To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - [Cari 1.8 GDI] Reguły sterujące pracą klimy manualnej ...

dymek - 08-06-2010, 19:35
Temat postu: [Cari 1.8 GDI] Reguły sterujące pracą klimy manualnej ...
Witam ...
Sprawa jest następująca.
Klima nie zawsze chce się załączyć - robi to nieraz z dużym opóźnieniem, a i jej wydajność jest moim zdaniem słaba.
Po spuszczeniu czynnika chłodzącego okazało się, że było go 1100g !!!!!
Przy takiej ilości nie było problemu z załączaniem ... chłodziła od razu i to nieźle.
Był natomiast taki problem, że po dłuższej pracy, albo w cieplejsze dni sprężarka nie mogła się załączyć, tzn. załaczała na 1 sek, po czym wyłączała się i po sekundzie ponownie to samo ... i tak cały czas - a do tego podczas załączanie wydobywał się bardzo dziwny odgłos - takie jakby żęrzenie co skłoniło mnie sądzić, że być może czynnika jest zbyt dużo i przy wzroście temp. a tym samym ciśnienia - po prostu odłacza zasilanie sprzęgiełka, a ten odgłos, to przez zbyt duży opór stawiany przez to ciśnienie .
Dodam tylko, że jazda na klimie zabierała spooro mocy silnikowi, ale to w takim stopniu, że w trasie wolałem się pocić w aucie niż tak zamulać :) ::)

Nabito jak się należy 700 g, próby szczelności itd ... wszystko OK.
Tylko klima nie chce chodzić :) a może działa, tylko baaarrdzo mało wydajnie
dobito jeszcze 100 g i też nic, jeszcze 100 g i po jakimś czasie zaczęło chłodzić, tylko temp na wylocie 12-14 st C ... a powinno być ok 6.

Jazda z klimą nie jest już tak obciążająca dla silnika
Może ktoś wie, jakie są reguły sterujące pracą sprężarki ???
może tym sterować :
- ECU klimy
- czujnik temp. czynnika chłodzącego (w sprężarce)
- czujnik temp. powietrza (właśnie ... gdzie on jest)
- presostat

presostatu nie bierzmy pod uwagę, gdyż zwarłem styki w kostce ... tak, tak wiem ....
cały czas był wpięty miernik w złącze presostatu i było przejście ... także to nie od w tym przypadku sterował pracą

temp zewnęrzna ---- 28 stopni, takze też nie to

czujnik temp czynnika (odłącza przy ponad 155 st).... jak to sprawdzić. ???
z przekaźnika do kompresora idzie jeden przewód biało-czarny (jak na schemacie), a na spreżarce jest złącze 2 pinowe (tzn. ten biało-czarny do jednego pinu i z drugiego pinu bodajże niebieski idzie w stronę sprzęgiełka).
Czy to ten biało-czarny idzie do termostatu czynnika chłodzącego, a ten niebieski wychodzi z termostatu i zasila sprzęgiełko ???

Jak często powinien ten termostat wyłaczać sprężarke ??? Wiem, że jak sie czynnik zbytnio nagrzeje, ale jak to często się odbywa i czy jest normalne - a może to także czujnik awaryjny, aby nie uszkodzić czegoś ???

Czy presostat odłacza tylko w sytuacjach awaryjnych (zbyt wysokie lub niskie ciśnienie), czy zdarza się odłączać podczas normalnej pracy ???

No i co właściwie steruje pracą sprężarki - czym kieruje się ecu odłączając sprężarke ???
I to mnie ciekawi najbardziej , bo zakładając, że ani presostat, ani termostat nie odłącza sprężarki, to co to powoduje.
wiem, że to jest normalne, że kompresor się załącza i wyłacza cyklicznie (prze ECO jeszcze rzadziej), ale od czego to zależy ???
Może ten czujnik temp. powietrza (na schemacie Air Thermo Sensor < B-28 >) mierzy temp powietrza po schłodzeniu i jak schłodzi do jakiejś temp, to odłącza ????


i ostatnie ...
Jak sprawdzić stan osuszacza ???? Ci goście od klimy zachowywali się jakby nie wiedzieli co to jest, po czym stwierdzili, że przecież tego sie w ogóle nie wymienia :)

Jakie były by objawy jego zapchania ???
wiem, że pewnie dziwna praca klimy, itd ,,, ale bardziej chodzi mi o coś miarodajnego, np. zbyt małe/duże ciśnienie po stronie niski/wysoko ciśnieniowej, itp ...

Proszę , niech ktoś pomoże - każdy napisze, co wie i coś z tego złożymy :)

uffff. ale sie rozpisałem ! Jakbym coś za bardzo namieszał, to mówić !!!

tom17 - 08-06-2010, 20:50

sprężarką podczas normalnej pracy steruje presostat. wyłącza sprężarkę jeżeli ciśnienie na niskiej stronie spada i włacza jeżeli wzrasta. jeżeli przy 700g (zakładam że tyle ma być wg. manuala) układ osiąga temp. 12 14st. może to byc każdego z elementów układu. o wiele łatwiej to stwierdzić sprawdzając jak zachowuje się ciśnienie w układzie podczas pracy. jeżeli chodzi o osuszacz zobacz czy nie szroni się podczas pracy (lub nie jest chłodny). jeżeli tak to jest do wyrzucenia. z tego co pamiętam czujnik temp. w kompresorze jest w sytuachach awaryjnych ale musiał bys podesłać schemat bo nie pamiętam
dymek - 08-06-2010, 21:41

hmmm ... no właśnie presostat buł odpięty a 2 piny we wtyczce zwarte, a mimo to i tak cyklicznie sprężarka się załączała i wyłączała !

Podczas tej pracy do złacza presostatu był wpięty miernik i było 0 ohm, czyli przejście, co oznacza prawidłowe ciśnienia.

to co w takim razie rozłączało kompresor ???

ten presostat, to tak jakby 2 czujniki połączone szeregowo - po stronie niskiego i wysokiego ciśnienia, także nie ma możliwości sterowania tylko poprzez badanie ciśnienia po niskiej stronie !!!

ja jednak obstawiam osuszacz ...
na forum własnie wyczytałem, że wadliwa jego praca objawia się różnicą temperatur pomiędzy rurką wchodzącą, a wychodzącą !!!

Potwierdzi to ktoś ????

tom17 - 08-06-2010, 22:16

dymek napisał/a:

to co w takim razie rozłączało kompresor ???

ten presostat, to tak jakby 2 czujniki połączone szeregowo - po stronie niskiego i wysokiego ciśnienia, także nie ma możliwości sterowania tylko poprzez badanie ciśnienia po niskiej stronie !!!

ja jednak obstawiam osuszacz ...
na forum własnie wyczytałem, że wadliwa jego praca objawia się różnicą temperatur pomiędzy rurką wchodzącą, a wychodzącą !!!

Potwierdzi to ktoś ????


presostat na osuszaczu odpowiada za brak czynnika i nadmierny wzrost cisnienia, natomiast sprężarką steruje czujnik temperatury parownika. wszystkie sprężarki są sterowane przegrzaniem więc nie może to być sterowanie na wysokim cisnieniu.

w twoim przypadku natomiast sterowanie sprzęgłem sprężarki przypisał bym raczej czujnikowi temperatury na sprężarce lub presostatowi.
czy przypadkiem nie masz problemów z wentylatorami. czy załącza ci się wraz z załaczeniem klimy. to może byc przyczyną braku odpowiedniej temperatury na parowniku i wyłaczaniem sprężarki

z osuszaczem napisałem ci. jak ci szroni na wyjściu albo jest chłodny

dymek - 09-06-2010, 14:18

Z wentylatorami nie ma problemu - załączają się, jak włączam klime.
Osuszacz nie szroni, ani nie jest zimny - czyli niby ok.

Jak powinna wyglądać sprawa z ciśnieniami w układzie ???
W manualu znalazłem takie coś :



Co nam pokaże ten pomiar ... !!!

Zbyt niskie ciśnienia (po obu stronach ???) wskazują zapewne na małą ilość czynnika !!!
Zbyt wysokie (hmmm. też po obu ???) na zbyt dużo czynnika , "zapchany układ" , czy co ???

Jak zdiagnozować usterke na podstawie ciśnień ???

Np. jeśli po niskiej stronie jest za małe ciśnienie - brak czynnika ... itp !!!
Co np. jesli na niskiej stronie jest za małe, a na wysokiej zbyt duże .... zdarza się tak w ogóle ???

Chcę wiedzieć jak najwięcej, bo pojadę do nich i będą mi wciskać, że " to już tak musi być, ze wszystko OK" ....

Proszę o rade

Aaaaa jaki ma związek czujnik temperatury chłodziwa silnika z klimą ???


kuken - 09-06-2010, 14:45

dymek u mnie sprawa wygląda podobnie- temp. na wylocie balansuje pomiędzy 12-14 st.C. I szczerze mówiąc w upalne dni to jest to trochę za mało. Za namową jednego z forumowiczów nabyłem jeszcze w zeszłym roku nowy osuszacz lecz jeszcze nie zdążyłem go wymienić. Ciekawy jestem czy po wymianie będzie to chodzić lepiej...

W jednym serwisie czarodzieje proponowali mi żeby wyrzucić czujnik temp. i zamiast niego coś tam wstawić ale stwierdziłem, że wolę nie eksperymentować co by klimy nie stracić całkiem.

pkp30 - 09-06-2010, 15:08
Temat postu: koledzy a moze mi podpowiecie
własnie wymieniłem pompe wody (stara charczała az szok) ale teraz mam problem z klima jak ja załacze to tak piszczy ze nie da sie wytrzymac a obroty spadaja do minimum (chyba) a przed wymiana pompy to tez cos piszczało ale tak cicho i mnie to skusiło do popatrzenia no i wynalazłem pompe i myslałem ze po kłopocie a tu lipa :( (na starej pompie silnik charczał teraz chodzi cichutko tylko te piszczenie nie do wytrzymania) moze ktos pomoze albo szukac goscia od klimy co ma pojecie hahahah (tak mi sie zdaje ze to cos z klima)
pasek nowka nie smigana załozony CONTINENTAL CONTITECH

Saqu - 09-06-2010, 16:02

pkp30, a pasek od klimy był wymieniany? Może nadaje się już na złom?
tom17 - 10-06-2010, 00:21

dymek napisał/a:
Jak powinna wyglądać sprawa z ciśnieniami w układzie ???
W manualu znalazłem takie coś :

[url=http://images46.foto...med.jpg]Obrazek[/URL]


ciśnienia się mierzy aby zdiagnozować usterkę. są tabele pozwalające zdiagnozować niesprawność układu (oczywiście poglądowe ale zawsze coś można wywnioskować) tutaj masz przykład: http://www.aa1car.com/library/ac98.htm

dymek napisał/a:
jaki ma związek czujnik temperatury chłodziwa silnika z klimą ???


jeżeli masz uszkodzony czujnik i komputer widzi przegrzewanie się silnika wyłacza klimę aby zwiększyc efektywność odbierania ciepła z chłodnicy

dymek - 10-06-2010, 20:21

a no w sumie to logiczne :)

A sterowanie wentylatorów ??? Na podstawie jakich czujników ???

Sterowanie jest z ECU klimy (właśnie .... gdzie on jest zamontowany ??? to to za schowkiem, poniżej ECU silnika ???) .
Czy one powinny pracować ciągle ??? Bo takie odnosze wrażenie, że po włączeniu klimy chodzą cały czas ???

Sorki .... niedopatrzenie na schemacie .... wentylatory (oba) są sterowane z ECU silnika, a ECU klimy jedynie daje sygnał do ECU silnika o załączeniu klimy.

hmmm ... i sprzęgiełkiem sprężarki też sterują oba ECU .... (+) na przekaźnik podaje ecu klimy, a (-) ecu silnika !!!!

tom17 - 11-06-2010, 00:22

pierwsze włączenie wentylatorów następuje jak włączasz klimatyzacje ( i ciągle pracują) i sygnał jest wtedy od komputera. drugie jak ciśnienie w skraplaczu osiąga odpowiedni poziom (ok. 15bar i pracują cyklicznie) i tutaj powinien być jakiś czujnik ale nie mam schematu więc nie powiem.
wtom - 11-06-2010, 07:58
Temat postu: Re: Reguły sterujące pracą klimy manualnej ...
dymek napisał/a:

Czy presostat odłacza tylko w sytuacjach awaryjnych (zbyt wysokie lub niskie ciśnienie), czy zdarza się odłączać podczas normalnej pracy ???

No i co właściwie steruje pracą sprężarki - czym kieruje się ecu odłączając sprężarke ???
I to mnie ciekawi najbardziej , bo zakładając, że ani presostat, ani termostat nie odłącza sprężarki, to co to powoduje.
wiem, że to jest normalne, że kompresor się załącza i wyłacza cyklicznie (prze ECO jeszcze rzadziej), ale od czego to zależy ???
Może ten czujnik temp. powietrza (na schemacie Air Thermo Sensor < B-28 >) mierzy temp powietrza po schłodzeniu i jak schłodzi do jakiejś temp, to odłącza ????

ogólnie jest tak:
- presostat pełni rolę kontrolno/zabezpieczającą tzn. reguluje wydajnością wentylatorów w przypadku wzrostu ciśnienia, odłącza sprężarke w przypadku min ciśnienia i max ciśnienia w układzie
- zasadniczo praca sprężarki steruje czujnik temperatury w schładzaczu, to on steruje cyklem pracy sprężarki (załzca i wyłacza ją w zależności od temperatury w "schładzaczu") załącza gdy temp w schładzaczu jest >4*C i wyłacza gdy <4*C
- jest jeszcze zawór rozprężny na dolocie do schładzacza, który reguluje przepływ czynnika do ww.

tom17 - 11-06-2010, 23:22
Temat postu: Re: Reguły sterujące pracą klimy manualnej ...
wtom napisał/a:

- presostat pełni rolę kontrolno/zabezpieczającą tzn. reguluje wydajnością wentylatorów w przypadku wzrostu ciśnienia, odłącza sprężarke w przypadku min ciśnienia i max ciśnienia w układzie


w tym przypadku nie może tak być bo jest presostat podwójny a nie potrójny

wtom - 12-06-2010, 09:55

opisałem ogólną zasadę, a ile ma wyprowadzeń presostat w cari? 4? nie chodzi tu o podwójność czy potrójność, jeżeli ma 4 wyprowadzenia to jest dwuciśnieniowy "switch" więc spokojnie realizuje to co opisałem.
dymek - 12-06-2010, 17:57

to na 100 % nie presostat jest odpowiedzialny za sterowanie wentylatorami !!!
On ma 2 piny i zwiera/rozwiera obwód sprzęgła kompresora. Na 1 pin podawany jest sygnał z ECU klimy, a drugi pin idzie na przekażnik sprzęgła !!!

Co do sterowania załączaniem i wyłączaniem sprężarki, to przy normalnej pracy jest tak jak napisałeś wtom !!!!
A mianowicie czujnik temperatury powietrza za parownikiem jest za to odpowiedzialny .... i raczej pozostałe elementy (czujnik temp czynnika i presostat) pełnią tylko funkcję zabezpieczającą !!!

hmmm ale co z tymi wentylatorami ?????
Przypomnę --- są sterowane z engine-ecu !!! Ale na jakiej podstawie...



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group