To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - naprawa sprzęgła

pakson - 24-06-2012, 01:36
Temat postu: naprawa sprzęgła
Witam serdecznie klubowiczów!!
Od niedawna jestem posiadaczem Carismy, tzn od jakichś 2 miesięcy i wystąpił mój pierwszy problem mianowicie SPRZĘGŁO...

Poprzedni właściciel wymieniał sprzęgło jakoś w sierpniu ubiegłego roku - kompletne niestety na nie fart mój sprzęgło zaczęło dawać znaki złego funkcjonowania (zgrzyt, piszczenie i bicie na pedale sprzęgła)

Po zdemontowaniu skrzyni i rozebraniu wszystkiego okazało się że sprawcą wszystkiego jest tuleja prowadząca łożysko oporowe, przez co rozleciało się łożysko i docisk... i teraz pytanie moje

Czy gdzieś dostanę taką tuleje prowadzącą a jeśli nie to proszę o wymiary fabryczne owej tulejki to sobie dotoczę:) bo moja tuleja jest trochę zjechana i nie wiem czy wymiary - długość i średnica zewnętrzna są prawidłowe

Proszę o pomoc

Pozdrawiam!!

scoratir - 24-06-2012, 08:35

Jeśli masz skrzynie renault to masz problem kolego... i to nie byle jaki problem. Ta tuleja jest zintegrowana z łożyskiem wałka sprzęgłowego, dodatkowo w tym łożysku jest uszczelniacz oleju, również zintegrowany. Robiłem to ostatnio, koszt:
-łożysko (tylko oryginał, ja kupiłem w salonie renault) ~250zł
-tuleje prowadzące wybieraka wraz z uszczelniaczem (jeżeli cieknie, też tylko oryginał) ~90zł

Dodatkowo trzeba rozbierać skrzynię, wymienić inne łożyska jeżeli jest taka potrzeba (koszt około 100zł/szt. już nie musi być oryginał).
Tulei prowadzącej raczej nie dorobisz, nawet gdybyś chciał ją dospawać to możesz zepsuć uszczelniacz w łożysku, bo znajduje się zaraz za osadzeniem tulei.

pakson - 24-06-2012, 13:24

nic nie cieknie wszystko jest a mógłbyś mi pokazać jak ma wyglądać ta tuleja prowadząca?? bo kurde szukam na necie i nie mogę tego znaleźć albo chociaż oznaczenie skrzyni biegów bo serwisówka do carismy tutaj co jest to jest trochę uboga...
plecho1 - 24-06-2012, 13:52

Tu masz temat o rodzajach skrzyń:
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=73651

scoratir - 24-06-2012, 14:30

Łożysko w tej skrzyni chodzi bezpośrednio po wałku sprzęgłowym... gdybym tylko dorwał projektanta tej skrzyni to powiesiłbym go za... :twisted:
Tak wygląda ta tuleja, jak widać jest zintegrowana z łożyskiem oraz z uszczelniaczem.

Łożysko uszkodzone, ma zniszczoną koronkę plastikową.

pakson - 24-06-2012, 16:40

znalazłem już dokładną serwisówke do tej skrzyni biegów...i teraz widze dokładnie jak to jest zbudowane...
Czyli reasumując nie wiedzieć czemu rozwaliło moją tuleje prowadzącą na dwie części - część która jest na wałku sprzęgłowym oddzieliła się od tulei w której znajduje się łożysko...;/ masakra normalnie powinni zabić tego projektanta - jakby nie mógł zrobić tulei która jest montowana to obudowy;/ masakra...;/

Czyli samej tulei nie kupię? i tego łożyska tam nie przełożę?

scoratir - 24-06-2012, 20:03

Nom, sama koncepcja tej skrzyni jest beznadziejna. Łożysko wałka sprzęgłowego ma same wady:
-jest zintegrowane z tuleją prowadzącą
-jest zintegrowane z uszczelniaczem oleju
-chodzi bezpośrednio po wałku (przy wymianie łożyska pasowałoby wymienić cały wałek sprzęgłowy)
-wałek sprzęgłowy nie ma podparcia w kole zamachowym, a przecież tarcza "wisi" na końcu wałka (co najlepsze w kole zamachowym JEST otwór w którym mógłby wspierać się wałek sprzęgłowy)

TEORETYCZNIE dało by się wymienić łożysko bez rozbierania skrzyni, bo nie ma ono żadnego zabezpieczenia - jest tylko wprasowane. W praktyce bardzo ciężko wykonać taki manewr bo trzeba jakoś to łożysko wyciągnąć ze skrzyni i później nowe włożyć a przecież zawadza nam wałek sprzęgłowy.

Nie, samej tulei nie kupisz. Wszystko jest jako jedna całość, a łożysko jest nierozbieralne - jest zaprasowane z obu stron jak widać na zdjęciach.

pakson - 24-06-2012, 22:30

scoratir napisał/a:
Jeśli masz skrzynie renault to masz problem kolego... i to nie byle jaki problem. Ta tuleja jest zintegrowana z łożyskiem wałka sprzęgłowego, dodatkowo w tym łożysku jest uszczelniacz oleju, również zintegrowany. Robiłem to ostatnio, koszt:
-łożysko (tylko oryginał, ja kupiłem w salonie renault) ~250zł
-tuleje prowadzące wybieraka wraz z uszczelniaczem (jeżeli cieknie, też tylko oryginał) ~90zł


no ale wcześniej napisałeś że tuleja to koszt ok. 90pln a łożysko 250pln wiec wywnioskowałem że da rade kupić te rzeczy osobno... to w końcu jak za 90pln jest możliwość że dostanę to co pokazałeś na zdjęciu? bo już się troszkę zamotałem...

[ Dodano: 24-06-2012, 22:51 ]
teraz znalazłem na necie w częściach do renault skrzynia jb3
http://sklep.salko.pl/pro...szcz.-40mm.html

Prosze powiedzcie że to jest to:)

scoratir - 24-06-2012, 23:17

To jest właśnie coś takiego... tylko że to występuje w dwóch wersjach. 40mm i 47mm, u mnie wystepowała wersja 47mm. Musisz u siebie zobaczyć.
PS pakson, odpisałem Ci na priva

Widzę że na tej stronie sa też i wersje tulei 47mm. Szkoda że wcześniej nie wiedziałem.

ahalek23 - 25-06-2012, 17:46

Jeśli można zapytać skąd te opiłki na zdjęciach tuleja łożysko ?
scoratir - 25-06-2012, 20:00

ahalek23, nic się nie bój, to nie ze skrzyni. Tata ma warsztat ślusarski i wszędzie jest pełno opiłków. Widocznie położyłem łożysko gdzieś w brudnym miejscu... i tak zużyte, drugi raz go nie założę ;p. W skrzyni też było trochę osadu... ale niewiele.
plecho1 - 25-06-2012, 20:56

U mnie na luzie trochę skrzynia rzęzi i wyje na piątce, macie może jakiś pomysł co może być?
Myślę jednak, że dokładnie się okaże po rozbiórce.

scoratir - 25-06-2012, 22:12

U mnie na luzie stukała... po wymianie łożyska dalej stuka, ale mniej i ciszej. Na jedynce wcześniej stukało dość mocno jak ostro przyspieszałem a teraz jest w miarę cisza. Na innych biegach nic się w zasadzie nie działo.
Ale że wyje na piątce? Olej wymieniałeś? Może zębatki piątego biegu już mają dość... tak jak napisałeś, wszystkiego dowiesz się po rozbiórce. Trochę mnie dziwi że piąty bieg wyje, wydaje mi się że jest najmniej obciążony, chyba że masz już mocno łożysko wałka sprzęgłowego zniszczone.

pakson - 25-06-2012, 22:43

Siema,
Udało mi się część zlokalizować, jest dostępna bez problemu, skrzynia rozpołowiona tylko teraz mam problem, mianowicie chodzi mi o pierścień magnetyczny... a raczej to co do niego się przykleiło... jakieś takie bardzo drobne małe wałeczki i za chiny nie mam pojęcia z czego to mogło wylecieć...;/

Krzyzak - 26-06-2012, 07:14

pewnie igiełki z łożyska - jak masz silnik 1.6 z francuską skrzynią, to mogło się rozpaść łożysko na krzyżaku przegubu wewnętrznego - bo dzieje się to w tych skrzynkach nagminnie


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group