To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[92-96]Colt CA0 - [CA4A 1.6] Sonda lambda???

hadrian - 18-01-2012, 20:17
Temat postu: [CA4A 1.6] Sonda lambda???
Witam,

Jestem tu nowy,a mechanika nie jest moją mocną stroną, dlatego chciałbym poradzić się bardziej doświadczonych osób.
Od jakiegoś czasu, sporadycznie zaczyna zapalać mi się kontrolka Check Engine, tzn. zwykle po zatankowaniu auta i przejechaniu jakiegoś odcinka zaczyna się świecić. Pierwszy raz kiedy się zaświeciła to wyrzuciłem na "luz" i kontrolka zgasła, kolejne przypadki to niestety już dłuższa jej bytność. Zwykle po jakimś czasie sama gaśnie. Czy może być to związane z wadliwie funkcjonującą sondą. To, co jeszcze zauważyłem to podczas przyspieszania auto "ciągnie" do pewnego momentu, a potem jakby występowała "dziura", a następnie dalej przyspiesza, wydaje mi się, że też jakby głośniej pracował.
Poza tym mam problem ze wskaźnikami pokazującymi temperaturę i poziom paliwa.
Ten od temp. zawiesza się tzn. po odpaleniu nie podnosi się od razu, kiedy się załącza to pokazuje już połowę skali, chyba że wcześniej puknę w licznik lub wpadnę w dziurę :)
Ten od paliwa pokazuje rezerwę kiedy wskazówka jest na 1/4 skali a po zatankowaniu ok. 20 l. paliwa pokazuje pełny zbiornik.

KaWu - 19-01-2012, 10:46

hadrian napisał/a:
Czy może być to związane z wadliwie funkcjonującą sondą


Zacznij od sprawdzenia nr błędu i bęziesz wiedzieć czy to sonda niedomaga.

Hugo - 19-01-2012, 16:45

Miałem identyczne objawy przy padniętej sondzie lambda.
hadrian - 19-01-2012, 19:07

Chętnie sprawdziłbym błąd, ale we wtyczce diagnostycznej (tej białej) jest tylko jeden pin i to ten który na schemacie krzyżaka jest oznaczony jako nr 5. Czy w takim przypadku jest możliwa jakakolwiek diagnostyka ecu?

[ Dodano: 19-01-2012, 21:08 ]
Doczytałem jeszcze o diagnostyce błędu i znalazłem info., że można się podpiąć również do takiej czarnej wtyczki, która jest zlokalizowana w okolicach tej białej (mnie przypomina gniazdo AV w telewizorze). Zgodnie z tym, co znalazłem trzeba się wpiąć w pin nr 1 i przyłożyć do masy.
Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć "łopatologicznie "jak wykonać tą operację? Czy pozwoli mi to zdiagnozować błąd? Która kontrolka powinna "wymigać" błąd?

KaWu - 20-01-2012, 14:13

hadrian napisał/a:
Doczytałem jeszcze o diagnostyce błędu i znalazłem info., że można się podpiąć również do takiej czarnej wtyczki, która jest zlokalizowana w okolicach tej białej


Tak. Patrzyłeś nie na tą wtyczkę.
Masz w tej czarnej zewrzeć pin nr 1 oraz 4.

hadrian napisał/a:
Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć "łopatologicznie "jak wykonać tą operację?


Np. spinacz biurowy wkładasz w 1 i 4 pin. przekrecasz zaplon i

hadrian napisał/a:
Która kontrolka powinna "wymigać" błąd?


kontrolka silnika miga bledy lub ich brak.

idas - 20-01-2012, 14:27

KaWu napisał/a:

kontrolka silnika miga bledy lub ich brak.

Na pewno masz na myśli colta CA0? W moim lancerze trzeba do tych pinów przyłożyć diodę z rezystorem (lub diodę na 12V) i ona wtedy mruga błędy. W colcie CJ0 pewnie działa to tak jak opisałeś.

hadrian - 20-01-2012, 18:23

Przepraszam, ale w tej chwili mam mały mętlik w głowie. Postaram się usystematyzować wiedzę, którą już mam i opatrzyć ją zdjęciami (nie są moje, ale u mnie wygląda to identycznie).
Posiadam białą wtyczkę jak na tym zdjęciu: http://imageshack.us/phot...1/94331041.jpg/
Odpowiada on temu schematowi: http://img202.imageshack....troublej.th.jpg
Problem w tym, że posiada ona jeden pin, ten oznaczony nr.5.
Posiadam również wtyczkę czarną jak na tym zdjęciu: http://img339.imageshack.us/i/95587155.jpg/
Jest 16-pinowa, są w niej piny: 1, 4-8 oraz 12,16. Pozostałe są puste.
Poniższy opis pasował by do niej "W nowszych autach posiadających złącze OBD2 (żeńskie złącze 16 pinowe umieszczone gdzieś pod kierownicą) sprawdzenia błędów dokonuję się przez podłączenie pinu nr 1 do masy (potem oczywiście kluczyk na ON) - błędy wymruguje lampka silnika przy zegarach (błędy ABS - lampka ABS, błędy skrzyni automatycznej - jedna z lampek od biegów). Interpretacja błędów jest podobna jak w poniższej tabeli - dochodzą tylko nowe błędy - charakterystyczne dla nowych modeli. Niestety nie ze wszystkimi autami to działa."
Różni się trochę od rozwiązania zaproponowanego powyżej przez kolegę KaWu.
Która metoda jest właściwa? Nie chciałbym przez przypadek dodatkowych problemów robiąc np. jakieś zwarcie.
P.S. Mam nadzieję, że autorzy zdjęć i tekstów nie będą mi mieli za złe, że się nimi posłużyłem.

idas - 20-01-2012, 19:08

Korzystasz z mojej metody - masz tą samą diagnostykę. U mnie wygląda to taK:


Na czerwono masz piny pod które należy podłączyć diodę na 12V (dostaniesz w każdym elektronicznym za jakieś 1,5zł). Przekręcasz na zapłon i dioda wymruguje błędy.
Dopiero teraz doczytałem, że masz tylko 1 pin w tej białej wtyczce:/ dziwna sprawa. Z którego roku masz auto? U mnie podłączenie diody wygląda tak (aż poszedłem do samochodu zrobić fotę :D )

Nie wiem czy w tych modelach było ODB2, być może w późniejszych było w moim z 92 roku nie ma.

hadrian - 20-01-2012, 19:40

Problem w tym, że w tej wtyczce mam tylko jeden pin i znajduje się w innym miejscu niż zaznaczone przez ciebie na zdjęciu.

[ Dodano: 20-01-2012, 19:43 ]
Mój Colt jest z 95 r. i mam dokładnie taką czarną wtyczkę jak na tym zdjęciu http://imageshack.us/phot...9/95587155.jpg/

KaWu - 20-01-2012, 20:09

idas napisał/a:
Na pewno masz na myśli colta CA0?


Robiłem to w Colcie CA z 94, Lancerze CB z '94.

idas napisał/a:
Dopiero teraz doczytałem, że masz tylko 1 pin w tej białej wtyczce:/ dziwna sprawa.


Miałem tak samo. Napisal przeciez ze ma juz ta czarna wtyczke, wiec nie potrzeba diody.

hadrian napisał/a:
Mój Colt jest z 95 r. i mam dokładnie taką czarną wtyczkę jak na tym zdjęciu


Zrob tak jak Ci pisalem wczesniej a nie utrudniasz sobie zycie :P

idas - 20-01-2012, 20:21

W takim razie przepraszam za zamieszanie :) nie wiedziałem że w jednym modelu były różne standardy diagnostyczne...
hadrian - 23-01-2012, 16:44

Wielkie dzięki Panowie za naświetlenie tematu. W piątek zabieram się za zdiagnozowanie błędu.
A tak na marginesie, co myślicie na temat sond produkowanych przez firmę Denso? Czy warto je zakładać? Wiem, że czasami bywa polecana obok NGK jeżeli chodzi o osprzęt elektryczny.

idas - 23-01-2012, 21:27

Denso to najlepszy wybór, sonda tej firmy ląduje na pierwszym montażu. Jak byś zaciskał pasa to również te uniwersalne NTK z allegro się nadają (sam takiej używam). Kosztują około 80 zł (najmniej). Musisz tylko pamiętać by kupić cztero-przewodową (na klucz 22).
hadrian - 23-01-2012, 22:32

A z tych dwóch, którą byście polecili?
http://www.iparts.pl/czes...66-DOX0109.html
http://swiece.e24h.pl/pro...roducts_id=2874

Hugo - 24-01-2012, 12:05

Pierwszą.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group