Carisma - Techniczne - [Cari 1.8 GDI] kontrolka oleju...
fanatyku - 02-01-2012, 15:43 Temat postu: [Cari 1.8 GDI] kontrolka oleju... Witam,
Forum czytam już od jakiegoś czasu.
Posiadam od lipca Cari 1,8 GDI, 1998r, przebieg prawie 209tyś. Jakiś czas temu (w ubiegłym tygodniu) pojawił się problem - mianowicie kontrolka ciśnienia oleju mrugała gdy spadały obroty, teraz wygląda to tak:
-przekrecam kluczyk, gasną wszystkie kontrolki poza tą od oleju i akumulatora (palą się na czerwono, gasną dopiero po odpaleniu silnika) - od dzisiaj
-na zimnym silniku wszystko ok (bo obroty wyższe) jednak gdy silnik się nagrzeje i obroty spadają na niższe świeci się kontrolka oleju - np gdy zatrzymam się na światłach lub gdy gwałtownie wyhamuje
Dziś wymieniłem olej (valvoline 10w40) oraz filtr oleju (knecht), problem nadal występuje...
Wgrałem filmik który to obrazuje - FILM
W tle filmu słychać także stuki, które występują także na niskich obrotach (stojąc na światłach na luzie), po wciśnięciu sprzęgła stuki znikają... Stuki na luzie występują odkąd kupiłem auto (podobno te silniki tak mają), problem z olejem pojawił się w ubiegłym tygodniu. W czasie jazdy nie odczuwa się jakiegoś szarpania czy hałasów z silnika.
Co to może być? Czujnik? Pompa oleju? Może coś z elektryką?
Chyba trafiłem na jakiś felerny model, bo przy odpalaniu czasami (głównie gdy zimno) słychać także sekundowy pisk (tylko gdy sprzęgło wduszone, po puszczeniu sprzęgła pisku brak) - może pada łożysko.
Saqu - 02-01-2012, 16:58
fanatyku napisał/a: | W tle filmu słychać także stuki, które występują także na niskich obrotach (stojąc na światłach na luzie), po wciśnięciu sprzęgła stuki znikają... |
takie stuki nie są normalną rzeczą ...
co innego gdy grają popychacze, ale nie cichną po wciśnięciu sprzęgła, u Ciebie popychacze można usłyszeć na chwilę gdy schodzi z obrotów.
fanatyku napisał/a: | gasną wszystkie kontrolki poza tą od oleju i akumulatora |
to akurat prawidłowe zachowanie, bo jak nie odpalisz silnika to nie masz ani ciśnienia oleju w silniku ani nie masz ładowania, bo alternator nie kręci...
poziom oleju w silniku ponad połową skali min i max?
trochę niskie obroty masz.
Ciśnienie oleju warto sprawdzić.
fanatyku - 02-01-2012, 17:31
Poziom oleju prawidłowy - olej i filtr dopiero co wymieniany.
Obroty takie ustawił mechanik jako 'prawidłowe'. Akumulator też nie dawno zmieniany (BOSCH).
W takim razie trzeba się przejechać do serwisu aby rozwiązać problem stuku (napewno z silnika,dziś to sprawdzałem) tylko stuki akurat nie występują zawsze oraz zapalającej się lampki oleju. Może to coś z alternatorem skoro czasami przy odpalaniu zapiszczy?
xluki - 02-01-2012, 18:04
Czy mechanik regulował ciśnienie paliwa w pompie WC? Moim zdaniem obroty są zbyt niskie i dlatego zapala się kontrolka smarowania silnika... możliwe, że jest to spowodowane zbyt niskim ciśnieniem paliwa.
plecho1 - 02-01-2012, 19:26
Pisk przy odpalaniu może pochodzić z luźnego bądź zużytego paska alternatora. A jeśli stuki o których piszesz znikają po wciśnięciu sprzęgła to najprawdopodobniej pochodzą ze skrzyni biegów a nie z silnika.
Obroty są trochę niskie, Ta cienka, druga od dołu kreska na obrotomierzu oznacza 500 obrotów/min. Obroty powinny utrzymywać się na poziomie około 750 czyli w połowie tej cienkiej kreski a grubej trzeciej kreski oznaczającej 1000.
fanatyku - 02-01-2012, 19:28
Jutro mam się umówić w serwisie.
Trzeba też zwrócić uwagę na to, iż kontrolka zamiga 2-3 razy gdy np zmieniam bieg z 1 na 2 albo z 2 na 3 lub przy wyhamowaniu.
Zmartwiłem się bardziej tymi stukami bo od początku myślałem, że te silniki tak po prostu hałasują (aż wstyd stać na światach jak tak stuka).
Przy zapalonym silniku otworzyłem maskę i nasłuchiwałem. Jest to taki dźwięk jakby coś wpadało w wibrację i o coś klepało.
Saqu - 02-01-2012, 19:29
fanatyku napisał/a: | Obroty takie ustawił mechanik jako 'prawidłowe' |
tzn kręcił sobie śrubką na przepustnicy na oko?
fanatyku - 02-01-2012, 19:33
Powiem tak: od sierpnia mam ustawione takie obroty i nigdy nie paliła się lampka oleju. To przyszło z czasem... Najpierw mrugała tylko przy zmianie biegów lub wyhamowywaniu, teraz świeci podczas postoju na światłach.
Obroty są może ciut wyższe ale wystarczy zapalić światła, włączyć ogrzewanie szyby czy dmuchawę i spadają do takich jak na filmiku i zapala się kontrolka. Tylko, że jeździłem na takich prawie pół roku i nic się nie działo.
Saqu - 02-01-2012, 19:46
to warto by było sprawdzić ciśnienie oleju w układzie jakie panuje na wolnych, jak będzie ok to możliwe, że czujnik wariuje.
Takie moje zdanie przynajmniej
plecho1 - 02-01-2012, 19:47
Z tym ciśnieniem oleju nic nie da się dokładnie powiedzieć bez jego sprawdzenie manometrem. Może kabel idący do czujnika ma obtartą gdzieś izolację i czasem dotyka do masy i zapala kontrolkę (miałem tak kiedyś w starej Astrze), może pada ci czujnik ciśnienia oleju, może pompa, może zawór regulujący maksymalne ciśnienie a może pada ci silnik.
fanatyku - 02-01-2012, 19:53
Nie strasz nawet tym silnikiem....
Kabel wykluczyłem bo mogło by się to zdarzać sporadycznie, a u mnie lampka zapala się ZAWSZE jak obroty spadają do takich niskich.
Trzeba będzie to jutro zdiagnozować... Co do stuków to kiedyś mówiłem o tym mechanikowi przy wymianie hamulców, ale wtedy akurat one nie występowały jak na złość więc po moim opisie objawów pomyślał, że to popychacze czyli urok GDI.
Saqu - 02-01-2012, 20:01
ciśnienie oleju wiele podpowie z czym może być problem
fanatyku - 02-01-2012, 20:08
I od tego zaczniemy
Ważne, żeby jutro się dogadać z mechanikiem na dobry termin bo mają spory ruch. W razie czego będę szukał jakiegoś warsztatu, który sprawdzi mi od ręki to ciśnienie.
Saqu - 02-01-2012, 20:33
ciśnienie to nie wielka filozofia to pierwszy lepszy powinien dać radę zmierzyć
Anonymous - 02-01-2012, 21:44
Wydaje mi się, że powodem zapalającej się kontrolki oleju są bardzo niskie obroty.
Sprawdź ciśnienie oleju
I jeszcze jedno. Jeżeli mechanik ma możliwość podpięcia pod komputer ew. EvoScan to sprawdźcie ciśnienie na pompie WC. Musi być ustawione sztywno na 5MPa i ani mniej ani więcej. Obawiam się, że jak pokręcił przy przepustnicy "na oko", to mógł coś rozregulować.
Co do klepania, to na filmie nie za bardzo słychać. Jak zacznie klepać wciśnij sprzęgło - jeżeli klepanie ustanie to słychać łożysko oporowe skrzyni biegów. Jeżeli klepie dalej, to popychacze i albo się przyzwyczaisz albo ich wymiana.
|
|
|