Sigma/Diamante Ogólne - Jak to jest z tym OverDrive...
Anonymous - 24-09-2006, 20:14 Temat postu: Jak to jest z tym OverDrive... Witam wszystkich pasjonatów.
Tym razem pytanie praktyczne dotyczące przycisku O\D, który uruchamia nadbieg, 4 bieg automatu.
I moje pytanie- Jaka jest "best practice" dotycząca używania tego biegu?
Czy mogę normalnie jeździć z włączonym OD? (denerwuje mnie pomarńczowa kontrolka na desce rozdzielczej - OD- OFF).
Do tej pory jeżdzę tak, ze jeśli wykraczam poza próg 70-80KM/h i obroty przekraczają 2000RPM, włączam ręcznie OD.
Ale zastanawiam się czy możan by jeździć stale na OD, bo przecież ten bieg załapie dopiero po wykroczeniu poza 3 bieg automatu, więc teoretycznie do tego czasu nie działa...
Jak go stosować?
tomusn - 24-09-2006, 20:32
Czwarty bieg (OD) wyłączamy (pali się OD OFF) podczas jazdy w mieście, przy niskich prędkościach.
Mi 4 wrzuca nawet jak jadę 40-50km/h, ale obroty mam wtedy ok 1000-1300. Własnie po to żeby silnik nie pracował na niskich obrotach wyłączamy OD i jeździmy do trójki.
Moja metoda to:
- miasto, wieś, wolna jazda - OD OFF - pali się kontrolka (biegi: 1,2,3),
- poza miastem lub długie proste w dużym mieście (z pręd. dozw. pow. 50km/h) włączony OD (biegi: 1,2,3,4).
Anonymous - 24-09-2006, 20:36
czyli stosujesz OD dokładnie tak jak ja, i jak widzę robię to prawidłowo. Ma Ktoś jescze jakieś przeciwstawne opinie na ten temat?
P.S.
Dzięki za wypowiedź!
Anonymous - 24-09-2006, 22:00
Witam,
Tak ja mam, jesteście na najlepszej drodze do szybkiej naprawy skrzyni biegów. OverDrive/Off nie służy bowiem do ciągłej jazdy a jedynie do krótkotrwałych redukcji np. podczas wyprzedzania, jazdy po górach lub z ciężką przyczepą. Dla was Panowie istotny jest tryb ECO lub ewentualnie PWR jak ktoś lubi poszaleć (choć przy automacie to wątpliwa przyjemność). Widzę, że próbujecie być mądrzejszi niż elektronika sterująca skrzyni biegów ale nie tędy droga... :/ Uwierzcie mi na słowo iż wasze skrzynki zmieniają biegi optymalnie (wcale nie za nisko), jak dla silnika z którym są sprzężone. Oczewiście mógł bym zrobić Wam fachowy wykład pt. "dlaczego nie jeździ się non stop na OD" ale jaki to ma sens. Ja się nastukam w klawiaturę a z Waszego punktu widzenia niewiele to zmieni, gdyż zapewne i tak nie do końca zaznajomieni jesteście z działaniem automatu...
Pozdrawiam.
Anonymous - 24-09-2006, 22:07
ja tam zmieniam na O/D OFF czyli wyłączam 4 jak potrzebuję udowodnić panu z Seicento że jak będę chciał to i tak go wyprzedzę, więc ze swoim 1,1 nie ma co mi tego manewru utrudniać.
Najlepszy efekt widać tak przy 100, 110 km/h. Po 10 sek mamy już 140, 150.
a dalej na 4 bieg i poszli....
czy tak Chi-Man to się robi?
Anonymous - 24-09-2006, 22:21
Tak, mniej więcej coś takiego Wcale nie zamierzałem się wymądrzać a jedynie uświadomić Wam ewentualne błędy eksploatacyjne automatu. I tylko i wyłącznie w trosce o waszą kieszeń. Bo choć do kosza od OD jest łatwy dostęp i nie trzeba wyciagać skrzyni, to dostanie "nowego" (czyt. dobrego) kosza graniczy z cudem. Krótko mówiąc kończy się to zakupem drugiego automatu na części To tyle ode mnie w tym temacie, a Wy panowie jeździjcie jak chcecie, wolna wola.
Pozdrawiam.
Tomek210 - 24-09-2006, 22:36
Hmm ciekawe. Wszędzie na forach czy to Mitsu czy Mazdy, Nissana i innych aut z przyciskiem O/D Off polecają jazdę z wyłączonym nadbiegiem w mieście. Nie pamiętam jak zalecają na automat.pl. Ja jeżdżę na off gdyż z włączonym nadbiegiem czasem skrzynia brzydko redukuje przy dojeżdżaniu do skrzyżowania, takie charakterystyczne łupnięcie :/ Nie zauważyłem tego gdy kupowałem auto.. Poza tym jak jazda na trójce może uszkodzić kosz O/D? Chyba szybciej się uszkodzi od tego łupania?
Anonymous - 25-09-2006, 00:14
Tomek210 napisał/a: | Hmm ciekawe. Wszędzie na forach czy to Mitsu czy Mazdy, Nissana i innych aut z przyciskiem O/D Off polecają jazdę z wyłączonym nadbiegiem w mieście. Nie pamiętam jak zalecają na automat.pl. Ja jeżdżę na off gdyż z włączonym nadbiegiem czasem skrzynia brzydko redukuje przy dojeżdżaniu do skrzyżowania, takie charakterystyczne łupnięcie :/ Nie zauważyłem tego gdy kupowałem auto.. Poza tym jak jazda na trójce może uszkodzić kosz O/D? Chyba szybciej się uszkodzi od tego łupania? |
Cóż w takim razie z przykroscią stwierdzam iż są w błędzie. W kontekście tego co piszesz, przestaje mnie dziwić fakt iż ludzie tak narzekają na awaryjność automatów. A skrzynia Ci brzydko redukuje ze względu na uszkodzony lub po prostu zapuszczony (brudny) silniczek krokowy. Względnie z powodu błędnie wyregulowanego czujnika wychylenia przepustnicy - TPS -u. Pozycja OD/OFF to nie jest tradycyjna trójka, to jest coś w rodzaju wzmocnionej trójki. Zaangażowane są w tym położeniu w pracę wszystkie tarczki, umozliwiając przeniesienie większego momentu z wału korbowego.
Pozdrawiam.
Tomek210 - 25-09-2006, 01:10
Nie dodałem, że mam LPG jeśli to ma znaczenie w łupaniu.. Z tym silniczkiem krokowym to faktycznie coś może być. Po odpaleniu zimnego silnika słychać przez pół sekundy "trrrrrrrrrrrrrrrrrr" jakiegoś silniczka
Pozdrawiam
tomusn - 25-09-2006, 08:42
Chi-Man napisał/a: | Witam,
Tak ja mam, jesteście na najlepszej drodze do szybkiej naprawy skrzyni biegów. OverDrive/Off nie służy bowiem do ciągłej jazdy a jedynie do krótkotrwałych redukcji np. podczas wyprzedzania, jazdy po górach lub z ciężką przyczepą. | Z tym się mogę zgodzić, bo czasem tak robię jak mi się nie chce gazu wcisnąć, myślałem zawsze że do przyspieszania służy pedał przyspieszenia...
Chi-Man napisał/a: | Dla was Panowie istotny jest tryb ECO lub ewentualnie PWR jak ktoś lubi poszaleć (choć przy automacie to wątpliwa przyjemność). Widzę, że próbujecie być mądrzejszi niż elektronika sterująca skrzyni biegów ale nie tędy droga... :/ Uwierzcie mi na słowo iż wasze skrzynki zmieniają biegi optymalnie (wcale nie za nisko), jak dla silnika z którym są sprzężone. | nikt nie mówił o niskim zmienianiu biegów przez skrzyni, ja po to mam automat żeby mi zmieniał optymalnie
Chi-Man napisał/a: | Oczewiście mógł bym zrobić Wam fachowy wykład pt. "dlaczego nie jeździ się non stop na OD" ale jaki to ma sens. Ja się nastukam w klawiaturę a z Waszego punktu widzenia niewiele to zmieni, gdyż zapewne i tak nie do końca zaznajomieni jesteście z działaniem automatu... | no sorry Chi-Man, ale mimo wszytko nalegam żebyś się nastukał. Zasady działania pralki też nie znam, ale ją używam, nie wszyscy na tym forum są mechanikami. WIĘC MOŻE NAS OŚWIECISZ
Krzyzak - 25-09-2006, 09:32
Sebastian - poczytaj instrukcję (choć zakładam, że to robiłeś, bo cenię Twoją wiedzę) automatu. Wyraźnie jest napisane, żeby używać OD przy wyższych prędkościach, bo używanie go przy niskich prędkościach przejazdu (czyli jazda na 4-ce np. 50) i przy niskich prędkościach obrotowych daje ZBYT NISKIE ciśnienie płynu, co właśnie wykańcza skrzynię. Jestem za używaniem tak, jak to podał Tomusn w drugim poście od góry - zresztą zgodnie z instrukcją do skrzyni opisaną w podręczniku użytkownika.
tomusn - 25-09-2006, 09:37
Znalazłem takie coś
Cytat: | How to use overdrive
Generally speaking, overdrive (O/D) is the highest gear in the transmission. On most cars the automatic transmission has 3 speeds and Overdrive (forth speed). Overdrive allows the engine to have less rpm with higher speed in order to have better fuel efficiency. When you switch it on, you allow the transmission to shift into overdrive mode after the certain speed is reached (usually 30 - 40 mph depending on the load). When it's off, you limit transmission shifting by third speed.
In normal driving condition the overdrive should be always on.
You may need to switch it off if you drive in mountains area.
[The automatic transmission automatically shifts from OD to the 3-th gear when it feel more load. When it feels less load it shifts back to the O/D, but under certain conditions, e.g: driving uphill or towing a trailer, the transmission can not decide to stay in OD or to shift into 3-th speed and it starts to shift back and forth. That's the time you may switch it off and help the transmission to decide.] .
You also may need to switch it off when you want to slowdown using the engine braking, for example, driving downhill. [For more details, check your owner's manual] |
też jeździłem cały czas na OD, ale wyczytałem że przy jeżdżeniu niewielkich prędkościach, mamy na 4 biegu (bo skrzynia go wybiera) niskie prędkości obrotowe silnika, i dalej tak jak napisał Krzyzak...
bardziej mnie martwi to, czy na zużycie skrzyni nie wpływają gwałtowne zmiany prędkości obrotowej silnika: np. przyspieszając zza ciężarówki (4-2000obr-70km/h) naciskam pedał przyspieszenie i mam przez dwie sek 3-3500obr i zaraz 2-4500obr, i potem znowu 3 i dalej 4 (już 2900obr-120km/h)
Anonymous - 25-09-2006, 09:57
Z tgo angielskiego testu jednoznacznie wynika, że OD OFF uywa się raczej do hamowania silnikiem albo jazdy do 3 biegów.
Czyli z OD skrzynia sama redukuje sobie z 4 na 3 bieg w miarę potrzeby i nie prawdą jest że silnik będzie się dusił na 4 przy wolnej jeździe bo skrzynia sobie sama zredukuje jeśli będzie potrzeba! - Tak działa właśnie automat!
Pozdrawiam!
pc
tomusn - 25-09-2006, 10:05
pc napisał/a: | Czyli z OD skrzynia sama redukuje sobie z 4 na 3 bieg w miarę potrzeby i nie prawdą jest że silnik będzie się dusił na 4 przy wolnej jeździe bo skrzynia sobie sama zredukuje jeśli będzie potrzeba! - Tak działa właśnie automat! |
racja, przecież to jest oczywiste że zmieni bieg na niższy, jeśli będzie potrzeba...
ale przy jakiej wolnej jeździe - 50km/h-1200-1500obr czy 30km/h-800-900obr
moja skrzynia podczas jazdy po mieście trzyma w większości 4 i tylko przy zakrętach i dużym zwolnieniu wrzuca coś niżej.
poza tym ja tego nie kontroluję, czasami poznaję po obrotach, na którym biegu jadę, ale w większości przełożenia odbywają się bezproblemowo i ciężko jest zauważyć 3 czy 4 (różnica 200obr)
Anonymous - 25-09-2006, 10:19
Poza tym, wydaje mi się, że skoro niema sprzętowej blokady włącznika OD, to napewno nie można tego popsuć.... No chyba że będzie się żyłowac na 3 biegu do 6000 RPM .
To bardziej pewnie silnik dostanie w kość, nie skrzynia....
|
|
|