Off Topic - Sposób na mniejsze spalanie w samochodzie
robertdg - 13-10-2010, 23:37 Temat postu: Sposób na mniejsze spalanie w samochodzie http://biznesnafali.pl/co...auto-mniej-pali
Przed nami coraz brzydsze dni, więc utrzymanie auta w czystości będzie trudniejsze. Nie powinno być to jednak oznaką do niepokoju. Tak bynajmniej twierdzą szwedzcy naukowcy z Królewskiego Instytutu Technologii (KTH) w Sztokholmie. Uczeni udowodnili, że lekko brudny samochód to niższe rachunki za paliwo. Minimalnie szorstka powierzchnia ma lepsze właściwości aerodynamiczne niż zupełnie gładki, lsniący czystością lakier. Czyżby już czas, aby powitać nasze brudne auto z uśmiechem na twarzy?
franko88 - 14-10-2010, 07:17
robertdg, cos w tym chyba byc .....
Bo dlaczego pileczki do golfa sa chropowate ??
Szwagroz - 14-10-2010, 07:51
Sa bowiem dwa rodzaje oplywu w strugach powietrza czy plynu - oplyw laminarny (mozna go kolokwialnie nazwac "gladkim" gdzie strugi plyna w sposob niezaburzony) i oplyw turbulentny, gdzie strugi powietrza sa zaburzone i tworza platanine splatanych wirow)
Paradoks polega na tym ze ze wzgledu na tzw liczbe Reynoldsa (bedaca iloczynem 70 x dlugosc oplywanego ciala x predkosc) sa takie przypadki gdzie oplyw turbulentny daje mniejsze opory niz oplyw laminarny.
W praktyce sprowadza sie to do tego ze w pewnych przypadkach powierzchnie szorstkie maja mniejszy opor powietrza niz powierzchnie gladkie.
Dzieje sie tak dlatego ze strugi turbulentne maja wieksza energie i przyklejaja sie do oplywanego ciala, a w opywie laminarnym moze dochodzic do tzw oderwan laminarnych, co mozna porownac do tego ze strugi odrywaja sie od oplywanego ciala i w praktyce zachowuja sie tak jakby oplywaly przedmiot duzo wiekszy, co w konsekwencji daje wiekszy opor.
Pilki do golfa i tenisowe nie sa gladkie, wlasnie w tym celu by od razu sztucznie zaburzyc oplyw powietrza i zapobiec oderwaniom oplywu.
cns80 - 14-10-2010, 09:15
franko88 napisał/a: | Bo dlaczego pileczki do golfa sa chropowate ?? | Bo nie są metalowe i nie rdzewieją od soli
robertdg - 14-10-2010, 09:38
Panowie, a co z lakierem, podejrzewam, że barwa także ma wpływ na spalanie w samochodzie
Manuela - 14-10-2010, 10:39
Szwagroz napisał/a: | oplyw laminarny (...) i oplyw turbulentny, |
A czy Ty nas czasem nie obrażasz??
Swoja drogą, fajna teoria, podoba mi się
j-rules - 14-10-2010, 10:55
o! moj juz miesiac zbiera brud, stad mi tak spalanie spadlo!
wash - 14-10-2010, 18:35
robertdg napisał/a: | barwa także ma wpływ na spalanie w samochodzie |
żółty lakier jest najlżejszy, ponieważ ma najmniejszą gęstość.
jacek11 - 15-10-2010, 22:18
W książce od Skody 105 S,wyczytałem,że po założeniu kołpaków,spalanie powinno spaść o 5% Nie wiem czy tak było,bo nigdy kołpaków nie miałem.Kaskę wolałem na paliwko wydać
Owczar - 17-10-2010, 02:54
Szwagroz, piękny wywód Więc teoretycznie mamy wyjaśnienie tego zjawiska...
Tylko teraz wróćmy do praktyki, a konkretnie do wyznacznika. Czemu nie stosuje się chropowatych powierzchni w F1?
Szwagroz - 17-10-2010, 08:56
jak spojrzeć na bolid ogólnie to on jest jednym wielkim chropem : ) jakby miał być gładki to by był w kształcie kropli wody, a tak ma masę wystających elementów załamujących przepływ powietrza,
robertdg - 17-10-2010, 10:27
Owczar, szwedzcy uczeni dowiedzieli się o tym niedawno, więc jakby Ci z F1 o tym wiedzieli, to napewno bo o tym trabili, ale jakby tak każdy bolid miał zaoszczędzić 1/2litra na wyścig, to przy masowej ilosci bolidów, a raczej ich i ich wyscigów w sezonie bylaby całkiem spora ilosc.
Owczar - 17-10-2010, 11:00
Prześlijmy ten artykuł do Renault, może tym razem byliby w czymś pierwsi
robertdg - 17-10-2010, 11:17
Owczar, Zawsze możesz zagrac w konkursie inzynierskim Renault F1 Team - wystarczy dobry pomysł, referat na ten temat - oczywiście praktyczne zastosowanie, jezeli pomysł przejdzie, zostajesz stażysta w grupie inżynierów Renault F1 Team
Owczar - 17-10-2010, 15:13
robertdg, na dream team to Renault musi zasłużyć Jeden genialny Polak w ich zespole musi wystarczyć
|
|
|