| 
				
					| FAQ & How to? - Wymiana oleju w automatycznej skrzyni w Galancie EAx
 
 Bartek - 07-08-2005, 12:03
 Temat postu: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni w Galancie EAx
 Potrzebne rzeczy:
 
   
 Filtr ori (nie polecane sa zamienniki), plyn Castrola drogi, ale dobry, potrzeba ok. 9,5-10 l
 
 Wymiana jest nieskomplikowana, ponieważ filtr jest umieszczony na zewnątrz skrzyni:
 
   
 W zblizeniu:
 
   
 Ideałem jest posiadanie podnosnika lub kanału, zeby samochód stał na płaskim podłożu, nie majac, trzeba trochę gimnastyki
  . 
 Korok 1:
 Rozłączamy rurke doprowadzającą płyn do chłodnicy:
 
   
 żeby ją zdjąć należy odkręcić jej mocowania od chłodnicy pokazane jako górna strzałka.
 
 Odpiętą rurkę należy skierować do pojemnika na stary olej o pojemności minimum 5l, na drugi koniec (szytywny wystający z chłodnicy) równieź warto założyć kawałek rurki, żeby można było skierować strumień do pojemnika.
 
 Ustawiamy wybierak skrzyni na pozycję N.
 
 Uruchamiamy silnik i pozwalamy pracować na jałowych obrotach przez ok. 60 sekund lub do momentu, gdy pojawi się powietrze w rurce.
 
 Powinno zlecieć ok. 3,5 l płynu.
 
 Krok 2:
 Zlewamy resztę płynu przez korek spostowy:
 
   
 Powinno zlecieć ok. 2 l płynu.
 
 Magnes w korku czyścimy i z nową podkładką miedzianą instalujemy dokręcając momentem 32 Nm
 
 Wymieniamy filtr skrzyni, pamiętając o posmarowaniu uszczelki nowego filtra płynem przed dokręcaniem. Dojście jest takie sobie
  , ale klucz łancuchowy da się zmieścic bez rozbierania połowy silnika. 
 Wlewamy przez rurkę w której siedzi bagnet c.a. tyle płynu ile spuściliśmy (czyli ok. 5,5 l), chyba, że się nie mieści, to wlewamy "ile wejdzie"
 
 Krok 3:
 Powtarzamy krok 1.
 
 Zatem znowu spuszczamy ok. 3,5 l plynu.
 
 Krok 4:
 Zakładamy rurkę:
 
   
 ... na swoje miejsce, zakładamy wszystko, co było zdjęte i uzupełniamy olej w skrzyni do pozycji "COLD" na bagnecie
 
 Następnie wybierakiem skrzyni przy pracującym silniku i wcisniętym hamulcu przechodzimy przez wszystkie pozycje PRND (inni maja wiecej
  ) kilkukrotnie w celu odpowietrzenia układu. 
 Krok 5:
 Uzupełniamy olej w skrzyni do pozycji "COLD" na bagnecie
 
 Jedziemy rozgrzac olej w skrzyni (ok. 15-20 km)
 
 Uzupełniamy olej w skrzyni do pozycji "HOT" na bagnecie
 
 Procedurka zaczerpnięta z oryginalnej instrukcji od modeli 97 i późniejszych, sprawdzona na własnej skrzyni....
 
 Operacje powtarzamy po kazdych ....km i tu poprosze o wypowiedź Jacka
   
 PS. Zapomniałem dopisać, ze przy nalewaniu nowego płynu zachowujemy chirurgiczną czystość - ziarenko piasku jest w stanie zniszczyć skrzynię!!!!!
 Anonymous - 06-06-2006, 12:57
 
 
  	  | Bartek napisał/a: |  	  | Wymiana jest nieskomplikowana, ponieważ filtr jest umieszczony na zewnątrz skrzyni | 
 
 A czy przypakiem niektóre skrzynie w galu nie mają filtra wewnętrznego?
 Pytam, gdyż w programie części zamiennych w ASO, jest wzmianka także o wewnętrznym i identyfikacji trzeba dokonać "naocznie"...
   Bartek - 06-06-2006, 13:32
 
 Manual nie wspomina o wewnętrznych. F4A4x to zupełnie nowa skrzynia wprowadzona razem z Galem EA, konstrukcynjie bardzo różna od F4A2 z poprzednich modeli i nie sądzę, żeby były EA ze starą skrzynią.
 
 Z drugiej strony "naoczne" stwierdzenie obecności filtra zajmuje 10 s. z podniesieniem i opuszczeniem maski...
 Anonymous - 07-06-2006, 17:47
 
 
  	  | Bartek napisał/a: |  	  | Z drugiej strony "naoczne" stwierdzenie obecności filtra zajmuje 10 s. z podniesieniem i opuszczeniem maski... | 
 
 Zgadza się Bartku, jednak wymiana w takim wypadku może być troche bardziej kłopotliwa...
 
 Pozdrówki
 Anonymous - 15-09-2006, 16:32
 
 Witam.Piszę bo możliwe, że u mnie w galancie jest wewnętrzny filtr oleju w skrzyni automatycznej. Galant 2,5 v6 tiptronick, pierwsza rejestracja 04.2000 z VIN wynika, że rok produkcji 1999. Otwieram maskę, zdejmuję plastykowy wlot powietrza patrzę i porównuję ze zdjęciem, które jest zamieszczone w tym temacie . Bagnet do sprawdzania poziomu oleju w skrzyni jest, a filtra nie ma. Troche się zląkłem, wziąłem latarkę i oglądam - jest coś jakby gniazdo na filtr koło bagnetu ale po pierwsze nie ma żadnych gwintów a po dugie nie ma zadnych otworów. Wygląda to na odlew fabryczny, który po prostu nie został wykorzystany. Pojechałem do znajomego mechanika a ten twierdzi, że filtr jest pod kopułą (schowany). Trochę na początku zgłupiałem bo pomyślałem, że coś było kombinowane. Czy ktoś ma podobną sytuację?
 
 A jeszcze jedno przy bagnecie na bloku skrzyni jest oznaczenie 5 T albo T5 nie pamiętam dokładnie .
 saphire - 15-09-2006, 20:44
 
 Dodam tylko że moja Carisma GDI '98 ma właśnie automat skrzynię F4A42 - nawet na fotach które są w tym wątku identycznie wyglądającą więc - jak sądzę - procedura opisana nada się i do Cari z tą skrzynią.
 Anonymous - 11-11-2007, 19:56
 
 Ten TRANSMAX Z jaki ma kolor?
 saphire - 11-11-2007, 21:36
 
 Chyba taki różowo-bursztynowy
 Bartek - 12-11-2007, 07:04
 
 Bursztynowy.... ale bardzo jasny
 Anonymous - 12-11-2007, 18:54
 
 Hmm, to by nawet pasowalo do tego co mam teraz w skrzyni.
 
 Podobno typowe czerwone oleje, pod wplywem uzycia, z czasem nabieraja takiego bursztynowego koloru, prawda to? Czy sprzedawca troche nazmyslal?
 Anonymous - 03-03-2008, 12:22
 
 A ja dzisiaj przeczytałem u jednego ze sprzedawców na allegro, że nowy transmax z ma kolor złoty przejrzysty. Jak jest w końcy z kolorem tego oleju.
 Niedawno zakupiłem EA5W z automatem (tiptronic) i chciałbym sprawdzić czym był zalany
 
 PS A czy ktoś wie dodatkowo jakie dokładne oznaczenie ma zewnętrzny filtr oleju do takiego automatu?
 
 Dzięki za info
 Bartek
 Bartek - 03-03-2008, 13:32
 
 Filtr: MD752072
 
 Złoty przejrzysty czy bardzo jasno bursztynowy, to ma szansę być ten sam kolor
   Anonymous - 03-03-2008, 19:45
 
 
  	  | Bartek napisał/a: |  	  | Filtr: MD752072;) | 
 Wielkie dzięki
 
 
  	  | Bartek napisał/a: |  	  | Złoty przejrzysty czy bardzo jasno bursztynowy, to ma szansę być ten sam kolor   | 
 No tak, w zasadzie to tylko kobiety ponoć nie maja problemu z bezbłednym rozróżnianiem więcej niż 16 kolorów
   
 Ja przyjrzałem się dzisiaj olejowi w swojej skrzynce. To co mnie zdziwiło, to fakt, że na ostygniętym silniku cały bagnet pokryty jest olejem. Mierzyłem kilkakrotnie i za każdym razem to samo. Ciekawi mnie więc bardzo jak skrzynka znosi nadmiar oleju??
 Za wszelkie info z góry dziękuję
 
 Pozdrawiam
 Bartek (inny Bartek
  ) Bartek - 03-03-2008, 20:15
 
 u mnie w 2 skrzyniach rożnica między  zimnym olejem a gorącym jest praktycznie niemierzalna..... ale sprawdzasz poziom oleju po rozgrzaniu skrzyni, ma być wtedy HOT - inne poziomy przy innym stopniu nagrzania oleju są tylko referencyjne.....
 saphire - 03-03-2008, 20:49
 
 U mnie też po nagrzaniu nie jestem w stanie sprawdzić poziomu bo po każdym włożeniu bagnetu i tak cały jest mokry więc nie idzie ocenić poziomu
  a na zimno to tak delikatnie muszę wtykać bagnet by nie dotknąć ścianki rurki bo identycznie się babrze cały olejem i określenie poziomu jest niewykonalne   
 |  | 
 |  |