To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Outlander I GEN Techniczne - Rodzaj napedu 4x4 w Outku I

Pawmitsu - 06-02-2010, 22:07
Temat postu: Rodzaj napedu 4x4 w Outku I
Jaki dokladnie rodzaj napedu 4x4 ma Outek I?

[ Dodano: 07-02-2010, 15:27 ]
Sprzeglo wiskotyczne proste?

[ Dodano: 07-02-2010, 18:28 ]
O tu cos mam:
Mitsubishi Outlander (2003-2006) independent front and rear axle coupling, and Active Center Differential
czyli
niezaleznie sprzęgniete osie przednia i tylna, (czy tez niezalezne sprzegla na przednia i tylna os - chyba jednak pierwsze)?
oraz aktywny centralny dyferencjał?

Czyli cos jak w BMW serii trzeciej? (E30 i E46)?

Tylko w jakich proporcjach jest dzielona moc, po polowie?

[ Dodano: 07-02-2010, 19:19 ]
Radecky
gdzie indziej napisales, ze Outek I ma dolaczany tylny naped. Kiedys tez tak slyszalem od pewnego sprzedawcy, ale zdaje sie ze nie jest tak. A Ty skad to wziales?

Bart007 - 07-02-2010, 19:32

Na forum jest jakiś stary wątek na ten temat, ale nie mogę odszukać.

Generalnie jest to stały napęd 4X4 w proporcji 50:50 ze sprzęgłem wiskotycznym i trzema dyferencjałami - coś podobnego do quattro, więc bardzo przyzwoity.

Nie ma odłączania tylnej osi, za to były Outlandery I w wersji 2WD (napęd tylko na przednią oś).

Pawmitsu - 07-02-2010, 19:50

Tez szukalem tego watku - bezskutecznie. Dzieki
Bart007 - 07-02-2010, 20:22

Już znalazłem, to stary wątek z "ogólnych": http://forum.mitsumaniaki...opic.php?t=159&
morani - 08-02-2010, 10:46

Jest tam taki oto zapis:
Jackie napisał/a:
Napęd jest stały (i to jest jego największa zaleta) czyli 4X4 (a nie 2+2) Polega to na zastosowaniu trzech dyfrów i sprzęgła VCU.


Czy mogę prosić szanowne grono o przetłumaczenie tego na język zrozumiały dla laika?

Pawmitsu - 08-02-2010, 11:45

VCU - Viscous Coupling Unit (dyferencjał lub sprzęgło lepkościowe/wiskotyczne) [Subaru, Mitsubishi, Toyota, Land-Rover, Suzuki]
W sprzęgle wiskotycznym tarcze są połączone z wałami i zatopione w oleju silikonowym. Podczas poślizgu ruch tarcz podnosi temperaturę i ciśnienie oleju (zmiana jego lepkości), co powoduje podniesienie przenoszonego momentu w strone całkowitej blokady wałów (Auto Świat 2/2008) Dyferencjały, jak sie domyślam, umiejętnie rozkłądają moc na poszczególne koła, prawdopodobnie nie dochodzi do całkowitej blokady wałów, ale są one stosownie do warunków (ocenianych przez elektronikę) przyblokowywane, zapewniając optymalne i szybkie reagowanie na styczność poszczególnych kół z nawierzchnią. Ale jestem laikiem, więc może coś w tym rozumowaniu szwankuje. Gdy nie ma problemów, rozkład mocy jest chyba po połowie na przód i tył. Przy rozkładzie 2 + 2 mechanicznie bąź elektronicznie, samodzielnie lub robi to komputer dołączany jest napęd na pozostałe 2 koła, a może to być tył i przód oraz w odpowiedniej proporcji mocy, np. ok. 40% przód a 60 % tył. Jest wiec do tego wajcha lub pokrętło. Bodajże outek II ma pokrętło i 3 mozliwości ustawień.

Czyli w uproszczeniu, stale ciągną 4 koła, a gdy pojawia sie problem poślizgu, i koło czy koła tracą przyczepność, elektronika lub/i zmyślne urządzenia mechaniczne (3 dyferencjały) odpowiednio rozkładają moc na pozostałe, aby jak najszybciej odzyskały przyczepność wszystkie koła.

morani - 10-02-2010, 21:21

Dziękuję kolego za pouczający wykład.
Anonymous - 11-02-2010, 07:47

łał... ten tekst wyjasniający zmienił moje dotychczasowe spojrzenie na napęd w Outku. Powiem, tak że z praktyki wydaje mi się że Outek ciągnie tylko przodem, a podczas poslizgu przodu dopala tył. Tak bym tez tłumaczył jego podsterowność, bo nie wiem jak u Was, ale mój np. na zakręcie jak zaczynają sie ślizgać przednie kółka to zachowuje się jak auto z napędem na tył.

Jak myślicie skąd się bierze takie wrażenie ?

Bart007 - 11-02-2010, 11:16

Radecky napisał/a:
wiem jak u Was, ale mój np. na zakręcie jak zaczynają sie ślizgać przednie kółka to zachowuje się jak auto z napędem na tył. Jak myślicie skąd się bierze takie wrażenie ?


Zachowanie jest faktycznie takie jak opisujesz, ale w sumie chyba tak powinno być - jak przednie koła sie ślizgają, to tak, jakby ich przez moment nie było, więc czujesz jakbyś miał napęd na tył. Różnica między stałym 4x4 a Haldexem była by tu raczej w szybkości reakcji. Przy normalnej spokojnej jeżdzie na suchej drodze faktycznie jakoś nie widać różnicy między takim napędem a FWD, ale niby czemu miałoby być widać :)

Outek to moje pierwsze auto 4x4, nie wiem zatem czy zachowuje się typowo czy nie - są tu pewnie bardziej doświadczeni użytkownicy i może oni podzielą się jakimiś niuansami w doświadczeniach, sam jestem bardzo ciekawy.

rezon - 11-02-2010, 11:54

Radecky napisał/a:
Jak myślicie skąd się bierze takie wrażenie ?
ze słabego ESP - mnie też wyrzuca tył na zewnątrz zakrętu czasami.
Bart007 napisał/a:
nie wiem zatem czy zachowuje się typowo czy nie -
przejechałem się specjalnie kiedyś SKoda Yeti - opisane w innym wątku. Była znacznie bardziej neutralna niż Outlander. Tył jechał za przodem a nie uciekał jak w Outku, co mnie mocno zaskoczyło. Oczekiwałem odwrotnych wrażeń.
Bart007 - 11-02-2010, 12:07

rezon napisał/a:
ze słabego ESP - mnie też wyrzuca tył na zewnątrz zakrętu czasami.


ESP w Outku I nie ma w ogóle :)
Ale fakt, może i to jest powód, choć niby dyferencjały powinny sprawę załatwić. Może kwestia rozkładu masy auta, czy cos takiego...

bonito - 11-02-2010, 14:15

Zachowanie przy poślizgu przednich kół - potwierdzam na 100% (wprawdzie w Outlanderze II, ale myślę że napęd jest mocno zbliżony). W październiku byłem w Szczyrku w trakcie ataku zimy, niestety na letnich oponach (kto mógł się spodziewać...). W czasie spokojnej jazdy pod górę, przednie koła chyba straciły przyczepność, tył gwałtownie zarzucił - i nastąpił klasyczny bączek...
Myślę że przyczyną jest "późny ESP" + algorytm sterujący sprzęgłem w tylnej przekładni (jak już była mowa, ma tendencję do gwałtownego załączania tyłu).
bonito

rezon - 11-02-2010, 15:14

Bart007 napisał/a:
ESP w Outku I nie ma w ogóle
Ale fakt, może i to jest powód, choć niby dyferencjały powinny sprawę załatwić
jak już ucieka tył do dyferencjały mają niewiele do powiedzenia, przyhamowanie jednego z kół mogłoby naprowadzić na dobrą drogę ale mamy
bonito napisał/a:
późny ESP" + algorytm sterujący sprzęgłem w tylnej przekładni

tomek.rzepek - 11-02-2010, 21:38

rozkład mas w Outku jest na pewno na korzyść przodu. Więc nie ma co się dziwić że auto jest podsterowne. Bywa to zdradliwe, poszerza zakręt. W Outku jest abs i ebd, ale to dobrze :twisted: mi brakuje czasem troche mocy żeby go postawić bokiem w sytuacjach krytycznych. Na szczęście to tylko próby na dużym placu.
rezon - 12-02-2010, 07:33

tomek.rzepek napisał/a:
rozkład mas w Outku jest na pewno na korzyść przodu. Więc nie ma co się dziwić że auto jest podsterowne. Bywa to zdradliwe, poszerza zakręt
Tak niby powinno być, ale mnie kilka razy uciekał tył czyli było nadsterowne jak zwykła tylno napędówka.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group