To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Eclipse - Techniczne - [1G 90-94] Misiek umarł!!! pomocy

skiba220v - 01-11-2010, 18:05
Temat postu: [1G 90-94] Misiek umarł!!! pomocy
Witam kolegów

Jechalem do domu na Wszystkich Swietych, grzalem tak kolo 130km/h, wszystko pieknie ładnie, po drodze musialem zjechac zatankowac LPG, zgasilem silnik, zatankowalem ale potem juz go nie odpalilem[ silnik kreci, na benzynie nic nie zaskakuje, na gazie odpala gdzy trzymam kluczyk w pozycji start-kreci rozrusznikiem, a jak puszcze to gasnie]. Poczulem ze cos zmierdzi, spaloną elektroniką. Scholowali mnie jakos do domu i dzis dopiero mialem czas zajzec co tam sie stalo. stwierdzilem ze to ECU, wykrecilem go, otworzylem no i jedyne co widze to mocno przegrzany jeden z rezystorów 15Ω 2W az plytka wokol niego jest brązowa. Sprawdzilem miernikiem parametry tego rezystorka to trzyma elegancko 15Ω [nie wiem jak pod obciazeniem] i teraz pytanie: jaka moze byc przyczyna tego?? czy moze gdzies po za ECU jest zwarcie, czy moze poprostu rezystor jest stary? dodam ze jest to wersja 1.8 4G37 i ze znalezieniem drugiego bede mial problemy a gdybym dorwał inny to nie chce go spalic przez zwarcie gdzies poza ecu. Prosze o pomoc
Bartek

lombard - 01-11-2010, 20:03

W eclipse 1g 4g63 czyli 2,0dohc - kondensatory to stały problem - po prostu ze starości puchną rozlewają się itd.Może w 1,8 jest podobnie ...
zenek_bb - 01-11-2010, 20:33

LPG masz sekwencję czy mixer, iskrę sprawdziłeś? Jak działa Ci kontrolka Check Engine z kluczykiem na zapłon (nie jest spalona) to powiedz czy świeci się w trakcie kręcenia silnikiem

sprawdź węchem czy śmierdzi gdzieś za radiem coś oprócz ECU, ten REZYSTOR wysterowuje prąd dla tranzystora sterującego wtryskiem (wszystkiego jest po cztery), zostaw dziada w spokoju... zrób dobre foty ECU z dwóch stron, szczególnie sekcję kondensatorów i tych że rezystorów i wklej je tutaj

skiba220v - 01-11-2010, 20:55

dzieki za odpowiedz. Ciekawa sprawa z tym tylko ze gdyby to pompa to pewnie bym na gazie mogł odpalic a tu tylko silnik dziala na gazie do momentu az puszcze kluczyk i gasnie. dodam jeszcze ze jak przekrece kluczyk na zaplon [zaswiecaja sie kontrolki] to wtedy czuć spalona elektroniką czyli wnioskuje ze jak wchodzi napiecie to zaczyna sie to grzac. Ten rezystorek jest na samym brzegu plytki i innego podobnego nie znalazlem w sensie ze o tych samych parametrach 15ohm i 2W, dwuwatowy jest jeszcze tylko jeden ale on ma 390ohm i jego usterka nie dotyczy. Jesli pompa bedzie dzialac to wtedy co moze byc przyczyną

[ Dodano: 01-11-2010, 21:03 ]
widze ze edytowales posta w chwili gdy odpisywalem. co do CE to nie pamietam co sie z nią dzialo a teraz niestety nie mam mozliwosci sprawdzenia. zaraz wrzuce zdjecia. co do kondensatorów to dzis wymienilem jeden 22µF bo byl z lekka spuchniety. nie sprawdzalem co sie dzieje po jego wymianie. co do instalacji LPG to mam mixer. Iskra jest bo mowie ze jak krece rozrusznikiem to na lpg od razu odpala ale jak puszcze kluczyk to gasnie. dalej juz raczej nic nie smierdzi po za ECU... jest tam jeszcze jedno małe pudelko metalowe na samym dole ale ciezko je wydobyc. ogolnie smrod byl z tego ecu [teraz w calym pokoju smierdzi :P ]

zenek_bb - 01-11-2010, 21:14

ok, zrobimy tak, Ty posprawdzaj wszystkie bezpieczniki w aucie, te w komorze silnika, te przy aku i te w kabinie, sprawdź czy pomogło od razu, coś mi świta ale muszę posiedzieć przy schematach żeby coś "zgadnąć" bo niestety przez internet mogę tylko zadawać pytania... a i uszkodzenia takiego nie spotkałem, dobrze opisana ewentualność pomoże w znalezieniu problemu, ale musisz albo uzbroić się w cierpliwość i przygotować na trochę pracy albo oddać do mechanika i zapłacić bóg wie ile bóg wie za co i bóg wie komu... poszukaj w grupach forum regionalnego kogoś z takim silnikiem i spróbuj załatwić ECU na podmiankę, albo kogoś kto się tam u Ciebie zna i zgodzi się pomóc

[ Dodano: 01-11-2010, 21:25 ]
no i zrób te fotki kompa w trybie macro (zbliżenie) jakimś w miarę aparatem

skiba220v - 01-11-2010, 21:44

Zamieszczam linki do fotek [mam nadzieje ze bedą ok]:
http://img823.imageshack.us/i/p1040335z.jpg/
http://img823.imageshack.us/i/p1040328w.jpg/
http://img149.imageshack.us/i/p1040330n.jpg/
http://img221.imageshack.us/i/p1040332.jpg/
http://img168.imageshack.us/i/p1040333p.jpg/

tam ten jeden kondensator jest wymieniony i dlatego troche "brudno" wokol niego [lutownica ma za duzy grot ;/] ale zwarcia nie ma, przed podlaczeniem wyczyszcze tam te resztki lutu. jak trzeba jakies dokladniejsze foty to zrobie.

co do czasu to nie bede mial go wiele bo jutro wieczorem musze jechac do gdanska juz [studia] i auto musze tutaj zostawic niestety. postaram sie jednak tu byc zeby uruchomic go w koncu i poki co mamy czas dopracowac ewentualne teoretyczne rozwiazania.

[ Dodano: 01-11-2010, 21:52 ]
a i bezpieczniki są ok - sprawdzalem wczesniej

zenek_bb - 02-11-2010, 00:21

dobrze że szukasz pomocy też na elektrodzie, ten rezystorek nie jest od linii wtrysków...

albo mi się z fotek wydaje albo jest to płytka 3 warstwowa widzisz, nie sprawdzisz przejść bez schematu, a tego raczej nie dostaniesz bo już szukałem, możesz spróbować albo dać go elektronikowi do naprawy albo kupić inny, natomiast powód tego trzeba by poszukać w instalacji a to może być trudne, jeżeli dopatrzysz się lub miernikiem znajdziesz na który pin wtyczki ma przejście ten rezystor pośrednio lub bezpośrednio to będzie można ustalić od czego on jest i co spowodowało jego uszkodzenie

puki co spróbuj odpalić auto na innym ECU, wcześniej odłącz zasilanie instalacji gazowej, nie wiadomo jak i gdzie ona jest podpięta... jest opcja że gazownik podpiął ją tam gdzie nie powinien jest wielce prawdopodobna... u mnie była podpięta pod zasilanie cewki WN

[ Dodano: 02-11-2010, 00:38 ]
numer ECU masz MD159561 ? czy jakiś inny?

skiba220v - 02-11-2010, 00:38

Sprawa jest taka ze chce te auto tylko odpalic i sprzedac... bo juz mam dosc klopotów z nim a potrzebuje niezawodnego auta [pomimo wielkiego przywiazania podjalem taka decyzje] takze naprawa moze byc nawet prowizoryczna. z innym ECU bedzie problem, nie mam skad go wziac, auto jest na mazurach w kętrzynie a tutaj chyba nikogo nie ma z takim silnikiem. Takze z kupnem nowego [uzywanego] ECU jest problem z tego co widze-nie moge nigdzie znalezc. Boje sie jednak ze jak kupie nowy to tez bedzie to samo co z tym z winy ze gdzies indziej jest np zwarcie. plytka nie jest 3 warstwowa na moje oko... raczej 2 - z jednej i drugiej strony. Jutro postaram sie zaniesc ją do jakiegos elektronika zeby sprawdzil swoim okiem.

co do pinów to A1, A6 maja po 2.2omh C13-0.6ohm C14-2ohm C23-0.6ohm C24-2ohm

masz moze opis pinów? na opisywalem je po tym jak są podpisane na plytce

zenek_bb - 02-11-2010, 00:49

zrób zdjęcie pod kątem tego rezystorka bo nie widzę na fotkach jaka ścieżka idzie do tego rezystora od strony gniazd, temu mi się może wydawać...

opis pinów mam ręczny, tzn mam schematy el. do ecli w tym do 1.8, chcesz mogę Ci przesłać, ale 0.6Ω to nie zwarcie... więc trzeba iść po kolei ścieżkami i elementami, swoją drogą zastanawiam się czy te nóżki mają przejście na ścieżki, konkretnie chodzi mi o tą która ma przejście od dołu PCB

skiba220v - 02-11-2010, 00:52

sprawdzilem na schemacie elektryki to bedzie kosc C-66 i piny 13 i 23 w niej maja po 0.6ohm i prowadzą do AIR FLOW SENSOR, do MOTOR POSITION SENSOR i do THROTTLE POSITION SENSOR moze ktorys z nich jest uszkodzony albo jest przebicie na nich, gdzie one sie znajdują. przeplywówka to wiem gdzie jest - probowalem wczesniej odlaczac kostke od niej ale nic to nie dalo.

[ Dodano: 02-11-2010, 01:01 ]
przejscie na drugą strone PCB ma nożka ta od strony niebieskiego rezystorka [ta strona ewidentnie sie bardziej nagrzala bo az nadruk na rezystorze jest niewidoczny] zaś z drugiej nożki sciezka biegnie do tej pionowej plytki [do drugiego jej styku od strony tego rezystorka] oraz idzie na na maly kondensatorek ceramiczny, przed nim przechodzi tez na drugą strone i idzie do nastepnego ceramicznego w kierunku styków płytki.

[ Dodano: 02-11-2010, 01:05 ]
nie wiem moze w miejscu przejscia na drugą strone PCB byl jakis kiepski lut i w koncu sie nagrzalo do tej temperatury i przypalilo plytke a 2watowy rezystor swiadczy ze male prady tam nie plyną... moge sie mylic.

Wciaz sie zastanawiam dlaczego to sie stalo tak nagle i co moglo miec wplyw na to ze nie stalo sie to podczas jazdy tylko przy probie uruchomienia silnika

PS co to jest MOTOR POSITION SENSOR i gdzie sie znajduje??

HouseM - 02-11-2010, 08:39

Przy tym oporniku jest ewidentnie zwarcie. Wylutuj go i oczyść dokładnie dookoła z tych śladów cyny i spalenizny. Wlutuj nowy tylko pamiętaj ,żeby miał podobne parametry (nie tylko oporność) Przy okazji wymień kondensatory . W 1,8 jak coś nawala w tematyce CZUJNIKI SILNIKA to na 100% winne są kondensatory. Zwykle zaczyna się od spalenia lambdy i TPS'a. Z przegrzaniem tego opornika się nie spotkałem.
Zacznij od wymiany tych elementów. Koszt to ok 2zł i trochę pracy ale powinno pomóc.
Więcej niestety nie pomogę bo z takim przypadkiem się wcześniej nie spotkałem.
Jakby co to ECU są po ok 250 - 300zł na alledrogo (Ważne tylko żeby spisać oznaczenia z obudowy) Sam ECU jest typowy i występował w wielu modelach mitsu.

skiba220v - 02-11-2010, 10:16

hm no wlasnie z tym ECU to przejzalem cale alledrogo i o takim samym numerze nie znalazłem. musze wykluczyc przyczyny "spod maski" zeby ewentualnie tego nowego nie spalic;/ zaniose go zaraz do elektronika zeby wymienil ten rezystor bo ja nie mam czesci takich. Kurde sprawdzalem miernikiem to nie ma zadnego zwarcia wokol gdzies... Bardzo dziwna sprawa jak caly ten samochod.

[ Dodano: 02-11-2010, 10:17 ]
zastanawiam sie jeszcze czy nie dalo by sie go przerobic tylko na gaz... bo centralka od gazu chyba sama steruje wtryskami itp wiec powinna samodzielnie dzialac bez tego ECU... myle się?? duzo by to bylo roboty dla jakiegos gazownika/elektryka samochodowego??

zenek_bb - 02-11-2010, 11:12

masz mixer bracie, jakie strerowanie wtryskami? są powody dla których LPG występuje tylko w silnikach z zasilaniem benzynowym, reduktor potrzebuje dużo ciepła by odparowywać gaz, były takie projekty, ale puki co zamiast silnika tylko na LPG mamy silniki benzynowe z ciekłym wtryskiem gazu, nie na sam gaz. ECU musi sterować chociażby wyprzedzeniem zapłonu i poniekąd mieszanką (nawet na mixerze wpływ na mieszankę ma sam krokowy). Tak czy inaczej z góry mówię że nie masz szans na takie cudo.

Tak jak mówiłem wcześniej zanieś ECU do elektronika niech sprawdzi all, miernikiem nie sprawdzisz np. pojemności kondensatorów ceramicznych, a on powinien mieć takie urządzenia. Możesz go poprosić żeby nowy rezystor przylutował tak by był nad płytką, zapobiegnie to w przyszłości przegrzaniu płytki znów, ja tak robię przy wymianie rezystorów sterujących 'wtryskami'.

skiba220v - 02-11-2010, 13:55

bylem u elektroników roznych i stwierdzili ze to nie wina komputera tylko gdzies jest zwarcie po za ukladem... na czujnikach albo wiązkach. ogolnie nie ma tutaj takiego elektronika co by sprawdzil wszystko dlatego zabiore ten ECU do gdanska i tam moze posprawdza ktos. Bylem tez u jednego elektronika samochodowego to powiedzial ze to wszystko zrobi tylko zebym mu przyprowadzil samochod ale koszt bedzie niemały... poki co mi sie nie spieszy... najwyzej za miesiac wroce tu i zaprowadze mu jak nic nie wymyslimy wspolnie na forum. dzis dokladniej obejzalem to miejsce kolo tego rezystora i pod nim idzie jakas sciezka i jest ewidentnie przegrzana. jak tylko dojade do gdanska to wylutuje ten rezystor i zobacze czy przypadkiem zwarcia tam nie bylo bo tutaj nie mam sprzetu ze sobą. Tak co do LPG to masz racje przeciez ten ECU steruje zaplonem i wszystkim wiec bez niego nie odpale.
zenek_bb - 03-11-2010, 08:03

wiem że mam rację, zawsze możesz zamontować AEMa albo innego SA ;) nie no żart ;p (koszt 5kPLN+) tak jak mówiłem, wlutuj nowy rezystor w powietrzu żeby nie podgrzewał płytki, rezystor zastosuj 5W jak chcesz, ważne żeby miał 15Ω, małą tolerancje, średni współczynnik szumów, niski współczynnik TCR i będzie git, nie jest to rezystor pracujący z dużą częstotliwością (na bank) więc jego wymiana na trochę inny parametrycznie i o większej mocy strat pozwoli Ci nie spalić go w trakcie szukania przyczyny lub powrotu tego "zwarcia" tak szybko (natężenie na rezystorze 15Ω przy 13V to ponad 11W więc i tak przy zwarciu przekracza jego możliwości mocowe)

znajdź do których pinów on idzie, do jakiej "kostki" idzie, postaramy się coś znaleźć "celnym" strzałem a nie szukaniem igły (zwarcia) w stogu siana (wiązek w aucie)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group