To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[97-04]Galant EAxA/W - Elegance vs. Avance

Chooper - 19-11-2006, 15:39
Temat postu: Elegance vs. Avance
Optymalny kąt natarcia.



Czy antyskrzydlo / lotka/ z optymalnym kątem natarcia umieszczone /a na pokrywie bagażnika może obniżyć siłę oporu czołowego/ aerodynamicznego .


Specjaliści Mitsubishi , którzy opracowywali plastikową obudowę dla odnowionego sedana Mitsubishi Galant w wersji sport znali właściwą odpowiedź..

Niewielkie odnowienie , któremu całkiem niedawno poddano Mitsubishi Galanta przeszło prawie niezauważone. Niedużo zmieniły się zderzaki i kratka ochronna chłodnicy /atrapa, silniki obecnie odpowiadają wymaganiom na toksyczność spalin Euro 3, a w najdroższych wersjach europejskich Galantów pojawił się system stabilizacji MASC (Mitsubishi Active Stability Control - odpowiednik systemu kontroli trakcji ESP). Ale pojawienia się wśród zwykłych poziomów wyposażenia Comfort i Elegance jeszcze jednego, pod nazwą Sport, trudno nie zauważyć.



Zwykły Galant wygląda drapieżnie , a Galant Sport tym bardziej. Ostre przecięcie wlotu powietrza pod rozwiniętym przednim zderzakiem , zmieniona linia progów, pięknie sprofilowana lotka na pokrywie bagażnika...Samochód rajdowy ?



Skądże znowu : pod ,,wilczą skórą" ukrywa się standardowy samochód , wersja Sport wyróżnia się tylko plastikową osłoną/owiewką i wygodnym skórzanym ,,obwarzankiem" Momo. Ani doładowanego silnika , ani sportowego zawieszenia...



Może jednak , chociaż plastikowa osłona wersji Sport przynosi praktyczny pożytek , korygując aerodynamikę sedana na lepsze?

Żeby to sprawdzić , wzięliśmy na test sedany Mitsubishi Galant w dwóch wersjach; Sport i Elegance .Z całkowicie jednakowymi silnikami , skrzyniami biegów i nawet oponami !

Galant Elegance wyposażony jest w nieduże chlapacze będące obowiązkowym elementem wyposażania wszystkich wersji ,oprócz Sport , i w wycieraczkę tylnej szyby.

I tak , na przebojowej liście wersji sedanów Galant teraz pojawia się trzeci , który nie okaże się bynajmniej niepotrzebny w czasie zimowych opadów śniegu . Mimo tego w Galancie Sport na wycieraczkę tylnej szyby nie mamy co liczyć.

Pierwsze, co dostrzegli specjaliści w dziedzinie aerodynamiki to optymalny kąt nachylenia lotki: jej tylny brzeg umieszczony został poniżej przedniego . Dlaczego? Odpowiedź otrzymaliśmy w aerodynamicznym tunelu Dmitrowskogo poligonu. Plastikowe elementy obniżyły czołowy opór samochodu wobec strumienia powietrznego , lecz stało się to również , dzięki lotce . Okazuje się, że ona także może zmniejszać opór aerodynamiczny ! Lotka tworzy przed sobą osobliwe podparcie strumienia powietrznego, zmniejszając rozrzedzenie za tylną szybą , co znacznie obniża zawirowania nad pokrywką bagażnika. W wyniku tego , strumień powietrza nad autem staje się bardziej równym (jak mówią specjaliści, laminarnym), i to zmniejsza powszechny aerodynamiczny opór sedana..

Właśnie dlatego na doświadczalnym torze poligonu Galant Sport mógł się rozpędzić do większej maksymalnej prędkości niż zwykły Galant.. Dodatkowo , samochód ze spoilerami szybciej przyśpiesza w przedziale 80-160 km/h, i dalej jedzie na luzie; także dzięki lepszej aerodynamice. Przy tym plastikowe elementy obudowy nie tylko zmniejszają czołowy opór. Przy dużej szybkości nośność, działająca na Galanta Sport, dzięki lotce i spoilerowi pod przednim zderzakiem jest prawie półtora razy niższa , niż w zwykłym sedanie!

Dodatkowo , aerodynamiczne elementy wersji Sport zmniejszyły tak zwaną ,,obracającą chwilę";: taki samochód mniej reaguje na porywy bocznego wiatru i powietrzne uderzenia przy mijaniu z jadącymi w przeciwnym kierunku ciężarówkami. Kiedy strzałka szybkościomierza przekracza liczbę 140, różnicę w zachowaniu dwóch pojazdów odczuć nietrudno.. Jeżeli Galant Sport trzyma się swojego pasa jak przyklejony i na zakrętach, i na prostej, to kierowca zwykłego sedana musi mocniej ściskać kierownicę.

I dobrze , że plastikowe elementy poprawiły nie tylko wygląd zewnętrzny samochodu , ale też aktywne bezpieczeństwo. Tak więc nasz stosunek do wersji Sport jak i kąt natarcia lotki; jest pozytywny . Nawet z uwzględnieniem faktu , że samochód taki kosztuje 1150 $ drożej niż w wersji Elegance.

Распределение подъемной силы
(при скорости 144 км/ч)





źródło


Spcjalne podziękowania dla Dagera za tłumaczenie artykułu



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group