervy, BP Ultimate'y itd.)
- Pb99 (w Polsce nie zauważyłem, głównie na Słowacji i w Czechach)
- Pb100 (w Polsce dostępne chyba jedynie jako V-Power Racing na Shellu)

kamil87 - 28-08-2009, 08:47

Ile w ogóle kosztuje 1 litr takiego paliwa Pb100 ?
Anonymous - 28-08-2009, 09:16

Śląsk - 4,99zł
ZEROSUPER - 28-08-2009, 12:05

Poczytaj temat o spalaniu w GDI.

Przytocze tylko co tam napisałem o paliwkach:

Jeżeli mamy auto przystosowane do benzyny 95 oktanowej to lejąc 98 jedyne co uzyskamy to wyższe spalanie, ponieważ wartośc energetyczna Pb98 wynosi 40,3 MJ/kg wobec 41 MJ/kg w przypadku benzyny 95.
Jeżeli mamy autko na paliwo wysokooktanowe tankowanie paliwa 98-100 oktanów poprawia osiągi i redukuje spalanie. Napewno przystosowane są do tego silniki FSI i TSI, a jako że GDI jest takim jakby protoplastą FSI to możliwe że nasze Cari też lepiej sie czują na paliwach wysokooktanowych.
Jeżeli nasze autko ma podane że ma jeździć na paliwie 98 oktanów lub więcej to nie możemy tankować paliwa Pb95, ponieważ grozi to wypaleniem zaworów i zniszczeniem silnika, jest to efekt spalania stukowego (mozna poznac po grzechoataniu podobnym do dzwonienia zaworów przy maksymalnie wciśniętym gazie)
Zresztą liczba oktanowa jest miarą odporności paliwa na spalanie stukowe. Im jest wyższa, tym paliwo jest w stanie wstrzymać wyższe ciśnienie sprężania czy doładowania.

Sumasummarum:
Jeżeli mamy autko na Pb95 - lejemy 95 lub Pb91
Jeżeli mamy autko na Pb98 - lejemy 98 i POD ŻADNYM POZOREM nie lejemy Pb95

Carisma według instrukcji i oznaczen ma 95+ czyli od 95 w górę, swobodnie możemy lac paliwa 95, 98 oktanów, najlepiej bezsiarkowe. Można tez lać 100 oktanowe ale jedyne co to poprawi to szybkośc ubywania kaski z naszych portfeli. Wystrzegać sie musimy natomiast benzyn 91 oktanów (w Niemczech to na stacjach benzyna oznaczona "Normal")

Anonymous - 28-08-2009, 12:15

V power nie ma 100 oktan, na reklamie to ma, ale to co kupuje to nie :)
pawelsonx - 28-08-2009, 13:07

Liczba oktanowa - liczba określająca odporność na niekontrolowany samozapłon paliwa silnikowego do silników z zapłonem iskrowym, który może powodować jego spalanie stukowe.

liczba oktanowa nie jest wartością energetyczną tylko wartością która mówi do jakiego ciśnienia sprężania nie nastąpi samo zapłon.

ZEROSUPER - 28-08-2009, 14:16

Wartosc energetyczna paliwa jest odwrotnie proporcjonalna do jego liczby oktanowej. Czyli im wyższa liczba oktanów tym niższa wartość energetyczna. Oczywiście tyczy się to tylko benzyny bo już np LPG ma 110 oktanów a wartość energetyczną wyższą niż benzyna :)

Do tego wszystkie te paliwa w stylu Verva, Ultimate czy V-Power mają dodawane uszlachetniacze które mają różne właściwości, głównie podnoszą cene paliwa, no może nieco poprawiają sam proces spalania, ale odczucia przypływu mocy i spadku zużycia paliwa wykraczających poza granice błędu statystycznego nie odczujemy.

Anonymous - 28-08-2009, 14:23

zgadzam sie ze paliwo V power jest z dodakami uszlachetniaczy ale ...

ZEROSUPER napisał/a:
ale odczucia przypływu mocy i spadku zużycia paliwa wykraczających poza granice błędu statystycznego nie odczujemy.
co do mocy silnika tez sie zgadzam, ale spalanie jest mniejsze i to jest fakt, wystarczy dolac płynu do czyszczenia wtryskiwaczy, który tez ma obniza spalanie i np w moim przypadku to około 70mil wiecej na zbioniku. Testowałem to wielokrotnie bo tez myslałem ze to przypadek a jednak nie
ZEROSUPER - 28-08-2009, 14:30

Manysh napisał/a:
co do mocy silnika tez sie zgadzam, ale spalanie jest mniejsze i to jest fakt, wystarczy dolac płynu do czyszczenia wtryskiwaczy, który tez ma obniza spalanie i np w moim przypadku to około 70mil wiecej na zbioniku. Testowałem to wielokrotnie bo tez myslałem ze to przypadek a jednak nie


Uszlachetniacze obniżają spalanie, gdzies czytałem że według testów nawet do 8%. Teasty sa jednak robione w powtarzalnych warunkach, czego nie można powiedzieć o nas w ruchu samochodowym. Ciężko odtwożyć takie same warunki i zrobic test dla np V-Power a Pb95. Ja wielokrotnie próbowałem sprawdzić jakie są różnice w spalaniu między V-Power racing, V-Power i zwykłym Pb95 i okazuje się że rozbieżnośc wyników jest zbyt duża aby wyciągnąć z tego jednoznaczny wniosek że danego paliwa pali mniej (no może poza tym że V-Power racing palił najwięcej zawsze).

Osobiście na codzień jeżdże na V-Power 95, chcoiaż tak jak pisałem nie widzę najmniejszej różnicy ani w mocy ani w spalaniu w stosunku do Pb95.

[ Dodano: 28-08-2009, 14:59 ]
Przytocze jeszcze artykuł o super paliwach i ich wpływie na nasze auta.

AutoŚwiat
http://www.auto-swiat.pl/...l=9990&Strona=1
Cytat:

Test paliw
Czy rzeczywiście samochód zatankowany droższą benzyną od razu nabiera wigoru? O ile lepsza benzyna poprawia osiągi?
Co zrobić, aby przeciętne auto z niewielkim silnikiem nabrało wigoru wyścigowego bolidu? Reklama mówi, że wystarczy zatankować odpowiednie, ulepszone paliwo! Czasami trudno oprzeć się pokusie. Przejeżdżając obok stacji benzynowych, jesteśmy przecież świadkami wielkiej rewolucji paliwowej, w której szkoda nie wziąć udziału. A więc może zamiast zwykłej benzyny bezołowiowej 95 zatankować coś lepszego - ultranowoczesne paliwo z kolorowego dystrybutora? Zamiast "zwykłej" benzyny bezołowiowej możemy zdecydować się np. na 98-oktanową benzynę Ultimate ze stacji BP (silnik według producenta Ultimate nie tylko będzie czysty i bardziej ekologiczny, lecz także jego moc wzrośnie "nawet o 14,7 proc.") albo V-Power Racing Shella (to benzyna "o minimalnej liczbie oktanowej 100 zapewniająca najlepsze wrażenia i natychmiastową reakcję silnika"). Z kolei na stacjach Statoil możemy kupić 95-oktanowe paliwo Suprema - benzynę bezsiarkową, "zapewniającą wyższą trwałość silnika, lepsze smarowanie, a co za tym idzie, także większą moc jednostki". Tyle mówi reklama. A jak jest naprawdę? Przepisy szczegółowo opisują parametry, jakie musi mieć paliwo. Określona jest więc dopuszczalna zawartość szkodliwych substancji, skład frakcyjny (w uproszczeniu: parametry lotne w zależności od temperatury), minimalna liczba oktanowa itp. W benzynie znajdują się także niewymagane przepisami różnego rodzaju uszlachetniacze - substancje poprawiające jej różne właściwości. Liczba oktanowa określa odporność benzyny na niekontrolowane spalanie detonacyjne. Im jest wyższa, tym benzyna pali się spokojniej i bardziej równomiernie. Ten parametr powinien być dobrany do ustawień i charakterystyki silnika. Jeśli liczba oktanowa jest za niska, paliwo spala się w komorze spalania, zanim tłok osiągnie górne położenie i jego ruch jest hamowany. To zjawisko to tzw. spalanie stukowe. Wówczas dochodzi do niebezpiecznych przeciążeń i spadku mocy. Najlepsze osiągi silnik ma wtedy, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna spala się w momencie, gdy tłok osiąga górne położenie. Jeśli benzyna ma zbyt wysoką liczbę oktanową, pali się zbyt długo. Nie ma wtedy groźnych przeciążeń, ale i moc nie rośnie. Dlatego nowoczesne silniki wyposażone są w czujniki spalania stukowego, które na bieżąco korygują moment zapłonu. Dzięki czujnikom zapłon paliwa następuje w optymalnym momencie - benzyny 98-oktanowej wcześniej, a 95-oktanowej później. Inny ważny parametr, podkreślany często w reklamach paliwa, to zawartość siarki. Ta substancja działa szkodliwie nie tylko na silnik, ale i na środowisko naturalne. Przede wszystkim wywołuje ona korozję (zarówno wewnętrznych elementów silnika, jak i w wydechu) oraz przyspiesza zużycie katalizatora. A więc im mniej, tym lepiej! W praktyce zmniejszenia zawartości siarki nie odczuwa się doraźnie w codziennej eksploatacji większości aut, natomiast efekty mogą pojawić się po kilku latach: czystsze wnętrze silnika i mniej skorodowany wydech. Warto zauważyć, że nowoczesne silniki z wtryskiem bezpośrednim preferują czyste, bezsiarkowe paliwo. Może ono wpłynąć na wydłużenie żywotności wtryskiwaczy. Paliwo "bezsiarkowe" nie jest wprawdzie całkowicie wolne od tej groźnej substancji, ale zawiera jej kilkadziesiąt razy mniej niż zwykłe. Reklamując właściwości ulepszonych paliw, dystrybutorzy słusznie kładą nacisk na ich pozytywny wpływ na środowisko naturalne i trwałość silnika, ale przede wszystkim jednak zachwalają poprawę osiągów. Słusznie, bo w wydłużenie trwałości musimy wierzyć na słowo i mając nowe auto, raczej z niej nie skorzystamy - mało kto jeździ nowym samochodem tak długo, aby doszło do wyeksploatowania samego silnika. Natomiast osiągi... Każdy chciałby mieć auto bardziej dynamiczne. Kłopot w tym, że nie da się sprawdzić przyspieszenia i elastyczności silnika ze stoperem w dłoni. Refleks ludzki jest zbyt niedoskonały. Wystarczy wiedzieć, że jadąc z prędkością 100 km/h, w ciągu sekundy pokonujemy prawie 28 metrów! A więc znów na słowo? Nie! Istnieją urządzenia precyzyjnie mierzące osiągi aut, określające pokonywane dystanse i czas z wystarczającą dokładnością. Wykorzystaliśmy je, aby sprawdzić, czy fantastyczne, obiecywane reakcje silników na nowe paliwa nie są nieco przesadzone... Do testu wybraliśmy dwa popularne auta: Opla Astrę 1.6 i Nissana Primerę 1.8. Zaczęliśmy od sprawdzenia osiągów obu samochodów na zwykłej benzynie 95. Samochody "zaliczyły" najpierw kilkakrotne pomiary na hamowni podwoziowej, a potem pomiary trakcyjne. Następnie zaczęliśmy testy "najszybszych" paliw. Puste zbiorniki napełnialiśmy testowym paliwem, a następnie auta ruszały w trasę, aby sterowniki silników dostosowały się (jeśli byłaby taka potrzeba) do nowego paliwa. Potem mierzyliśmy osiągi, a następnie na hamowni moc i moment obrotowy. I znowu: usuwanie resztek paliwa, tankowanie nowym, wyjazd w trasę, pomiary trakcyjne, hamownia. Aby zminimalizować wpływ warunków atmosferycznych na wyniki, pomiary zawsze wykonywano o podobnej porze, wcześnie rano. A wyniki? Po wielokrotnych pomiarach stwierdziliśmy, że rzeczywiście w przypadku zasilania aut "ulepszonymi" paliwami da się stwierdzić mierzalne, powtarzalne różnice w porównaniu ze "zwykłą" benzyną - i to ta dobra wiadomość. Jest jednak i zła: różnice te są żałośnie małe! Większy wpływ na osiągi auta może mieć zmiana pogody niż paliwa. Zresztą silniki reagują na zmianę rodzaju benzyny w różny sposób. Zauważyliśmy, że paliwo o najwyższej liczbie oktanowej nie zostało przez nasze testowe auta wykorzystane tak, jak zapewne życzyłby sobie jego producent. Prawdopodobnie wartość liczby oktanowej wykroczyła poza tolerancję czujników spalania stukowego. Właściwie trudno mówić o odczuwalnej poprawie przyspieszeń w ogóle. Doceniamy oczywiście mierzalny wpływ ulepszonych benzyn na osiągi samochodów, bo świadczy to o ich wysokiej jakości, ale trzeba powiedzieć wyraźnie: reklamy troszeczkę przesadzają! Nie liczmy ani na to, że po zatankowaniu droższego paliwa do zwykłego autka poczujemy się jak w bolidzie Formuły 1, ani w to, że silnik o pojemności 1,6 litra zacznie nagle działać jak jednostka 1.8! To się na pewno nie wydarzy!

Anonymous - 29-08-2009, 12:16

ludzie istnieje jeden jedyny skuteczny sprawdzony sposob na podniesienie mocy - kupic mocniejsze auto, a nie bawic sie w chipy, jakies dodatki do paliwa itp, lepsze paliwa daja tylko mniejsze spalanie ale tez nie w kazdym przypadku, moj kuzyn ktory posiada T4 2.5 TDI, na Shell V Power robi okolo 100 km wiecej na zbiorniku niz na paliwe np. ze statoila, z tym ze on tankuje na full przed granica zawsze na tej samej stacji i tym samym dystrybutorze (testy przeprowadzal na roznych stacjach), bak ma ponad 100 litrow duzo jezdzi do Niemiec zawsze ze stala predkoscia na autobahnie 120km/h (kompromis miedzy spalaniem a efektywna jazda), ale liczac wszystko wychodzi na to samo, bo koszt paliwa jest wiekszy a spalanie mniejsze.
rasiak1980 - 01-10-2009, 08:50

witam jedyna różnica którą dostrzegłem pomiędzy 95 a 98 to to że spadło mi spalanie o jakieś 0,5 l/100km dzień w dzień jeżdżę dokładnie tą samą trasą w takich samych warunkach.
ZEROSUPER - 01-10-2009, 09:03

spooner napisał/a:
witam jedyna różnica którą dostrzegłem pomiędzy 95 a 98 to to że spadło mi spalanie o jakieś 0,5 l/100km dzień w dzień jeżdżę dokładnie tą samą trasą w takich samych warunkach


A u mnie jest odwrotnie, tankuje zawsze na Shellu. I na V-Power 95 auto pali mniej niż na V-Power racing 100, co zresztą jest logiczne. A jakis zauważalnych poprawy dynamiki czy mocy nie odczuwam, za to jest odczuwalny ubytek środków pienięznych z portfela :)

rasiak1980 - 01-10-2009, 16:45

bo ta są polskie paliwa których nikt nie kontroluje :D w rzeczywistości nie wiesz co lejesz możliwe ze nawet 95 :D ten samochód jest bardzo wrażliwy na to czym go karmimy.
ZEROSUPER - 01-10-2009, 16:56

Akurat V-Power Racing to jedyne w Polsce paliwo które nie jest polskie, jest sprowadzane z Niemiec. Zwykły V-Power to oczywiście Orlen.
A jako że GDi są wrażliwe dlatego tankuje paliwa wzbogacane.
A co do spalania benzyny, każde auto powinno palić więcej Pb98 niz Pb95 (oczywiście przystosowane do jazdy na obydwu).

rasiak1980 - 02-10-2009, 08:44

widzisz jakoś u mnie zauważyłem zupełnie inną tendencje pali mniej silnik chodzi ciszej i równo wkręca się na obroty osiągi są takie same. druga sprawa że jak zalejesz paliwo o innej liczbie oktanowej musisz nim troszkę przejechać żeby komputer się przestawił w innych samochodach masz nawet przełączniki od liczby oktanowej nimi ustawia się jakie paliwo lejesz, skoro nie widzisz różnicy masz racje nie ma co przepłacać prawdopodobnie obydwa paliwa są te same, i nie różnią się niczym innym jak ceną, ktoś już wcześniej wspominał że do shella dodają beczkę jakiegoś uszlachetniacza na kilka tysięcy litrów paliwa i w ten sposób powstaje w Polsce V-power paliwo które na zachodzie wytwarzane jest w zupełnie innym procesie technologicznym, polak potrafi.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group