To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[92-96]Colt CA0 - [CAxA] czujnik spalnia stukowego

rosomak1983 - 07-03-2011, 15:32
Temat postu: [CAxA] czujnik spalnia stukowego
Czy w coltach CAO/ lancerach jest czujnik spalania stukowego ??? Nie moge teraz zajrzec pod kolektor a szybciej sie dowiem od was.
idas - 07-03-2011, 17:44

Jasne, że jest w 1.6 z tyłu bloku pod kolektorem dolotowym (ciężki dostęp bo rura cieczy chłodzącej zasłania).
Havoc - 14-03-2011, 09:20

A ja nie znaju się i chciałbym zapytać:
Co daje ten czujnik i jak sygnalizuje spalanie? CE wywala czy coś innego? Spalanie stukowe wiem że jest bardzo niedobre, stąd ciekawość aby czasem nie zignorować ostrzeżenia w razie W. :)

harpagan - 14-03-2011, 09:46

Nie sygnalizuję wcale.
Przy stukach komputer opóźnia zapłon.
CE wywala przy uszkodzeniu czujnika.

idas - 14-03-2011, 09:59

Ja również mam pytanie:-) Czy w naszych silnikach komputer dzięki czujnikowi spalania stukowego trzyma zapłon zawsze na granicy? To znaczy czy jest on automatycznie przyspieszany? Bo jeśli tak to znaczyłoby, że można odczuć pozytywny skutek stosowania benzyn 98, a chyba u nas ten efekt nie występuje:-) Zatem czujnik spełnia tylko rolę zabezpieczenia?
rosomak1983 - 14-03-2011, 19:52

idas, dobre pytanie , mam tez inne na ile ten czujnik jest dokładny bo chyba musza byc porzadne stuki zeby opóznił załon. I jeszcze jedno jakby przyspieszyc zapłon na maksa czy komp zwolni do granicy stukowego ??? Musiałby byc bardzo dokładny czujnik i wtedy regulacja byłaby niepotrzebna byłby cały czas na granicy.
No ale chyba tak nie ma skoro regulacja jest :P

qpal - 16-03-2011, 20:53

Kiedyś już się wypowiadałem na ten temat. Rozwinę go więc.


Ponizej krotkie i klarowne wytlumaczenie podstawowych kwestii zwiazanych z liczbz oktanowa benzyny. Pozwala zrozumiec, dlaczego "wiecej" nie w kazdych warunkach oznacza "lepiej"

Liczba oktanowa nie ma nic wspolnego z kalorycznscia benzyny. Liczba oktanowa jest teoretycznie liczona na podstawie wlasciwosci dwoch weglowodorow . Paliwo skladajace sie tylko z pierwszego z nich ma teoretycznie przyjeta liczbe oktanowa 0, a skladajace sie w 100% z drugiego ma liczbe oktanowa 100.
Benzyna jest mieszanina roznych weglowodorow o wlasciwosciach gdzies pomiedzy jednym a drugim weglowodorem (obecnie raczej w okolicach tego drugiego). Liczba oktanowa danego paliwa moze tez byc wieksza od 100, jesli jego parametry przekraczaja te drugiego porownawczego weglowodoru.

Liczba oktanowa oznacza glownie dwie wlasciwosci paliwa: temperature samozaplonu i predkosc spalania mieszanki (predkosc, z jaka plomien biegnie w mieszance), bo - o dziwo - benzyna w cylindrze nie wybucha (nie powinna, bo to jest dla silnika bardzo szkodliwe, o czym bedzie pozniej), tylko sie zapala od iskry i sferycznie sciana ognia biegnie od swiecy do brzegow cylindra (w sporym uproszczeniu). Predkosc, z jaka plomien biegnie, jest wlasnie bezposrednio zwiazana z liczba oktanowa benzyny.

Predkosc, z jaka biegnie plomien w mieszance jest tez zwiazana z wieloma innymi czynnikami, na przyklad cisnieniem (stopniem kompresji). Im wyzsze cisnienie - tym szybsza predkosc spalania.

Poza tym w pewnej temperaturze nastepuje samozaplon mieszanki. Im wyzsza liczba oktanowa mieszanki - tym wyzsza temperatura, i teraz dochodzimy do sedna.

Podczas fazy sprezania cisnienie mieszanki rosnie. Rosnie automatycznie jej temperatura i jesli mamy mieszanke z benzyny o za niskiej liczbie oktanowej, to zanim wystapi iskra, mieszanka zapali sie sama. Wtedy dzieje sie tak fatalnie, ze ognisko zapalne wystepuje w wielu miejscach na raz (teoretycznie w calej mieszance jednoczesnie), zamiast w jednym miejscu, skad plomien rozprzestrzeni sie na cala przestrzen miedzy tlokiem a glowica. Efekty tego sa takie, ze spalanie nastepuje gwaltownie, i w duzo wyzszej temperaturze. Nazywa sie to spalaniem detonacyjnym albo stukowym i ma takie minusy, ze wypala dziury w tlokach, niszczy silnik. Dlatego nie nalezy stosowac benzyny o nizszej liczbie oktanowej, niz zalecana przez producenta.

Ale to nie koniec; co sie natomiast dzieje, jesli wlejemy benzyne o wyzszej liczbie oktanowej ?
Po pierwsze spalanie nastapi wolniej, a wiec nie spali sie cala benzyna; silnik bedzie mial mniejsza moc, poza tym niedopalone resztki benzyny beda sie odkladac w cylindrach, na tlokach i w ogole beda zdrowo syfic. Moc na pewno nie wzrosnie, raczej spadnie; wzrosnie za to spalanie i zuzycie silnika.

Dlaczego w takim razie do mocniejszych silnikow leje sie benzyne o wyzszej liczbie oktanowej ?
Bo moc silnika najlatwiej podniesc przez zwiekszenie stopnia kompresji, wtedy spalanie mieszanki nastepuje szybciej i przy benzynie o mniejszej liczbie oktanowej bedzie wystepowac spalanie detonacyjne.

Reasumujac:
Nalezy zawsze stosowac benzyne taka, jaka poleca producent silnika, chyba ze jest to silnik przez nas rasowany (wyzszy stopien kompresji). Jesli nie wiemy jaka producent benzyne poleca, to jest taka zasada, ze stosuje sie benzyne o najnizszej liczbie oktanowej, jaka nie powoduje pracy detonacyjnej.
A teksty o tym, jak to ktos wlal do zwyklego, odprezonego silnika na benzyne 95 - jakas 99 super turbo, i jeszcze dorzucil jakies ekstra dodatki zwiekszajace liczbe oktanowa, i jego sprzet zaczal wygarniac jak maly odrzutowiec - mozna spokojnie wlozyc miedzy bajki.


Czy wszystko jasne?
A tak działa czujnik
Masa drgająca reaguje swoją bezwładnością w rytmie drgań wzbudzonych przez ciśnienie gazu w cylindrze i przenosi te siły na pierścieniowy element ceramiczny czujnika.To działanie siłowe powoduje przemieszczenie ładunku elektrycznego wewnątrz elementu piezoceramicznego-między obiema stronami ceramik powstaje napięcie elektryczne,które jest pobierane przez płytkę stykową i przetwarzane dalej w sterowniku.Czułość wyraża się napięciem wyjściowym przypadającym na jednostkę 1g przyspieszenia [mV/g].
Podawane przez czujnik napięcie jest wyznaczane za pomocą wysokoomowego wzmacniacza napięcia zmiennego.Miejsce montażu czujnika jest w takim miejscu,aby można było rozpoznać spalanie stukowe w każdym z cylindrów.Sygnały(drgania) są przenoszone przez śrubę mocującą czujnik.Oczywiście śruba ta jest przykręcona do bloku odpowiednim momentem obrotowym.No i nie wolno stosować żadnych podkładek pod nią. Czyli coś na zasadzie mikrofonu. Prościej, czujnik działa od momentu zapłonu i jeśli wykryje stuki opóźnia zapłon aż do momentu ustania stukania, następnie wraca z zapłonem do stanu pierwotnego i tak w koło .
Myślę że wystarczy?
Sorry za pisownię, ale tak szybciej.

idas - 16-03-2011, 21:23

Qpal, sorry ale tak naprawdę nie wiem po co to napisałeś:-) pomijając już takie drobiazgi że stosując te super turbo itd benzyny można odnieś korzyść nie wynikającą z liczby oktanowej tego paliwa ponieważ zawierają związki jakieśtam chyba azotowe faktycznie wpływające na moc silnika i to było już kilka razy udowadniane... To primo, a secundo to to że nikt z nas tutaj nie chciał wiedzieć jak działa czujnik spalania stukowego tylko czy nasze ECU potrafi z niego odpowiednio dobrze korzystać, bo są sterowniki które dynamicznie przyspieszają zapłon i dopiero w momencie pojawienia się stuków "mówią dość" i chciałem się dowiedzieć po prostu czy nasze ECU to potrafi... reszta Twojej wypowiedzi szczególnie o oktanowości jest owszem sensowna, ale chyba niekoniecznie w tym miejscu potrzebna;-) oczywiście no offence kolego;-)
rosomak1983 - 16-03-2011, 21:33

idas, bardzo fajny opis moim zdaniem. Mnie zaciekawiło, i jest IMO zwizane z tematem.

[ Dodano: 16-03-2011, 21:37 ]
qpal napisał/a:
Czy wszystko jasne?


idas napisał/a:
Qpal, sorry ale tak naprawdę nie wiem po co to napisałeś:

raczej kopiuj- wklej ale i tak dzieki bo fajny artykół,

idas - 16-03-2011, 23:04

Rosomak są tematy dotyczące tego czy lać 95 czy 98 na forum, a ten wątek tego tak naprawdę nie dotyczy. Chcemy mieć porządek na forum czy nie?:) Artykuł fajny i potrzebny, ale niekoniecznie tu.
Havoc - 17-03-2011, 10:04

Dzięki za arta. Ja akurat chciałem wiedzieć jak dziala czujnik ;)
A teraz w gestii moda jest przenieść ten post do jakiegoś FAQ :)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group