[97-04]Galant EAxA/W - [EAx 97-04] Swap na hamulce od VR4/Legnum
arturj123 - 09-04-2012, 13:02 Temat postu: [EAx 97-04] Swap na hamulce od VR4/Legnum Czy istnieje możliwość swapu hamulców do Galanta EA2A/EA5A z oryginalnych hamulców VR4/Legnuma? Czy jest ktoś na forum kto dokonał takiej przeróbki ??
Wiadomo, że nie była by to tania inwestycja m.in. do wymiany na pewno piasty i koła.
Tomek - 09-04-2012, 13:06
Cytat: |
Czy istnieje możliwość swapu hamulców do Galanta EA2A/EA5A z oryginalnych hamulców VR4/Legnuma? Czy jest ktoś na forum kto dokonał takiej przeróbki ?? |
można
nie trzeba wymieniać ani kół, ani piast
ale w twoim przypadku wymiana zwrotnic
robertdg - 09-04-2012, 13:10
Zestaw dwutłoczkowy na przód nie wymaga zmiany piast i felg, jedynie rozstawy zwrotnicy przed i po lifcie, tył można zaadoptować od E88A. Poważniejszą modyfikacją jest zmiana na zestaw Bremobo, tutaj już wymagana jest zmiana zwrotnic przednich na polifty, piast na 5 śrub, klocki/tarcze/zaciski/przewody hamulcowe/pompa hamulcowa oczywiście jako podstawa no i felgi na 5 śrub - najbardziej kosztowna opcja
Tomek - 09-04-2012, 14:01
robertdg napisał/a: | piast na 5 śrub, klocki/tarcze/zaciski/przewody hamulcowe/pompa hamulcowa oczywiście jako podstawa no i felgi na 5 śrub - najbardziej kosztowna opcja |
z moich informacji wynika, że do zacisków od VR4 podchodzi zwrotnica od Gala po 2 lifcie 276/26mm
wiec nie jest wymagana zmiana piast i kół, może się mylę?
[ Dodano: 09-04-2012, 14:04 ]
a nawet jeśli zwrotnice są inne, to jestem na 99% pewien ze piasty nie trzeba wymieniac, a jedynie przełożyć do zwrotnicy od VR4,
arturj123 - 09-04-2012, 14:17
Prawdopodobnie oficjalnie na forum nie ma osoby z takim swapem? VR4/Legnum też przechodził lifty hamulców? Czy dużo większe są tarcze od Galanta po 2-gim lifcie? Jeden czy 2 tłoczki?
robertdg - 09-04-2012, 18:18
tomek84 napisał/a: | robertdg napisał/a: | piast na 5 śrub, klocki/tarcze/zaciski/przewody hamulcowe/pompa hamulcowa oczywiście jako podstawa no i felgi na 5 śrub - najbardziej kosztowna opcja |
z moich informacji wynika, że do zacisków od VR4 podchodzi zwrotnica od Gala po 2 lifcie 276/26mm
wiec nie jest wymagana zmiana piast i kół, może się mylę?
[ Dodano: 09-04-2012, 14:04 ]
a nawet jeśli zwrotnice są inne, to jestem na 99% pewien ze piasty nie trzeba wymieniac, a jedynie przełożyć do zwrotnicy od VR4, |
Proszę przeczytaj raz jeszcze a uważniej i nie wycinaj części zdania do cytowania, VR4 ma koła na 5 śrub, więc w jaki sposób chcesz założyć tarcze na 5 śrub na piasty 4 śruby, będziesz wiercił, czy wykonywał zestaw tarcz na specjalne zamówienie
Tomek - 09-04-2012, 20:36
robertdg napisał/a: |
Proszę przeczytaj raz jeszcze a uważniej i nie wycinaj części zdania do cytowania, VR4 ma koła na 5 śrub, więc w jaki sposób chcesz założyć tarcze na 5 śrub na piasty 4 śruby, będziesz wiercił, czy wykonywał zestaw tarcz na specjalne zamówienie |
no ok, zgadzam się, do prelifta będzie musiał wrzucić inne zwrotnice
co do reszty, to z całym szacunkiem, ale co ma tarcza do zacisku?
z tego co wiem, to idzie znaleźć takie tarcze, tzn 4x114,3 i pod zacisk z VR4
kiedyś Kochajj chciał mi sprzedać zestaw zacisków, i twierdził, że dołoży do tego tarcze na 4 śruby, miał ją na zamówienie?
robertdg - 09-04-2012, 20:43
tomek84 napisał/a: | z tego co wiem, to idzie znaleźć takie tarcze, tzn 4x114,3 i pod zacisk z VR4
kiedyś Kochajj chciał mi sprzedać zestaw zacisków, i twierdził, że dołoży do tego tarcze na 4 śruby, miał ją na zamówienie? | Dwutłoczkowe
Tomek - 09-04-2012, 20:47
robertdg napisał/a: | Dwutłoczkowe |
ori od VRki
2 tłoki i zdaje się 360 mm
http://www.fotosik.pl/sho...6317c27a74f6724
[ Dodano: 09-04-2012, 20:48 ]
a tak BTW robertdg, jak wygląda sprawa przewiercenia dziur w tarczy z 5 dziurami?
ma to sens, czy drut?
robertdg - 09-04-2012, 20:58
pod te zaciski to nie wieksze tarcze jak 300mm a szczerze przyznam przejrzałem kilka katalogów czołowych producentów tarcz i nie znalazłem odpowiednika dla galanta aby pasował przy conajmniej minimalnym szlifie
Jeżeli kochajjj wie o istnieniu takich tarcz to byłoby to pomocne dla wielu zainteresowanych
tomek84 napisał/a: | a tak BTW robertdg, jak wygląda sprawa przewiercenia dziur w tarczy z 5 dziurami?
ma to sens, czy drut? |
Narysuj sobie kółko o promieniu 57.15mm, jednym długopisem podziel kółko na 4 równe części drugim długopisem na 5 równych części, na końcu w miejscach przecięcia wyznacz cyrklem otwory o średnicy 6.1mm, raz coś takiego widziałem i nie wyglądało to obiecująco
Tomek - 09-04-2012, 21:04
robertdg napisał/a: | pod te zaciski to nie wieksze tarcze jak 300mm |
no może, może 296, nie pamiętam
360 to rzeczywiscie w 16 cali by nie weszło
robertdg napisał/a: |
Jeżeli kochajjj wie o istnieniu takich tarcz to byłoby to pomocne dla wielu zainteresowanych |
chciałem kupić od niego zaciski, tarcze klocki, cały komplet, ale w połowie się pokapowałem właśnie, że to na 5 śrub, więc musiałbym władować kolejne 2 koła w piasty
i wtedy Kochajj powiedział, że może mi dać tarcze na 4 śruby - stąd wnioskuje, że takie istnieją
można go podpytać
niestety potem się pokapowałem, że musiałbym znowu wymienić felgi o opony zimowe na conajmniej 16 cali, a dopiero co kupiłem wtedy 2 nowe opony i nowe felgi
więc podarowałem sobie ten temat wtedy
robertdg napisał/a: |
Narysuj sobie kółko o promieniu 57.15mm, jednym długopisem podziel kółko na 4 równe części drugim długopisem na 5 równych części, na końcu w miejscach przecięcia wyznacz cyrklem otwory o średnicy 6.1mm, raz coś takiego widziałem i nie wyglądało to obiecująco |
nie chce mi się, ale jak piszesz, że źle to wierze, że się nie da
bo niektórzy mówią że się da
robertdg - 09-04-2012, 21:10
tomek84 napisał/a: | nie chce mi się, ale jak piszesz, że źle to wierze, że się nie da
bo niektórzy mówią że się da | Tak to mniej więcej wygląda:
http://www.2j-racing.com/...rs-4x114-3.html
Nie twierdzę, że nie wykonalne, ale tarcza traci wagę po czymś takim
A co do tarcz o rozmiarze 294mm z wymiarem 4x114,3 to można zorientować się w temacie możliwe, że przeoczyłyem jakiegoś producenta
Tomek - 09-04-2012, 21:13
robertdg napisał/a: | Tak to mniej więcej wygląda:
|
no, niezbyt fajnie
robertdg napisał/a: | szczerze przyznam przejrzałem kilka katalogów czołowych producentów tarcz i nie znalazłem odpowiednika dla galanta aby pasował przy conajmniej minimalnym szlifie |
skoro tak mówisz, to ja nie wiem
pisałem tylko to co wiem, sugerując się tym co mi pisał kochajj
może jakiś import
[ Dodano: 09-04-2012, 21:17 ]
robertdg napisał/a: |
Nie twierdzę, że nie wykonalne, ale tarcza traci wagę po czymś takim |
na pewno coś w tym jest
robertdg napisał/a: |
A co do tarcz o rozmiarze 294mm z wymiarem 4x114,3 to można zorientować się w temacie możliwe, że przeoczyłyem jakiegoś producenta |
to ja podrąże temat, bo pisałeś:
robertdg napisał/a: | pompa hamulcowa oczywiście jako podstawa |
bo chodził mi po głowie taki plan, coby wrzucić te zaciski od VR4 i po prostu na zimę wymieniać zaciski na standardy, tak jak to robią niektórzy w Legnumach, ci co swapowali hamulce na jeszcze większe
czyli jak bym hipotetycznie wymienił te zaciski na VR4, zakładając że już mamy te tarcze na 4 śruby, to muszę wymienić pompę hamulcową??
Bartek - 10-04-2012, 11:42
arturj123, Tomek i Robert trochę zamieszali
Czym dysponujemy (przód):
1. VR-4 96-98 prelift tarcze 275 mm, 2 tłoczki, 5 śrub (w przyrodzie są tarcze 4 śruby od Galanta E88, E39A polift i poliftowe tarcze Galanta EA4 i 5), rozstaw zwrotnicy 139 mm (prelift)
2. VR-4 98- polift tarcze 295 mm, 2 tłoczki, 5 śrub (w przyrodzie nie występują tarcze na 4 śruby, więc warto zrobić swapa piast na piasty od Eclipse 2g), rozstaw zwrotnicy 159 mm (polift)
3. Evo 4-5 Brembo Tarcze 320 mm, 4 tłoczki, 5 śrub (w przyrodzie nie występują tarcze na 4 śruby, więc warto zrobić swapa piast na piasty od Eclipse 2g), rozstaw zwrotnicy 139 mm (prelift)
4. Evo 4-5 Szuter tarcze 275 mm, 2 tłoczki, 5 śrub (w przyrodzie są tarcze 4 śruby od Galanta E88, E39A i poliftowe tarcze Galanta EA4 i 5), rozstaw zwrotnicy 139 mm (prelift)
5. Evo 5-9 Brembo Tarcze 320 mm, 4 tłoczki, 5 śrub (w przyrodzie nie występują tarcze na 4 śruby, więc warto zrobić swapa piast na piasty od Eclipse 2g), rozstaw zwrotnicy 159 mm (polift)
6. Evo 5-9 Szuter tarcze 295 mm, 2 tłoczki, 5 śrub (w przyrodzie nie występują tarcze na 4 śruby, więc warto zrobić swapa piast na piasty od Eclipse 2g), rozstaw zwrotnicy 159 mm (polift)
7. E88 tarcze 275 mm, 2 tłoczki, 4 śruby, rozstaw zwrotnicy 139 mm (prelift)
8. E39 polift tarcze 275 mm, 2 tłoczki, 4 śruby, rozstaw zwrotnicy 139 mm (prelift) - do zmiany przewody hamulcowe (inne końcówki)
9. Sigma 24V, 3000GT SL(ow) - tarcze 275 mm, 2 tłoczki, 5 śrub (w przyrodzie są tarcze 4 śruby od Galanta E88, E39A i poliftowe tarcze Galanta EA4 i 5), rozstaw zwrotnicy 139 mm (prelift) - do zmiany przewody hamulcowe (inne końcówki)
Tył:
1. VR-4, Space Wagon 3g, Evo Szuter tarcza (standard, nie mam czasu szukać wymiaru) wentylowana , 1 tłoczek, 5 śrub (w przyrodzie są tarcze 4 śruby od Galanta E88) rozstaw mocowania pasujący
2. Galant E88 (wszystko plug&fcuk)
3. Brembo Evo 4-9 tarcza 300 mm, 2 tłoczki, 5 śrub (w przyrodzie nie występują tarcze na 4 śruby, więc warto zrobić swapa piast na piasty od Eclipse 2g), rozstaw mocowania pasujący - do dorobienia osłony tylne tarcz, przewody hamulcowe z Evo pasują
Hugo - 22-12-2016, 23:25
Dzisiaj postanowiłem porównać i przyjrzeć się dokładniej pompom hamulcowym ze zwykłego Galanta i tej z Galanta VR-4/Legnum i oto co z tego wyszło...
Pompa hamulcowa z VR-4 ma jeszcze większą średnicę tłoczka niż ta ze zwykłego Gala, bo aż 1 i 1/16 cala, w zwykłym Galu jest 1 calowa:
Pompa z VR-4:
Pompa ze zwykłego Gala EU:
Obie pompy, pompa z wystającym czarnym trzpieniem to pompa z VR-4, druga z Gala EU:
Jak widać pompa z VR-4 ma wystający trzpień, który wchodzi w serwo hamulcowe i nie pasuje do serwa europejskiego, gdyż uszczelka w serwie jest inna.
Po lewej serwo z VR-4, po prawej z Gala EU:
wystarczy małym śrubokrętem podważyć uszczelki w serwie, które nie są w ogóle przymocowane (są przyciskane pompą hamulcową) i już mamy je w rękach:
Teraz możemy włożyć uszczelkę z VR-4 do serwa Gala EU i mamy serwo identyczne jak w Legnum (pod warunkiem, że mamy serwo z Galanta 2,4 GDI, które jest tak samo duże jak w VR-4, czyli dwukomorowe 9+10 cali, w Galach 2,5 V6 i 2,0 16V są małe serwa o komorach 7+8 cala). Nawet zważyłem oba serwa, czyli z GDI i z VR-4 i ważą tyle samo, ok. 3,70 kg
Tak wyglądają serwa bez uszczelek:
Oczywiście rozstaw szpilek na serwie, czy średnica i głębokość otworu na pompę w serwie są identyczne i już byśmy mogli montować pompę z VR-4, ale niestety bolec wystający z serwa Gala EU jest dłuższy o ok. 5 mm i podczas wkładania pompy z VR-4 wywieramy nacisk na tłoczek co mogłoby spowodować hamowanie auta już na postoju. Na szczęście końcówka bolca jest wkręcana na gwint, więc można ją wykręcić i oszlifować te 5 mm.
Pozostaje kwestia zbiorniczka wyrównawczego, który w VR-4 jest zupełnie inny (szerszy) niż w Galu EU i nie zmieściłby się przy kielichu, ale oczywiście jego mocowanie jest identyczne jak na pompie EU, więc wystarczy go zamienić, jak na fotce poniżej:
Obserwacji ciąg dalszy i mamy problem... Rurki idące od pompy hamulcowej do pompy ABS-u w VR-4 są dużo grubsze niż w Galu EU, co ciekawe tylko one są grubsze, wszystkie pozostałe sztywne i elastyczne przewody hamulcowe są identyczne w obu autach. A więc w/w rurki z VR-4 mają średnicę wewnętrzną aż 5 mm, a w Galu EU wszystkie rurki hamulcowe mają średnicę wewnętrzną 3 mm. Tej średnicy odpowiadają oczywiście otwory w pompach (w galu EU są 3 mm, w VR-4 5 mm:
To jest nic, bo teraz dopiero są schody... Wszystkie rurki w Galu EU są przykręcane na klucz 10, a te 2 grubsze łączące pompy hamulcową i ABS-u w VR-4 są większe na klucz 12. Tym samym są większe gwinty o 2 rozmiary, zarówno w pompie hamulcowej, jak i ABS-u, a w Galu EU są wszystkie równe:
I teraz pytania:
1. Mam w Galu przednie i tylne hamulce z Legnum, serwo hamulcowe z 2,4 GDI, czyli takie jak w VR-4 i pompę hamulcową z Galanta EU, czyli 1 calową, zakładając, że uda się dorobić te 2 rurki łączące pompy żeby miały na jednym końcu końcówki na klucz 12, a na drugim na 10 i montując tą pompę hamulcową z Legnum 1 i 1/16 cala może się w jakiś sposób poprawić jeszcze bardziej skuteczność hamowania? Problemem jest to, że o ile dorobię grubsze rurki to i tak otwory w mojej pompie ABS-u mają tylko 3 mm, więc zahamują przepływ płynu, więc to chyba bez sensu...
2. Czy to w ogóle gra warta świeczki czy efekt może być dokładnie odwrotny od zamierzonego, gdyż pompa hamulcowa o większej średnicy wytworzy mniejsze ciśnienie w układzie hamulcowym, ale z drugiej strony dlaczego zamontowali taką pompę w VR-4? Może dlatego, że auto miało TCL?
|
|
|