Carisma - Ogólne - Prosze o wykres z Evoscana działania sondy lambda
Budrys - 13-05-2010, 19:53 Temat postu: Prosze o wykres z Evoscana działania sondy lambda J.W. Mam z nią problem teraz na rozgrzanym silniku, w różnych okolicznościach maksymalne napięcie wynosi 3v. nie za mało ?
aren195612 - 13-05-2010, 20:38
Tak na szybko o sondzie:
link
Jakiś tam zrzut mojej sondy:
[img]
Parametr "Oxygen feedback trim" na wykresie to parametr informujący o korekcji dawki paliwowej jaką wprowadza ECU w sprzężeniu z odczytem z sondy. Wartości ujemne-zubaża, dodatnie wzbogaca dawkę paliwową.
Sonda cyrkonowa jest to autonomiczne dwustanowe źródełko napięcia pracujące w przedziale napięć 0-0,9 Volt. Jej celem w sprzężeniu z ECU jest utrzymanie współczynnik lambda na poziomie= 1,0 +_ 0,03 , właśnie wtedy AFR=14,7. Pomijam tutaj tryb mieszanki uwarstwionej gdzie współczynnik lambda, jak również AFR jest dużo wyższy.
3 Volty to coś nie tak, chyba jakaś emulacja z ECU w przypadku niesprawnej sondy, ona sama takiego napiecie nie wygeneruje.
Sprawdź „tradycyjnie”, przecież „stary pomiarowiec” jesteś /znalezione w necie/:
• Jak sprawdzić sondę lambda?
=======================
„Aby sprawdzić działanie sondy lambda należy zmierzyć napięcie na przewodzie sygnałowym sondy.
Sondy stosowane w współczesnych samochodach są przeważnie 4-przewodowe. Jedną sondę miernika należy podłączyć do przewodu sygnałowego sondy, natomiast drugą do masy (np. ujemna klema akumulatora). Sonda ma od swojej strony zazwyczaj przewody w kolorach biały-biały-szary-czarny. Przewód sygnałowy jest przeważnie koloru czarnego.
Po odpaleniu silnika sonda powinna podawać napięcie o dużej wartości (ssanie), a po nagrzaniu i ustabilizowaniu nominalnych obrotów jałowych napięcie powinno oscylować w zakresie 0,2-0,8 V (mniej więcej jedna oscylacja na sekundę). Następnie otwieramy przepustnicę (obroty rosną), sonda powinna wskazać wartość powyżej 0,5 V. Ustawiamy przepustnicę tak, aby obroty silnika były równe ok. 3000 rpm. Ponownie powinniśmy zaobserwować na mierniku oscylacje (identyczne jak na wolnych obrotach). Następnie gwałtownie zamykamy przepustnicę. Sonda powinna pokazać 0 V. Jeśli wskazania napięcia znacząco odbiegają od podanych tutaj, to może to oznaczać konieczność wymiany sondy lambda.”
Budrys - 13-05-2010, 20:59
Ok. Sory, Fajnie że się odezwałeś Dzięki za cenne info, a napięcie to chyba 0.3 V popatrz na to http://img179.imageshack....04/beztytus.jpg poszukam jeszcze jakiegoś wykresu jak wszystko działało. Kurcze spala ze 2-3 litry więcej i dusi leciutko się jak jest ciepły.
aren195612 - 13-05-2010, 21:04
Na 0,3 volta reakcja ECU będzie jedna, będzie podnosić dawkę paliwową, podejrzyj u siebie ten "Oxygen feedback trim", pewnie jest w dużym plusie.
Budrys - 13-05-2010, 21:07
http://img340.imageshack....beztytuuffg.jpg tak to wyglądało jak było dobre.
Dobra feedback trim mam teraz +5% przez prawie cały wykres, a na wykresie z przed awarii mam od 0 do - 15%. Co to oznacza sonda na śmietnik ?
aren195612 - 13-05-2010, 21:17
Ten ostatni zrzut to "inny świat". Jakiś błąd ci obecnie "wywala"?? Z pompą WC obecnie wszystko ok?
Budrys napisał/a: | "feedback trim mam teraz +5%" | -czyli ECU dokłada paliwo
Budrys napisał/a: | Co to oznacza sonda na śmietnik ? |
Wychodzi na to że tak.... upewnij się woltomierzem, ale czarno to widzę..
Budrys - 13-05-2010, 21:26
Z pompą ok. trzyma ciśnienie. Błąd 11. W trakcie jazdy check zapalony i nie zgasł do następnego odpalenia. Czyściłem wtyczkę, Jest na niej 12 V dla sondy. Jedynie nie mogę sprawdzić omów na sondzie bo nie mogę sięgnąć miernikiem.
A mógłbys mi pomóc w zrozumieniu testu sondy z manuala 13J95 nie rozumię tego połączenia gdzie mam mierzyć i czy z podłączoną wtyczką czy nie.
Z 13J-12 dam sobie radę.
aren195612 - 13-05-2010, 21:30
Budrys napisał/a: | Błąd 11. | "Oxygen sensor system" czyli sonda się poszła....
Pomiar dokonuje się na podpiętej wtyczce, chyba że ohmy grzałki chcesz mierzyć, niestety trzeba się w kable wkłuwać, w manualu mają jakąś redukcje- specjalny kabel do tych pomiarów.
Budrys - 13-05-2010, 21:56
Wygląda na to że sondy są w miarę uniwersalne byle by kablowo było tak samo. Więc czy mogę kupić np. z GDI po lifcie lub ze zwykłego DOHC lub 1.6 ?
aren195612 - 13-05-2010, 22:07
Ja zmieniałem na dedykowaną, droga trochę i w sumie nic ciekawego w stosunku do starego boscha nie wniosła, ludzie z forum robili różne eksperymenty, łącznie z zakupem uniwersalnej za 70-parę zł- podobno było ok. W używkę bym się nie pchał.
Budrys - 13-05-2010, 22:15
Ok. Dzięki za pomoc będę jutro szukał.
gdi user - 15-05-2010, 21:41
Możecie rzucić okiem na ten wykres, bo coś wydaje mi się że sonda ma złe odczyty.[img]/http://img43.imageshack.us/img43/5439/gdioxygensensor.jpg[/img]
[img] Uploaded with ImageShack.us[/img]
aren195612 - 16-05-2010, 07:18
gdi user napisał/a: | bo coś wydaje mi się że sonda ma złe odczyty. |
Napięcie 3,357Volt nie jest właściwym i możliwym napięciem jakie może wystąpić na dwustanowej sondzie cyrkonowej. Jej odczyty powinny oscylować do 0.9Volt w zależności od składu mieszanki.
*Być może odczyt tego parametru Evoscanem w Volvo jest niewłaściwy.
*Może to być wykres pracy sondy szerokopasmowej, nie wiem co tam w Volvo montowali. Inne autko, inne ECU /MELCO/ to może i sonda inna…….w szerokopasmowej sondzie możliwe jest napięcie od 0-5Volt.
*Jeżeli jednak jest to sonda cyrkonowa, być może jest to emulacja ECU w przypadku jej niesprawności. Widziałem coś takiego u jednego kolegi z forum, miał uszkodzoną sondę za katalizatorem. Napięcie w Evoscanie wahało się od 0- do 4,9 Volt i nie miało nic wspólnego z napięciem na przewodach sondy. Po jej wymianie sytuacja wróciła do normy. Błąd ECU w tym czasie był non-stop.
Osobiście, rozpoznałbym co to za sonda i zmierzył jej rzeczywiste napięcie na rozgrzanym silniku w czasie pracy.
PS. Czy to nie ty na forum Volvo pisałeś coś o ustawieniu „wolnych obrotów” z użyciem actuatora w Evoscanie? Tak strzelam, bo ilu volvowiczów z evoscanem może być z Kolobrzega.? Jeżeli tak, to może opisz to szerzej…
gdi user - 16-05-2010, 08:46
W volvo z silnikiem GDI z mojego roku jest jedna sonda przed katalizatorem jej numer NGK OZA448-e53 , czyli taka sama jak w Carismach z porównywalnego roku. Jest to sonda cyrkonowa, czyli jej zakres pracy to 0-0,9V. U mnie w volvo jest ECU melco 1 wydaje mi się że identyczny jak w Carismach.ECU nie zapisało błędu związanego z sondą, lecz po zimie spalanie wzrosło o około 1,5 litra oraz odczuwalne są szarpnięcia podczas przyspieszania.
Dziś po południu zmierzę rzeczywiste wartości na sondzie i dam znać jakie wyszły pomiary.
Pozdrawiam Darek
[ Dodano: 16-05-2010, 20:53 ]
Po pomiarze sondy miernikiem, okazało się, ze dzieją się cuda: grzałka ma 125 K ohm( rozwarcie w układzie grzałki, powinno być około 6 ohm).
do tego przejście pomiędzy plusem z grzałki do przewodu sygnałowego:D
Sonda to jakiś uniwersalny zamiennik.
Znalazłem inną sondę w garażu i po zamontowaniu pomiar Evoscanem wygląda tak: [img] Uploaded with ImageShack.us[/img]
aren195612 - 16-05-2010, 21:24
Cytat: | Po pomiarze sondy miernikiem, okazało się, ze dzieją się cuda: |
Przynajmniej wyjaśniło się skąd to "egzotyczne" napięcie w Evoscanie
Pomiar tej "nowej" wykonałeś na postoju w trybie mieszanka uwarstwiona AFR =31,36, sygnał z sondy około 0Volt,
trzeba poczekać powyżej 4-rech minut, auto powinno przejść w tryb mieszanka stechiometryczna, AFR=14,7- wtedy sprawdź...
|
|
|