Inne modele Mitsubishi - PX-MiEV - hybrydowy crossover nowej generacji
kordiank2 - 04-10-2010, 12:36 Temat postu: PX-MiEV - hybrydowy crossover nowej generacji ...i znowu prąd - tym razem w hybrydzie nowej generacji. Na początek parę zdjęć, które już gdzieś być może widzieliście.
W Mitsubishi Concept PX-MiEV przednie i tylne koła są napędzane przez dwa silniki elektryczne (system In-wheel motors) oraz silnik benzynowy MIVEC 1.6L DOHC , który pracuje jako generator i może napędzać przednie koła. W tym crossoverze Mitsubishi wprowadza nowy system hybrydowy, który pomaga uzyskać maksymalną wydajność z silników elektrycznych oraz z silnika benzynowego. Concept PX-MiEV używa systemu operacyjnego MiEV OS, dzięki któremu można wybrać optymalny tryb jazdy poprzez zintegrowaną kontrolę składników EV i silnik benzynowy. Jazda, prowadzenie i poruszanie się pojazdu oparte jest na nowej koncepcji kontroli ruchu wszystkich kół, nazwanej przez Mitsubishi S-AWC (Super All Wheel Control). Dzięki współdziałaniu wszystkich systemów tego hybrydowego pojazdu, PX-MiEV przejeżdża ok 50 km na 1 litrze paliwa. Inną charakterystyczną nową cechą Mitsubishi Concept PX -MiEV jest nowy design wnętrza - "cocochi", z japońskiego "przytulny".
Skrót PX oznacza "Plug-In hybrid Crossover" czyli "wtyczkowo-hybrydowy Xover" . Jest to samochód nowej generacji, który jako hybryda po raz pierwszy wykorzystuje silniki elektryczne do bezpośredniego napędu kół. Dba o to nowe narzędzie stworzone przez mitsubishi: E-AYC (Elestric-powered Active Yaw Control), które przenosi moment obrotowy na oba tylne koła odpowiednio go różnicując.
1. Design
Solidnie, bezpieczne i prosto - to trzy słowa kluczowe, które przyświecały projektantom podczas prac nad wyglądem PX-MiEV. Ten prosty w formie projekt udało się stworzyć m.in dzięki usunięciu wielu typowych dla konwencjonalnej terenówki elementów zewnętrznych, jak wał napędowy, most i niektóre elementy zawieszenia. Zastosowane ledowe reflektory i tylne światła wielofunkcyjne nadają samochodowi cech innowacyjności i nowoczesnego wyglądu, a także dodatkowo wpływają na ochronę środowiska dzięki ograniczonemu poborowi mocy. Nadwozie ma nowo opracowany metalizowany kolor, który nadaje autu iluzję powłoki stworzonej z "żywego" metalu. Również felgi zaprojektowano z bezprecedensowym nowym spojrzeniem na nadwozie. Oprócz nowoczesnej stylistyki uwzględniono poprawę chłodzenia hamulców i aerodynamikę. Wnętrze zostało zaprojektowane podobnie jak kokpit samolotu, po to, by poprawić koncentrację kierowcy. Z poziomu wielofunkcyjnej deski rozdzielczej kierowca kontroluje wszystkie funkcje pojazdu. Siedzenia są dobrze skrojone, komfortowe, wygodne i mocno trzymające. Ponadto cała deska rozdzielcza, tapicerka drzwi i miękkie wewnętrzne oświetlenie LED, czynią pojazd bardzo innowacyjnym i wyrafinowanym.
2. Tryby pracy Mitsubishi Plug-in Hybrid System
Jak już wyżej wspominałem przednie i tylne koła Mitsubishi Concept PX-MiEV są napędzane przez dwa elektryczne silniki synchroniczne z magnesami stałymi (80KM i 200Nm). Dodatkowo pojazd jest wyposażony w 116 konny silnik benzynowy 1,6 DOHC MIVEC, który może napędzać przednie koła, jak również pracować jako generator. Cały układ sterowany jest nowo opracowanym systemem Mitsubishi Plug-in Hybrid, w którym układ elektroniczny automatycznie przełącza się na optymalny tryb nepędu w zależnbości od warunków jazdy jak i energii pozostającej w bateriach. System ten optymalizuje napęd pod kątem maksymalnej wydajności silników elektrycznych oraz silnika benzynowego. Mitsubishi Concept PX-MiEV wykorzystuje również MiEV OS (system operacyjny MiEV), który wybiera optymalny tryb jazdy poprzez zintegrowaną kontrolę składników EV i silnika benzynowego, jak również kontrolę ładowania i optymalne wykorzystanie pozostałej energii akumulatora poprzez ciągłe monitorowanie układu elektronicznego baterii. Jazda jest przyjemna, bezpieczna i wygodna, a przy tym oszczędna. Ponadto, aby maksymalnie efektywne wykorzystywać baterie, pojazd wyposażony jest w tryb zasilania, który pozwala na użycie energii z baterii do zasilania urządzeń domowych lub jako źródło zasilania awaryjnego w przypadku np. jakiejś klęski żywiołowej. Odpalasz wtedy miveca i masz agregat prądotwórczy
a) Tryb EV
Od niskich do średnich prędkości pojazd Mitsubishi Concept PX-MiEV zasilany jest z akumulatora i porusza się dzięki napędowi silników przednich kół. Podczas jazdy po śniegu, w deszczu lub w innych warunkach niskiego tarcia powierzchni, gdzie wymaga się maksymalnej stabilności samochodu, system automatycznie przełącza się w tryb napędu na cztery koła poprzez dodanie mocy na tylne koła oraz na silnik benzynowy, gdy czujniki wykryją jakikolwiek poślizg kół przednich.
b) Szeregowy tryb hybrydowy (w literaturze fachowej można spotkać określenie "serial hybrid")
Jeśli zasoby energii w baterii spadną do określonego poziomu system uruchamia wówczas silnik benzynowy jako generator do wytwarzania energii elektrycznej i automatycznie przełącza się na tryb hybrydowy szeregowy zasilając silniki prądem. W tym trybie, jednak w zależności od warunków jazdy, system przełącza się na napęd 4x4 dołączając silniki napędzające koła tylne.
c) Równoległy tryb hybrydowy (w literaturze fachowej można spotkać określenie "parallel hybrid")
Przy wyższych prędkościach pojazd jest wspierany przez silnik spalinowy, który w zakresie wyższych obrotów działa wydajniej niż silniki elektryczne. W tym trybie silnik benzynowy wspomaga napęd. Kiedy jednak kierowca, nagle zmieni pas ruchu lub wykona inny gwałtowny manewr wymagający większej stabilności pojazdu, system przełącza się na napęd 4x4 poprzez dołożenie, napędu na tylne koła, zwiększając tym stabilność. Ponadto podczas wyprzedzania przy wyższych prędkościach lub w innych sytuacjach wymagających lepszych przyspieszeń system przełącza się na przednie i tylne silniki elektryczne, zapewniając dodatkową energię i wspomagając tym samym silnik benzynowy, dzięki czemu uzyskujemy szybkie przyspieszanie.
d) Tryb regeneracji
Kiedy pojazd porusza się wolniej lub toczy się po dłuższym stoku, system przełącza się w tryb regeneracji, w którym energia kinetyczna odzyskiwana z kół jest magazynowana w akumulatorze.
e) Tryb ładowania
Podobnie jak w przypadku produkowanego i-MiEV, Mitsubishi Concept PX-MiEV posiada 3-drożny system ładowania baterii przy użyciu 100V lub 200V z sieci domowej albo w stacji szybkiego ładowania wysokiej mocy. System wyposażony jest również w funkcję Programu Bezprzewodowego Ładowania, która pozwala właścicielowi rozpocząć ładowanie baterii lub uruchomić klimatyzator w określonym czasie, nawet gdy jest on zdala od pojazdu.
f) Tryb zasilania
Sposobem na zwiększenie użyteczności energii magazynowanej w akumulatorze jest wyposażenie napędu w funkcję Smart Grid Framework (inteligentnej struktury sieci), która w przyszłości może stać się istotnym narzędziem w walce z globalnym ociepleniem. Gdy Mitsubishi Concept PX-MiEV nie porusza się na drodze pozwala właścicielowi na magazynowanie energii elektrycznej w nocy, aby następnie użyć tej energii przez normalne złącze ładowania do zasilania urządzeń gospodarstwa domowego w ciągu dnia, wtedy gdy krajowe zużycie energii elektrycznej jest najwyższe. Wówczas nasz koncept staje się inteligentnym agregatem prądotwórczym. Zasila on rozmaite urządzenia, czy nawet całe gospodarstwo domowe, bezpośrednio z baterii ładowanych nocą. Gdy energii w bateriach zabraknie uruchamiany jest automatycznie silnik benzynowy i zasilane urządzenia mogą pracować w sposób ciągły, nie odczuwając przerwy w zasilaniu. Jest to doskonałe rozwiązanie w przypadku klęsk żywiołowych lub krytycznie niskiego poziomu zasilania z sieci energetycznej. Dodatkowo PX-MiEV ma zainstalowane gniazdka prądu zmiennego w tylnej części bagażnika, co pozwala na korzystanie z rozmaitych urządzeń na kempingu - czy to do gotowania, czy też rekreacji.
3. System napędu.
Mitsubishi Concept PX-MiEV wykorzystuje technologię Mitsubishi S-AWC, czyli zintegrowaną obsługę systemu kontroli pojazdu, który jest skonfigurowany w obrębie systemu E-4WD (elektryczny napęd na 4 koła). Kontroluje on rozkład mocy silnika na przód i tył, aby zapewnić optymalny rozdział momentu obrotowego dla potrzeb napędu pomiędzy kołami przednimi a tylnymi. W obrębie zintegrowanej kontroli systemu S-AWC znajduje się jeszcze E-AYC (E-Active Yaw Control - elektryczny system kontroli odchylenia od kierunku jazdy), który kontroluje rozdział momentu obrotowego "lewo-prawo" na tylne koła oraz stopień odzysku energii z hamowania. Oprócz tego nowego systemu do S-AWC należą także standardowe dziś elementy: ASC (Active Stability Control) i ABS (Anti-lock Brake System). W przeciwieństwie do systemu AYC znanego z modelu Lancer Evolution X, który wykorzystuje układ mokrego sprzęgła wielotarczowego, E-AYC wykorzystuje silnik różnicowy (dyferencyjny) do kontroli rozdziału momentu obrotowego pomiędzy kołami. Wykorzystanie silnika elektrycznego zamiast części meczhanicznych sprawia, że osiągamy dużą różnicę wydajności systemu, który charakteryzuje się dużą mocą i znakomitym czasem reakcji. To przyczynia się z kolei do "dostępnej na żądanie" doskonałej stabilności pojazdu, wyposażonego w system S-AWC.
4. Wnętrze "cocochi"
Niektóre z już produkowanych przez Mitsubishi Motors samochodów wyposażone są w funkcjonalne wnętrze cocochi, które otacza pasażerów komfortem otoczenia kabiny zaprojektowanej w klimacie "wolnej od stresu czystości, bezpieczeństwa i spokoju". Wnętrze PX-MiEV posiada wiele nowych ciekawych funkcji, w tym: tapicerkę siedzeń, wolną od alergenów, tworzywa pozbawione lotnych związków organicznych o nieprzyjemnym zapachu, jest również antybakteryjne. Użyte w koncepcie szkło nie przepuszcza promieniowania UV chroniąc skórę. Klimatyzację wyposażono w aromat jonów ujemnych i nawilżacz oraz system wzbogacający ilość tlenu, co przyczynia się do zwiększenia komfortu i zmniejsza zmęczenie. Orginalne nowe wnętrze "cocochi" sprawia, że atmosfera kabiny daje poczucie przyjemnego komfortu, jak również przyczynia się do bezpieczeństwa użytkowania pojazdu.
5. Technologia redukcji zasilania kabiny w ogrzewanie.
By zmniejszyć zużycie energii potrzebnej do ogrzania kabiny, Mitsubishi Concept PX-MiEV wykorzystuje szyby, w których użyto szkło odbijające ciepło. W sposób inteligentny pojazd korzysta z ciepła szyb, wykorzystując szyby blokujące ubytek promieniowania podczerwonego w oknach drzwi. W lakierze nadwozia użyto również technologi odbijającej ciepło i izolacji. Cztery miejsca wewnątrz pojazdu są indywidualnie klimatyzowane, a wilgotność powietrza kabiny jest regulowana. Zastosowanie technologii redukcji zasilania w ciepło umożliwia skuteczną kontrolę panującego w pojeździe klimatu przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia energii do absolutnie niezbędnego minimum.
6. Najnowsze technologie bezpieczeństwa czynnego.
Mitsubishi Concept PX-MiEV wyposażono w kilka nowych technologii bezpieczeństwa czynnego.
- Wielofunkcyjny system monitorowania - wykorzystuje kamery rozmnieszczone dookoła pojazdu w strategicznych punktach nadwozia, aby zapewnić kierowcy obraz z pełnego obwodu pojazdu. Połączone obrazy wyświetlane są na monitorze kierowcy w widoku z góry.
- Mitsubishi Concept PX-MiEV jest wyposażony w DSSA (Driving Safety Support System) II generacji - "system wsparcia bezpiecznej jazdy" - promowany obecnie przez japońską Narodową Agencję Policji. W tym zaawansowanym systemie bezpieczeństwa pojazdu, odbiornik pokładowy odbiera sygnały nadawane przez przydrożne nadajniki optyczne i system wzywa kierowcę do zachowania szczególnej ostrożności jeśli czujniki i kamery drogowe wykryją inne pojazdy lub pieszych w niebezpiecznych punktach na drodze lub na skrzyżowaniach.
- Pojazd jest wyposażony w dedykowany system komunikacji krótkiego zasięgu (Dedicated Short Range Communications - DSRC*1), wykorzystujący łączność droga-pojazd, używaną w elektronicznym systemie poboru opłat do określania pozycji pojazdu i czy jest on zaparkowany, czy nie.
- 15,8 GHz kanał dwukierunkowej komunikacji bezprzewodowej przeznaczony specjalnie dla potrzeb motoryzacji.
7.Inne cechy.
Mitsubishi Concept PX-MiEV jest wyposażony w elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne, które daje kierowcy wybór trzech trybów jazdy wysokości - zawieszenie dopasowujące się automatycznie, wysokie, oraz niskie - o najlepszej stabilności lub do jazdy z dużymi prędkościami, albo by łatwiesze było wsiadanie-wysiadanie z pojazdu.
Koncept używa również nowej generacji wspomagania układu kierowniczego. Wiele z przełączników audio, nawigacji, klimatyzacji znajduje się na kierownicy, dzięki czemu sterowanie różnymi systemami odbywa się bez konieczności odrywania ręki od kierownicy. Wskazania i odczyt rozmaitych parametrów pojazdu dostępne są z poziomu deski rozdzielczej. Kierowca może poruszać się po bogatym menu za pomocą jednego przełącznika, co sprawia, że szybciej i łatwiej sprawdza i kontroluje pozycje. Driving System Monitor to system wyposażony w kamerę monitorującą ruchy gałek ocznych kierowcy w celu określenia ich poziomu czujności. Jeśli system wykryje spadek tej czujności, wydaje dźwięk ostrzegawczy, ale także ostrzeżenia wizualne, wibracje i emituje również charakterystyczny zapach by poinformować kierowcę o sytuacji.:-)
...CDN
Student - 05-10-2010, 12:28
Jak o elektryce to odświeżam kotleta:
http://motoryzacja.interi...-na-prad,659337
kordiank2 - 06-10-2010, 08:30
Artykuł ciekawy, ale z 2005 roku i mitsubishi już o wiele dalej poszło zarówno w technologii samych silników elektrycznych, jak i w wydajności baterii. Pamiętać musimy też o tym, że ogromny moment obrotowy silników elektrycznych (w el-rajdówkach powyżej 2000Nm) jest dostępny już od samego dołu obrotów. Jednak mimo wszystko dużo lepsze parametry niż w el-lancelocie osiągnięto rok później w konstrukcji Eclipse EV.
Co by bałaganu nie robić - bardzo proszę wszystkich o trzymanie się tematu . Ten temat jest akurat o hybrydowym PX-MiEV, a nie o Lancerze.
kordiank2 - 13-10-2010, 10:15
zainteresowanych zachęcam do śledzenia wątku, bo sporo mi jeszcze zostało do przetłumaczenia - nie jest to najłatwiejsze ze względu na określenia techniczne zwłaszcza te z dziedziny prądu elektrycznego...
mc - 27-11-2010, 23:47
W 2013 będzie można go już kupić.
http://www.autokrata.pl/a...hybrydowym-9830
|
|
|