To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Tuning - Tuning mechaniczny II

JarzynaOsw - 25-12-2011, 08:57
Temat postu: Tuning mechaniczny II
Ze świecą szukać kierowcy, który choć raz nie marzył o większej liczbie koni mechanicznych pod maską samochodu. Sposobem na ich uzyskanie jest tuning silnika. Praktyka pokazuje, że czasami wystarczy kawałek... rury kanalizacyjnej, by cieszyć się dodatkowymi 20 KM!


Bo brakuje mocy...
Pierwszym krokiem ku lepszym osiągom powinna być wizyta na hamowni. W punkcie pomiaru mocy często okazuje się, że samochód, którego właściciel skarży się na marną dynamikę jest… uszkodzony.

Tuning silników

Przed przystąpieniem do tuningu silnika musimy sobie postawić cele jakie chcemy osiągnąć. Mogą być nimi np:

- zwiększenie mocy silnika,
- zmiana krzywej mocy i/lub momentu obrotowego,
- zwiększenie max obrotów silnika.

Zwiększenie mocy silnika uzyskujemy przede wszystkim przez dostarczenie do jego cylindrów większej ilości tlenu(O2) przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniego stosunku tlen/paliwo. Naturalnym źródłem tlenu jest powietrze, które zawiera 21% tego pierwiastka. Podstawowymi sposobami zwiększającymi ilość zasysanego powietrza są:

- zastosowanie turbiny,
- zastosowanie sportowych wałków rozrządu.

Innym sposobem na dostarczenie tlenu jest zastosowanie podtlenku azotu (N2O), który pod wpływem temperatury i ciśnienia panującego w cylindrze rozkłada się na tlen i azot.

Kto doprowadzi więcej tlenu do cylindra ten wygrywa. Wzory matematyczne na napełnianie cylindra opierają się na uproszczonych modelach pomijających wiele czynników występujących w rzeczywistych silnikach dlatego ich stosowanie ma charakter ograniczony, poglądowy.

Zmianę krzywych momentu/mocy uzyskujemy przez odpowiednią modyfikacje ustawień wałków rozrządu względem siebie i wału korbowego, jak również przez zmianę czasoprzekrojów i długości samych krzywek wałków.




Chiptuning

W tej pierwszej metodzie chodzi o wstawienie specjalnego chipa w komputerze sterującym pracą jednostki napędowej. Ale to nie wszystko, bo w ślad za tym konieczna jest zmiana oprogramowania we wspomnianym komputerze (sterowniku) silnika. Modyfikacji ulegają takie elementy, jak dawki i ciśnienie wtrysku oraz ciśnienie doładowania sprężarki. Dlatego chiptuning powinien być przeprowadzony w specjalistycznym warsztacie, który dysponuje danymi dotyczącymi oprogramowania sterownika silnika tuningowanego auta.

Dzięki chipom moc turbodoładowanych silników (benzynowych i diesli) można zwiększyć o 20 do 35 proc. bez pogarszania ich trwałości. Jednak chiptuning jest przeznaczony głównie do samochodów po gwarancji. Trzeba bowiem pamiętać, że podczas zakładania chipa dochodzi do ingerencji w sterownik silnika, łącznie ze zmianą oprogramowania. Ale w przypadku niektórych marek są autoryzowane serwisy, które mają uprawnienia do tuningowania aut bez utraty gwarancji.

Power box

Drugim sposobem elektronicznego tuningowania silnika jest założenie tzw. power boxa. Plastikowe pudełko wielkości paczki papierosów zawiera układ elektroniczny, którego zadaniem jest podniesienie mocy jednostki napędowej. Power boxa wpina się pomiędzy moduł sterujący a układ wtryskowy. Nie podnosi on ciśnienia doładowania, a zmienia jedynie dawkę paliwową. Po wpięciu do instalacji zasilany jest z akumulatora odrębnym przewodem. Jego montaż nie zajmuje więcej niż kilkanaście minut pracy.
Power box nie daje tak dobrych efektów jak chiptuning, ale ponieważ może być łatwo zdemontowany mechanicy polecają go do samochodów będących na gwarancji. Pozwalają one podnieść moc jednostki napędowej o 15-20 proc.

Co dla silników wolnossących?

W przypadku samochodów z silnikami wolnossącymi (których jest zdecydowana większość) sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, a co za tym idzie bardziej kosztowna.
Co prawda do jednostek wolnossących również można zastosować chipy, ale w tym przypadku przyrost mocy będzie niewielki (maksymalnie o 10 proc.), co w praktyce będzie nieodczuwalne podczas przyspieszania. Konieczne są bardziej radykalne rozwiązania.

Jedną z najczęściej stosowanych metod zwiększania mocy silników wolnossących jest montaż sportowego wałka rozrządu. W stosunku do elementów seryjnych wałki sportowe mają większe krzywki, zapewniają dłuższy czas otwarcia zaworów oraz większą prędkość otwierania i zamykania zaworów. Tym samym przyczyniają się do lepszego napełnienia cylindrów, a w konsekwencji podwyższenia mocy i momentu obrotowego osiąganego przez silnik o ok. 20 proc.

Kolejne kilka procent mocy możemy uzyskać stosując sportowe filtry powietrza. Od konwencjonalnych filtrów papierowych różnią się czynnikiem filtrującym, którym jest bawełniany materiał nasączony specjalnym olejem. Ma on wielokrotnie większą przepuszczalność powietrza, a do tego ma dłuższą żywotność.

Można jeszcze zastosować sportowe świece, które przyczyniają się do lepszego spalania mieszanki w cylindrach, albo zamontować specjalny układ wydechowy ze sportowym kolektorem na czele. Ten podzespół sprawia, że spaliny mają obniżony poziom oporów przepływu.

Niektórzy wybierają rozwiązania radykalne i montują turbosprężarkę. Sposób dobry, ale kosztowny. A przy tuningu silnika pieniądze – obok oczywiście warunków technicznych - są jedynym ograniczeniem.


Montaż chipa (przykładowe ceny)

silniki wolnossące
- o pojemności do 1500 ccm: 600 - 1000 zł
- o pojemności od 1501 ccm do 2500 ccm: 1200 - 1600 zł
- o pojemności powyżej 2501 ccm: 1800 - 2500 zł

silniki turbodoładowane benzynowe
- pojemność do 1800 ccm: 1400 - 1800 zł
- pojemność od 1801 ccm do 2500 ccm: 1800 - 2200 zł
- pojemność powyżej 2501 ccm: od 2400 zł

silniki turbodoładowane wysokoprężne

- pojemność do 1300 ccm: 900 - 1100 zł
- pojemność od 1301 ccm do 2000 ccm: od 1200 zł
- pojemność powyżej 2500 ccm: od 1500 zł
Power boxy
- od 400 zł do 2000 zł (niezależnie od rodzaju silnika)
Sportowe wałki rozrządu
od 1000 zł do 4000 zł
Sportowe filtry powietrza
od 150 do 500 zł
Montaż turbosprężarki
od 2500 zł do 10 000 zł


INFORMACJE NA TEN TEMAT POZWOLIŁEM SOBIE ZAPOŻYCZYĆ Z RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W INTERNECIE.

Hubeeert - 25-12-2011, 17:27

Zapominasz o podaniu źródła tych "rewelacji"
JarzynaOsw - 25-12-2011, 19:55

Nie podałem bo to z różnych stron, zbieranina informacji ze wsząd...
Radeon - 03-01-2012, 18:04

JarzynaOsw napisał/a:
Praktyka pokazuje, że czasami wystarczy kawałek... rury kanalizacyjnej, by cieszyć się dodatkowymi 20 KM!

-Nooo to "dałeś tera..."To ja bym wybrał swap silnika, którego nie ma na liście,a jest stosunkowo do rezultatów, najtańszy z tych wszystkich modyfikacji.

Tomek - 03-01-2012, 19:05

JarzynaOsw napisał/a:
Praktyka pokazuje, że czasami wystarczy kawałek... rury kanalizacyjnej, by cieszyć się dodatkowymi 20 KM!


nie do końca o to chodzi, ale kolega w land roverze przy pomocy kawałka giętej rury ze sklepu rolniczego za 7 zł naprawił jakąś tam awarie sprężarki
taki sam kawałek rury w ASO kosztowało coś ponad 250 zł

Radeon - 03-01-2012, 19:13

Nie znam osobiście ludzi którzy coś w ASO kupują-może dlatego ,że mieszkam na zadupiu...No ale każdy wie że w ASO ceny to fantazja.Panowie, ale 20 KM dzięki rurze kanalizacyjnej to lekka przesada, no chyba ,że jest to jakaś figura stylistyczna:twisted:
JCH - 03-01-2012, 19:21

Radeon napisał/a:
Panowie, ale 20 KM dzięki rurze kanalizacyjnej to lekka przesada, no chyba ,że jest to jakaś figura stylistyczna :twisted:
No właśnie.... Chciałem zapytać jaką tę rurę mam kupić, jakie "fi", no i gdzie toto założyć :roll: :wink: 8)
Kamil_Ziomek - 03-01-2012, 20:09

Tutaj koledze raczej chodziło o coś innego : prostym i tanim sposobem można poprawić fabrykę. ale czas takich tanich i prostych przeróbek mija o ile nie miną.
JarzynaOsw - 09-01-2012, 11:44

Panowie nie bierzcie wszystkiego do siebie tak jak tam jest napisane. Chciałem przedstawić parę przykładów tuningu. Kolega Kamil_Ziomek, dobrze to wytłumaczył w powyższym poście.
Kamil_Ziomek - 09-01-2012, 23:07

To ja dodam od siebie taką śmieszną rzecz że jest do do silników 2T program do liczenia wydechów a jeden gość żeby nie tracić czasu i pieniędzy na wykonanie wydechów z blachy kwasowej robił najpierw z papieru. Wydech wytrzymywał około 5 minut co pozwalało na zrobienie testu. Może śmieszne ale pewnie oszczędziło mu kupę czasu wysiłku i kasy. Tak samo w aucie na test można zrobić coś z niczego, a wykonanie ostateczne wyjdzie wtedy tylko lepiej.
Kojec - 07-03-2012, 22:37

Robił ktoś może chip tuning w galancie 2.5 V6 2000r?? Ile to daje mocy oraz jak wpływa na spalanie??
Kamil_Ziomek - 08-03-2012, 20:21

Kojec, Jest gdzieś temat w dziale EAxA/W w którym pepi wypowiadał się po zmienianiu map w ecu. robił to przy użyciu kabla do fleshowania ecu. Wynik był 170 parę KM.
Kojec - 08-03-2012, 22:48

Jeżeli ponad 170 to się skuszę xD
Tomek - 09-03-2012, 08:49

Kojec napisał/a:
Jeżeli ponad 170 to się skuszę xD


zapytaj najpierw ile to kosztuje

też bym się skusił, ale w moim przypadku dochodzą jeszcze dodatkowe koszty takiej operacji

V8 SCANIA - 25-01-2014, 16:24

Dla zainteresowanych mogę się pochwalić modyfikacjami samochodu Carisma 1,9 DID 2002r Chip tuning: Maks. moc [KM] 134 Maks. moment [Nm] 288 Maks. prędkość [km/h] 151
Jestem zadowolony :)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group