To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - FAQ - [Carisma] FAQ Automatyczne domykanie szyb - komfort za grosz

maxim25 - 04-08-2011, 14:47
Temat postu: [Carisma] FAQ Automatyczne domykanie szyb - komfort za grosz


Witam,
przedstawiam schemat układu domykania 2 przednich szyb mojego autorstwa (aczkolwiek do jego powstania przyczynił się pomysł CZarNego86 thx).

Zalety tego projektu:
- do domykania nie potrzebujemy żadnego sterownika
- nie trzeba przeciągać żadnych przewodów przez drzwi
- domykanie zadziała tylko w momencie kiedy stacyjka jest wyłączona
- domykanie działa i z pilota, i z kluczyka

Zasada działania:
Kiedy stacyjka jest włączona na pinie 9 złącza E-02 (jest to złącze w panelu z przyciskami sterowania szybami po stronie kierowcy) mamy +12V. Napięcie to powoduje że działa przekaźnik PK1. Jeśli teraz naciśniemy LOCK na pilocie lub tunelu środkowym domykanie nie zadziała bo przerwany jest obwód sterujący. Dopiero wyłączenie stacyjki spowoduje zanik IG2 i zwolnie PK1 (obwód sterujący zostanie zamknięty). W tym momencie po naciśnięciu LOCK na pilocie lub tunelu albo po zamknięciu drzwi kluczykiem, na pinie 1 złącza E-03 (złącze siłownika w drzwiach kierowcy) pojawi się na chwilę +12V. Spowoduje to zadziałanie przekaźników PK2 i PK3 i podanie +12V na styki 1-5 i 2-6 złącza E-02 a to spowoduje zamknięcie szyb.
Niestety w chwili obecnej nie miałem czasu sprawdzić jak to zadziała praktycznie, ale dokładnie przeanalizowałem schematy elektryczne Carismy i chyba nie popełniłem żadnego błędu.
Do realizacji projektu potrzebne są 3 miniaturowe przekaźniki z podwójnym zestawem styków i trochę przewodu. Nie wiem ile jest miejsca w obudowie sterownika szyb ale jeśli udało by się zmieścić tam 3 przekaźniki to z obudowy wystarczy wyprowadzić 1 przewód do siłownika.


!!! Uwaga zmiana koncepcji.
Zrezygnowałem z blokady działania domykania przy przekręconym kluczyku bo blokada jest mało przydatna. Nikt chyba nie będzie naciskać pilota czy zamykać drzwi kluczem w czasie jazdy.
Zrezygnowałem też wogóle z przekaźników. Zamiast nich diody. Diody podłączyłem wewnątrz sterownika szyb, i wyprowadziłem jeden przewód który podłączyłem do siłownika zamka w drzwiach kierowcy (przewód niebieski z czarnym paskiem). To na nim w momencie ryglowania drzwi pojawia się na chwilkę +12V co powoduje zamknięcie szyb.
Całość już zmontowana i uruchomiona. Efekt można zobaczyć na tym filmie:
Carisma domykanie szyb FILM




Zdjęcia

Uploaded with ImageShack.us

PS Nie biorę żadnej odpowiedzialności za szkody spowodowane ingerencją w układ elektryczny samochodu wg mojego projektu. Robisz to na własne ryzyko.

Enforcer - 04-08-2011, 17:11

maxim25 napisał/a:
ALE to TYLKO teoria. Postaram się do końca wakacji uruchomić projekt i przedstawić fotorelację.


Czekam na wyniki, bo jak sam podkreśliłeś teoria to teoria. Sam sporo eksperymentowałem z podobnymi gadżetami i przekonasz się że nie zawsze jest tak kolorowo :) Ale życzę powodzenia w projekcie.

maxim25 - 07-08-2011, 21:12

Witam,
projekt uruchomiony bez niespodzianek. Domykanie działa super.
Link do filmu przedstawiającego działanie zamieściłem w pierwszym poście.

JacekeR - 07-08-2011, 21:25

Mam dwa pytania:
1. Wartość diód?
2.Czy jak zmontuję dwa takie układy będzie działało na tylne drzwi.

mlun - 08-08-2011, 09:02

I może jakieś fotki z montażu:)
lukaszpl - 08-08-2011, 12:45

No dobrze ale ... jak zauważyłem to el. szyby działają kilka chwil po wyłączeniu stacyjki.
Później już kaplica, czy w tym przypadku układ zadziała? Czy da radę tak domykać wszystkie 4 szyby?

maxim25 - 08-08-2011, 15:44

JacekeR napisał/a:
Mam dwa pytania:
1. Wartość diód?
2.Czy jak zmontuję dwa takie układy będzie działało na tylne drzwi.


1. Ja użyłem diody BAVP 21 (czerwony i brązowy pasek na obudowie). Są małe i mają cienkie druciki, łatwiej je lutować i umieścić w obudowie sterownika.

2. Wystarczy dodać jeszcze 4 diody do styków 3-7 i 4-8 i będzie działać dla 4 szyb.

Innych zdjęć nie posiadam. Montaż w drzwiach polegał na zdjęciu tapicerki, odklejeniu folii w dolnej części drzwi (okolice siłownika) samo odklejanie polegało na odciągnięciu folii i przecięciu nożem tej szarej masy klejącej, później da się to ponownie skleić. Wyciągnąłem wtyczkę z siłownika, zdjąłęm troszkę izolacji z kabla niebieski z czarnym i przylutowałem do niego kawałek przewodu (ok 60 cm) zaizolowałem połączenie. Podłączyłem wtyczkę do siłownika, przykleiłem folię, założyłem tapicerkę, połączyłem kabel od siłownika z tym wystającym ze sterownika (np jakieś szybkozłącze) podpiąłem wtyczkę sterownika.
I tyle, działa.
Oczywiście domykanie działa nawet godzinę po wyłączeniu stacyjki.

Darko - 08-08-2011, 17:09

a w Cari po lifcie tak samo będzie wszystko wyglądało i w te same styki się wlutować?
Enforcer - 08-08-2011, 17:56

Ok, wszystko ładnie, fajnie, ale co kiedy szyby są pozamykane, wynika z tego że za każdym razem przy zamknięciu drzwi do szyb dociera 12V a co za tym idzie silniczki muszą załączyć się choć na ułamek sekundy, ciekawi mnie czy nie zmniejszamy przez to ich żywotności.
volve - 08-08-2011, 18:22

Według mnie jednak blokada z tym przekręconym kluczykiem by się przydała. W Cari jest przycisk blokady wszystkich drzwi od środka - pewne po to, aby na światłach nikt Ci nie otworzył drzwi i nie zabrał czegoś, bądź też po części blokada przed dziećmi.
I teraz zapewne wciskając ten przycisk zamkną się też szyby ? No chyba, że to jest inna linia 12V, schematów nie przeglądałem.

Także wersja z przekaźnikiem i blokada przy przekręconym kluczyku według mnie jest lepsza.

maxim25 - 08-08-2011, 18:56

Enforcer napisał/a:
Ok, wszystko ładnie, fajnie, ale co kiedy szyby są pozamykane, ... czy nie zmniejszamy przez to ich żywotności.


A co się stanie jeśli przy zamkniętych szybach pociągniesz przycisk AUTO UP? (Ja tak robiłem żeby się upewnić czy szyba napewno jest zamknięta)
To samo dzieje się z szybami po zamknięciu drzwi.
Cały pomysł polega na zasymulowaniu naciśnięcia tego przycisku w momencie zamykania drzwi. Tylko tu nie mamy ograniczeń czasowych.

[ Dodano: 08-08-2011, 19:06 ]
volve napisał/a:
Według mnie jednak blokada z tym przekręconym kluczykiem by się przydała....
I teraz zapewne wciskając ten przycisk zamkną się też szyby ?


Tak lepsza ale 1. droższa 2. w obudowie sterownika nie ma miejsca na przekaźnik.
Tak po naciśnięciu tego przycisku, jeśli szyby były otwarte to się zamkną, ale nic nie stoi na przeszkodzie by je ponownie otworzyć przy zablokowanych już drzwiach.

volve - 08-08-2011, 19:41

maxim25 napisał/a:
Tak lepsza ale 1. droższa 2. w obudowie sterownika nie ma miejsca na przekaźnik.
Tak po naciśnięciu tego przycisku, jeśli szyby były otwarte to się zamkną, ale nic nie stoi na przeszkodzie by je ponownie otworzyć przy zablokowanych już drzwiach.


Oczywiście nie odbieraj tego jako czepianie się. Po prostu zawsze można niewielkim kosztem ulepszyć projekt. Nie dobierałem się jeszcze do tego sterownika, ale może znalazłoby się tam miejsce na przekaźnik interfejsowy np. PI6 1P firmy Relpol ? Fakt, koszt takiego przekaźnika to około 40 zł, ale jak ktośby używał ten przycisk, to jeden przekaźnik załatwi sprawę. Można też poszukać tańszy odpowiednik np. firmy Phoenix.

JacekeR - 08-08-2011, 20:03

Moim zdaniem projekt jest super i do tego prosty w zrobieniu. Nie ma co kombinować z przekaźnikami, domykanie drzwi ma służyć tylko i wyłącznie do domykania szyb w drzwiach po opuszczeniu auta i zamknięciu z pilota. Jak dla mnie super. Piwo dla maxima25.
Maxim jak byś mógł to rozrysuj jeszcze wersję dla 4 drzwi. Pozdrawiam

Bizi78 - 08-08-2011, 20:23

W instrukcji oryginalnego alarmu mitsu 150 i 400 jest opcja automatycznego domykania szyb, choć nie mam pojęcia co trzeba zrobić aby to działało.
Pozdrawiam.

maxim25 - 08-08-2011, 20:42




Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group