To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - Sonda? Wymieniac czy nie?

ratownik-86 - 02-11-2009, 22:32
Temat postu: Sonda? Wymieniac czy nie?
Witam
Jestem posiadaczem Mitsu Carisma 1.8 GLS 1997r. Na diagnostyce wykazało mi ze mam zepsuta sonde lambda. Teraz czytam na forum ze w niektórych autach tego typu sa 2 sondy... i tu pojawia sie problem bo nie wiem czy mam 2 czy jedna i jezeli któras padła to tez nie wiem która. W czasie jazdy czasem zaswieca sie lampka 'check engine' i mam wrazenie ze samochod jest delikatnie zamulony, ma przejechane niecale 200 tysiecy km i podejrzewam ze katalizator tez juz nie pracuje tak jak trzeba o ile wogole działa...
Nie jestem obeznany w temacie a kazdy mechanik mówi co innego... Jakie jest najlepsze wyjscie z mojej sytuacji? Wymieniac sonde, jesli tak to która i co zrobic z katalizatorem?

robertdg - 02-11-2009, 22:37

Jezeli sonda jest uszkodzona, a mowisz ze tak wyszlo na komputerze, to warto ja wymienic, zreszta na komputerze wskaze ktora to sonda, sprawdz ilosc i kolory przewodow, jezdzisz na gazie?

P.S. TYPOWE OBJAWY USZKODZONEJ SONDY LAMBDA :

- zwiększone zużycie paliwa
- samoistne osady na rurze wydechowej
- czarny dym wydzielający się z rury wydechowej
- nierównomierna praca silnika
- zwiększona ilość co i hc w spalinach podczas sprawdzania spalin na analizatorze spalin

ratownik-86 - 02-11-2009, 22:49

Tak, z instalacja gazową tez byly przygody, fabryczna padła i zalożona jest druga tez sekwencyjna, Jaką sonde najlepiej kupic, jakiej firmy?
robertdg - 02-11-2009, 22:58

najlepiej Denso ale koszt okolo 500zł, Bosch 400zł, NGK (NTN) w granicach 100zł, cena zalezna od ilosci przwodow, a regulacje gazu probowales?
pawelsonx - 03-11-2009, 01:02

jak dobrze kojarzę to 2 sondy miał gdi reszta oprócz diesli miały jedna sondę
demeone - 03-11-2009, 02:29

Dwie sondy są w gdi po lifcie ale jak to wygląda w nie-gdi po lifcie to nie wiem
robertdg - 03-11-2009, 14:24

Lipiec 1996 - 4G92, 4G93 jedna sonda przed katem,
Lipiec 1997 - 4G9-GDi przed liftem jedna sonda przed katem
Kwiecień 1999 - 4G93GDI dwie sondy, jedna przed druga za katalizatorem
Czerwiec 2000 - 4G92MPI jedna sonda w kolektorze, druga za katalizatorem

Anonymous - 03-11-2009, 16:42

robertdg napisał/a:
4G92, jedna sonda przed katem,
...
4G92MPI jedna sonda w kolektorze, druga za katalizatorem

a niby czym się różnią te wpisy ?
bo każde 4g92 w cari to multi point injection

z 97 roku powinna być jedna sonda, 4 przewodowa uniwersalna, podejdzie np NTK 180zł
lub podróbke za 100zł i loteria jak długo podziała :D

aha i przy jednej sondzie katalizator nie ma nic do gadania, bo sonda jest przed nim ;)

robertdg - 03-11-2009, 17:10

leser, roznia sie rocznikowo, dokladnie jest to opisane w Manualu, suplementy rocznikowe, wybacz, wymienialem wszystkie mozliwosci od najstarszego do najmlodszego, to moglo wprowadzic w blad, mylisz sie piszac ze przy jednej sondzie katalizator nie ma nic do gadania, oczywiscie mozesz go wyciac i wstawic strumienice, etc., roznica polega w badaniu na analizatorze spalin, ponad 80% przypadkow bedzie miala zawyzone wartosci, jezeli nie wierzysz zapoznaj sie z >>TYM<< poolecam takze lekture National'a lub Discovery, zawsze mozesz sprawdzic na wlasnej skorze badajaz analizatorem przed i po.
Anonymous - 03-11-2009, 17:37

robertdg napisał/a:
leser, roznia sie rocznikowo

rocznikowo są różnice co należałoby zaznaczyć,
natomiast niezaleznie od rocznika nie znajdziesz w cari g92 nie-MPI ;)
kwestia precyzji oznaczeń, by nie wprowadzać zielonych w błąd

robertdg napisał/a:
mylisz sie piszac ze przy jednej sondzie katalizator nie ma nic do gadania, oczywiscie mozesz go wyciac i wstawic strumienice, etc., roznica polega w badaniu na analizatorze spalin,

ale ja dobrze wiem, jak działa sonda i nie musze nic czytać,
wskazania norm spalin nie są tematem,
tematem jest błąd sondy i jej praca,
wiec krótko i na temat i precyzyjnie:
katalizator będący za sondą nie ma najmniejszego wpływu na odczyty z tej sondy

robertdg - 03-11-2009, 17:50

leser napisał/a:

katalizator będący za sondą nie ma najmniejszego wpływu na odczyty z tej sondy


Z tym sie zgodze, ale wkoncu nie o tym tu mowa, tylko o zepsutej sondzie lambda, ktora jak wiadomo odpowiada za odpowiednie wzbogacenie i zubozenie mieszanki paliwa, a co za tym idzie prace silnika, gdzie uzytkownik napisal ze zapala sie CE podczas jazdy, co rownie dobrze moze byc spowodowane zle wyregulowana instalacja LPG, badz kiepskiej jakosci paliwem.

Ponadto wspomnialem gdzies ze wystepuja w Carismie silniki 4g92 nie MPI? Informacja poszla prosto z Manuala, uzupelnie w takim razie roczniki.

ratownik-86 - 04-11-2009, 00:38

Cytat:
aha i przy jednej sondzie katalizator nie ma nic do gadania, bo sonda jest przed nim ;)


Akurat sonda jest za katalizatorem a rocznik 1997 wiec sonda powinna byc jedna... drugiej jeszcze nie szukałem, w tej chwili nie mam warunków.

Ale nic, prawdopodobnie wymienie sonde na NTK, zobaczymy czym to poskutkuje

Anonymous - 04-11-2009, 11:46

ratownik-86 napisał/a:
Akurat sonda jest za katalizatorem a rocznik 1997 wiec sonda powinna byc jedna... drugiej jeszcze nie szukałem, w tej chwili nie mam warunków.

opisz dokładnie w którym miejscu ona sie znajduje ;)

robertdg - 04-11-2009, 19:52

ratownik-86, jezeli masz sonde za katalizatorem to tez powinienes miec sonde przed katalizatorem, umieszczona albo na kolektorze wydechowym albo na rurze wychodzacej z kolektora wydechowego do katalizatora


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group