Carisma - Techniczne - Carisma 1.6 16V wentylator chłodnicy nie włącza się
edgar - 14-11-2009, 18:23 Temat postu: Carisma 1.6 16V wentylator chłodnicy nie włącza się Witam szanownych forumowiczy, zwracam się do Was z prośbą o jakiekolwiek sugestie.
Szukajka niestety nie przyniosła wystarczających informacji.
Kilka dni temu w bardziej zimne dni auto zaczęło źle zapalać. pracowało na 3 cylindry, po chwili gasło, nie było w ogóle możliwe ruszenie z miejsca. Po kolejnym odpaleniu wszystko wracało do normy, równa praca bez szarpań, i w ciągu dnia nigdy więcej usterka nie powtarzała się. Dopiero po przestaniu nocy problem wracał.
Czujnik temperatury silnika, jedyne co przyszło mi do głowy. wczoraj wymieniłem na używany, dziś już nie było możliwości sprawdzenie czy faktycznie miałem racje bo było zbyt ciepło (w ciepłe poranki nie ma problemu) jednak wczoraj zauważyłem, że wentylatory w ogóle nie załączają się. Wskazówka na wskaźniku temperatury szybko przesuwa się w okolice połowy skali, i tam już pozostaje. oba węże dolny i górny gorące. Ciecz w chłodnicy dochodzi do wrzenia i wyrzucana jest do zbiornika wyrównawczego a kiedy nie radzi sobie przepływem wywalana jest z chłodnicy przez korek. Wentylatory sprawne, sprawdzone na krótko, a nawet przez odłączenie od czujnika kostki uruchamiane są natychmiast, zakładam, że jest to zabezpieczenie w razie awarii instalacji lub samego czujnika przed przegrzaniem silnika.
Bardzo proszę Was o pomoc.
Anonymous - 14-11-2009, 18:32
w cari wetylatory wlaczaja sie tylko w ekstremalnych przypadkach czyli bardzo zadko,
rasiak1980 - 14-11-2009, 19:00
sprawdź termostat jeżeli zblokowany jest w pozycji otwartej i samochód mieli ci wodę na długim obiegu faktycznie mogą minąć wieki zanim zdąży zagrzać wodę na tyle by ruszyć wentylator, nie wiem czy oprócz czujnika temperatury są jakieś inne czujniki zabezpieczające silnik wiem jednak ze wraz ze wzrostem temperatury drastycznie spada ciśnienie oleju i w pewnym momencie zaczyna migać lampka od ciśnienia oleju, i to jest taki moment gdzie dalsza jazda może skutkować już uszkodzeniem silnika. zazwyczaj jest czujnik temperatury wkręcony w blok silnika albo obudowę termostatu i to on odpowiedzialny jest za wskazania wskaźnika temperatury na desce rozdzielczej, zaś sam termo włącznik wentylatora wkręcony jest albo w górnej części chłodnicy albo za termostatem otwierającym długi obieg. ten termo włącznik steruje wentylatorem chłodnicy tak ze w momencie otworzenia długiego obiegu i wzrostu temperatury włącza wentylator bądź bezpośrednio bądź tez poprzez przekaźniki
pawelsonx - 14-11-2009, 19:29
Tak z czystej ciekawości czy w twoim samochodzie da się wy mrugać błędy http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=1981 jeżeli tak to jakie ci wykazało.
Wydaje mi się że najszybciej zdiagnozować problemy z silnikiem od inspekcji Ecu każdy dobry mechanik od tego zaczyna no chyba że zatrzymał się na poziomie lat 80/90 zeszłego wieku.
Jeżeli wskazówka temperatury cieczy chłodzącej nie idzie dalej niż ponad polowe to znaczy że jest ok
a jeżeli idzie i wentylator chłodnicy się nie załącza to znaczy że jest coś nie tak
Anonymous - 14-11-2009, 19:43
arturro,
ma rację, wentyl w cari włącza sie bardzo późno...
mało kiedy nawet jak jest cieplej,
wskazówka musi zdrowo przekroczyć połowę z tego co pamiętam
a termostat wymienić na nowy to nie zaszkodzi bo wydatek rzędu 25 zł
robertdg - 14-11-2009, 19:55
edgar, jezeli rosnie Ci gwałtownie temperatura sprawdz termostat.
edgar - 14-11-2009, 20:11
Otwarty na stałe termostat objawia się, powolnym nagrzewaniem i schłodzeniem silnika w czasie jazdy, w trasie wskazówka spada, w mieście (stanie na światłach) wędruje w swoją pozycję normalnej temperatury. Tu wskazówka wędruje na połowę skali w kilka minut i w tym położeniu zamiera, ciepło z nawiewów leci po 2-3 min. Po 20 minutach kiedy auto stało z pracującym silnikiem doszło do początku wrzenia płynu chłodnica wyrzucała wszystko w zbiornik wyrównawczy i korkiem, mieszanina na bazie glikolu ma temperaturę wrzenia wyższą od wody ponad 100st.
Mimo to wiatraki milczały, załączają się w dwóch przypadkach: po odpięciu wtyczki z czujnika temperatury, i po włączeniu klimy.
Układ samodiagnozy zapewne złapał błąd po wypięciu wtyczki z czujnika, wcześniej CHECK nie zapalał się, teraz również nie robi tego.
Info z czujnika musi przez ECU przejść, gdzie wykorzystane jest na dwoje, podaje info w jakiej kondycji jest celem ustalenia poprawnej proporcji paliwa do powietrza, i załączenia wentylatorów, no chyba że jestem ślepy a w chłodnicy znajduje się czujnik
|
|
|