To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Colt - Ogólne - ECU - pogłoski a prawda

ROMEL - 24-10-2006, 14:01
Temat postu: ECU - pogłoski a prawda
Jak wiemy co do działania tego czegoś jest mnóstwo wątpliwości i pytań... na pytania owszem są odpowiedzi ale w wielu przypadkach bez pokrycia, lub bez przekonania...

Każdy coś innego słyszał, każdy coś tam...coś tam…

Mamy na forum kilka "łebskich" elektroników ... i nie tylko - więc bardzo proszę o kompetentne odpowiedzi... na szereg pytań i wątpliwości...

A resztę towarzystwa proszę o uzupełnianie pytań....

1. - na jakiej zasadzie działa ECU
2. - po co są kondensatory w ECU
3. - jak wygląda system diagnozowania czujników i urządzeń elektronicznych przez ECU
4. - czy istnieje samo-diagnozowanie się ECU
5. - czy mapa ECU jest zmienna (nie chodzi o obciążenia silnika) – w sensie czy przystosowuje się do użytkownika (stylu jazdy)
6. - czy po wywaleniu jakiegoś błędu ECU wchodzi w tryb awaryjny… czy w ogóle coś takiego istnieje w naszych autach – w jakich jest w jakich nie ma….
7. - czy w trybie awaryjnym silnik daje z siebie tylko 80% mocy znamionowej
8. - czy istnieje możliwość zmiany softu w ECU – (epromy się przeprogramowuje przecież)
9. - czy można ingerować zewnętrznie w soft – bez użycia „świnek”
10. - jak wygląda sprawa z uczeniem ECU po restarcie
11. - czy jest potrzeba uczenia ECU po restarcie
12. - jakie mogą być konsekwencje braku nauczania ECU po restarcie
13. – czy podpięcie Palma (online) ma wpływ na normalną pracę ECU
14. – czy dane generowane przez ECU są w 100% uzasadnione i prawdziwe
15. – czy łatwo uszkodzić ECU

Proszę uzupełniać pytania zgodnie z powyższą numeracją… a czujących się na siłach bardzo proszę o odpowiedzi z krótkim uzasadnieniem…

Robimy coś w stylu BURZY MÓZGÓW…

PZDR

Anonymous - 24-10-2006, 14:05

ROMEL napisał/a:
13. – czy podpięcie Palma (online) ma wpływ na normalną pracę ECU


Wprowadzenie poprzez zmostkowanie pinow 12 i 10 trybu podawania danych na pin 1 nie wplywa na poprawnosc dzialania ECU w zwiazku z czym niezaleznie od tego czy podepniemy Palma (MMCd) czy Laptopa (TMODlog) to silnik zachowuje sie identycznie.

Krzyzak - 24-10-2006, 15:00

1. jak każdy komputer - realizuje pewien program, analizuje dane, wyciąga wnioski i steruje silnikiem
2. różnie - głównie filtracja tętnięć, krótkotrwałe podtrzymanie zasilania
3. generalnie odczytuje napięcia na danych nóżkach i porównuje czy mieszczą się w przewidzianych widełkach (zapisane w tablicy w xxxROM - xxx, bo może być ROM, EPROM, EEPROM itd.)
4. tak, na zasadzie jw., odczyty są z odpowiednich komórek pamięci - tak jak POST przez BIOS komputerów PC
5. nie wiem, ale na 99% jest stała a ew. dostosowywanie się (bo są przecież skrzynie adaptacyjne) jest kasowanie po resecie ECU
6. tak, ale nie dla wszystkich błędów - dla jakich nie wiem, ale w trybie awaryjnym można uzyskać tylko część mocy
7. nie wiem - słyszałem o 50%, może:
- zależy to od ECU
- zależy to od błędu
8. tak - są w USA nawet firmy sprzedające epromy do Eclipse ze zmienionymi mapami i własnymi interfejsami do dalszych modyfikacji
9. nie wiem - ale patrze pkt. 8
10. z pamięci RAM ulatują dane odnośnie wolnych obrotów itp. - ECU uczy się ich tylko na luzie, tylko na gorącym silniku; nie ucząc na dzień dobry trzeba przez kilka dni jeździć z falującymi obrotami
11. jak w pkt. 10
12. niestabilne obroty
13. nie, tylko ma wpływ na ABS
14. jeśli ECU jest sprawne, to tak - to komputer, robi to, co mu się zapisało w programie
15. jak większość urządzeń tego typu - tak, chociaż z założenia miał służyć w różnych warunkach temp.-drogowych, więc pewnie był projektowany na uszkodzenia mechaniczne, gorzej z elektrostatyką

Bartek - 24-10-2006, 16:00

ROMEL napisał/a:
1. - na jakiej zasadzie działa ECU


Jest to sterownik w zasadzie 2 parametrów wyjściowych (czasu wtrysku, czyli dawki paliwa oraz kąta wyprzedzenia zapłonu) na podstawie odczytu czujników silnika, stanu przełączników (typu A/C) i parametrów zwrotnych (sonda lambda, czujnik spalania stukowego)

ROMEL napisał/a:
2. - po co są kondensatory w ECU


Po 1. po to żeby miało się co psuć w Mitsubishi
Po 2. po to żeby zapewnić stały dopływ gotówki dla elektroników :)
Po 3. (na poważnie) w ECU z lat 90-93 są 4, mające 3 różne funkcje:
- filtracja 5V dla procesora
- filtracja 12V dla stabilizatora 5V
- filtracja 12V dla TA8050 - sterownika silniczka liniowego wynikająca z aplikacji tegoż układu
- filtracja 12V dla części wykonawczej sterującej przekaźnikami

ROMEL napisał/a:
3. - jak wygląda system diagnozowania czujników i urządzeń elektronicznych przez ECU


Bardzo prosto, ale różnie dla poszczególnych czujników - ECU rozpoznaje przerwy w obwodach jak również jak parametr czujnika nie zmienia się mimo usilnuch starań ECU (np. lambda nioe przekracza 0.5 V mimo nalania benzyny ile się da)

ROMEL napisał/a:
4. - czy istnieje samo-diagnozowanie się ECU


I tak i nie - jedynym objawem samodiagnostycznym jest test obwodów podczas włączania stacyjki mający za zadanie zgrubne sprawdzenie wszystkich obwodów jak i proca - jak jest wszystko OK gaśnie CE. Jak jest problem z czujnikami - kod błędu do odczytania, jak problem z procem - na stałe 12 v na linii diagnostycznej

ROMEL napisał/a:
5. - czy mapa ECU jest zmienna (nie chodzi o obciążenia silnika) – w sensie czy przystosowuje się do użytkownika (stylu jazdy)


NIE - jedyne modyfikacje są w zależności od jakości paliwa na podstawie odczytów z knock-sensora

ROMEL napisał/a:
6. - czy po wywaleniu jakiegoś błędu ECU wchodzi w tryb awaryjny… czy w ogóle coś takiego istnieje w naszych autach – w jakich jest w jakich nie ma….


MIT - ECU są zbyt proste na posiadanie "trybu awaryjnego"

ROMEL napisał/a:
7. - czy w trybie awaryjnym silnik daje z siebie tylko 80% mocy znamionowej


j/w

ROMEL napisał/a:
8. - czy istnieje możliwość zmiany softu w ECU – (epromy się przeprogramowuje przecież)


Tak - w wersjach ECU wyposażonych w eprom można zmienić program, jest jednak tak, że 95% ECU na rynku nie ma eproma tylko program jest zapisany w procesorze, którego zawartość jest bardzo silnie strzeżoną tajemnicą - w necie informacji o MH6111 w zasadzie nie ma ;)

ROMEL napisał/a:
9. - czy można ingerować zewnętrznie w soft – bez użycia „świnek”


NIE - bez oszukiwania parametrów wejściowych nic nie zmienisz w parametrach wyjściowych

ROMEL napisał/a:
10. - jak wygląda sprawa z uczeniem ECU po restarcie


Uczenie polega na dobraniu i zapamiętaniu przez ECU ilości powietrza dostarczanego na jałowym biegu względem temperatury silnika. Ten parametr jest zbyt szybkozmienny, żeby mógł być wyliczony na bieżąco, więc ECU posiada wzorcową mapę, którą w miarę użytkowania modyfikuje po to, żeby jałowe obroty były takie jak lubimy

ROMEL napisał/a:
11. - czy jest potrzeba uczenia ECU po restarcie


tak

ROMEL napisał/a:
12. - jakie mogą być konsekwencje braku nauczania ECU po restarcie


ECU po restarcie uczy się zawsze. Jeżeli nie pozwolimy się nauczyć ECU podczas pierwszego odpalenia - będzie się uczyło podczas normalnej eksploatacji, co może owocować przygasaniem silnika na wolnych obrotach lub powolnym schodzeniem do obrotów jałowych

ROMEL napisał/a:
13. – czy podpięcie Palma (online) ma wpływ na normalną pracę ECU


Minimalny - mianowicie na szynie danych zamiast kodów migowych pojawia się komunikacja z palmem/laptopem. W niektórych ECU (np. Galant DOHC) zmasowanie 10 pin. złącza diagnostycznego powoduje przejście w tryb ustawiania obrotów biegu jałowego - ale przejście to następuje TYLKO przy jednoczesnym zmasowaniu złączki do ustawiania zapłonu

ROMEL napisał/a:
14. – czy dane generowane przez ECU są w 100% uzasadnione i prawdziwe


Nie zawsze - kilka razu spotkałem się z uszkodzeniem zespołu przetworników a/c wewnątrz ECU - wtedy np. przy temperaturze silnika rzędu 20 stopni na laptope widzisz 300 ;)

ROMEL napisał/a:
15. – czy łatwo uszkodzić ECU


Dla chcącego nic trudnego ;)

ROMEL - 24-10-2006, 17:18

Zachęcam wszystkich do zadawania !jakich kolwiek! pytań jezeli chodzi o ECU...po to jest stworzony ten post...

Z drugiej strony dziękuje za wyczerpujące odpowiedzi na dotychczasowe pytania...

Czekam na pytania... :!: :D

PZDR

Rafal_Szczecin - 24-10-2006, 17:29

ROMEL napisał/a:
9. - czy można ingerować zewnętrznie w soft – bez użycia „świnek”
Bartek napisał/a:
NIE - bez oszukiwania parametrów wejściowych nic nie zmienisz w parametrach wyjściowych


16. czyli nie ma takiej mozliwosci, ze wgrywamy nowego softa i mamy wiecej kucy - tak jak przykladowo w silnikach z grupy VW/audi - TDi - ze podpinaja sie pod kompa i swiruja z ustawieniami .

17. co powoduje wylewanie sie kondensatorow w ECU ?

18. rozumiem ze nie idzie oszukac auta tak , by odpalalo bez ECU ?

Krzyzak - 24-10-2006, 18:20

16. jak napisano można wgrać lub podmienić eprom - tak robią w USA, ale raczej jest to operacja dająca utratę gwarancji; ponadto - jak każdy soft jest chroniony prawem autorskim

17. starzenie się, nagrzewanie, częsta zmiana warunków pracy - minus 30 zimą i plus 50 latem

18. nie ma takiego zwierza

Bartek - 24-10-2006, 18:21

Rafal_Szczecin napisał/a:
16. czyli nie ma takiej mozliwosci, ze wgrywamy nowego softa i mamy wiecej kucy - tak jak przykladowo w silnikach z grupy VW/audi - TDi - ze podpinaja sie pod kompa i swiruja z ustawieniami .


Right!

Rafal_Szczecin napisał/a:
17. co powoduje wylewanie sie kondensatorow w ECU ?


Starość i zmienne warunki termiczne....(zima -20, lato +60)

Rafal_Szczecin napisał/a:
18. rozumiem ze nie idzie oszukac auta tak , by odpalalo bez ECU ?


Da się - trzeba wstawić inny sterownik ;) - przykładem są komputery typu Stand-alone, które kupuje się i samemu oprogramowuje..... albo włożyć gaźnik, moduł zapłonowy i jazda :)

josie - 24-10-2006, 18:35

19. Czy ECU wyświetla na laptopie (w TMOLog) temperatury w st. C czy st. F ?
Bartek - 24-10-2006, 19:20

F :D
wojmi1 - 24-10-2006, 20:06

19. Jak ECU widzi sade lambda a jak czujnik temperatu?
20. jak widzi obroty?
21. jak widzi obciazenie /podcisnienie/ silnika??
22. Ktory obwod musi byc uszkodzony aby nieodpalilo silnika??

Krzyzak - 24-10-2006, 20:32

19.1 z sondy odczytuje napięcie - wszystko jest próbkowane 8 bitowo (przynajmniej w starszych ECU), więc jest 256 poziomów; chyba tylko przepływomierz ma 16 bitów w nowszych ECU, są też czujniki bitowe (np. IPS, bieg w automacie itd.)

20. zlicza impulsy z czujnika położenia wału

21. przelicza na podstawie danych: masa, temp i ciśnienie powietrza

22. czujnik położenia wału

wojmi1 - 25-10-2006, 17:15

19. sonda ma dwa piny /przewody/ i sygnal napieciowy analogowy, rozumie ze za przetwornikiem A/C bo mikroprocesor jest 8 bitowy a ta glebia to mozliwosc przedstawienia stanu na szynie 8 bitowej przy ukladzie binarnym??
16 bitowe to co ECU ma procesor 16 bitowy
21 skad masa ??

Anonymous - 25-10-2006, 18:30

Troche nie na temat ale mnie to meczy, jak sczytuje dane z mmcd to TPS przy wolnych obrotach wynosi 12,5 a przy pelnym gazie 99,6 tak to ma wygladac?

Co do komputera z tego co wiem do okolo 4-4,5 paliwo dawkowane jest przy uzyciu sondy lambda powyzej tych obrotow ECU korzysta w wbudowanych map paliwa prawda to??

Krzyzak - 25-10-2006, 19:40

19. znane są mikroprocesory 8 bitowe, które potrafiły wykonywać operacje 16 bitowe - np. 6502, 6510, 6800

21. chodzi o masę powietrza, by dobrać masę paliwa - masa to skrót myślowy od sposobu pomiaru MAF (mass air flow), prawidłowo chodziło o ilość przepływającego powietrza



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group