To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[97-04]Galant EAxA/W - [EA5A/W 2.5] FAQ do sondy 2.5l.

WreX - 14-07-2012, 00:11
Temat postu: [EA5A/W 2.5] FAQ do sondy 2.5l.
Sonda lambda w galancie:

1. Co to jest sonda lambda?
2. Ile mam sond w moim Miśku i gdzie je znajdę?
3. Kiedy jest uszkodzona?
4. Na jaką wymienić?
5. Zdjęcie.

1. Sonda lambda - czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach, umieszczony w układzie wydechowym benzynowego silnika spalinowego. Pozwala to na precyzyjne dozowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej. (źródło wikipedia)
2. Są dwie wersję Miśka w których jedna z nich posiada 2 sondy (z rokiem produkcji przed 2000) oraz druga która ma 4 sondy (po 2000), skąd mamy wiedzieć, która wersje mamy, to proste można otworzyć mache samochodu i spojrzeć na silnik. Jeśli przed sobą od strony zderzaka widzimy sondę (takie coś wkręcone w osłonę termiczną kolektora) oraz widzimy takie samo cudo po drugiej stronie również w kolektorze od strony grodzi (szyby) to mamy 4 sondy w swoim Miśku. Jeśli nie widać tej z przodu to mamy 2 sondy. Obie sondy bądź też jedną, które widzieliśmy są to te przed katalizatorem. W wersji 4 sondowej, sonda oznaczona nr 1 rzędu pierwszego, znajduję się przy grodzi (szybie) u góry, sonda nr 2 rzędu pierwszego znajduje się od zderzaka, u góry to ta która pierwszą widać.
3. Sonda prawdopodobnie jest uszkodzona w tedy gdy:
-falują obroty na wolnym biegu i silnik jakoś nie równo pracuje
-śmierdzi niedopaloną wydechu na rozgrzanym (ewentualnie zbyt mocno na zimnym)
-muli (podobno)
-pali za dużo (nie we wszystkich przypadkach)
-oporność na grzałce jest za duża (oporność możemy sprawdzić odpinając ją od gniazda przy silniku i mierząc oporność 2 czarnych kabelków powinna się mieścić w zakresie 4-8ohm)
-świeci się CHECK ENGINE
-komputer wskazuje błąd sondy lambda (grzałki zazwyczaj)
4. Ogólnie są dwa zamienniki: DENSO i NGK (NTK), denso jest droższy i podobno dużo lepiej wykonany od NGK, wybór zależy od Ciebie, nikt nie będzie gwarantował odpowiedniego działania sondy. Od siebie dodam, że mam denso i jestem zadowolony. Przy Miśku 4 lambdowym, sondy przed katalizatorem wymieniamy na te z oznaczeniem DOX0113 (w przypadku denso oraz DOX0313-ta jest 2x droższa z zarobionym gniazdem) Polecam iść do sklepu z częściami i po prostu poprosić żeby ściągnęli. Podając odpowiednie dane modelu. Od nas zależy wybór czy chcemy z zarobioną końcówką, która jest 2x droższa w przypadku denso czy bez, różnicy nie ma żadnej poza ceną i gotowym gniazdem do wpięcia, którego zarobienie to nie problem, kolory się zgadzają. Sonda musi mieć 4 przewody. W przypadku NGK kable podłączamy:


ORYGINAŁ – NTK(NGK)
Czarny - Biały
Czarny - Biały
Niebieski - Czarny
Biały - Szary

Wymiary kabli sond denso do 4 lambdowego Miśka:
DOX-0313 - 39 cm - góra od chłodnicy
DOX-0341 - 42 cm - dół od chłodnicy
DOX-0342 - 79 cm - dół od grodzi (jedna i druga sonda)

Cytat:
Odnośnie sond w galu z 4 sondami już było, ale powtórzę. Wszystkie 4 sondy są napięciowe o wartości 1 V i taktują w zakresie takim jak podaje manuał. Sondy przed katem różnią się od tych za katem tylko opornością grzałek, te za katalizatorem mają większą oporność grzałek po to aby szybciej się nagrzewały do temperatury roboczej gdyż za katem temperatura spalin jest już trochę mniejszą, więc są mocniejsze grzałki, czyli na grzewają się do około 300 stopni. Można kupić sondy denso dedykowane, są to sondy gotowe z wtyczkami DOX 0313, 0341 i 0342 oraz przed katem to DOX 0113, te za katem DOX 0109 i właśnie w tych ucinasz kabelki i łączysz z oryginalną kostką.

by mario mario


Wykresy prawidłowego działania sond przed i za katalizatorem:








5. Małe zobrazowanie jak to wygląda na żywo:



Czerwone kółko - sonda
Żółty kwadrat - kostka (łączenie sondy z "silnikiem")
Czerwony kwadrat - zbliżenie miejsc nr 1 i 2

Owczar - 14-07-2012, 00:23

WreX, poczytaj jeszcze tutaj: http://forum.mitsumaniaki...der=asc&start=0

Na forum były też gdzieś wykresy sond lambda po II lifcie, takie wzorcowe :) Podpytaj Seichan czy mogłaby udostępnić te wykresy po wymianie jednej z sond.

[ Dodano: 14-07-2012, 00:29 ]
Mam. Te 2 wykresy ładnie pokazują jak powinny oscylować sondy. Ukazuje też zależność między tą przed katem, a tą za katem:
https://picasaweb.google.com/103656238004109344683/SondyWykresy#5658913105780130258
https://picasaweb.google.com/103656238004109344683/SondyWykresy#5658913113082775506

WreX - 14-07-2012, 00:45

Dzięki, akurat czytałem ten Twój temat, powiem Ci, że ciężko mi to ogarnąć jak na razie ;)
arturj123 - 14-07-2012, 09:03

Ze swojej strony podpowiem, że warto by było wrzucić jakieś zdjęcia. Zdjęcia często są bardzo pomocne. Mógłbyś wrzucić zdjęcia końcówek (o których mowa), jakieś zdjęcia z manual-a gdzie są umiejscowione sondy itp.
WreX - 15-07-2012, 00:30

dorzucę jutro
dmi - 07-03-2014, 17:57

Mam pytanie, co do galanta z dwoma sondami, chcę odłączyć tą przed katalizatorem i widzę iż kabel idzie do kokpitu, nie chciałem na siłę ciągnąć bo między podłogą a kokpitem by się coś rozłączyło i dupa by była. Stąd też pytanie czy muszę np zdemontować tunel aby się jakoś do wtyczki ? czy pociągnąć od strony podwozia i wyjdzie razem z wtyczką ?


a nie doczytałem... wystarczy uciąć i połączyć ntk z oryginalnymi kablami jo ?

adt81 - 07-03-2014, 19:27

dmi napisał/a:
Mam pytanie, co do galanta z dwoma sondami, chcę odłączyć tą przed katalizatorem i widzę iż kabel idzie do kokpitu, nie chciałem na siłę ciągnąć bo między podłogą a kokpitem by się coś rozłączyło i dupa by była. Stąd też pytanie czy muszę np zdemontować tunel aby się jakoś do wtyczki ? czy pociągnąć od strony podwozia i wyjdzie razem z wtyczką ?


a nie doczytałem... wystarczy uciąć i połączyć ntk z oryginalnymi kablami jo ?


A można też odkręcić boczek zaraz obok pedału gazu za którym to masz ładnie wtyczkę i zrobić to jak Pan Bóg przykazał zamiast męczyć się pod autem i liczyć na to że połączenie wody nie złapie :-)

Marcino - 07-03-2014, 20:40

adt81 napisał/a:
A można też odkręcić boczek zaraz obok pedału gazu za którym to masz ładnie wtyczkę i zrobić to jak Pan Bóg przykazał zamiast męczyć się pod autem i liczyć na to że połączenie wody nie złapie

Tam są dwie kostki od obu sond?

Hugo - 07-03-2014, 20:44

Marcino napisał/a:
Tam są dwie kostki od obu sond?
Nie, kostka od sondy za katem jest pod fotelem kierowcy (bardziej z tyłu).
dmi - 07-03-2014, 20:49

dzięki za odpowiedzi :D jak ogarnę to dam znać zobaczymy czy zamiennik ntk, tzn uniwersalna sonda da coś.
tiesto84 - 06-03-2019, 18:35

A może ktoś szczegółowo opisać tak jak w przypadku górnych sond, o tych na dole za katalizatorem w przypadku galanta z 4 sondami. Szukam zamiennika do tej wkręcanej od góry za katem czy jest ona taka sama jak ta druga wkręcana od boku ? Jaki zamiennik ?
Faza - 06-03-2019, 20:16

Sondy przed katalizatorem Denso DOX-0113 (bez wtyczek)
Sony za katalizatorem Denso DOX-0109 (bez wtyczek)

tiesto84 - 06-03-2019, 21:11

Faza napisał/a:
Sondy przed katalizatorem Denso DOX-0113 (bez wtyczek)
Sony za katalizatorem Denso DOX-0109 (bez wtyczek)


Dzięki zamówiłem Dox O109 obojętnie które czarne kabelki ze sobą połącze bo są 2 na sondzie i dwa na wtyczce ? I jak najlepiej połączyć ?

Faza - 07-03-2019, 07:34

Obojętne, byle kolorami się zgadzały. W pudełku z sondą będziesz miał 4 tulejki z termokurczką. Wsadzasz kabelki w to ustrojstwo, zgniatasz i ogrzewasz zapalniczką.
tiesto84 - 07-03-2019, 12:51

Faza napisał/a:
Obojętne, byle kolorami się zgadzały. W pudełku z sondą będziesz miał 4 tulejki z termokurczką. Wsadzasz kabelki w to ustrojstwo, zgniatasz i ogrzewasz zapalniczką.


To nie trzeba je jeszcze czymś łączyć tam w tych tulejach jest jakiś przewodnik ? Kable majątku na siebie nachodzić ?



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group